escort bilstein tolpat

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja adh » Ti Maaliskuu 10. 20:35:54 2009

onko tietoa kuinka paljon on eroa normi gr4 tolpalla ja gr4 tarmac spec tolpalla. kumpaa suosittelette matalaan asfaltti katu autoon ja millä iskarin specseillä. kiitos etukäteen.
ford escort´79 tic

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Maaliskuu 11. 0:07:54 2009

hmm.
jos tekisin kadulle tai radalle asfaltti hauskan ajokin.

hankkisin caprin etutolpat niissähän oli navan korkeus eskon vastaavaan noin 1 tuuman alempana.
ja niihin duunaa ne säädettävät kierrepaketit kiinni ja pääsee hyödyntämään Gr.4 jousia.

alunavat+ normi laakeroitu yläpää. tietysti jos laittaa epäkesko alun jos saa renkaita edullisesti.

ja jos oikein hifistelis ostaisin rallyracesta jouset niillä on sellainen race malli joka on keveempi ja oisko suhteessa enemmän joustoa (voi joku myykin myydä mut nää ainaski). vaik asfaltti alusta ei jousta ainakaan mulla. mut se paino ero.

kandee muistaa että 190 lipsin jousella meno on viellä anopin kannalta ihan kohtuu kivaa.

tuosta keskustelupätkästä löytyy mun Mk1 RS:än osatietoo kokoonpano muuten ihan jees mut ihan kostoksi meinaan Watt sydemin laittaa. Tuota päivitystä ei oikein voi lopettaa alkaa nää uudet autot olla vakiona aika vikkeliä.
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... &start=100
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Maaliskuu 11. 10:14:08 2009

Fomococars kirjoitti:hmm.
jos tekisin kadulle tai radalle asfaltti hauskan ajokin.

hankkisin caprin etutolpat niissähän oli navan korkeus eskon vastaavaan noin 1 tuuman alempana.
ja niihin duunaa ne säädettävät kierrepaketit kiinni ja pääsee hyödyntämään Gr.4 jousia.

alunavat+ normi laakeroitu yläpää. tietysti jos laittaa epäkesko alun jos saa renkaita edullisesti.

ja jos oikein hifistelis ostaisin rallyracesta jouset niillä on sellainen race malli joka on keveempi ja oisko suhteessa enemmän joustoa (voi joku myykin myydä mut nää ainaski). vaik asfaltti alusta ei jousta ainakaan mulla. mut se paino ero.

kandee muistaa että 190 lipsin jousella meno on viellä anopin kannalta ihan kohtuu kivaa.

tuosta keskustelupätkästä löytyy mun Mk1 RS:än osatietoo kokoonpano muuten ihan jees mut ihan kostoksi meinaan Watt sydemin laittaa. Tuota päivitystä ei oikein voi lopettaa alkaa nää uudet autot olla vakiona aika vikkeliä.
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... &start=100

noi hommat hallussa. mutta kyse olikin nyt Bilstein tolpista missä iskari "väärin päin" ja siitä kuinka paljon lyhyt tarmac spec tolppa pudottaa autoa
ford escort´79 tic

FOMOCO
Viestit: 1276
Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki
Viesti:

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja FOMOCO » Ke Maaliskuu 11. 12:19:54 2009

netistä löytyy tuollainen tieto, noista voi jotain päätellä:
The dimensions for the Bilstein 'Escort' strut inserts are as follows:

Long:

Open length - end to end - 605mm
Body length 320mm + 50mm top mounting stud
Rod length - 230 mm

Short:

Open length - end to end - 565mm
Body length 300mm + 50mm top mounting stud
Rod length - 205 mm
bilsteinin lyhyen iskarin vaimennusarvot on 300/70
ja tolpan putki pitää lyhentää
- Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F - Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -

FOMOCO
Viestit: 1276
Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki
Viesti:

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja FOMOCO » Ke Maaliskuu 11. 12:29:11 2009

Fomococars kirjoitti: hankkisin caprin etutolpat niissähän oli navan korkeus eskon vastaavaan noin 1 tuuman alempana.
kommenttisi on hieman harhaanjohtava, koska kaikissa vakio Caprin ja RS Escortin isoissa tolpissa on putken ja navan korkeus-suhde sama.
Caprissa on jousilautanen 4cm alempana.

Sitten noissa Escortin bilstein kisatolpissa on iskari putki hitsattu tuuman ylemmäksi.
tähän lienee aikanaan ollut pääsyynä 13" renkaat ja korotettu maavara soraralleissa.

Cheers,
Brenda
- Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F - Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Maaliskuu 11. 21:10:19 2009

käykö bilstein tolppaan jarrut suoraan isosta capri tolpasta? vai onko eroa esin navan etäisyydellä?
ford escort´79 tic

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Maaliskuu 11. 22:50:17 2009

jos caprin iso tolppa ja eskon osat niin 4 cm putoaa keula alaspäin vaik vakio jousi.

muistelin tuota kun aikoinaan -80 luvulla meni omat entiset isot tolpat erääseen kilpuriin ja ne hylkäs ne kun niin matalat ei talvi piikki oikein pelannu. Ja kävi ilmi että ilmeisesti caprin tolpat.

hieman mutu muistelu mut sinneppäin.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 11. 23:12:01 2009

adh kirjoitti:käykö bilstein tolppaan jarrut suoraan isosta capri tolpasta? vai onko eroa esin navan etäisyydellä?
Käy.
Mutta ei mk2 3000 -tolpasta/navasta. Tunnistaa mm. ulkopuolisesta jarrulevyn kiinnityksestä; pultinkannat näkyvät pyöränpinnapulttien välissä. Olka-akseli ja laakerit erilaiset.

Jarruja on tavallisissa isoissa tolpissa kahta; vanhassa Caprissa on ohuempi levy (luokkaa 9-10mm), halk. myös pari mm pienempi ja satulassa ns. levyura kapea.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Elokuu 10. 16:30:49 2010

Ratsastan vähän vanhalla topicilla, jos sopii!?

Elikkäs viime syksynä kisassa ajoivat näppärästi etukulmaan sillä seurauksella, että vääntyi isosta Bilsteinin tolpasta olka-akseli. No kaveri lainasi vanhoja Mk1 3000 caprin etutolppia josta napattiin uusi olka-akseli! Nyt sitten kaverilta meni omasta Escortistaan tolppa samalla tavalla. Joten kysymys kuuluu: Onko noissa Caprien olka-akseleissa muutakin eroa, kuin tuo irroitettava kääntövarsi? Kävisikö tuohon bilsteinin putkeen naitettavaksi jonkun muunkin vastaava. Tuntuu nuo 3000 Caprin tolpat olevan kiven alla ja kultaakin kalliimpia.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Elokuu 10. 19:51:25 2010

Capri 3000:n tolpissa on eri laakerit verrattuna RS/muiden caprien Isoon tolppaan,
johtuen erilaisesta navan ja jarrulevyn kiinnityksestä ja sen pulttien vaatimasta tilasta

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 10. 20:21:46 2010

paperman:
Ai teidänkö ne osto-ilmot ovatkin :) Etsitte tavallaan vääriä tolppia... :arrow:

Bilstein ja normi-isotolppa samalla olka-akselilla, mutta mk2-3 Capri 3000 omallaan joissa, kuten jo monasti mainittu, on eri akseli-laakerit-jarrulevy.
Pakan sekoittamiseksi mk1 3,0 Caprissa on tuo "normiakseli" (sama kuin Bilstein), mutta tosiaan -73 (mk2->3) eteenpäin on eri. Tämän mk1 3,0:n vuoksi usein puhutaan osittain erheellisesti kolmelitraisen tolpasta.

Bilsteinin tolppaan sopiva olka-akseli löytyy siis (ainakin) näistä:
Escort mk1: Mexico, TC, RS1600, RS2000
Escort mk2: RS Mexico, RS1800, RS2000
Capri mk1: 1600GT ja suuremmat
Capri mk2/3: 1600 ja suuremmat mutta poislukien 3000 -koneiset
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re: escort bilstein tolpat

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Elokuu 11. 9:49:35 2010

Joo, velipojan jättämät ilmoitukset kun olin itse reissussa enkä päässyt koneelle! Mutta tuhannesti kiitoksia Jyrki sinulle kattavasta vastauksesta. Helpottaa tuota meidän urakkaa kummasti... :D
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Vastaa Viestiin