Sierrojen madallus, myös Cossut.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Sierrojen madallus, myös Cossut.
Sierrojen madallus
Tässä artikkelissa en tule käyttämään hienoja termejä (koska en osaa niitä?) vaan koitan kansantajuisesti selittää asiat.
/ \ = takapyörät lintallaan.
Ota selvää mitä saat tehdä lain puitteissa ettei narahda katsastuksessa. Kaikki mitä teet on Sinun ja VAIN SINUN VASTUULLA.
Kun madallatte / \ Sierraa tai Cosworth Sierraa ottakaa seuraava huomioon.
Sierrojen takapään rakenteen takia madallus tuottaa hieman harmaita hiuksia.
Ongelmat tulevat esiin nimenomaan takapyörissä koska niissä ei ole säätömahdollisuuksia kuten etupyörissä.
Riippuen kuinka paljon on madallettu alkavat takarenkaat kulumaan sisäreunaltaan. Tämä johtuu siitä että alatukivarsi ei ole suorassa kulmassa runkoon nähden eli aurauskulma muuttuu sekä pystykallistuma. Takaapäin katsoen takarenkaat ovat / \ lintallaan.
Takavetoinen kun on ja varsinkin tehokkaat cossut kun on kyseessä niiaa takapää kiihdytyksessä alas ja kulmat muuttuvat lisää. Kiihdytyksen mukanaan tuoma painosiirtymä (oliko oikea termi) taka-akselille on tervetullut asia MUTTA pito huononee koska rengas ei enää ole koko pinnaltaan radassa kiinni ja varsinkin jos on madallettu / \ ongelma on selviö.
Mitä voi tehdä?
Unohda heti kättelyssä kaikenmaailman vippaskonstit ellet halua löytää itteäs ja pahimmassa tapauksessa perhettäs otsat kiinni Karjalan männyssä sillä nämä heppoiset konstit kun saattavat niin helposti myös hajota. Se hajoominen kun yleensä tapahtuu kovassa nopeudessa ellei satu olemaan uskomatonta moukantuuria.
-Kun olet auton alla purkamassa apurunkoa ja alatukivarsia MIETI hetki mitä tulee tapahtumaan ja miksi kun madallat / \, ota vaikka valokuvia. Ota takajousi pois. Cossuissa joudut purkamaan iskarin lisäksi myös kallistuksenvakaajan ”koiranluut” ja jarruletkut jotta saat sen pois. Irroita alatukivarren sisempi (kardaaninpuolen) pultti ja löystytä ulompaa. Tue tukivartta jousen kohdalta ja väännä sisempää kiinnityskohtaa alaspäin ja kas huomaat että pystykallistuma muuttuu mitä alemmaksi sitä väännät. Näin tapahtuu myös madalluksessa. Em. mainituista seikoista johtuen myös aurauskulma muuttuu.
- Hanki suosiolla jäykemmät esim uretaanipuslat kun huomasit minkälainen jousto on vanhoissa. Hanki myös pykälää jäykemmät jouset ja säädettävät iskarit. Tähän palaan myöhemmin kun aletaan pidosta puhumaan ja miten sitä saadaan. Sutimaan saa kuka vaan kaaransa mutta sitähän ei haeta?
- Nyt olet miettinyt mitä voi tehdä. Aurauskulman muuttamiseksi sinun pitää saada tukivarren sisempää kiinnityskohtaa auton keulaanpäin siirrettyä, ja pystykallistuman muuttamiseksi tukivarren sisempää kiinnityskohtaa ylöspäin tai ulompaa alaspäin (tai molempia), eikö? Mitkä ovat mahdollisuudet suorittaa nämä?
- Jyrsiä kiinnityspalkeista pulttien kohdalta koloa siirtoa varten? Toki se on mahdollista mutta tee silloin myös täyttöhitsaus tai epäkeskoprikka jonka HITSAAT kiinni.
- Teet kokonaan uudet kiinnityspalkit uusin mitoin? Teet mitä vain tulee se olemaan työlästä sillä riippuen madallusasteesta joudut muuttamaan aika paljon mutta se palkitsee kunhan teet sen hyvin! Mitä vaan teet TEET SEN OMALLA VASTUULLASI.
- Jos nelilinkit jotenkin saat tehtyä niin ok ongelmia poistuu. Niistä puhukoon sellainen jolla on asiasta kokemusta.
Pitoa lisää takavetoiseen Sierraan / Cossuun?
Oikeanlainen jousitus, iskarit, renkaat vaikuttavat pitoon. Huomaa että myös etupään jousitus ja iskarit vaikuttavat takapäähän painosiirtymän vuoksi.
Omassa cossussani sitä oikeaa yhdistelmää hain kauan. Edessä cossun vakioiskarit ja jouset. Takana cossun pykälää jäykemmät UUDET jouset ja Spaxin säädettävät iskarit. Akku siirretty myös taakse lisäpainoksi konttii joka on pois keulalta.
Noilla yhdistelmillä sain lopulta erittäin hyvän pidon +400hv cossuun ja sitä pitoa on moni ihmetellyt, myös uuden omistajan myötä. Spaxien säätöastetta on turha kertoa sillä sen kuitenkin jokainen joutuu hakemaan itse kokeile/erehdy/opi periaatteella.
Huom! Älä tee madallusta katkaisemalla vanhoja jousia. Jos niin aiot tehdä niin perehdy ensin jousitusgeometriaan.
Prostreet ja muut kiihdytyspuolen asiantuntijat.
Jos viitsitte ja haluatte niin laittakaa tietoanne jakoon liittyen nimenomaan aiheeseen.
Hyvin monilla clubin jäsenillä on ongelmia jousituksen ja pidon kanssa tehopeleissään.
Itsellä ei ole kuin kahden katukiihdytyskaaran rakentamisesta kokemusta.
Täydennän lisää kunhan kerkiin ja keskustelua on syntynyt.
Tässä artikkelissa en tule käyttämään hienoja termejä (koska en osaa niitä?) vaan koitan kansantajuisesti selittää asiat.
/ \ = takapyörät lintallaan.
Ota selvää mitä saat tehdä lain puitteissa ettei narahda katsastuksessa. Kaikki mitä teet on Sinun ja VAIN SINUN VASTUULLA.
Kun madallatte / \ Sierraa tai Cosworth Sierraa ottakaa seuraava huomioon.
Sierrojen takapään rakenteen takia madallus tuottaa hieman harmaita hiuksia.
Ongelmat tulevat esiin nimenomaan takapyörissä koska niissä ei ole säätömahdollisuuksia kuten etupyörissä.
Riippuen kuinka paljon on madallettu alkavat takarenkaat kulumaan sisäreunaltaan. Tämä johtuu siitä että alatukivarsi ei ole suorassa kulmassa runkoon nähden eli aurauskulma muuttuu sekä pystykallistuma. Takaapäin katsoen takarenkaat ovat / \ lintallaan.
Takavetoinen kun on ja varsinkin tehokkaat cossut kun on kyseessä niiaa takapää kiihdytyksessä alas ja kulmat muuttuvat lisää. Kiihdytyksen mukanaan tuoma painosiirtymä (oliko oikea termi) taka-akselille on tervetullut asia MUTTA pito huononee koska rengas ei enää ole koko pinnaltaan radassa kiinni ja varsinkin jos on madallettu / \ ongelma on selviö.
Mitä voi tehdä?
Unohda heti kättelyssä kaikenmaailman vippaskonstit ellet halua löytää itteäs ja pahimmassa tapauksessa perhettäs otsat kiinni Karjalan männyssä sillä nämä heppoiset konstit kun saattavat niin helposti myös hajota. Se hajoominen kun yleensä tapahtuu kovassa nopeudessa ellei satu olemaan uskomatonta moukantuuria.
-Kun olet auton alla purkamassa apurunkoa ja alatukivarsia MIETI hetki mitä tulee tapahtumaan ja miksi kun madallat / \, ota vaikka valokuvia. Ota takajousi pois. Cossuissa joudut purkamaan iskarin lisäksi myös kallistuksenvakaajan ”koiranluut” ja jarruletkut jotta saat sen pois. Irroita alatukivarren sisempi (kardaaninpuolen) pultti ja löystytä ulompaa. Tue tukivartta jousen kohdalta ja väännä sisempää kiinnityskohtaa alaspäin ja kas huomaat että pystykallistuma muuttuu mitä alemmaksi sitä väännät. Näin tapahtuu myös madalluksessa. Em. mainituista seikoista johtuen myös aurauskulma muuttuu.
- Hanki suosiolla jäykemmät esim uretaanipuslat kun huomasit minkälainen jousto on vanhoissa. Hanki myös pykälää jäykemmät jouset ja säädettävät iskarit. Tähän palaan myöhemmin kun aletaan pidosta puhumaan ja miten sitä saadaan. Sutimaan saa kuka vaan kaaransa mutta sitähän ei haeta?
- Nyt olet miettinyt mitä voi tehdä. Aurauskulman muuttamiseksi sinun pitää saada tukivarren sisempää kiinnityskohtaa auton keulaanpäin siirrettyä, ja pystykallistuman muuttamiseksi tukivarren sisempää kiinnityskohtaa ylöspäin tai ulompaa alaspäin (tai molempia), eikö? Mitkä ovat mahdollisuudet suorittaa nämä?
- Jyrsiä kiinnityspalkeista pulttien kohdalta koloa siirtoa varten? Toki se on mahdollista mutta tee silloin myös täyttöhitsaus tai epäkeskoprikka jonka HITSAAT kiinni.
- Teet kokonaan uudet kiinnityspalkit uusin mitoin? Teet mitä vain tulee se olemaan työlästä sillä riippuen madallusasteesta joudut muuttamaan aika paljon mutta se palkitsee kunhan teet sen hyvin! Mitä vaan teet TEET SEN OMALLA VASTUULLASI.
- Jos nelilinkit jotenkin saat tehtyä niin ok ongelmia poistuu. Niistä puhukoon sellainen jolla on asiasta kokemusta.
Pitoa lisää takavetoiseen Sierraan / Cossuun?
Oikeanlainen jousitus, iskarit, renkaat vaikuttavat pitoon. Huomaa että myös etupään jousitus ja iskarit vaikuttavat takapäähän painosiirtymän vuoksi.
Omassa cossussani sitä oikeaa yhdistelmää hain kauan. Edessä cossun vakioiskarit ja jouset. Takana cossun pykälää jäykemmät UUDET jouset ja Spaxin säädettävät iskarit. Akku siirretty myös taakse lisäpainoksi konttii joka on pois keulalta.
Noilla yhdistelmillä sain lopulta erittäin hyvän pidon +400hv cossuun ja sitä pitoa on moni ihmetellyt, myös uuden omistajan myötä. Spaxien säätöastetta on turha kertoa sillä sen kuitenkin jokainen joutuu hakemaan itse kokeile/erehdy/opi periaatteella.
Huom! Älä tee madallusta katkaisemalla vanhoja jousia. Jos niin aiot tehdä niin perehdy ensin jousitusgeometriaan.
Prostreet ja muut kiihdytyspuolen asiantuntijat.
Jos viitsitte ja haluatte niin laittakaa tietoanne jakoon liittyen nimenomaan aiheeseen.
Hyvin monilla clubin jäsenillä on ongelmia jousituksen ja pidon kanssa tehopeleissään.
Itsellä ei ole kuin kahden katukiihdytyskaaran rakentamisesta kokemusta.
Täydennän lisää kunhan kerkiin ja keskustelua on syntynyt.
-
- Viestit: 8039
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
- Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Tässä muutama kuva siitä kuinka vaikuttaa kun sierraan vaihdetaan taka tukivarret.
Lähtö kohta:taka-akseli 2L,jouset tuntemattomat(ei vakiot),alla 205/50/16
Tulos:4wd cossusta tullut perä,vetarit,tukivarret/navat,juoset ja apurunko samat kuin aikaisemmin.Lisäksi tuli 4wd:n vakaaja.Alla 205/50/15
Renkaitten korkeus ero takana 205/50/16
Akselistossa on aikaisemin/nyt kaikki puslat vaihdettu uretaanisiksi.
Ja takaata katsottaessa renkaat eivät ole yhtään enempää linkussa kuin aikaisemmin,ehkä jopa hieman pystymmässä nyt.
Lähtö kohta:taka-akseli 2L,jouset tuntemattomat(ei vakiot),alla 205/50/16
Tulos:4wd cossusta tullut perä,vetarit,tukivarret/navat,juoset ja apurunko samat kuin aikaisemmin.Lisäksi tuli 4wd:n vakaaja.Alla 205/50/15
Renkaitten korkeus ero takana 205/50/16
Akselistossa on aikaisemin/nyt kaikki puslat vaihdettu uretaanisiksi.
Ja takaata katsottaessa renkaat eivät ole yhtään enempää linkussa kuin aikaisemmin,ehkä jopa hieman pystymmässä nyt.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
Kiinostaisi myöskin sama asia...Ei viitsisi ihan lotolla tuota tehdä...ukormi kirjoitti:Olisiko kenelläkään ihan oikeita mittoja siitä kuinka paljon kutakin apurungon alatukivarren reikää pitää siirtää että saadaan vaikkapa n. 40mm madalluksella ( cossun vakio ) takakulmat asettumaan kohdilleen?
Samaa asiaa voi tietysti tehdä tekemällä perän kannakkeen uuden teräksestä joka nostaa perämurikkaa ylös ja pyöränkulmat muuttuu vähän suorempaan. Sitä että riittääkö tämä en osaa sanoa...
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Perämurikkaa ylös? Eihän välityksenkotelo ole kiinni tukivarsissa mitenkää. Ko. toimenpiteellä saa kyllä vetarit suorempaan, jos kyse oli jostain muusta niin valaiskaa lisää.Ares kirjoitti:Kiinostaisi myöskin sama asia...Ei viitsisi ihan lotolla tuota tehdä...ukormi kirjoitti:Olisiko kenelläkään ihan oikeita mittoja siitä kuinka paljon kutakin apurungon alatukivarren reikää pitää siirtää että saadaan vaikkapa n. 40mm madalluksella ( cossun vakio ) takakulmat asettumaan kohdilleen?
Samaa asiaa voi tietysti tehdä tekemällä perän kannakkeen uuden teräksestä joka nostaa perämurikkaa ylös ja pyöränkulmat muuttuu vähän suorempaan. Sitä että riittääkö tämä en osaa sanoa...
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Niin ja jos tarkoitus on kääntää koko pakettia väännättämällä pelkästään välityskotelon takapäästä ylöspäin, niin oletko miettinyt takakelkan kiinnityskumeja sekä kardaanin ristiniveltä?nprteam kirjoitti:Perämurikkaa ylös? Eihän välityksenkotelo ole kiinni tukivarsissa mitenkää. Ko. toimenpiteellä saa kyllä vetarit suorempaan, jos kyse oli jostain muusta niin valaiskaa lisää.Ares kirjoitti:Kiinostaisi myöskin sama asia...Ei viitsisi ihan lotolla tuota tehdä...ukormi kirjoitti:Olisiko kenelläkään ihan oikeita mittoja siitä kuinka paljon kutakin apurungon alatukivarren reikää pitää siirtää että saadaan vaikkapa n. 40mm madalluksella ( cossun vakio ) takakulmat asettumaan kohdilleen?
Samaa asiaa voi tietysti tehdä tekemällä perän kannakkeen uuden teräksestä joka nostaa perämurikkaa ylös ja pyöränkulmat muuttuu vähän suorempaan. Sitä että riittääkö tämä en osaa sanoa...
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
En... Liian hätäinen kirjoitus...nprteam kirjoitti:Niin ja jos tarkoitus on kääntää koko pakettia väännättämällä pelkästään välityskotelon takapäästä ylöspäin, niin oletko miettinyt takakelkan kiinnityskumeja sekä kardaanin ristiniveltä?nprteam kirjoitti:Perämurikkaa ylös? Eihän välityksenkotelo ole kiinni tukivarsissa mitenkää. Ko. toimenpiteellä saa kyllä vetarit suorempaan, jos kyse oli jostain muusta niin valaiskaa lisää.Ares kirjoitti: Kiinostaisi myöskin sama asia...Ei viitsisi ihan lotolla tuota tehdä...
Samaa asiaa voi tietysti tehdä tekemällä perän kannakkeen uuden teräksestä joka nostaa perämurikkaa ylös ja pyöränkulmat muuttuu vähän suorempaan. Sitä että riittääkö tämä en osaa sanoa...
Pitäiskö aloittaa tonne tekniikkaan tästä topicci? Joku muun minä...
Mä haluisin ainakin tietää paljonko joutuu siirtämään sitä sisempää tukivarren reikää jotta pyörät saa suoraan
-
- Viestit: 1069
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 18:34:12 2002
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
juu.u itse olen kyllä hieman madaltamista vastaan,mutta sehän o katsojan simmus ja tietenkin ajotarkoituksesta kiinni itse kun pääsääntöisesti harrastan"sununtaiajelua".
Edellinen cossuni oli vakio jousilla ja tää nykyinen on madallettu iskarien kera..siinä vertailupohjani.Ahistavaa täs o se kun pitää muistaa mahdolliset pohjakosketukset..noo pieni paha tietenki.
Edellinen cossuni oli vakio jousilla ja tää nykyinen on madallettu iskarien kera..siinä vertailupohjani.Ahistavaa täs o se kun pitää muistaa mahdolliset pohjakosketukset..noo pieni paha tietenki.
"Autosi..kulki..vastapestynä nopeammin,paremmin ja tasaisemmin"
BMW E60 535 d M-sport
BMW E60 535 d M-sport
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 8039
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
tuohon lakiasiaan:
akselin tulee olla tehdastekoinen, kiinnityspisteet saa kuitenkin tehdä itse. Kukaan ei siis kiellä muokkaamasta akseliston kiinnityspisteitä? ongelman tekeekin nyt taas se, että muokattavaksi ei joudu kiinnityspisteet vaan apurunko.
pääpointti akselistomuutoksissa on se, että aina saa parantaa ja kun lopputulos vastaa vähintään alkuperäistä lujuuttu niin homma on ok.
akselin tulee olla tehdastekoinen, kiinnityspisteet saa kuitenkin tehdä itse. Kukaan ei siis kiellä muokkaamasta akseliston kiinnityspisteitä? ongelman tekeekin nyt taas se, että muokattavaksi ei joudu kiinnityspisteet vaan apurunko.
pääpointti akselistomuutoksissa on se, että aina saa parantaa ja kun lopputulos vastaa vähintään alkuperäistä lujuuttu niin homma on ok.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Onkos ketään tehny ite noita takatukivarsien "pyöränkulmien" säätö systeemiä, eli siis sellasta esim. epäkesko prikka mallista, jollanen löytyy vakiona joistakin autoista?
En mielellään haluis myöskään lähtee jyrsiin tukivarren kiinnitys reikiä sivuun summissa, vaan suunnitelmissa ois tehdä säädöt tukivarren kiinnitys kohtiin, joita vois sit säätää sen mukaan minkä asteinen madallus on...
Joo ja tiedän että jotkut vauhtiputkat myy säädettäviä tukivarsia ja sellaset taitaa myös olla RS500 mallissakin, mutta unohdetaan ne, koska en oo vielä voittanu lotossa...
En mielellään haluis myöskään lähtee jyrsiin tukivarren kiinnitys reikiä sivuun summissa, vaan suunnitelmissa ois tehdä säädöt tukivarren kiinnitys kohtiin, joita vois sit säätää sen mukaan minkä asteinen madallus on...
Joo ja tiedän että jotkut vauhtiputkat myy säädettäviä tukivarsia ja sellaset taitaa myös olla RS500 mallissakin, mutta unohdetaan ne, koska en oo vielä voittanu lotossa...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 3820
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
- Paikkakunta: Kaukasus
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Vetareitten kiinnityspultteihin "yläpään" 2kpl laita prikat alle ni johan auttaa ,ettei takapyörät ole niin lintassa.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *
* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *
* Rstuning@suomi24.fi *
Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!
Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?
* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *
* Rstuning@suomi24.fi *
Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!
Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Auttaa mutta itse en prikkoja laittaisi, pitäis tehdä kiilat että pyörännapa saa tasaisen kontaktipinnan.RsTuning kirjoitti:Vetareitten kiinnityspultteihin "yläpään" 2kpl laita prikat alle ni johan auttaa ,ettei takapyörät ole niin lintassa.
Ja ihan normiprikatkin auttaa kulmiin enemmän kuin luulisi.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Esim. Tälläisetcaltsu kirjoitti:Auttaa mutta itse en prikkoja laittaisi, pitäis tehdä kiilat että pyörännapa saa tasaisen kontaktipinnan.RsTuning kirjoitti:Vetareitten kiinnityspultteihin "yläpään" 2kpl laita prikat alle ni johan auttaa ,ettei takapyörät ole niin lintassa.
Ja ihan normiprikatkin auttaa kulmiin enemmän kuin luulisi.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Mites se pultin kanta vastaa pohjaan sit ku on rikat tai tollanen kiila välissä ?KIP kirjoitti:Esim. Tälläisetcaltsu kirjoitti:Auttaa mutta itse en prikkoja laittaisi, pitäis tehdä kiilat että pyörännapa saa tasaisen kontaktipinnan.RsTuning kirjoitti:Vetareitten kiinnityspultteihin "yläpään" 2kpl laita prikat alle ni johan auttaa ,ettei takapyörät ole niin lintassa.
Ja ihan normiprikatkin auttaa kulmiin enemmän kuin luulisi.
eikös se väännätä sitä kantaa ku pinnat ei oo enää suorassa.
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Kyllä vain, niin se tekee. Eikä ole toikaan sen takia hyvä ratkaisu, täytyisi teettää sellaiset kiilanmalliset prikatkin, jotta pultin kanta tulis suoraan. Ja muistakaas nyt vielä sekin, ettei toi ratkaisu sovi autoon jossa on absit, se hammastus menee niin vinoon siinä tukivarren reiässä, että alkaa absillisissa rohnaamaan.
Pedal tu tö metal!
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Tuon "spacerin" kanssa laakerin pulttien alle Lidlin mutterilajitelmasta prikat, ovat 4.8 lujuuksisia ja taatusti muuttuvat kiilamaisiksi kun vääntää momenttiin...
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Eipäs teekkään silloin kun on pohjat on jyrsitty samaan asteeseen.Ville K kirjoitti:Kyllä vain, niin se tekee. Eikä ole toikaan sen takia hyvä ratkaisu, täytyisi teettää sellaiset kiilanmalliset prikatkin, jotta pultin kanta tulis suoraan. Ja muistakaas nyt vielä sekin, ettei toi ratkaisu sovi autoon jossa on absit, se hammastus menee niin vinoon siinä tukivarren reiässä, että alkaa absillisissa rohnaamaan.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Edelleen säätöjä tarttis olla...
Pitää vissiin alkaa suunnittelemaan säädettäviä uniball niveliä puslien tilalle...
Pitää vissiin alkaa suunnittelemaan säädettäviä uniball niveliä puslien tilalle...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Nii, kuinkahan moni näitten rikkaviritysten rakentelioista tämän on tehnyKIP kirjoitti:Eipäs teekkään silloin kun on pohjat on jyrsitty samaan asteeseen.
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
- Paikkakunta: pieksämäki
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
onkos kukaan selvillä saako tuota taka-akselistoa muuttaa sen verran että tekis jäykällä akselilla.. mieleeni on jääny vaan sellainen kutka ettei onnistu
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Esimerkki 1.tikkuri kirjoitti:onkos kukaan selvillä saako tuota taka-akselistoa muuttaa sen verran että tekis jäykällä akselilla.. mieleeni on jääny vaan sellainen kutka ettei onnistu
Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Näistä ois hyvä saada kunnolliset CAD-kuvat ...KIP kirjoitti:Eipäs teekkään silloin kun on pohjat on jyrsitty samaan asteeseen.Ville K kirjoitti:Kyllä vain, niin se tekee. Eikä ole toikaan sen takia hyvä ratkaisu, täytyisi teettää sellaiset kiilanmalliset prikatkin, jotta pultin kanta tulis suoraan. Ja muistakaas nyt vielä sekin, ettei toi ratkaisu sovi autoon jossa on absit, se hammastus menee niin vinoon siinä tukivarren reiässä, että alkaa absillisissa rohnaamaan.
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 17:20:17 2010
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Oliskos kellään heittää faktaa siitä mihin kulmaan madalletun sierran takapyöränkulmat asettuu? Jos saisi tiedot camberista ja aurauksesta (ja tietysti minkä verran madallettu, cossu vai karvalakkimalli yms.), esim. nelipyöräsuuntauksesta, niin tuollaisia lättyjähän vois alkaa itsekin protoilemaan. Olis varmaan ihan ok keino (vaikkakaan tuskin laillinen liikenteessä, mutta mikäpä tässä valtiossa muutenkaan on) kunhan tekee vastaavat lätyt pultinkantojenkin alle.
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
juuri pari päivää sitten mietin tätä samaa hommaa
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
En tiedä, että miten luotettava tämä lähde on: 6-degree rear beamHiwer kirjoitti:Oliskos kellään heittää faktaa siitä mihin kulmaan madalletun sierran takapyöränkulmat asettuu? Jos saisi tiedot camberista ja aurauksesta (ja tietysti minkä verran madallettu, cossu vai karvalakkimalli yms.), esim. nelipyöräsuuntauksesta, niin tuollaisia lättyjähän vois alkaa itsekin protoilemaan. Olis varmaan ihan ok keino (vaikkakaan tuskin laillinen liikenteessä, mutta mikäpä tässä valtiossa muutenkaan on) kunhan tekee vastaavat lätyt pultinkantojenkin alle.
Vakioakselissa camber menee 1,5 astetta negatiiviselle jokaista madallettua 4cm kohti ja samalla auraus kasvaa noin 0,2 astetta.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Voi olla vaikee löytää, kun ovat täysin laittomia Suomessa.Ford is God kirjoitti:Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.
Ite oon Vianorilla Vaasassa nähnyt joskus pari kappaletta ihan jonkun isonkin tehtaan tekemät säädettävät yksilöt (p.kulmien säätökone kertoi mihin asentoon ko. osat piti säätää ja sit asentaa).
Vianorin työntekijän kans niitä ihmeteltiin ja se kehui että nämä yksilöt oli tullut pyöränkulmien säätölaitteiden mukana Saksasta ja että eivät saa sellasia mistään itse hommattua, jotain näytekappaleita olivat...
Mulla oli just Cossu silloin kulmien säädössä sielä.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Nojoo arvasin kyllä ettei ainakaan miltään varaosapuljujen luetteloista löydä, mutta jos joku vaikka tekis sivutyönä, ei tietenkään katukäyttöön.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Itse tein mondeon epäkeskopulteille vasteet tukivarsien kiinnityskohtiin ja sain näin säädettyä camperit hyväksi. Ei ole paha homma. Pultit tosin oli aika arvokkaita. Voisin napsia kuvat, jos jotakuta kiinnostaa. Piirtää koko renkaan leveydeltä nyt.
"Mieluiten ihan sama."
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 1362
- Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Ford is God kirjoitti:Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.
Olen tästä aiheesta laittanut clubille neljään eri topicciin inffot jo. Sekä käynyt keskusteluja facebookissa clubilaisten/sierrafoorumilaisten kanssa.
Ja olen itsekin löytänyt tuon ruotsalaisen firman linkit ihan täältä clubin topiceista. Kysymys kuuluu, kuinka helvetin vaikeeta voi olla?
Tänään viimeks vein 1,5 astetta korjaavat shimmit Korsoon, omistajalle autoon asti
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 1492
- Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Ei oo omaan silmään osunut tota keskustelua.shaulii kirjoitti:Ford is God kirjoitti:Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.
Olen tästä aiheesta laittanut clubille neljään eri topicciin inffot jo. Sekä käynyt keskusteluja facebookissa clubilaisten/sierrafoorumilaisten kanssa.
Ja olen itsekin löytänyt tuon ruotsalaisen firman linkit ihan täältä clubin topiceista. Kysymys kuuluu, kuinka helvetin vaikeeta voi olla?
Tänään viimeks vein 1,5 astetta korjaavat shimmit Korsoon, omistajalle autoon asti
Mitenkä muuten toimii ABS-kehällisen kanssa noi shimmilevyt?
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.
Huomasitko nyt että replyit vanhaan postaukseen? Itsellähän on tuommoiset shimmit ollut toisessa Sierrassa jo monta vuotta. Mistään ruottalaisista firmoista mitään tiedä, sillon päädyin teettämään nuo tutun tutulla koneistajalla brandy pullon hintaan. Jos jotakuta kiinnostaa vastaava ratkasu niin tossa on kuva yhden asteen camberia poistavista levyistä:shaulii kirjoitti:Ford is God kirjoitti:Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.
Olen tästä aiheesta laittanut clubille neljään eri topicciin inffot jo. Sekä käynyt keskusteluja facebookissa clubilaisten/sierrafoorumilaisten kanssa.
Ja olen itsekin löytänyt tuon ruotsalaisen firman linkit ihan täältä clubin topiceista. Kysymys kuuluu, kuinka helvetin vaikeeta voi olla?
Tänään viimeks vein 1,5 astetta korjaavat shimmit Korsoon, omistajalle autoon asti
http://s93.photobucket.com/user/gbyrkje ... 4.jpg.html