Cossu eskoon ahdinta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Lokakuu 1. 21:16:13 2008

THR kirjoitti:
Vesku kirjoitti:Ja heräs hyvin? Tiedän diesel puolelta vastaavia systeemejä olevan käytössä.
heräs kohtuu hyvin,mutta se läpän aukeaminen on huono normaali hukkaportilla tai sit olis pitäny tehdä erinlainen vipusuhde,mut uks klubilainen ostisenkin pois...Tiedän kans diesel peleissä nuita ja on toiminu hienosti.

samanlaien yks pakopesä(mikä oli mulla) on traktor pullingi vehkeessä ja siinä kuulema ollu vitusti hyötyä...ainoa et on läppiä vääntyilly 3,5bar paineella :D
millä ahtimella sä kokeilit, ja missä autossa? mikä kierrosluku oli "kohtuu hyvin" heräämistä?
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Lokakuu 2. 1:02:41 2008

No nyt on saatu tämä "läppäsysteemi" keskusteluun myös täällä meidän foorumilla. Itse olen tässä tätä jo puoli vuotta odotellutkin.

Itselleni ois tulossa joku päivä saman suuntainen systeemi, mutta suunniteltu jaetulle pesälle eli pakosarjan ja jaetun pesän väliin tulee 35mm korkea välipala, jossa läppä on akseloitu yläpuolen tasosta pakopesän välikankaan kohdalta ja kun se käännetään sivuun saadaan ohjattua kaasut menemään vain yhdeltä puolen pesää, mutta tulemaan tasaisesti molemmilta puolin pakosarjaa. Sitten tietyllä paineella läppä ohjataan kääntymään "pystyyn", jolloin se erottaa molemmat puolet sarjasta/pesästä erilleen ja homma toimii kuin ilman läppää. Vähän vaikea selittää ja kun ei ole tollaista kuvapankkia niin en saa laitettua systeemistä kuviakaan tähän hätään, mutta aika simppeli homma sinällään.

Noin homma on ymmärtääkseni toteutettu joissain tehokkaissa Volvon koneissa ja tota merkkiä harrastavan kaverin puheiden mukaan tolla sais juuri tota ahtimen heräämistä siirrettyä noin 1000 kiekkoa alemmas HX40 kokoluokan ahtimella, mutta kun ei ole omakohtaisia kokemuksia niin vaikea mennä tarkemmin sanomaan.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Timo » To Lokakuu 2. 7:22:20 2008

no tämä on aihe mikä varmasti kannattaa penkaista, ja hyvä jos THR:llä on jo kokemusta aiheesta, laitahan kaima hyvä tietoa tietämättömillekin..

edellisten kysymysten lisäksi, minkä merkkinen / tyyppinen / mallinen systeemi sulla oli?
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » To Lokakuu 2. 16:10:59 2008

Timo kirjoitti:
THR kirjoitti:
Vesku kirjoitti:Ja heräs hyvin? Tiedän diesel puolelta vastaavia systeemejä olevan käytössä.
heräs kohtuu hyvin,mutta se läpän aukeaminen on huono normaali hukkaportilla tai sit olis pitäny tehdä erinlainen vipusuhde,mut uks klubilainen ostisenkin pois...Tiedän kans diesel peleissä nuita ja on toiminu hienosti.

samanlaien yks pakopesä(mikä oli mulla) on traktor pullingi vehkeessä ja siinä kuulema ollu vitusti hyötyä...ainoa et on läppiä vääntyilly 3,5bar paineella :D
millä ahtimella sä kokeilit, ja missä autossa? mikä kierrosluku oli "kohtuu hyvin" heräämistä?
tuossa kuvaa ja juttua oli minun projektissa...http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 18orig.jpg

ahdin oli switzer s3 65/70 siivet

heräs ahdoille 3000rpm ja oli 1,5bar n4500rpm 8) läpän portti vaan ei auvenut niin ei saanut kaikkea hyötyä irti...No nyt uusia haasteita/kujeita mielessä 8)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Timo » To Lokakuu 2. 16:39:31 2008

luin läpi tuon sun projekti-osion, eipä siellä sanallakaan mainittu ko. läppäsysteemistä, enkä kyllä yhdestäkään kuvasta sitä bongannut. oisko sulla kuvia siitä ja juttua sen toiminnasta, se kyllä kiinnostais, nimimerkillä "liian korkealta ja kovaa"..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » To Lokakuu 2. 16:41:15 2008

Timo kirjoitti:luin läpi tuon sun projekti-osion, eipä siellä sanallakaan mainittu ko. läppäsysteemistä, enkä kyllä yhdestäkään kuvasta sitä bongannut. oisko sulla kuvia siitä ja juttua sen toiminnasta, se kyllä kiinnostais, nimimerkillä "liian korkealta ja kovaa"..
sori...en puhunut läpästä mitään silloin kun se oli kokeilussa. Koitan jostain ehtiä kuvan

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » To Lokakuu 2. 16:50:37 2008

ei oo hyviä kuvia omalla koneella. pitää kaverilta kysyä oisko sillä ,mut tuossa huono kuva jossa näkyy läpän akselia pesänläpi. Läppä on valmistettu venäläisestä lentokone metallista jonka ei pitäs sulaa pikku kummassa...

http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 82orig.jpg

Ja tuossa kaverin paskaset näpit 8) ei vaan tuossa kaverin diesel mb pesä joka samaa sarjaa minun pesän kans

http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 63orig.jpg

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Jake » To Lokakuu 2. 17:14:19 2008

THR kirjoitti:Ja tuossa kaverin paskaset näpit 8) ei vaan tuossa kaverin diesel mb pesä joka samaa sarjaa minun pesän kans

http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 63orig.jpg
Äkkiä mietittynä tuollaa se pitäisikin toteuttaa , Miten sen sitten saa suoraan ettei häiritse pulsseja :roll:

Mähän en noita tartte , mielenkiintoinen aihe vaan

nimim. viiveet pois paukulla
ex Jäsen #10

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Timo » To Lokakuu 2. 18:03:49 2008

Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » To Lokakuu 2. 18:08:20 2008

Timo laitahan sinä talvella läppä proohon niin johan rupeaa sylkemään...portiksi vaan kunnon sylinteri 8)

itelle tulee hx 40 super läpällä jos muutto venyy...

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Timo » To Lokakuu 2. 19:45:46 2008

no tarttee ainakin suunnitella.. jotain...
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » To Lokakuu 2. 19:49:38 2008

Timo kirjoitti:no tarttee ainakin suunnitella.. jotain...
juuri näin....

ps jos läppäpesän haluat teetättää niin toyota clubissa yks heppu tekee....mulle teki kylä seppä,mut seuraavan tekee toyota clubin äijä

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Timo » To Lokakuu 2. 20:14:30 2008

no jos sulla on laittaa yht.tietoja niin kysäisen..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Lokakuu 2. 20:34:03 2008

Mielenkiintoista... 8)
Milläs sitä kelloa ohjataan, ihan samalla ku hukkiksen kellookin vai?
Jotain ton tyyppistä patenttia tarttee alkaa itellekki suunnittelemaan.
Jos joku osais sanoo jotain kestäviä materiaali vaihtoehtoja yms., niin voisin mahdollisesti saada tehtyä joitakin osia ko. keksintöön? :-s
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » To Lokakuu 2. 20:37:33 2008

Timo kirjoitti:no jos sulla on laittaa yht.tietoja niin kysäisen..
ei oo numeroa uudessa puhelimessa,mut laitan toyota clubiin viestiä...

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Jake » To Marraskuu 20. 0:32:14 2008

Jäipä tääki keskustelu sitte tähän :roll:

kuitenkin , löyty jonkinlaista dataa tuosta HY35:sta , pakopaineongelmaa siinä on ollut ...

"Datsuni foorumilta lainattua tekstiä...

Ko. ahtimella on ilmennyt myös ikäviä pakopaineongelmia.
Muumilla oli HY35 ja taisi olla 1 barin ahdoilla pakopainetta ~1.3barin luokkaa. Liikaa kuitenkin.
Eikä barilla tullut tehoakaan kuin reilu 300hv.


Ja eräässä BMW m42b18 (4-syl 1800cc) moottorissa mitattiin 1bar ahdoilla pakopaineet 1,7bar"
ex Jäsen #10

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Marraskuu 20. 12:45:33 2008

haluaissin kyllä nähdä tällä läppäsysteemillä TOIMIVAN auton epäilen että kun vedätetään radalla niin tuo läppäsysteemi vääntyy/hajoaa ja sen jälkeen saa ahtimen heittää mäkeen...

voihan se olla että toimiikin mutta mitä olen jutellu turbo ukkojen kanssa niin eipä ne suositellu tekemää
ps. mistä materiaalista ootte tehnyläpät? mustasta ?

suntecmotorssi kokeili tota kiihdytys volvoon jo 90 luvulla ja niillä oli ongelmia läpän kanssa joko hirtti kiinni tai vääntyi..

mutta olen kiinostunut kyllä jos se toimii ja haluaisin kuulla/nähdä dynopapereita missä voi vertailla auttaako se mitään...

ps kyllä se jake paukku on paras ja parhaimman kuuloinen ;)

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja mettis » To Marraskuu 20. 19:31:05 2008

naapuri ajeli läpällä olevalla hx40 superilla olevalla diesel mersulla yhden kesän, tosin läppä oli erillisessä palikassa ahtimen ja pakosarjan välissä, muistaakseni vartilla oli noin sekunnin parempi aika läppä toiminnassa kuin läppä keskelle jumitettuna, loppunopeus oli molemmissa vedoissa sama.
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Marraskuu 20. 20:47:13 2008

juu uskoisin että diiselin ei tuota niin paljoa lämpöä että niissä toimii varmasti paremmin..

Cosmos
Viestit: 69
Liittynyt: Su Maaliskuu 26. 22:33:59 2006

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Cosmos » To Marraskuu 20. 21:15:27 2008

Viskaampa korteni kekoon:
Tuli LDS-turbo:n kanssa mailailtua, tuossa copy-pastea siitä kirjeenvaihdosta:
...Silloin puhelimessa kyselin "VGT-Variable Turbine Geometry" turboista
ja se ajatus sitten kuskattiin tunkiolle niiden turbojen pienuuden
vuoksi. Onko tuota tarjoamaasi HX40 Super:ia mahdollista varustaa
paineohjatulla läpällä, joka puolittaa tilavuuden ja näin ollen ahdin
herää alempaa?

Ei minun mielestä tarvitse, koska tuo turbiinipesä, mitä siihen ajattelin auttaa jo sinänsä, mutta hukkaportille pitää tulla kummastakin pakokanavasta oksa sekä hukkaportin venttiilin tulee kiinni ollessaan osua "väliseinään". Sitä voi miettiä sitten kun olet kokeillut turboa.

Mikke
Viestit: 297
Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
Paikkakunta: sipoo
Viesti:

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Mikke » To Marraskuu 20. 22:02:35 2008

THR kirjoitti:
Timo kirjoitti:no jos sulla on laittaa yht.tietoja niin kysäisen..
ei oo numeroa uudessa puhelimessa,mut laitan toyota clubiin viestiä...
Itse kävin katsomassa luutavasti juuri tuon kaverin supraa (on tästä jonkun aikaa) niin siinä oli tuo läppä systeemi.. oli pakopesään tehty samalla tavalla kuin THR:n kuvissa.. näytti kanssa toista patetti mikä oli viellä tekeillä, oli tarkoitus pistää juuri pakosarjan ja turbon väliin väli pala missä oli läppä systeemi.. suprassa oli muistaakseen HX35 60 turbiini siivellä ja 16pesällä.. lähti suht koht alhaalta vetämään mutta suprassa on 3.0l ja kuusi sylinteri niin eipä olisi välttämättä tarvinnut, perhana kun en muista kirveelläkään että mistä kohin lähti vetämään.. mutta tosissaan tästä on yli vuosi kun kävin tän kaverin autoa kattomassa.. ja sillon hänellä oli suunnitteilla PRO52 pelin alle. supralla oli ajettu radalla paljon ja kenkääkin oli saanut ei ollut ilmennyt mitään vikaa tuon läpän kanssa.. mutta eiköhän suunittelu oo ja paremmalla tasolla tällä kaverilla, sanoin jatko jalostavansa tätä ja kehittävänsä paremaksi koko aika..
Viimeksi muokannut Mikke, To Marraskuu 20. 22:12:10 2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"

Mikke
Viestit: 297
Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
Paikkakunta: sipoo
Viesti:

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Mikke » To Marraskuu 20. 22:07:27 2008

Jake kirjoitti:Jäipä tääki keskustelu sitte tähän :roll:

kuitenkin , löyty jonkinlaista dataa tuosta HY35:sta , pakopaineongelmaa siinä on ollut ...

"Datsuni foorumilta lainattua tekstiä...

Ko. ahtimella on ilmennyt myös ikäviä pakopaineongelmia.
Muumilla oli HY35 ja taisi olla 1 barin ahdoilla pakopainetta ~1.3barin luokkaa. Liikaa kuitenkin.
Eikä barilla tullut tehoakaan kuin reilu 300hv.


Ja eräässä BMW m42b18 (4-syl 1800cc) moottorissa mitattiin 1bar ahdoilla pakopaineet 1,7bar"
Pako paineita saapi aika hyvin alemmaksi kun työstää hieman pesän nielua.. ja tuohan ahdin tarvisi perjaatteessa 60mm portin mutta itselläni ainakin toimii hyvin 50mm portilla paineet jääpi juuri siihen mihin pitää.. faktaa saa sitten ainakin täältä päin kuin ehdin käymään penkissä tuon cossun kanssa niin on lappua sitten esittää.. ei itsellä ainakaan ole moitittavaa kyseisestä ahtimesta..
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Timo » To Marraskuu 20. 22:17:59 2008

<siipicossu> kirjoitti:
Jake kirjoitti:Jäipä tääki keskustelu sitte tähän :roll:

kuitenkin , löyty jonkinlaista dataa tuosta HY35:sta , pakopaineongelmaa siinä on ollut ...

"Datsuni foorumilta lainattua tekstiä...

Ko. ahtimella on ilmennyt myös ikäviä pakopaineongelmia.
Muumilla oli HY35 ja taisi olla 1 barin ahdoilla pakopainetta ~1.3barin luokkaa. Liikaa kuitenkin.
Eikä barilla tullut tehoakaan kuin reilu 300hv.


Ja eräässä BMW m42b18 (4-syl 1800cc) moottorissa mitattiin 1bar ahdoilla pakopaineet 1,7bar"
Pako paineita saapi aika hyvin alemmaksi kun työstää hieman pesän nielua.. ja tuohan ahdin tarvisi perjaatteessa 60mm portin mutta itselläni ainakin toimii hyvin 50mm portilla paineet jääpi juuri siihen mihin pitää.. faktaa saa sitten ainakin täältä päin kuin ehdin käymään penkissä tuon cossun kanssa niin on lappua sitten esittää.. ei itsellä ainakaan ole moitittavaa kyseisestä ahtimesta..
niin millä perusteilla tarvitsisi 60mm portin?
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Mikke
Viestit: 297
Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
Paikkakunta: sipoo
Viesti:

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Mikke » To Marraskuu 20. 22:26:55 2008

Timo kirjoitti:
<siipicossu> kirjoitti:
Jake kirjoitti:Jäipä tääki keskustelu sitte tähän :roll:

kuitenkin , löyty jonkinlaista dataa tuosta HY35:sta , pakopaineongelmaa siinä on ollut ...

"Datsuni foorumilta lainattua tekstiä...

Ko. ahtimella on ilmennyt myös ikäviä pakopaineongelmia.
Muumilla oli HY35 ja taisi olla 1 barin ahdoilla pakopainetta ~1.3barin luokkaa. Liikaa kuitenkin.
Eikä barilla tullut tehoakaan kuin reilu 300hv.


Ja eräässä BMW m42b18 (4-syl 1800cc) moottorissa mitattiin 1bar ahdoilla pakopaineet 1,7bar"
Pako paineita saapi aika hyvin alemmaksi kun työstää hieman pesän nielua.. ja tuohan ahdin tarvisi perjaatteessa 60mm portin mutta itselläni ainakin toimii hyvin 50mm portilla paineet jääpi juuri siihen mihin pitää.. faktaa saa sitten ainakin täältä päin kuin ehdin käymään penkissä tuon cossun kanssa niin on lappua sitten esittää.. ei itsellä ainakaan ole moitittavaa kyseisestä ahtimesta..
niin millä perusteilla tarvitsisi 60mm portin?
Että saadaan mahdollisimman paljon virtausta kun portti on auki. sillon pysyy paineet paremmin kurissa.. näin kertoi josku turbotekniikan kaveri.. mutta hyvin on toiminut 50mm portilla ei ongelmia painetten kanssa. suositteli vaan joskus 60mm porttia. juurin tuon pakopesän pienuuden takia.
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Marraskuu 21. 8:56:53 2008

<siipicossu> kirjoitti:
Timo kirjoitti:
<siipicossu> kirjoitti: Pako paineita saapi aika hyvin alemmaksi kun työstää hieman pesän nielua.. ja tuohan ahdin tarvisi perjaatteessa 60mm portin mutta itselläni ainakin toimii hyvin 50mm portilla paineet jääpi juuri siihen mihin pitää.. faktaa saa sitten ainakin täältä päin kuin ehdin käymään penkissä tuon cossun kanssa niin on lappua sitten esittää.. ei itsellä ainakaan ole moitittavaa kyseisestä ahtimesta..
niin millä perusteilla tarvitsisi 60mm portin?
Että saadaan mahdollisimman paljon virtausta kun portti on auki. sillon pysyy paineet paremmin kurissa.. näin kertoi josku turbotekniikan kaveri.. mutta hyvin on toiminut 50mm portilla ei ongelmia painetten kanssa. suositteli vaan joskus 60mm porttia. juurin tuon pakopesän pienuuden takia.
Eikö se oo ihan rerus tietoa että:
Pieni/ahdas pakopesä -> iso hukkaportti
Iso/hyvin virtaava pakopesä -> riittää pienempikin hukkis

Toki kun puhutaan enemmän viritetyistä kokoonpanoista, niin hukkiksen kokoa kannattaa kokeilla (mikä riittää), mutta ite esim. laittaisin kyllä HY35.n kanssa 60mm hukkiksen tai jotain 2x30-40mm, niin poisto varmasti pitäs pelata...

Näin mulle on viisaammat kertonu ja teoreettisesti ajatellenhan tuo on ihan järkeenkäypää, kun hetken miettii asiaa, niin tajuaa kyl miks asia on näin. :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Marraskuu 21. 9:29:49 2008

Tommota FP HTA GT3076R ahdintakin vois olla mielenkiintoista koittaa. Tai jos tuo ei riitä niin sitten jompaa kumpaa näistä:
FP HTA GT3582R
FP HTA GT3586R

Hyvin toi GT3586R ainakin tuntuu Evo Mitsussa toimivan

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Marraskuu 21. 11:13:26 2008

<siipicossu> kirjoitti: Että saadaan mahdollisimman paljon virtausta kun portti on auki. sillon pysyy paineet paremmin kurissa.. näin kertoi josku turbotekniikan kaveri.. mutta hyvin on toiminut 50mm portilla ei ongelmia painetten kanssa. suositteli vaan joskus 60mm porttia. juurin tuon pakopesän pienuuden takia.
niin tätä juuri mietin, kyllä 50mm portti on jo niin suuri et riittää aika pitkälle. yleisesti ollaan paniikissa jos pakosarjassa on pieni vuoto, ei nosta paineita kun vuotaa. sit taas hukkaportin pitäis olla pari tuumaa et saa paineet kuriin, kun kuitenkin samaan aikaan ahtimenkin läpi menee aika paljon tavaraa. toki varmempi riittävyydeltään olisi se 60mm, mutta tarpeetonta..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Marraskuu 21. 16:02:13 2008

Eikö se jo vaikuta mitkä nokatkin on . Eli jos laittaa lähelle vakiokoneeseen hy:n niin pitäis pelata , taas jos paljon nostoa ja virtausta yleensä niin silloin Superi tms. isompi fööni , vai oonko ihan hakoteillä :roll:
ex Jäsen #10

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » La Marraskuu 22. 9:36:10 2008

bpasi kirjoitti:juu uskoisin että diiselin ei tuota niin paljoa lämpöä että niissä toimii varmasti paremmin..
juuri näin...

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Joulukuu 21. 20:42:19 2008

Palataanpa jälleen aiheen pariin, kun alkaa ahtimen hankinta olla ajan kohtainen entisen mentyä kaupaksi.
Kuvittelin jo tehneeni päätöksen ahtimesta, mutta kuinka ollakkaan tässä parina iltana nettiä selatessa on alkanut kiehtomaan ajatus kuulalaakeri hyrrästä.
Eli tästä tai sitten...
HX 40 Super oli olevinaan päätetty, eikä se pois suljettu ole vieläkään...
Tämmönen tarina löytyi em. liittyen -> http://www.turbotekniikka.fi/index.php? ... Itemid=148
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Joulukuu 21. 22:07:20 2008

tony the tiger kirjoitti:Palataanpa jälleen aiheen pariin, kun alkaa ahtimen hankinta olla ajan kohtainen entisen mentyä kaupaksi.
Kuvittelin jo tehneeni päätöksen ahtimesta, mutta kuinka ollakkaan tässä parina iltana nettiä selatessa on alkanut kiehtomaan ajatus kuulalaakeri hyrrästä.
Eli tästä tai sitten...
HX 40 Super oli olevinaan päätetty, eikä se pois suljettu ole vieläkään...
Tämmönen tarina löytyi em. liittyen -> http://www.turbotekniikka.fi/index.php? ... Itemid=148

Tuo vois olla mielenkiintonen:
Super HX40 MFS-versiona (Milled From Solid), joka parantaa kestävyyttä olosuhteiden niin vaatiessa ja tuo myös hieman lisää painetta, tuottoa ja pyörintänopeutta. http://www.turbotekniikka.fi/images/sto ... /kuva9.jpg
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ma Joulukuu 22. 10:58:38 2008

Onko kukaan testannut holsetin he221w ahdinta cossussa?
Ainakin opeletin koneessa näyttää ja kuulemma toimii kohtuu kivasti -> http://www.rallisprint.fi/bmw.htm
Tuolla on käyrää jne... 0.95 ahdoilla 573nm ja 311kw lähes vakio opeletin koneesta... ja aika nätillä käyrällä vieläpä.

Auton omistaja kirjoitellut autosta ainakin täällä -> http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5&t=153528

Dieseliinhän tuo ahdin on alunperin tarkoitettu... eikä ihan halpakaan ole... mutta vaikuttaa aika mielenkiintoiselta kapistukselta.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Joulukuu 26. 19:18:58 2008

FroZ kirjoitti:Onko kukaan testannut holsetin he221w ahdinta cossussa?
Ainakin opeletin koneessa näyttää ja kuulemma toimii kohtuu kivasti -> http://www.rallisprint.fi/bmw.htm
Tuolla on käyrää jne... 0.95 ahdoilla 573nm ja 311kw lähes vakio opeletin koneesta... ja aika nätillä käyrällä vieläpä.

Auton omistaja kirjoitellut autosta ainakin täällä -> http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5&t=153528

Dieseliinhän tuo ahdin on alunperin tarkoitettu... eikä ihan halpakaan ole... mutta vaikuttaa aika mielenkiintoiselta kapistukselta.
Tuo he221 on kyllä mielenkiintoinen pilleri, täytyy ottaa johonkin vehkeeseen testiin. Siiven koot 43/48, imusiipi titaaninen billetti. Ahdin itsehän ei ole ees to3 kokonen.

AnttiLag
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Helmikuu 29. 13:49:27 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja AnttiLag » Pe Joulukuu 26. 23:47:57 2008

Itse laitoin tuon HY35 hyrrän takavetoon. vakio TO3b Garret pumppasi 1.2 bar 299hv. Eli tuolla holsetilla
lukema on 346hv ja 486nm, samalla paineella. Lähtee tuo HY35 3000rpm ja 3500 on jo täys paine. Pakopaineista
en tiedä mitään, mutta kai ne tuolla vanhalla to3:sella oli kovemmat ja silti kesti myös 1.5 bar puolitoistavuotta,
ennenkuin turbosta meni päittäilaakeri ja söi samalla imusiiven vaihtokuntoon.
Ford Sierra Cosworth -88
Skoda Octavia -17 (Facelift)
Harley Davidson V-Rod Muscle -12

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Joulukuu 29. 16:59:16 2008

FroZ kirjoitti:Onko kukaan testannut holsetin he221w ahdinta cossussa?
Ainakin opeletin koneessa näyttää ja kuulemma toimii kohtuu kivasti -> http://www.rallisprint.fi/bmw.htm
Tuolla on käyrää jne... 0.95 ahdoilla 573nm ja 311kw lähes vakio opeletin koneesta... ja aika nätillä käyrällä vieläpä.

Auton omistaja kirjoitellut autosta ainakin täällä -> http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5&t=153528

Dieseliinhän tuo ahdin on alunperin tarkoitettu... eikä ihan halpakaan ole... mutta vaikuttaa aika mielenkiintoiselta kapistukselta.

Aika mielenkiitonen turbo...

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Joulukuu 29. 19:01:08 2008

AnttiLag kirjoitti:Itse laitoin tuon HY35 hyrrän takavetoon. vakio TO3b Garret pumppasi 1.2 bar 299hv. Eli tuolla holsetilla
lukema on 346hv ja 486nm, samalla paineella. Lähtee tuo HY35 3000rpm ja 3500 on jo täys paine. Pakopaineista
en tiedä mitään, mutta kai ne tuolla vanhalla to3:sella oli kovemmat ja silti kesti myös 1.5 bar puolitoistavuotta,
ennenkuin turbosta meni päittäilaakeri ja söi samalla imusiiven vaihtokuntoon.

Kokeilitko 1,5 bar mitä lähtee ja oliko kone vakio muilta osin?

AnttiLag
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Helmikuu 29. 13:49:27 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja AnttiLag » Ti Joulukuu 30. 11:18:29 2008

En saanut paineita nousemaan yli 1,2 bar kun ei ollut oikein säätömahdollisuutta (bleedausta 50 millisen portin
kalvon päälle. Performance turbosystemsin stage 4, harmaat, "kiina" rs500 välijäähdytin, 3bar map ja 3" putki.
Ford Sierra Cosworth -88
Skoda Octavia -17 (Facelift)
Harley Davidson V-Rod Muscle -12

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Joulukuu 30. 11:25:56 2008

AnttiLag kirjoitti:En saanut paineita nousemaan yli 1,2 bar kun ei ollut oikein säätömahdollisuutta (bleedausta 50 millisen portin
kalvon päälle. Performance turbosystemsin stage 4, harmaat, "kiina" rs500 välijäähdytin, 3bar map ja 3" putki.
On siellä sitten varmaan jonkun verran vastapainetta jos portti ei pysy kiinni.

AnttiLag
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Helmikuu 29. 13:49:27 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja AnttiLag » Ti Joulukuu 30. 11:47:23 2008

Voin lähettää dynotodistuksen siitä HY35 vedosta sähköpostiin jos joku osaisi tulkita minua paremmin sitä. Valitettavasti en osaa linkittää sitä suoraan tähän topiciin :oops:
anttihil@suomi24.fi
Ford Sierra Cosworth -88
Skoda Octavia -17 (Facelift)
Harley Davidson V-Rod Muscle -12

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Joulukuu 30. 11:48:30 2008

AnttiLag kirjoitti:Voin lähettää dynotodistuksen siitä HY35 vedosta sähköpostiin jos joku osaisi tulkita minua paremmin sitä. Valitettavasti en osaa linkittää sitä suoraan tähän topiciin :oops:
anttihil@suomi24.fi
pistä tuonne

lintunenracing@netti.fi

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Joulukuu 30. 11:49:40 2008

Luultavasti itekkin kokeilen siipeen tuollasta kevään aikana....

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Joulukuu 31. 19:41:47 2008

AnttiLag kirjoitti:Itse laitoin tuon HY35 hyrrän takavetoon. vakio TO3b Garret pumppasi 1.2 bar 299hv. Eli tuolla holsetilla
lukema on 346hv ja 486nm, samalla paineella. Lähtee tuo HY35 3000rpm ja 3500 on jo täys paine. Pakopaineista
en tiedä mitään, mutta kai ne tuolla vanhalla to3:sella oli kovemmat ja silti kesti myös 1.5 bar puolitoistavuotta,
ennenkuin turbosta meni päittäilaakeri ja söi samalla imusiiven vaihtokuntoon.
Vakio T34 anto 1,5bar +350hv , 6000rpm laski 1,4bar joten hieman tais olla vastapainetta . 3000rpm nykäs vankasti paineet .
ex Jäsen #10

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Pe Tammikuu 2. 18:54:19 2009

Tuo vois olla mielenkiintonen:
Super HX40 MFS-versiona (Milled From Solid), joka parantaa kestävyyttä olosuhteiden niin vaatiessa ja tuo myös hieman lisää painetta, tuottoa ja pyörintänopeutta. http://www.turbotekniikka.fi/images/sto ... /kuva9.jpg[/quote]

Kyllä alkoi kiinnostaa kun näki tän. http://www.hestec.fi/
Pakopaine 0,9 bar 2,1 ahdoilla olumpiavolkkarissa.
Aiempi masterpower 802316R audissa antanut n. 450 hv 1,8 kiloa ja toi holset n. 520 hv 1,8 kiloa.
Omaan rinkelinokkaan tekis mieli kans testata tommosta.

Gleetu
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulukuu 22. 15:54:36 2007

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Gleetu » To Helmikuu 12. 11:52:38 2009

Mitä käytännön eroja on T38 ja T4 ahtimilla?
Saako noilla lisää tehoa painetta nostamatta t35 nähden? Tosin suuttimet ja lastun vaihto olisi pakollinen...
Mistä tollasia T38 ahtimia saa, taitaa olla aika kiven alla... vai kannattaako autoon jossa maks teho tavoite on 350hv (ehkä vähän ylikin :roll: ) ostaa/korjaa/parantaa vanha t35? vai saako GT30 ilman suurempia pakosarjan ja putkiston modauksia paikoilleen? toisaalat a ulkoinen hukkaportti ei olisi pahitteeksi... vai mitä mieltä ollaan... O:)
Vanha ahdin on alkanut syömään öljyä 1L/ n. 2500km.
Ennen vei litran 5000km mutta silloin ei ollu reilua 300 heppaa... siinä voikin olla osa syystä... :cha

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Helmikuu 12. 12:43:57 2009

Hartsa kirjoitti:Tuo vois olla mielenkiintonen:
Super HX40 MFS-versiona (Milled From Solid), joka parantaa kestävyyttä olosuhteiden niin vaatiessa ja tuo myös hieman lisää painetta, tuottoa ja pyörintänopeutta. http://www.turbotekniikka.fi/images/sto ... /kuva9.jpg
Kyllä alkoi kiinnostaa kun näki tän. http://www.hestec.fi/
Pakopaine 0,9 bar 2,1 ahdoilla olumpiavolkkarissa.
Aiempi masterpower 802316R audissa antanut n. 450 hv 1,8 kiloa ja toi holset n. 520 hv 1,8 kiloa.
Omaan rinkelinokkaan tekis mieli kans testata tommosta.[/quote]

Oli näköjään joku ihme Holsetti tuo Audiin runtattu MFS versio, joka Harisen sivuilla oli, ei se ainakaan super HX40 oo ja tuo mikä siin audis oli, on varmaan hiukan liian iso pakopuoleltaan 2.0 neloskoneeseen ku pakosiipi 78mm ja 19 pakopesäkin... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Helmikuu 12. 13:15:10 2009

Tuota ittekin kattelin kun turboa olin ostamassa, ei meinaan olis pahan hintainenkaan. Mut kaveri jolta hankin Superin, osti itselleen tuommoisen Holset MFS mallin (käsittääkseni tehty HX50:stä) omaan M3:seensa. Mun mielestä tuo pakopesä ei ole liian suuri sillä katoppa paineita ja varsinkin pakopaineita. :wink:
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Helmikuu 12. 13:51:10 2009

Yhden britti jätkän lappu, 2wd cossu, siis pyörätehot melko vakiomotti+bd14 imunokka+gt3071r .82:

http://img.photobucket.com/albums/v344/ ... /boost.jpg

Ilmeisesti koneteho arvio 453 bhp ja 418 lb/ft.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Helmikuu 12. 14:41:04 2009

Siinähän se ahtokäyrä on ku katot tarkasti :) Onhan tuo vähän ylävetonen ton lapun mukaan, mutta toi on ajettu 3 vaihteella joka vaikuttaa vähän. Mun käsittääkseni tossa oli ihan vakio kansi. Nokkapyöristä en tiedä.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Helmikuu 12. 15:10:08 2009

jäsentuotteet kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Siinähän se ahtokäyrä on ku katot tarkasti :) Onhan tuo vähän ylävetonen ton lapun mukaan, mutta toi on ajettu 3 vaihteella joka vaikuttaa vähän. Mun käsittääkseni tossa oli ihan vakio kansi. Nokkapyöristä en tiedä.
Nyt ei mene jakeluun, eikös toinen ole vääntö ja toinen teho. Ainakin huippujen perusteella pääteltynä.
Vai onko piilossa kolmaskin käyrä?
Vasemmalla lukee "ifFtL" ja oikeella "Bar_g" eli toinen on vääntö ja toinen paine.

Gleetu
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulukuu 22. 15:54:36 2007

Re: Cossu eskoon ahdinta

Viesti Kirjoittaja Gleetu » To Helmikuu 12. 17:25:55 2009

ai katos, tossa ei ollu tehokäyrää ollenkaan :)
oliko se niin että mitä suurempi A/R niin viive kasvaa?

Vastaa Viestiin