Cossuscorpin ilmastointi

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Cossuscorpin ilmastointi

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Heinäkuu 15. 11:47:18 2008

Hau

Esiintyykö seuraavanlaista ongelmaa noin niinkuin yleisesti, vai lieneekö tämä meidän skorppi-kuskien ongelma...

Kun kesähelteellä (tai mitä nämä nyt onkaan... :evil: subtrooppista ilmastoa sademetsineen) edellisellä ajorundilla on käyttänyt ilmastointia, lyhyehkön ajan jälkeen uudelleen startattaessa yleensä aina puhalluksen kautta tulee ensin varsinaisen koiranhenkäyksen kaltaista kuumaa ilmaa ja ikkunat lyövät huuruun. Jos ilmastointi on päällä, huuru häviää alle kymmenessä sekunnissa, samoin kuin löyhkä.

Tämä tapahtuu mielestäni ollenkaan riippumatta ulkoilman kosteudesta tai siitä, onko auto seissut varjossa tai paisteessa.

Sen olen huomannut, että jos muistaa (ja pystyy) kytkeä sen edellisen ajorundin aikana hyvissä ajoin ennen loppumista ilmastoinnin pois, ongelmaa ei noin suurena esiinny seuraavalla ajokerralla.

Ilmastointi on huollettu viime kesänä (puhdistus, kylmäaine ja uusi kuivain), eikä ongelma näkynyt muuttuvan miksikään. Lieneekö noissa putkistoissa sitten jotain kosteutta sitovaa paskaa...

Onko muilla kollegoilla samoja ongelmia???

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Heinäkuu 15. 15:08:10 2008

Huuru voisi viitata raitisilmasuodattimeen. Onko sinulla Scopriossa sellaista ja voisiko se olla kastunut ja/tai vaihdon tarpeessa?

Haju taas on minusta aika normaalia ilmastointilaitteen toimintaa. Jonkun auton käyttöohjeesta olen lukenut ohjeistuksen, että ilmastointi olisi syytä sammuttaa pari kilometriä ennen määränpäähän saapumista juuri tuon tunkkaisen ilman muodostumisen estämiseksi. Katsoin juuri äsken Scorpion käyttöohjekirjaa ja siinä tästä aiheesta ei ole mitään mainintaa.

Taitaa olla myös jonkin verran autokohtaisia eroja. En muista havainneeni omissa scorppareissani tuota ongelmaa. Mutsin pari vuotta vanha Fiestakaan ei haise, vaikka kovasti huollossa yrittivät tyrkyttää lisähintaan hajunpoistoa ilmastoinnin täyttöhuollossa käyttäessäni viime kesänä. Duunikaverin entinen pugi 607 kyllä haisi aika selvästi, jos ei muistanut sammuttaa ilmastointia ennen ajon loppumista.

Autotarvikeliikkeessä olen nähnyt jotain CRC spay-pulloja, joilla pitäisi ilmastoinnin hajuja saada pois. Ikinä ei ole tullut katsottua purkin kylkeä niin tarkasti miten hajunpoisto näillä toimii.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Heinäkuu 15. 15:32:14 2008

höyry johtuu siitä että vesireijät on lehtien ja "mullan" (vanhoja lehtiä ja neulasia) tukkimat
ja kun käynnistät laitteen höyry tulee sisään.

tuleeko sinulle vesilammikko vaihteiston etu osan kohdalle maahan kun auto on paikalla ilm laiite päällä ,pitäisi tulla.
paha haju johtuu mikro kasvillisuudesta joka on kennon pinnalla.
Forten puhdistus aineella siitä pääsee eroon.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Toybox
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Lokakuu 29. 20:46:58 2007
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Toybox » Ti Heinäkuu 15. 16:15:03 2008

Häh.

Mun ilmastointi kyllä toimiii oikeen hyvin.
Ikinä siitä ei ole mitään hajuja tullut eikä huuruun ole vetänyt ikkunoitakaan.
-- T O Y B O X --

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » La Heinäkuu 19. 23:26:06 2008

Moi

Ei ole tuossa vuosimallissa raitisilmasuodinta - sitä minäkin aluksi epäilin...

Kaj - vesireijät ovat siistit ja avoimet, koko kaukalo vaikuttaa olevan puhdas. Ja joo, kyllä laitteisto kondensoi hiukan vettä paikallaan ollessaan. Tuo kenno pitänee puhdistaa, kiitos vinkistä :D

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Vastaa Viestiin