Omavalmiste painekotelo

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Lokakuu 5. 11:20:15 2008

saa alumiini MIS (kopio alumiinia. alkp. magnesium) ja siittä muutettua ainakin jossa oli muistaakseni läpät joka sylinterille hinnan voin kysyä mutta ainakin 2k€ ylöspäin

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Lokakuu 5. 11:38:29 2008

bpasi kirjoitti:saa alumiini MIS (kopio alumiinia. alkp. magnesium) ja siittä muutettua ainakin jossa oli muistaakseni läpät joka sylinterille hinnan voin kysyä mutta ainakin 2k€ ylöspäin
Suomessa vai ulkomailla 2k€ ylöspäin?
Eikös sulla oo tollanen alu versio?
Itteekin kiinnostais tuo sanotaan nyt sit MIS koteloks, ois näppärästi 8x suuttimien paikatkin, sais kokeiltua 4 tai 8 suuttimella ja muutenkin aika asiallisen mallinen...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Jasu » Su Lokakuu 5. 11:54:17 2008

Ostitko Pasi omasi Mikolta?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Lokakuu 5. 12:18:48 2008

bpasi kirjoitti:saa alumiini MIS (kopio alumiinia. alkp. magnesium) ja siittä muutettua ainakin jossa oli muistaakseni läpät joka sylinterille hinnan voin kysyä mutta ainakin 2k€ ylöspäin
Magnesium-malli maksaa n.2500 £ enklannissa . Tarkoitat ilmeisesti läpillä "throttle-bodies" . Noita ei välttämättä tarvis mutta tuommonen kotelo olis race . Käyttikö ne tuota WRC:ssä ? Ei Pasi sulla ole tietoa miten hyvä tuo malli on ?

Kysy ihmeessä

Tuossa vielä pari kuvaa
MIS1
MIS2
ex Jäsen #10

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja THR » Su Lokakuu 5. 12:28:25 2008

tuollanen vois olla kyllä asiallinen,mut hintaa aika reiluusti jos vertaa esim. ronin wrc joka varmasti ajaa asian näissä paskoissa 8)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Lokakuu 5. 12:41:42 2008

cossie kirjoitti:
THR kirjoitti:AMW:lta saa tietätettyä samanlaisia wrc koteloita...
Kyselin AMW hintaa kotelo ja 70 mm läppä noin 800 € l
Oisko kellään tollasesta kuvia, ois kivä tietää minkä näkönen tuo versio kotelosta olis?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja THR » Su Lokakuu 5. 13:16:24 2008

tumppe kirjoitti:
cossie kirjoitti:
THR kirjoitti:AMW:lta saa tietätettyä samanlaisia wrc koteloita...
Kyselin AMW hintaa kotelo ja 70 mm läppä noin 800 € l
Oisko kellään tollasesta kuvia, ois kivä tietää minkä näkönen tuo versio kotelosta olis?
http://www.maxtuned.com/Pictures/Cos_Pro2/191.htm

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Lokakuu 5. 13:53:27 2008

THR kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
cossie kirjoitti: Kyselin AMW hintaa kotelo ja 70 mm läppä noin 800 € l
Oisko kellään tollasesta kuvia, ois kivä tietää minkä näkönen tuo versio kotelosta olis?
http://www.maxtuned.com/Pictures/Cos_Pro2/191.htm
Eikös tuo oo se ns. Ronin kotelo vai onko nuo vaan saman näkösiä, vai työskenteleekö tämä Roni AMW.llä??? :shock: :roll: :-s
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Lokakuu 5. 14:39:45 2008

Jake kirjoitti:
bpasi kirjoitti:saa alumiini MIS (kopio alumiinia. alkp. magnesium) ja siittä muutettua ainakin jossa oli muistaakseni läpät joka sylinterille hinnan voin kysyä mutta ainakin 2k€ ylöspäin
Magnesium-malli maksaa n.2500 £ enklannissa . Tarkoitat ilmeisesti läpillä "throttle-bodies" . Noita ei välttämättä tarvis mutta tuommonen kotelo olis race . Käyttikö ne tuota WRC:ssä ? Ei Pasi sulla ole tietoa miten hyvä tuo malli on ?

Kysy ihmeessä

Tuossa vielä pari kuvaa
MIS1
MIS2

omani tuli tg tutulta muistaakseni..(ei mikolta)
ei tainnu olla koskaan wrc:ssä epäilisin että rallicross ja rata-autoissa ois käytetty
se ei mahdu suoraan konehuoneeseen (lhd) abs säiliö edessä..
putsattu vakio imusarja on virrannu n 250hv MIS virtasi 315hv väitetään että paras mitä saa cossuun? 1% pitäis olla virtaukset joka pytylle niin huhut väittää...

Cosmos
Viestit: 69
Liittynyt: Su Maaliskuu 26. 22:33:59 2006

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Cosmos » Su Lokakuu 5. 16:04:53 2008

bpasi kirjoitti:
Jake kirjoitti:
bpasi kirjoitti:saa alumiini MIS (kopio alumiinia. alkp. magnesium) ja siittä muutettua ainakin jossa oli muistaakseni läpät joka sylinterille hinnan voin kysyä mutta ainakin 2k€ ylöspäin
Magnesium-malli maksaa n.2500 £ enklannissa . Tarkoitat ilmeisesti läpillä "throttle-bodies" . Noita ei välttämättä tarvis mutta tuommonen kotelo olis race . Käyttikö ne tuota WRC:ssä ? Ei Pasi sulla ole tietoa miten hyvä tuo malli on ?

Kysy ihmeessä

Tuossa vielä pari kuvaa
MIS1
MIS2

omani tuli tg tutulta muistaakseni..(ei mikolta)
ei tainnu olla koskaan wrc:ssä epäilisin että rallicross ja rata-autoissa ois käytetty
se ei mahdu suoraan konehuoneeseen (lhd) abs säiliö edessä..
putsattu vakio imusarja on virrannu n 250hv MIS virtasi 315hv väitetään että paras mitä saa cossuun? 1% pitäis olla virtaukset joka pytylle niin huhut väittää...
http://www.fmcs.nu/articles.php?id=9&thesection=1#none
MIS insugen är det enda oss veterligen som är bättre på denna punkten och den har ca 4% skillnad mellan den sämsta och bästa.
Eli tuon mukaan noin 4% ois huonoimman ja parhaiten virtaavan ero.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Lokakuu 8. 18:51:45 2008

Karvan menee ohi aiheen, mutta liittyy kuitenkin isoihin painekoteloihin eli RS500 paineloota näyttäisi sopivan paikoilleen ainakin lyhyiden suuttimien kanssa jos laittaa Scorpparin ABS-hässäkän jossa venttiilit on erillään. Cossu Escossa taitaa olla samainen erillinen venttiiliboksi ainakin oikealta ohjastettavissa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Lokakuu 9. 13:59:18 2008

tumppe kirjoitti:
Eikös tuo oo se ns. Ronin kotelo vai onko nuo vaan saman näkösiä, vai työskenteleekö tämä Roni AMW.llä??? :shock: :roll: :-s
Tuo on Ronin kotelo ja on niissä eroja keskenään. Päällisin puolin melko saman näköiset kyllä.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Lokakuu 9. 16:53:09 2008

Vesku kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
Eikös tuo oo se ns. Ronin kotelo vai onko nuo vaan saman näkösiä, vai työskenteleekö tämä Roni AMW.llä??? :shock: :roll: :-s
Tuo on Ronin kotelo ja on niissä eroja keskenään. Päällisin puolin melko saman näköiset kyllä.
Eli samat kotelot, mut eri hinta? :lol:
No joo, mitäs niissä sit on eroo keskenään?

(P.S.Mullakin on Ronin painekotelo)
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Lokakuu 9. 20:25:59 2008

tumppe kirjoitti:
Vesku kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
Eikös tuo oo se ns. Ronin kotelo vai onko nuo vaan saman näkösiä, vai työskenteleekö tämä Roni AMW.llä??? :shock: :roll: :-s
Tuo on Ronin kotelo ja on niissä eroja keskenään. Päällisin puolin melko saman näköiset kyllä.
Eli samat kotelot, mut eri hinta? :lol:
No joo, mitäs niissä sit on eroo keskenään?

(P.S.Mullakin on Ronin painekotelo)
No kumpis on kalliimpi? Jos vaikka ostais sen hyllyyn koristeeks.. :twisted:

Miten oot viittiny tommosen kotelon ostaa? Oot maksanu parin alumiinikäikäleen yhteen hitsaamisesta ihan liikaa.. Vai kävitkö ite CNC-koneella jyrsimässä palikat valmiiksi ja make vaan hitsas ne nippuun? :-s
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Lokakuu 9. 20:51:28 2008

sierra4x4tbo kirjoitti:
No kumpis on kalliimpi? Jos vaikka ostais sen hyllyyn koristeeks.. :twisted:

Miten oot viittiny tommosen kotelon ostaa? Oot maksanu parin alumiinikäikäleen yhteen hitsaamisesta ihan liikaa.. Vai kävitkö ite CNC-koneella jyrsimässä palikat valmiiksi ja make vaan hitsas ne nippuun? :-s
Mietippä sitä ja osta toki niin monta koppaa ku haluat, ei kiinnosta vitunkaan vertaa. :lol:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tikkuri » La Lokakuu 18. 17:03:48 2008

tumppe kirjoitti:
Timo kirjoitti:veikkaisin läppä 100-150e, kotelo loput..
Jos on billetti läppä, niin luulempa että realistisempi läpän hinta olis 200-250€, ku tolla 100-150€ ei taida suomesta löytyä normi 70mm kaasuläppääkään, jollei jotain paskoja kiinakopioita lasketa.
eikös bmw:n kaasu käpät ole aika reilun kokosia? näitten 3l->
onkohan kukaan muuten ikinä kokeillu semmosta opelin vaiheittain aukeavaa läppää virikäytössä :lol:
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja heka » La Lokakuu 18. 18:36:29 2008

Sitten lähdetään mutulla ja 12 tunnin tyopäivän päätteeks teksti ei vällttämättä oo kovin selkeetä :roll:

Mites nämä ronin ja amw kotelot ovat auki tuosta "esikammiosta" painekotelon puolelle? onko koko putken levyinen railo imutorvien taakse vai kenties ohut railo jonka pinta-ala mitoitettu kaasuläpän kokoon? onko railossa putkien välit kiinni samoin kuin mis kotelossa? Olisko kellään kuvia näiden kotelojen sisältä? Äkkiseltään katsoen tuossa mis kotelossa voisi olla neljän painekoteloon aukeavan reiän yhteenlaskettu pinta-ala suht lähellä kaasuläpän pinta-alaa. Esim 3x9 aukot tekis pinta-alaksi 108cm2 ja 70mm kaasuläpän aukko on 109cm2 voisi kuvitella että jos esim tuossa mis kotelossa suhteet olisi tätä luokkaa niin täys kaasulla joka aukosta painekoteloon virtaus olisi melko identtinen. (Ja en vastaa laskuissa olevista virheistä vedoten väsymykseen O:) )

niin ja en oo ikinä tollasta koteloa hypistellyt joten täyttä mutua mutta pystyisikö pasi vaikka mitata nuo ja mielellään otetaan mittoja muistakin koteloista vastaavalla toteutuksella. pitäis jossain välissä tanariin painekoteloa rakentaa ja kaikki vaihtoehdot on vielä auki
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Lokakuu 18. 20:44:42 2008

heka kirjoitti:Sitten lähdetään mutulla ja 12 tunnin tyopäivän päätteeks teksti ei vällttämättä oo kovin selkeetä :roll:

Mites nämä ronin ja amw kotelot ovat auki tuosta "esikammiosta" painekotelon puolelle? onko koko putken levyinen railo imutorvien taakse vai kenties ohut railo jonka pinta-ala mitoitettu kaasuläpän kokoon? onko railossa putkien välit kiinni samoin kuin mis kotelossa? Olisko kellään kuvia näiden kotelojen sisältä? Äkkiseltään katsoen tuossa mis kotelossa voisi olla neljän painekoteloon aukeavan reiän yhteenlaskettu pinta-ala suht lähellä kaasuläpän pinta-alaa. Esim 3x9 aukot tekis pinta-alaksi 108cm2 ja 70mm kaasuläpän aukko on 109cm2 voisi kuvitella että jos esim tuossa mis kotelossa suhteet olisi tätä luokkaa niin täys kaasulla joka aukosta painekoteloon virtaus olisi melko identtinen. (Ja en vastaa laskuissa olevista virheistä vedoten väsymykseen O:) )

niin ja en oo ikinä tollasta koteloa hypistellyt joten täyttä mutua mutta pystyisikö pasi vaikka mitata nuo ja mielellään otetaan mittoja muistakin koteloista vastaavalla toteutuksella. pitäis jossain välissä tanariin painekoteloa rakentaa ja kaikki vaihtoehdot on vielä auki
Pitää muistaa että 70mm kaasuläpässä, pitää siitä 70mm tilavuudesta vähentää kaasuläpän akselin ja kaasuläpän koko pois virtauksesta, niin sit alkaa oleen realistisia lukemia.
Kaveri huhuili semmosta että ton 70mm kaasuläpän virtaus kaasuläpän ja akselin kera vois olla laskennallisesti sama ku n.65mm kanavan (esim. Coolerin putki) virtaus ilman mitään esteitä.
Joku voi tota tarkentaa tai oikasta, jos on jotain faktaa?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Lokakuu 19. 1:38:17 2008

tumppe kirjoitti:
heka kirjoitti:Sitten lähdetään mutulla ja 12 tunnin tyopäivän päätteeks teksti ei vällttämättä oo kovin selkeetä :roll:

Mites nämä ronin ja amw kotelot ovat auki tuosta "esikammiosta" painekotelon puolelle? onko koko putken levyinen railo imutorvien taakse vai kenties ohut railo jonka pinta-ala mitoitettu kaasuläpän kokoon? onko railossa putkien välit kiinni samoin kuin mis kotelossa? Olisko kellään kuvia näiden kotelojen sisältä? Äkkiseltään katsoen tuossa mis kotelossa voisi olla neljän painekoteloon aukeavan reiän yhteenlaskettu pinta-ala suht lähellä kaasuläpän pinta-alaa. Esim 3x9 aukot tekis pinta-alaksi 108cm2 ja 70mm kaasuläpän aukko on 109cm2 voisi kuvitella että jos esim tuossa mis kotelossa suhteet olisi tätä luokkaa niin täys kaasulla joka aukosta painekoteloon virtaus olisi melko identtinen. (Ja en vastaa laskuissa olevista virheistä vedoten väsymykseen O:) )

niin ja en oo ikinä tollasta koteloa hypistellyt joten täyttä mutua mutta pystyisikö pasi vaikka mitata nuo ja mielellään otetaan mittoja muistakin koteloista vastaavalla toteutuksella. pitäis jossain välissä tanariin painekoteloa rakentaa ja kaikki vaihtoehdot on vielä auki
Pitää muistaa että 70mm kaasuläpässä, pitää siitä 70mm tilavuudesta vähentää kaasuläpän akselin ja kaasuläpän koko pois virtauksesta, niin sit alkaa oleen realistisia lukemia.
Kaveri huhuili semmosta että ton 70mm kaasuläpän virtaus kaasuläpän ja akselin kera vois olla laskennallisesti sama ku n.65mm kanavan (esim. Coolerin putki) virtaus ilman mitään esteitä.
Joku voi tota tarkentaa tai oikasta, jos on jotain faktaa?
"jotain faktaa". Hmmm, jotain tuttua vai DeJaVu...
Olkoot.

sisähalk. 65 mm putki n.33,2 cm2. (Miinus akseli ja läppä: n.30,2 cm2)
sisähalk. 70 mm putki n.38,5 cm2. Miinus akseli ja läppä: n.36,0 cm2

Eli 65 mm sisähalk. suora rööri on poikkipinta-alaltaan n. 2,8 cm2 pienempi kuin 70 mm kaasuläppä. Ero luokkaa 8%.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Lokakuu 19. 1:46:32 2008

kannattatenee mitata pari muutakin asiia ennen noita, ainakin jos aikoo toteuttaa sen + 7xxxhv.. ;)
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Lokakuu 19. 1:47:17 2008

ei koske sua jyrki.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Su Lokakuu 19. 5:11:34 2008

Timo kirjoitti:kannattatenee mitata pari muutakin asiia ennen noita, ainakin jos aikoo toteuttaa sen + 7xxxhv.. ;)
:lol: :lol: :lol: :lol:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja THR » Su Lokakuu 19. 8:53:33 2008

Timo kirjoitti:kannattatenee mitata pari muutakin asiia ennen noita, ainakin jos aikoo toteuttaa sen + 7xxxhv.. ;)
Eikö se muka oo niin et vitun iso holsetti ja 2bar painetta ja ehkä bensapumppu järeänpää sorttia niin lähtee essolla ainakin 650-700hv :lol: :lol: :lol: Näin olen kuullut iosjen poikinen puhuvan,mut varmaksi en sano :lol: :lol: :lol:

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Lokakuu 19. 9:10:28 2008

jjs kirjoitti: sisähalk. 65 mm putki n.33,2 cm2. (Miinus akseli ja läppä: n.30,2 cm2)
sisähalk. 70 mm putki n.38,5 cm2. Miinus akseli ja läppä: n.36,0 cm2

Eli 65 mm sisähalk. suora rööri on poikkipinta-alaltaan n. 2,8 cm2 pienempi kuin 70 mm kaasuläppä. Ero luokkaa 8%.
Kiitoksia tarkennuksesta, eli vastaisko toi 70mm kaasuläppä virtaukseltaan sit jotain 67-68mm suoraa putkea?

Timolle sen verran et oon jo useasti sanonu et katotaan mitä sit joskus lähtee ja tuo +7xxhv on se tavote, en oo koskaan vielä sanonu että varmasti tulee tollasia lukemia.
Toisekseen se ei mun mielestä oo mitenkään mahdotonta ku kattoo sun kokoonpanoa ja että mikä siinä ahdistaa tollasia tehoja... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja heka » Su Lokakuu 19. 11:32:24 2008

katos perkeles kummaa olin eilen illalla laskenut aivan puutaheinää tuli vissiin laskettua säteitä ja ei niitäkään varmaan oikeen :roll: ei sais näköjään puoliunes kirjotella mitään :-s
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Lokakuu 19. 13:54:04 2008

Heka:
Kannattaa nuo mun laskut myös vielä ratsata... Väsyneenä yöllä ilmeisesti kirjoitettu kun en edes muistanut kirjoittaneeni tänne mitään. Eli ei nuo nyt sitä faktaa välttämättä ole... :lol:

Suuntaa antavaa on pieni päässälasku; sait 7cm halk. kaasuläpän halk. pinta-alaksi 109cm2. Jos kyseessä olisi neliö, olisi se 7cm x 7cm = 49 cm2. Neliön ja ympyrän pinta-alasuhde on karkeasti (muistaakseni) 78%. -> 49cm2 miinus 20% eli viidennes (kymmenen prossaa 49:stä on 4,9, se kertaa 2 eli 20% on 9,8 + siihen se 2 prossaa 0,98 on about noin 11cm2), jää jäljelle noin 38cm2. Sain laskemalla n.38,5cm2 eli alueella ollaan; likiarvoilla kuitenkin laskettiin :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja heka » Su Lokakuu 19. 14:39:01 2008

jep pitänee miettiä enemmän ku laskeskelee :D väsyneenä ei aina ajatus kulje
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Lokakuu 19. 15:33:40 2008

jjs kirjoitti:Neliön ja ympyrän pinta-alasuhde on karkeasti (muistaakseni) 78%.
Eli tarkasti se taitaa olla 100 / 4 * pii ?

Eli nopeasti laskettuna jotain 78,54 on aika lähellä totuutta.
Escort Mk4 "RS2300i"

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Joulukuu 4. 15:59:05 2008

Ei cossuun mutta kuitenkin sivuaa aihetta. Eli nyt olis löysää duunissa, ja jokapaikka täynnä jos jonkinnäköistä rst palikkaa. Eli olis aikaa valmistaa ohc:hen painekotelo, mutta kannattaako sitä tehdä rst:stä? Alumiini olis kyllä varmaan parempi vaihtoehto, mutta sen työstäminen sekä saaminen oikean kokoisina kappaleina on nyt hieman hankalaa. Varsinkin kun töissä olis valmiina kaikki tarpeellinen rst:nä.
Olisi kaksi vaihtoehtoa: joko ihan koko imusarja ruostumattomasta, tai sitten pelkkä tuplien imusarjaan jatkokappale(painekotelo).
Tuo jälkimmäinen vaihtoehto olisi ainakin lämpöystävällinen, mutta sitäkin raskaampi. Taas jos sen imusarjan tekis koteloineen rst:stä niin kuinkas sitten tuo lämpö???
Suuttimet, anturit, etc. sulaa???
Paino olis aika lailla sama iS:n sarjan kanssa vaikka tekiskin kokonaan ruostumattomasta...

Jossain olen nähnytkin rst:sia omavalmiste imusarjoja/painekoteloita, mutta kertokaas nyt viisaammat että onko tossa mitään järkee alkaan tekeen ruostumattomasta?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja FroZ » Pe Joulukuu 5. 9:12:30 2008


MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Joulukuu 5. 10:07:31 2008

No ei se niin kuumaksi mene, että sieltä jotain sulais. Esim. F-ryhmän vaparikoneissa on käytetty metallista imusarjaa ilman ongelmia ja nyt turbokäytössähän cuuleri jäähdyttää ilman ja ilma taas tuon kotelon. Pari juttua tossa pitää ottaa huomioon eli jos teet koko paketin RST:stä niin siihen kannattaa sitten sorvata noi holkit suuttimille myös samasta materiaalista ja kannen laippaan kannattaa varata sen verran tavaraa, että sen saa oikaistua hitsausten jälkeen.

Käytön kannalta ainakaan minulle ei tule mieleen kuin sellainen "pikkujuttu", että kun auton ajon jälkeen sammuttaa niin lämpö alkaa siirtyä sen jälkeen imusarjaan ja tolle metallisella sarjalla menee ehkä vähän kauemmin jäähtyessään. Tosta voi seurata sellainen ongelma, että kun lähtee liikenteeseen pienen tauon jälkeen niin voi ilman lämpöanturi antaa vähän aikaa väärää tietoa koneelle. No tuon ongelman saa kierrettyä laittamalla anturin ahtoputkeen, jolloin se ei ole niin herkkä ympäriltä tulevalle lämpösäteilylle.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Joulukuu 5. 13:44:12 2008

Tosin toi cossun anturi on todella nopea reagoimaan ilman lämmön vaihteluun, mutta kyllähän tuo iS:n omakin sarja käy todella lämpösenä et samaa ongelmaahan tuossakin on. Olis vaan kaikki rst palikat josta tehdä tuo imusarja. Toi toinen versiohan olisi tosiaan värinäkumien takana, joten se ei ainakaan lämpenisi, mutta kun ei jaksas alkaa nakertaa tota tuplien imusarjaa, kun sillä olis muutakin käyttöä. Juu kyllä tiedän ettei toi rst ole helpoimpia pitää muodossaan, vääntyilee todella helposti.
Lisääkin saa kommentteja laittaa...

Miten muuten olisi noiden suuttimien laita? Yhdet isot joka pytylle, vai kahdet pienemät? Olis noita pieniä suuttimia jonkin moinen läjä. Ajatteli että saishan useampaan jaksoon suihkutuksen usealla suuttimella.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Helmikuu 8. 13:34:15 2010

Jatketaas vanhaa topickia, kun ei vielä tunnu löytyvän tyhjentävää vastausta pohdintoihini eli olen tässä tutkinut näitä painekotelo topickeja muutaman päivän ajan ja nyt mietityttää kotelon sivu-/päätyseinämien etäisyys imutorviin.

Cossun tapauksessa tota etäisyyttä on kasvatettu noissa Ronin tekeleissä, kun taas MIS kotelon kuvassa imutorven reuna kiertää aika lähellä kotelon seinämää. Yleinen vastaus/linja on ollut tyyliin mitä isompi sen parempi, mutta nyt tarvitsisi tietää mieluummin, että onko ton sivusuuntaisen välin kasvattamisella mitään suurempaa merkitystä cossun tapauksessa vai riittääkö pelkästään kotelon "korkeuden" kasvatus, jolloin saadaan lisää tilaa imutorven etupinnan ja kotelon pystyseinän väliin.

Kiinnostaisi myös tietää tuon Ronin kotelon "paksuus" eli jos joku tollaisen omistaja kehtais suunnilleen mitan heittää tänne, niin sais vähän osviittaa laskelmiin. KIITOS jo etukäteen.
Edit: paksuudella tarkoitan samaa kuin ylempänä korkeudella, kun on näköjään aamulla ollut vähän kirjoitustaitokin aamuterässä :?
Viimeksi muokannut MikkoT, Ma Helmikuu 8. 17:59:31 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Helmikuu 8. 13:43:08 2010

MikkoT kirjoitti:Jatketaas vanhaa topickia, kun ei vielä tunnu löytyvän tyhjentävää vastausta pohdintoihini eli olen tässä tutkinut näitä painekotelo topickeja muutaman päivän ajan ja nyt mietityttää kotelon sivu-/päätyseinämien etäisyys imutorviin.

Cossun tapauksessa tota etäisyyttä on kasvatettu noissa Ronin tekeleissä, kun taas MIS kotelon kuvassa imutorven reuna kiertää aika lähellä kotelon seinämää. Yleinen vastaus/linja on ollut tyyliin mitä isompi sen parempi, mutta nyt tarvitsisi tietää mieluummin, että onko ton sivusuuntaisen välin kasvattamisella mitään suurempaa merkitystä cossun tapauksessa vai riittääkö pelkästään kotelon "korkeuden" kasvatus, jolloin saadaan lisää tilaa imutorven etupinnan ja kotelon pystyseinän väliin.

Kiinnostaisi myös tietää tuon Ronin kotelon "paksuus" eli jos joku tollaisen omistaja kehtais suunnilleen mitan heittää tänne, niin sais vähän osviittaa laskelmiin. KIITOS jo etukäteen.
En mitannu kotelon paksuutta, mutta abs/tehostaja paketin kyljessä on se joku johtoliitin, josta kotelon uloimpaan kohtaan on muistaakseni n.15mm väliä kun mittasin, eli sormet mahtu just väliin. Jos tosta on apua?
Kotelon koko perustuu siihen että se sopii suoraan Sierra Cos.2wd, -4wd ja Esco Cossuun (pikku muutoksilla), kun taas ISOT kotelot vaatii yleensä enempi tilaa ja muutoksia...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Helmikuu 8. 20:05:56 2010

Oisko jollain muuten esim. penkissä testattua tulosta noista imusarjamuutoksista? Ihan vaan kiinnostaisi että vaikuttaako muutokset ja mihin suuntaan. +500hv tuli 4wd imusarjalla 10mm spacerilla ja omalla kaasuläpällä ihan helposti kuitenkin. Toki pieniä muutoksia oli koneessakin.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Helmikuu 8. 20:09:25 2010

Cosesc kirjoitti:Oisko jollain muuten esim. penkissä testattua tulosta noista imusarjamuutoksista? Ihan vaan kiinnostaisi että vaikuttaako muutokset ja mihin suuntaan. +500hv tuli 4wd imusarjalla 10mm spacerilla ja omalla kaasuläpällä ihan helposti kuitenkin. Toki pieniä muutoksia oli koneessakin.
no tästä yhdessä topicissa annoin kritiikkiä kun "eräs" totesi suureen ääneen olevan faktaa että vakiokotelo ei riitä kuin 450hv..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Helmikuu 8. 20:33:05 2010

Timo kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:Oisko jollain muuten esim. penkissä testattua tulosta noista imusarjamuutoksista? Ihan vaan kiinnostaisi että vaikuttaako muutokset ja mihin suuntaan. +500hv tuli 4wd imusarjalla 10mm spacerilla ja omalla kaasuläpällä ihan helposti kuitenkin. Toki pieniä muutoksia oli koneessakin.
no tästä yhdessä topicissa annoin kritiikkiä kun "eräs" totesi suureen ääneen olevan faktaa että vakiokotelo ei riitä kuin 450hv..
Kyllä se riittää, ei tarvita mitään ihme hipoa välttämättä :wink: Nyt loppusyksystä penkiteltiin Harisella cossu escorttia- harinen ei huomannut konehuoneessa eroa vakioon ja kysyikin että onko koneelle tehty jotain kun näyttää kaikki niin vakiolta poislukien putsari ja Samcot. Penkityksen jälkeen oli ihmeissään kun tuotti 440hv ja 540nm, käyntihäiriö 5100rpm katkaisi käyrän nousun-keväällä mennään uudestaan :D 8)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ma Helmikuu 8. 20:46:42 2010

Kävin vuosia sitten "Speederin" luona Ruotsissa ja tuli puhetta näistä imusarjoista kun huomasin pöydällä olevan 2 MIS-sarjaa tai oliko kopioita, sitä en muista. (komeita oli kumminkin) :lol: Spacerin käytöstä varoitteli, suuria heittoja oli ollut kun olivat mitanneet. Eli MIS/kopio tai alkuperäinen 4wd sarja oli se jota silloin suositteli. En muista mitä sanoi tuosta MIS-sarjasta, mutta vakio sarjalla kumminkin pienempiä heittoja kun monilla "itse tehdyillä".
Mutta kunhan kaikki vain ymmärtäisivät että nuo valmiit kotelot (oli kuinka tahansa hipo osa ja kenen tahansa tekemä) eivät vain toimi joka koneessa. Jos haluaa paremman kuin kohtuullisen, pitää se olla kyseiseen koneeseen tehty kyseisille palikoille.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Helmikuu 8. 21:00:02 2010

No mulla nyt oli tarkoitus vaan hakea faktaa, mitä vaikuttaa minkäkin mitan isontaminen virtauksiin (jos siis vaikuttaa), mutta sitä meillä ei tällä hetkellä tunnu olevan saatavilla. Pitänee luottaa perstuntumaan ja yrittää ehkä mittailla noita virtauksia joskus, jos löytyy sopivat vehkeet vielä käyttöön.

Esimerkiksi toi kiilamallin kotelo on ihan hyvin toimiva malli ainakin omasta mielestäni ja eikös Timo sullakin ollut vielä semmoinen toissa kesänä paikallaan aika tiukassa koneessa :)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Helmikuu 8. 22:28:25 2010

MikkoT kirjoitti:No mulla nyt oli tarkoitus vaan hakea faktaa, mitä vaikuttaa minkäkin mitan isontaminen virtauksiin (jos siis vaikuttaa), mutta sitä meillä ei tällä hetkellä tunnu olevan saatavilla. Pitänee luottaa perstuntumaan ja yrittää ehkä mittailla noita virtauksia joskus, jos löytyy sopivat vehkeet vielä käyttöön.

Esimerkiksi toi kiilamallin kotelo on ihan hyvin toimiva malli ainakin omasta mielestäni ja eikös Timo sullakin ollut vielä semmoinen toissa kesänä paikallaan aika tiukassa koneessa :)
oli juu kiilamallinen mutta toissa kesänä, silloinkin oli se +630hv.. sen kotelon idea oli "suuri", muuta älliä ei sen suunnittelussa ollut.

ja faktaa nimenomaan kaivattais, mutta sitä ei tosiaan taida olla tarjolla.. mut se spaceri vakiokoteloon vie sen virtauksen pois kartioiden takaa ja siten syöttää ehkä 2 ja 3 pyttyä enemmän.. näin se tais Seppokin jo aikoinaan pohtia.. ;) ehkä..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Helmikuu 8. 22:51:46 2010

Eikös se idea juurikin vakio, mis, yms. koteloissa ole just se että ilma tulee imutorvien alle ns. etupuolelle, ja kotelon muodoilla vaikutetaan kuinka se ilma pyörii sielä kotelossa sitten kohti imukanavia.
Ja tuo "riittävyys" ei oo se pointti, vaan kannattaa valita painekotelo moottorille sopivaksi, eli sellanen jonka virtaus on optimaalinen tietyllä teho/kierros alueella.
Toisin sanoen iso kotelo voi olla tosi hyvä tai ihan paska, riippuu mitä muut hilut pellin alla on.
Kyllähän Cossuista on varmasti revitty +600hv 2wd kotelollakin, mutta onko ne virtaukset olleet hyvät ja tasaiset, on sitten ihan eri asia...
Mis kotelohan on huhujen mukaan se paras jota Cossuun on valmistettu.

Mulle on tulossa uuteen koneeseen isompi versio Ronin p.kotelosta, kun on kone nipus, niin voin sitten ilmotella speksejä ja lukemia joskus...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Helmikuu 9. 12:08:11 2010

tumppe kirjoitti:Eikös se idea juurikin vakio, mis, yms. koteloissa ole just se että ilma tulee imutorvien alle ns. etupuolelle, ja kotelon muodoilla vaikutetaan kuinka se ilma pyörii sielä kotelossa sitten kohti imukanavia.
Ja tuo "riittävyys" ei oo se pointti, vaan kannattaa valita painekotelo moottorille sopivaksi, eli sellanen jonka virtaus on optimaalinen tietyllä teho/kierros alueella.
Toisin sanoen iso kotelo voi olla tosi hyvä tai ihan paska, riippuu mitä muut hilut pellin alla on.
Kyllähän Cossuista on varmasti revitty +600hv 2wd kotelollakin, mutta onko ne virtaukset olleet hyvät ja tasaiset, on sitten ihan eri asia...
Mis kotelohan on huhujen mukaan se paras jota Cossuun on valmistettu.

Mulle on tulossa uuteen koneeseen isompi versio Ronin p.kotelosta, kun on kone nipus, niin voin sitten ilmotella speksejä ja lukemia joskus...
no nimenomaaan ei ns. etupuolelle... mites osaatko kertoa miten kotelon koko on optimaalinen eri viritysasteille, eli miten joku kotelo on virtaukselta optimaalinen 300hv mutta ei enää 400hv, tai 700hv kotelo ei olisi optimaalinen 400hv koneelle? mitä vaikutusta, hyötyä/haittaa? mihin perustuu? miten muuten aiot kertoa tämän uuden ronin kotelon speksejä "sitten joskus"?

minä en pysty kertomaan nykyisestä kotelosta muuta kuin että moottori toimii hienosti.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Helmikuu 9. 12:30:08 2010

No jos totta puhutaan, niin ei mahda olla tota tumpenkaan Ronin ISOMPAA koteloa sen enempää virtauspenkillä (tai jollain mittalaitteella) optimoitu sen enempää kuin tietokoneella stimuloitu eli TOTUUS on, että tehdään jonkun näköinen ja TOIVOTAAN, että toimii. Tai no näin tulee ainakin itellä nyt käymään :roll: :wink:

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Helmikuu 9. 12:45:50 2010

Näin sivusta seuranneena on hieman huvittavaakin, että jos oikeasti kiinnostaa minkä stagen alumiinilaatikko sielä imusarjan perässä on niin luulisi tuon simuloimisen olevan halvin tapa niitä vertailla? Toki jos löysät on jo housussa ja tuote valmiina niin ei auta kuin mittailla asiaa ja todeta, että tämän täytyy riittää? :wink:
Escort Mk4 "RS2300i"

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Helmikuu 9. 12:57:27 2010

MikkoT kirjoitti:No jos totta puhutaan, niin ei mahda olla tota tumpenkaan Ronin ISOMPAA koteloa sen enempää virtauspenkillä (tai jollain mittalaitteella) optimoitu sen enempää kuin tietokoneella stimuloitu eli TOTUUS on, että tehdään jonkun näköinen ja TOIVOTAAN, että toimii. Tai no näin tulee ainakin itellä nyt käymään :roll: :wink:
En tiedä onko Roni jotenki virtauttanu ko. koteloa, mutta kyseiselle kokoonpanolle kotelo on tilattu ja koko on suurempi kuin Ronin perus kotelo, johtuen siitä että Roni itse sanoi että tilavuus ei siinä "perus" kotelos välttämättä riitä, toinen homma on se että se mun "pienempi" Ronin kotelo on tehty vakio 56mm kaasuläpälle ja menee kuulemma virtaukset vituiks jos siihen sovittaa 70mm kaasuläpän.
Ronin perus p.kotelo ei ole aina samanlainen, vaan kukin on tehty tietylle kaasuläpälle sopivaksi, joka tarkoittaa käytännössä sitä koko kartion mallista alaosaa jonka päähän kaasuläppä on kiinnitetty.
Se perus kotelo on suunniteltu vakio imusarjalle/imutorville, tätä isompaa varten koitetaan mahdollisesti eri imutorvia sit virtauspenkissä parhaan tuloksen saamiseks...

Jos joku haluaa Ronin koteloista ym. kikkareista jotain tarkempaa tietoo, niin lopettakaa se mutu jauhaminen ja soittakaa reippaasti ite Ronille, niin saatte vastaukset suoraan tekijältä:
Roni Marko puh.040-5841738
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Helmikuu 9. 13:09:09 2010

koskar kirjoitti:Näin sivusta seuranneena on hieman huvittavaakin, että jos oikeasti kiinnostaa minkä stagen alumiinilaatikko sielä imusarjan perässä on niin luulisi tuon simuloimisen olevan halvin tapa niitä vertailla? Toki jos löysät on jo housussa ja tuote valmiina niin ei auta kuin mittailla asiaa ja todeta, että tämän täytyy riittää? :wink:
No omalla tavallaan olet koskar oikeassa, mutta ei toi stimulointikaan ihan helppoa/yksinkertaista tai halpaa ole.
Vaatii ohjelmat ja 3D kuvat yms., joten jää todennäköisesti aika monelta tekemättä.

Ja tumppe kuten jo tosta sinun/Ronin kotelosta tuumasin tuolla projektitopickisi puolella, niin hyvältä näyttää ja innolla odotan tuloksia, kun paketti kasassa, mutta koska itsekkin jotain näistä hommista ymmärrän, niin suhtaudun asioihin aika kriittisesti ja haluan itse teetättää sen näköiset palikat, joiden uskon/toivon toimivan.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Helmikuu 9. 13:20:51 2010

MikkoT kirjoitti:
koskar kirjoitti:Näin sivusta seuranneena on hieman huvittavaakin, että jos oikeasti kiinnostaa minkä stagen alumiinilaatikko sielä imusarjan perässä on niin luulisi tuon simuloimisen olevan halvin tapa niitä vertailla? Toki jos löysät on jo housussa ja tuote valmiina niin ei auta kuin mittailla asiaa ja todeta, että tämän täytyy riittää? :wink:
No omalla tavallaan olet koskar oikeassa, mutta ei toi stimulointikaan ihan helppoa/yksinkertaista tai halpaa ole.
Vaatii ohjelmat ja 3D kuvat yms., joten jää todennäköisesti aika monelta tekemättä.

Ja tumppe kuten jo tosta sinun/Ronin kotelosta tuumasin tuolla projektitopickisi puolella, niin hyvältä näyttää ja innolla odotan tuloksia, kun paketti kasassa, mutta koska itsekkin jotain näistä hommista ymmärrän, niin suhtaudun asioihin aika kriittisesti ja haluan itse teetättää sen näköiset palikat, joiden uskon/toivon toimivan.
Kannattaa rohkeesti soittaa Ronille, tuntuu olevan mukava heppu ja sen kans voi keskustella sujuvasti näistä asiosta, jos sattuu oleen vaan aikaa keskustella.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Helmikuu 9. 13:46:28 2010

Kunhan vähän aikaa löytyy, niin tarkoitus omatekoinen kotelo käyttää superflow:ssa. Tuossa kylillä on riittävän iso penkki, josta nyt jotain voi päätellä. Siellä on ainakin noita 2wd ja 4wd koteloita virtautettu... Onpa myös Ronin koteloon puhallettu.

Omasta kuva tuolla mk1 esco projekteissa. Perustuu AMW-koteloon.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Helmikuu 10. 21:37:20 2010

Jatketaas vielä vähän pohdiskelua ilman syötöstä itse koteloon eli jos syöttö on toteutettu niin, että ilma tuodaan jokaisen imutorven taakse omasta aukosta (esim. MIS), niin miten kannattaisi määrittää syöttöaukon koko per imutorvi/kanava?

Täällä puhutaan, että esim. noissa Ronin koteloissa ois huomioitu kaasuläpän koko syöttöaukkojen suunnittelussa, mutta en usko silti noissakaan koteloissa aukkojen olevan vain noin 1x5cm per pytty, jolloin yhteispinta-ala olisi sama kuin cossun vakioläpän hyötypinta-ala.
Jos mietitään tätä hommaa käytännössä, niin vakio imusarjan tiukin kohta kanavassa on halkaisijaltaan n. 38mm, joten jos syöttöaukon pinta-ala olisi jaettu läpän suhteen neljään, niin imusarjan maksimivirtauksella tarvittaisiin kahden syöttöaukon pinta-ala, että päästäisiin yhden imusarjan reiän pinta-alaa vastaavaan arvoon.

Tänään juuri ratkaisin tämän "ongelman" omalta kohdaltani niin, että yksi aukko vastaa suunnilleen imusarjan kanavan pinta-alaa, jolloin aukkojen yhteis-p.a. kasvaa, mutta jokaiselle torvelle saadaan varmasti tarpeeksi ilmaa kanavan kokoon nähden.
En osaa sanoa miten pahasti mentiin metsään, mutta nyt tulee läpän maksimikooksi 70mm ja syöttöaukkojen koolla laskettuna vois laittaa n. 85mm läpän.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Helmikuu 11. 10:51:58 2010

Voin ottaa jotain kuvia tosta isommasta kotelosta, kun se kotiutuu ehkä viikonlopuksi tai ensviikon alussa, niin näkee ne Ronin kanava viritykset...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin