Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Tammikuu 11. 21:53:17 2009

Tuolla on kaupan asiallisen hintaisia (nyt kun puntakin on alhaalla) säädettäviä etutukivarsia, joilla saisi lisää negatiivista camberia tuohon kesäautoon. Xr4:ssä on käsittääkseni ihan samanlaiset olkavarret/navat kuin normisierrassakin - ainakin nämä minulla käytössä olevat on tuolla mutterikiinnityksellä, mutta onko se samanlainen kuin 2wd kossussa? Ts. käytö tämä xr4:ään?

Vai laitanko vaan skorpparin tukivarren ilman säätömahdollisuutta budjettivaihtoehtona? :shock:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 11. 22:54:23 2009

JyriN kirjoitti:Tuolla on kaupan asiallisen hintaisia (nyt kun puntakin on alhaalla) säädettäviä etutukivarsia, joilla saisi lisää negatiivista camberia tuohon kesäautoon. Xr4:ssä on käsittääkseni ihan samanlaiset olkavarret/navat kuin normisierrassakin - ainakin nämä minulla käytössä olevat on tuolla mutterikiinnityksellä, mutta onko se samanlainen kuin 2wd kossussa? Ts. käytö tämä xr4:ään?

Vai laitanko vaan skorpparin tukivarren ilman säätömahdollisuutta budjettivaihtoehtona? :shock:
2wd cossussa ei ole mutteri (kartio) kiinnitystä. Siipicossussa on. Jos tuo on siipeen tarkoitettu niin pitäisi käydä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Tammikuu 12. 21:59:15 2009

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja fordton » La Tammikuu 17. 10:57:21 2009

Tollaset mullekin! Paljonko toi 195,93 puntaa onkaan nyt sit euroissa :roll: Niin ja toi on kaiketi kappale hinta? Tällä hetkellä sierrassani on renkaat niin lintallaan että varmaan halvemmaks tulee ostaa tollaset kun renkaita jatkuvasti! :lol:

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja JyriN » La Tammikuu 17. 23:31:55 2009

fordton kirjoitti:Tollaset mullekin! Paljonko toi 195,93 puntaa onkaan nyt sit euroissa :roll: Niin ja toi on kaiketi kappale hinta? Tällä hetkellä sierrassani on renkaat niin lintallaan että varmaan halvemmaks tulee ostaa tollaset kun renkaita jatkuvasti! :lol:
Punta on 0,89 euroa, eli punnista euroiksi saa laittaa reilut 10 pinnaa päälle niin pääsee euroihin. Tuo 195 puntaa on nykykurssilla 219€, kun sama olisi ollut tasan kaksi vuotta sitten ihan himpun vajaat 300€. Mun mielestä ihan oikea suunta tuolla kurssilla :D

Onko kellän kokemusta tuosta obp:stä? Netisivuilla oli vähän vajaasti tietoa toimituksesta Suomeen, samoin kuin siitä sisältääkö ilmoitettu hinta VATin vai ei. Britit tuntien ei sisällä...

Jos siivessä on sama tukivarren kiinnitys kuin tavan sierrassa, niin uskoisin tuon 2dw + muterikiinnitys nimenomaan tarkoittavan siiven osaa, eikö?

-Jyri
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 18. 11:49:41 2009

JyriN kirjoitti: Jos siivessä on sama tukivarren kiinnitys kuin tavan sierrassa, niin uskoisin tuon 2dw + muterikiinnitys nimenomaan tarkoittavan siiven osaa, eikö?
-Jyri
Kiinnitys on sama mutta tukivarsi siivessä pidempi kuin taval. Sierrassa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Tammikuu 18. 12:10:38 2009

siipicossu kirjoitti:
JyriN kirjoitti: Jos siivessä on sama tukivarren kiinnitys kuin tavan sierrassa, niin uskoisin tuon 2dw + muterikiinnitys nimenomaan tarkoittavan siiven osaa, eikö?
-Jyri
Kiinnitys on sama mutta tukivarsi siivessä pidempi kuin taval. Sierrassa.
Ok, paljonko pituuseroa muuten on? Siivessähän on erilainen olka-akseli, joka tuo tukivarren ulkopään selvästi tavan sierraa alemmas, tällöin madalletun alustan kanssa tukivarren kulma pysyy oikeana eikä sisäänjouston yhteydessä pyörä pääse kallistumaan sisään tai raideleveys kapenemaan.

Tavan sierran madallettu alusta tarvitsisi etupäähän joko tukivarren sisäpään siirtoa ylöspäin tai jonkun hondatyylisen ulkopään laskusarjan (tai luultavasti molemmat), jotta akseliston kulmat pysyisivät kontrollissa.

Ensisijaisesti tavoittelen tuolla camber-sarjalla etupäähän parempaa pitoa ja sitä kautta vähemmän puskevaa ajokäytöstä.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 18. 14:14:03 2009

Jokunen sentti siinä on pituuseroa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Tammikuu 18. 14:26:47 2009

JyriN kirjoitti:
Ensisijaisesti tavoittelen tuolla camber-sarjalla etupäähän parempaa pitoa ja sitä kautta vähemmän puskevaa ajokäytöstä.
Paksummalla takavakaajallakin sais puskemista vähennettyä, mutta joutuisit varmaan rakentamaan takatukivarsiin kiinnikkeet, kun eikös XRnelkussa ole leveämpi vakaaja? Itsellä vähentyi puskeminen aika paljon scorpion 17mm takavakaajalla.
Pedal tu tö metal!

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Tammikuu 18. 22:59:59 2009

Ville K kirjoitti:
JyriN kirjoitti:
Ensisijaisesti tavoittelen tuolla camber-sarjalla etupäähän parempaa pitoa ja sitä kautta vähemmän puskevaa ajokäytöstä.
Paksummalla takavakaajallakin sais puskemista vähennettyä, mutta joutuisit varmaan rakentamaan takatukivarsiin kiinnikkeet, kun eikös XRnelkussa ole leveämpi vakaaja? Itsellä vähentyi puskeminen aika paljon scorpion 17mm takavakaajalla.
Mulla on siiven 14mm vakaaja jo paikoillaan - ei ihan kauheasti eroa. Kapeampaa vakaajaa (ala taksikossut ja scorppari) varten joutuisi sitten tosiaan rakentelemaan uudet kiinnikkeet. Eniten ongelmia aiheuttaa takapään raju negatiivinen camberi ja vastaavasti etupään camberin puute. Takapään pito paranee auton kallistuessa samalla kun etupään heikkenee ja seuraus on se tuttu puskeminen. Noilla tukivarsilla voisi kokeilla negatiivisen camberin lisäämisen vaikutuksia ja palata tarvittaessa vakiosetuppiin, ja onhan ne aika race O:)
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja fordton » To Helmikuu 5. 20:15:07 2009

Töissä katsoin tänään. Juu mun sierra olis vissiin oikeesti vailla säädettäviä tukivarsia vai onko jollain jotain muuta mielessä mikä auttais tohon casteriin.. (muu kun alustan korottaminen) niin ja ei toi varmaan pelkillä poly puslilla korjaannu. :arrow: http://s198.photobucket.com/albums/aa25 ... portti.jpg

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja henu » To Helmikuu 5. 20:25:39 2009

fordton kirjoitti:vai onko jollain jotain muuta mielessä mikä auttais tohon casteriin..
Tarkotit varmaan Camberiin ?

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja fordton » To Helmikuu 5. 20:42:35 2009

Ööö siis niin.. :lol:

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Käykö kossun tukivarsi xr4:ään?

Viesti Kirjoittaja JyriN » La Helmikuu 7. 21:43:10 2009

fordton kirjoitti:Töissä katsoin tänään. Juu mun sierra olis vissiin oikeesti vailla säädettäviä tukivarsia vai onko jollain jotain muuta mielessä mikä auttais tohon casteriin.. (muu kun alustan korottaminen) niin ja ei toi varmaan pelkillä poly puslilla korjaannu. :arrow: http://s198.photobucket.com/albums/aa25 ... portti.jpg
Jaa, camberin suhteen antaisin etusen olla just noin :green: mutta takaa camberia vähemmäksi. Tolla etupään camberilla kaarrekäyttäymisen pitäisi olla hieman neutraalimpaa, jopa vähän yliohjaavaa sen vakiosetupin puskemisen sijaan. :D Jos autoa on madallettu rajusti, etupäässä voi toki olla jotain muuta ajettavuuteen vaikuttavaa ongelmaa, mutta camberi on ihan jees.

Onko sinulle muuten selvinnyt miksi sekä edessä että takana oikean puolen pyörien kulmat olivat enemmän poskellaan? Oliko auto jostain syystä vinossa (säädettävät iskarit päin p:tä, kumit tyhjät tjsp.)?

Takapään camberin säätöön ei oikein ole mitään hyvää ja helppoa keinoa - tai jos joku semmoisen tietää, niin saa kertoa minullekin.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Vastaa Viestiin