Siviili MK2 RS1800 vaihdelaatikko ja taka-akseli ?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Siviili MK2 RS1800 vaihdelaatikko ja taka-akseli ?

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Ke Toukokuu 7. 0:16:29 2008

Tervehdys

Nyt tarvittaisiin taas vähän classic tietoa. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus rakentaa siviili RS1800 MK2 BDG moottorilla ja rallilevikkeillä yms. (mahdollisesti värinä tuo Eatons Yale sininen ?). Mitä vaihdelaatikkoa ja taka-akselia on käytetty alunperin siviili Escort RS1800:ssä ? Sen tiedän kyllä, että tehtaan vastaavissa ralliversioissa käytettiin kapeaa isoa-Atlasta ja ZF:n 5-vaihteista laatikkoa. Laittaisitteko tietoa tästä voimansiirtoasiasta niin pääsemme oikeanlaisia osia hankkimaan.

terveisin
Jari Kaukonen

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Toukokuu 7. 9:09:37 2008

välikopat ei ole oikein hallussa mullakaan,
mutta
http://www.cosworthrsclub.com/escort_rs1800.php
kertoo jotain,
laatikko on iso 4-vaihteinen, mutta HD akseleilla ja omilla välityksillä,
akseli enkkuperä, takajarruista ehkä muilla on tarkempaa tietoa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Toukokuu 7. 9:34:51 2008

Takajarrut 9" x 1.75" rummut Robsonin kirjan mukaan.

Samassa kirjassa kerrotaan, että auto oli muuten Saarlousissa tehty mkII mexico, mutta koneet ja vaihdelaatikot asennettiin Aveleyssä, Essexissä.
Ainahan noissa pieni virhemarginaali on noissa kirjoissa, mutta muistan jotain ton suuuntaista lukeneeni jostain muualtakin.

1600 sportista varmaan helpoiten suomessa löytyy enkkuperä 3,54:1 välityksellä.. Ja muutenkin kun mkII mexicoa ei suomesta löydy, niin helpointa on varmaan metsästää 1600 sport ja alkaa siitä työstämään..

Mielenkiintoisia nää sun projektit!
Pedal tu tö metal!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Toukokuu 7. 22:10:02 2008

RS1800 on kuten Ville totesi, tehty tehdaskonversiona mk2 Mexicosta. Mutta Sportista rakentaminen ei kannattane. RS2000 aihiona tylppänokkaiseksi muutettuna on paljon lähempänä kuin Sport, tosin aihio... No joo.

Vaihteisto mikä on RS1800 alunperin, löytyy myös -jostain- 2,6 Granadasta ja jenkkimallin joistain 2,3 Lima -moottoreiden perästä. Mutta ei suoraan sopivia nekään; V6:ssa on kytkinakseli hieman erilainen (Rocket -kilpalaatikon kytkinaseli pitäisi sopiman; ensiovedossa sama hammasluku), ja Liman lootissa on pyrstö erilainen. Samat välitykset löysin myös jonkun Caprin tiedoista.

Olisiko pahaa fuskua laittaa RS2000 laatikko?

Taka-akseli on täysin normi 1,6 kent->RS2000 brittibanjo ilman lukkoa 3,54:1 välityksellä ja normi 9" jarruilla. RS reaktiotangot. 2-osainen kardaani H.Spicer -vakionopeusnivelellä ("löbro-tyyppi"), 2-ristikkoa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Toukokuu 7. 22:54:17 2008

Tuollainen kardaanihan löytyy mm. 1600 sportista ja GIL:stä.

EDIT: Eli siis tarkoitin sanoa, että tuollainen nivel löytyy 1600 sportin ja Gil escortin kardaanista.
Viimeksi muokannut Ville K, To Toukokuu 8. 11:10:09 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Toukokuu 8. 10:01:21 2008

Eikös Sport/GIL ole nk. pikkulaatikolla = eri spoori & pituus ?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Toukokuu 8. 11:09:02 2008

Juu, onhan ne, pikkulaatikolla tietty. Kardaanin etupäätä joutuu muokkaamaan, mutta tossa on sellanen vakionopeusnivel keskellä, olin vähän epäselvästi kirjoittanut.
Pedal tu tö metal!

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Su Toukokuu 11. 12:47:46 2008

Nyt on yksi alkuperäinen hopeanvärinen Sport Mk2 tiedossa, jota mennään katsomaan. Jos auto niin kuin puhelimessa omistaja kertoi, siitä aihiosta lähdetään sitä RS1800 rakentamaan. Palataan aiheeseen ja kiitoksia kaikille tietoja antaneille, varmasti vielä tullaan apuja tarviamaan aikanaan :D Ei ehkä hullumpi väritys olisi se hopea värikään sen Eatons Yale sinisen ohessa ?
Jari Kaukonen

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Ti Toukokuu 20. 0:01:46 2008

Kaupat tuli, nyt on tallissa hyvä lähtökohta sille RS1800:lle. Hopeanvärinen -78 mallinen alkuperäinen MK2 1.6 Sport alkuperäiskuosissaan ja kaikkine alkuperäisvarustein. Tästä on hyvä lähteä aikanaan rakentamaan eteenpäin. Palataan aiheeseen kun ajankohtainen.
Jari Kaukonen

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 20. 0:33:59 2008

Muutamia detaljeja jotka pamahti mieleen osien hankinnasta yms:

- RS1800 väitetään usein olevan omalla takaspoilerilla; sama "RS" perusmuoto mutta pidempi ja enemmän vaakasuorassa (sivuvisio). On tehty myös ihan normi kumilipalla tehtaalta (rallikielessä "työntäjän hammassuoja"...).

- -78 sportti on kuitenkin erällä tavalla ok aihio (vaikka vähän kampesin ensin), pätkäpuskurit, niistä nakkaa vaan pystykävyt pois, mattamustat ikkunatiivisteet, ovenkahvat, räystäslistat jne eli kromit on pois. Kuten 8/-77 alk. RS -malleissa kuuluukin.
Yllättävän työlästä löytää esim. musta-eloksoidut ovenkahvat irto-osina (mk2-3 capreista ehkä).
Ja jos jättää sisustan -ei- custom -versioksi, ovipahvit yms käy. Raidoitetut penkit ja mittaristo tosin menee haaskeelle :cry: . Lattiamaton (karvalanka) saa muokattua kohtuuhelposti vaihdekepin siirrolle.
- tekniikasta saa banjon + sisuskalut hyötyyn, vain RS-tangot vakaajan tilalle. Takajarrut, etujarrut.
- Tolpat, palkki, koneen korvat, vakaaja menevät vaihtoon.
- sisustaan "riittää" RS2000 penkit e+t (ei "tennis"recaro vaan "makkara"Sheel), RS -mittaristo, kellokotelo, hanskalokero. Jos tyytyy Basic -vers.,riittää RS-mittaristo. Ratti tuoikäisessä "ford" keskiöllä RS:n tai "ruutuliput" sijaan.

RS1800 teippisarjan pystyn työstämään (two-tone blue).
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Toukokuu 20. 22:54:15 2008

jjs kirjoitti:Muutamia detaljeja jotka pamahti mieleen osien hankinnasta yms:

- RS1800 väitetään usein olevan omalla takaspoilerilla; sama "RS" perusmuoto mutta pidempi ja enemmän vaakasuorassa (sivuvisio). On tehty myös ihan normi kumilipalla tehtaalta (rallikielessä "työntäjän hammassuoja"...).
Tää spoileri on melko kummajainen, mistään en löytäny alumiinista tätä ns. pitkäprofiilista joka on enempi works tyyppiä mutta kumpaakin löytyy vanhoista kuvista maailmalta.
Kuituisia olen nähnyt mutta oliko tehdaspeleissäkin kuituiset?
Saattavat olla kuitua kun eivät kuvissa ihan sata hyvin suorassa istuneet...
Brittipajat jotka alusarjoja kaupittelee niin ainakin mulle tuli gr4 takaspoikkana RS tyyppinen ns normimitta :?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 20. 23:55:03 2008

Oli muovinen, ei varsinaisesti kuitua. Kanan hampaita kai löytää useammin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Toukokuu 21. 6:20:44 2008

Laatikko:
Linkki

toyota
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 19:49:22 2007

Viesti Kirjoittaja toyota » Su Kesäkuu 15. 23:16:57 2008

mk1/2 listoja sisusta osia ym pikku sälää saa englannista uutena kaikkea pitäisi löytyä . en nyt muista liikettä mutta kaveri tilasi mk1 escorttiin kaikki sisustan osat ja listat ja lasit uutena sieltä.

Vastaa Viestiin