Muutama kysymys rakenteilla (toistaiseksi luokittelematton)olevan H-luokan Historic rata-auton turvakehikosta:
1. Onko kattoristikko "suositeltava" vai "pakollinen"?
2. Saako olla kaksi oviputkea?
3. Saako olla kojelaudan alla vaakasuora poikittainen putki?
Luokitustodistuksesta tai sääntökirjasta en näitä tietoja osannut tulkita.
Kuva heftatuista putkista:
http://caprirs.kersi.org/galleria/kuva.php?id=195
http://caprirs.kersi.org/galleria/kuva.php?id=197
Historic rata turvakaaret
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2917
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:13:19 2001
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Historic rata turvakaaret
Pari Capria ja Transit...
https://www.facebook.com/CapriRS2600/
https://www.facebook.com/CapriRS2600/
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Historic rata turvakaaret
Alla oma tulkintani, joku asioissa mukana oleva voisi kyllä kommentoida;
Harri;
Onko ikäkausi selvä ja oikea luokitustodistus kunnossa ?
lataa tekniikka 2008 määräykset, alla joitakin kohtia;
ja jos vielä epäilyttää, laita Rafulle mailia.
Ikäkaudesta G eteenpäin ikäkauden Liite J:n turvamääräykset
ovat ratkaisevia.
KANSALLISET LISÄYKSET
· 6-pisteen turvavyöt ja turvakehikot ovat pakolliset
kansallisissa kilpailuissa.
- Kehikkojen pulttiliitokset korin kattotolppiin hyväksytään
kansallisesti. Kiinnityspaikkoina ikkunapilareiden
(A- ja B-pilareiden) ylä- ja alaosat (enintään
8 kiinnityskohtaa) kuten ryhmässä F.
8.3.2.1.3 Kattovahvistukset
Kehikon yläosa tulee vahvistaa jollakin kuvien 253-12-
14 mukaisista kattovahvistuksista, jotka ovat pakollisia
autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin.
Tämä koskee myös autoja, joihin on hankittu katsastuskortti
1.1.2007 tai myöhemmin;
kuva -12 on X-malli
8.3.2.1.2 Oviputket
Yksi tai useampi pitkittäistä oviputkea tulee asentaa
auton molemmille puolille kuvien 253-8-11 mukaisesti.
Historic-määräyksissä sanotaan lisäksi;
b. Pitkittäistukia saa olla kattotason putkien lisäksi vain
etuovien kohdalla. Oviputkia saa olla korkeintaan
kaksi molemmin puolin, ne eivät saa estää ohjaajien
tulemista autoon tai poistumista autosta, ja niiden
kiinnityskohdat eivät saa vahvistaa kehikkorakennetta.
8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset
Ellei kohdassa 8.3.2.1 ole muuta mainittu, kuvien 253-
12 ... 253-21 ja 253-23 ... 253-33 mukaisia vahviketukia
ja vahvikkeita voidaan lisätä turvakehikkoon sen suunnittelijan
halun mukaan. Ne täytyy joko hitsata tai kiinnittää
irrotettavilla liitoksilla. Kaikkia näitä osia voidaan
käyttää erikseen tai yhdessä toistensa kanssa...;
kuvassa -29 on kojelaudan alle tuleva tuki
Harri;
Onko ikäkausi selvä ja oikea luokitustodistus kunnossa ?
lataa tekniikka 2008 määräykset, alla joitakin kohtia;
ja jos vielä epäilyttää, laita Rafulle mailia.
Ikäkaudesta G eteenpäin ikäkauden Liite J:n turvamääräykset
ovat ratkaisevia.
KANSALLISET LISÄYKSET
· 6-pisteen turvavyöt ja turvakehikot ovat pakolliset
kansallisissa kilpailuissa.
- Kehikkojen pulttiliitokset korin kattotolppiin hyväksytään
kansallisesti. Kiinnityspaikkoina ikkunapilareiden
(A- ja B-pilareiden) ylä- ja alaosat (enintään
8 kiinnityskohtaa) kuten ryhmässä F.
8.3.2.1.3 Kattovahvistukset
Kehikon yläosa tulee vahvistaa jollakin kuvien 253-12-
14 mukaisista kattovahvistuksista, jotka ovat pakollisia
autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin.
Tämä koskee myös autoja, joihin on hankittu katsastuskortti
1.1.2007 tai myöhemmin;
kuva -12 on X-malli
8.3.2.1.2 Oviputket
Yksi tai useampi pitkittäistä oviputkea tulee asentaa
auton molemmille puolille kuvien 253-8-11 mukaisesti.
Historic-määräyksissä sanotaan lisäksi;
b. Pitkittäistukia saa olla kattotason putkien lisäksi vain
etuovien kohdalla. Oviputkia saa olla korkeintaan
kaksi molemmin puolin, ne eivät saa estää ohjaajien
tulemista autoon tai poistumista autosta, ja niiden
kiinnityskohdat eivät saa vahvistaa kehikkorakennetta.
8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset
Ellei kohdassa 8.3.2.1 ole muuta mainittu, kuvien 253-
12 ... 253-21 ja 253-23 ... 253-33 mukaisia vahviketukia
ja vahvikkeita voidaan lisätä turvakehikkoon sen suunnittelijan
halun mukaan. Ne täytyy joko hitsata tai kiinnittää
irrotettavilla liitoksilla. Kaikkia näitä osia voidaan
käyttää erikseen tai yhdessä toistensa kanssa...;
kuvassa -29 on kojelaudan alle tuleva tuki
-
- Viestit: 2917
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:13:19 2001
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Historic rata turvakaaret
Kiitos TApi!
Luokitustodistus(1609) on, mutta ei siinä putkista ole mitään kuvia tai mainintaa.
Meinaan laittaa kaikki suunnittelemani putket(kattoX ja 2xoviputket) heftiin ja lähettää kuvat Rafulle kommentoitavaksi ennenkuin hitsaan kunnolla kiinni.
Luokitustodistus(1609) on, mutta ei siinä putkista ole mitään kuvia tai mainintaa.
Meinaan laittaa kaikki suunnittelemani putket(kattoX ja 2xoviputket) heftiin ja lähettää kuvat Rafulle kommentoitavaksi ennenkuin hitsaan kunnolla kiinni.
Pari Capria ja Transit...
https://www.facebook.com/CapriRS2600/
https://www.facebook.com/CapriRS2600/