Pakosarjan punoitus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » La Joulukuu 13. 0:32:53 2008

Tuli koettua ikävä yllätys, kun kurkkasin iltahämärissä cossun konepellin alle. Vaikka olin pintakaasulla ajellut, niin oli silti pientä punoitusta pakosarjassa havaittavissa. Kone on juuri rempattu ja käy ihan ok nätisti ja tyhjäkäynti 850rpm. Ehkä vähän laiskan tuntuinen, mutta mitä muutakaan se voisi olla minimiahdoilla.

Voisko olla mahdollista, että sytytys on jotenkin myöhäisellä? Meinaan eikös boksin pitäs se säätää kohdalleen kuitenkin, samoin kuin seos kattivehkeen ollessa kyseessä. Vai voiko olla niin, että olen laittanut konetta kasatessa jakajan väärään asentoon suhteessa pyörijään? Eikö silloinkin boksi korjaa? Kovin pieleen en ole voinut sitä asentaa silti. Vaikka eipä sillä ei mulla mitään erikoistyökalua ollut mitä Workshop manualissa käytettiin.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja Tupi » La Joulukuu 13. 0:50:00 2008

Tarkista seokset ja sytytys eläkä ajele kovin jos noin helposti punottaa,voi tulla täystuho pahimmassa tapauksessa,ei se boksi pysty korjaamaan mitään isoja ennakko virheitä,perus ennakko pitää säätää itse.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » La Joulukuu 13. 1:01:25 2008

Juu ajot loppu kyllä siihen. Täytyy kaivella joku ohje sytkän perusennakon säätöön ja käydä aamulla ostamassa ajoituslamppu. Seokset pitäis olla ok.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja Tupi » La Joulukuu 13. 1:15:22 2008

huonot tai vääränlaiset tulpatkin voi moisen aiheuttaa omaakin kokemusta on mutta ei cossun koneessa fordissa kuintekin.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » La Joulukuu 13. 1:29:38 2008

OK. Taidankin laittaa ne ajoituslamppurahat uusiin tulppiin, kaiken varalta. Kun eihän siinä perusennakon tarkistuksessa/säädössä tee lampulla hittojakaan. :D
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja jjs » La Joulukuu 13. 15:49:55 2008

Cossun sytkän "perusajoituksen" säätö? (omalla ruiskulla). Ei ilman koneistuksia.
Vain anturin paikkaa vaihtamalla, tai siivapyörän nastojen paikkoja siirtämällä / eri siivapyörä (ei ole tehdastekoisia vaihtoehtoja).

Johtosarjassa on myös pistoke hytin puolella josta voi muuttaa ajoituksen kurabensalle. Vääntö ja teho / paineet puuttuu alakierroksilla. Siitä tuskin on kyse, vaatii oman plugin pistokkeeseen.
Jos vj:tä kääntää liikaa, hyppää tälli väärään nastaan; ei juurikaan käy...

Ilmeisesti vetää laihalle; jos kone on remontoitu, onko seokset säädetty tk/pintakaasulle kohdilleen seosruuvista, ja tarkistettu peruspaineet - ahtopainerikastusletku?
Tarkista varoiksi nokkien (lähinnä pako) ajoitus.

EDIT: kyseessä siis kattivehje; seosruuvia ei ole.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ti Joulukuu 16. 2:29:58 2008

jjs kirjoitti:Cossun sytkän "perusajoituksen" säätö? (omalla ruiskulla). Ei ilman koneistuksia.
Vain anturin paikkaa vaihtamalla, tai siivapyörän nastojen paikkoja siirtämällä / eri siivapyörä (ei ole tehdastekoisia vaihtoehtoja).
Noin arvelinkin asian olevan, kuten tuosta ekasta viestistä (ehkä) ilmenee. Mutta kerkesin kuitenkin jo tarkistamaan tuonkin asian ja ykk:ssa oli pari astetta jakajan merkistä myöhäsellä niin käänsin senkin sitten kohdalleen. Vaikka ei pitäis vaikuttaa mihinkään.
jjs kirjoitti:Ilmeisesti vetää laihalle; jos kone on remontoitu, onko seokset säädetty tk/pintakaasulle kohdilleen seosruuvista, ja tarkistettu peruspaineet - ahtopainerikastusletku?
Tarkista varoiksi nokkien (lähinnä pako) ajoitus.

EDIT: kyseessä siis kattivehje; seosruuvia ei ole.
Ahtopainerikastusletku, ei vuotoja. Peruspaineet 3bar alipaineistettuna, nousee kun painaa kaasua. Seoksen tarkka seuraaminen kävi vaikeaksi, kun laajakaistalambda päätti ruveta vittuilemaan viikko sitten. Mukamas anturi ei lämpiä, kun on lämmitys päällä koko ajan. Ei auttanut vaikka vaihdoin uuden anturin. Myös nokkien ajoitus on oikein, tarkastin samalla kun katoin tuota syttyä.

Vaihdoin varuiksi bensansuodattimen ja samalla vaihtui pumppu -044:ksi. Käytin tyhjäkäynnillä koneen lämpöseks ja heitin parin kilsan testilenkin koittaen olla menemättä ahtojen puolelle. Vähän kävi kyllä ahdoillakin, yleisestikin ahtaa hyvin jo jotain 2000-3000 rpm. Edelleen hiuksenhienoinen punahdus oli pakosarjassa kun pihaan pääsin.

Listataan nyt vielä mitä itelle tulee mieleen, mikä vois aiheuttaa ongelmat:
-seos laihalla (voiko olla kun peruspaineet kuitenkin heittämällä rajoissa? perhana kun näkis mittarista)
-tulpat (vaihtuu huomenna)
-suuttimet (saattaa nekin vaihtua huomenna)
-ecu (sitäkin vois kokeilla vaihtaa huomenna, tosin vaikea uskoa sen olevan rikki kun muilta osin pelaa ongelmitta)
-katti tukossa (mutta voikos 3" jalometallisisustainen race-cat mennä tosta vaan tukkoon? enkä usko että turbo ahtais noin hyvin jos ei putki virtaa)
-voisko turbossa olla joku häikkä, joka muodostaa pakopainetta? Vakio kattinelikon t03b ahdin vielä toistaiseksi kiinni.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Joulukuu 16. 8:40:41 2008

"kyseessä siis kattivehje; seosruuvia ei ole."

Voi muisti pettää eikä vihreää L8 boksia ole nyt hyllyssä, mutta muistaakseni Sierran boksissa kyllä sellainen on, ainakin punaisessa L8 ECUsta se löytyy.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ti Joulukuu 16. 10:09:26 2008

SLEI kirjoitti:"kyseessä siis kattivehje; seosruuvia ei ole."

Voi muisti pettää eikä vihreää L8 boksia ole nyt hyllyssä, mutta muistaakseni Sierran boksissa kyllä sellainen on, ainakin punaisessa L8 ECUsta se löytyy.
onhan siinä se sama ruuvi kuin punaisessakin ECUssa.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Pakosarjan punoitus

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 16. 11:56:46 2008

Jup. Muisti pätkii, escocossua muistelin...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin