Siviili MK2 RS1800 vaihdelaatikko ja taka-akseli ?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Siviili MK2 RS1800 vaihdelaatikko ja taka-akseli ?
Tervehdys
Nyt tarvittaisiin taas vähän classic tietoa. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus rakentaa siviili RS1800 MK2 BDG moottorilla ja rallilevikkeillä yms. (mahdollisesti värinä tuo Eatons Yale sininen ?). Mitä vaihdelaatikkoa ja taka-akselia on käytetty alunperin siviili Escort RS1800:ssä ? Sen tiedän kyllä, että tehtaan vastaavissa ralliversioissa käytettiin kapeaa isoa-Atlasta ja ZF:n 5-vaihteista laatikkoa. Laittaisitteko tietoa tästä voimansiirtoasiasta niin pääsemme oikeanlaisia osia hankkimaan.
terveisin
Nyt tarvittaisiin taas vähän classic tietoa. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus rakentaa siviili RS1800 MK2 BDG moottorilla ja rallilevikkeillä yms. (mahdollisesti värinä tuo Eatons Yale sininen ?). Mitä vaihdelaatikkoa ja taka-akselia on käytetty alunperin siviili Escort RS1800:ssä ? Sen tiedän kyllä, että tehtaan vastaavissa ralliversioissa käytettiin kapeaa isoa-Atlasta ja ZF:n 5-vaihteista laatikkoa. Laittaisitteko tietoa tästä voimansiirtoasiasta niin pääsemme oikeanlaisia osia hankkimaan.
terveisin
Jari Kaukonen
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
välikopat ei ole oikein hallussa mullakaan,
mutta
http://www.cosworthrsclub.com/escort_rs1800.php
kertoo jotain,
laatikko on iso 4-vaihteinen, mutta HD akseleilla ja omilla välityksillä,
akseli enkkuperä, takajarruista ehkä muilla on tarkempaa tietoa.
mutta
http://www.cosworthrsclub.com/escort_rs1800.php
kertoo jotain,
laatikko on iso 4-vaihteinen, mutta HD akseleilla ja omilla välityksillä,
akseli enkkuperä, takajarruista ehkä muilla on tarkempaa tietoa.
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Takajarrut 9" x 1.75" rummut Robsonin kirjan mukaan.
Samassa kirjassa kerrotaan, että auto oli muuten Saarlousissa tehty mkII mexico, mutta koneet ja vaihdelaatikot asennettiin Aveleyssä, Essexissä.
Ainahan noissa pieni virhemarginaali on noissa kirjoissa, mutta muistan jotain ton suuuntaista lukeneeni jostain muualtakin.
1600 sportista varmaan helpoiten suomessa löytyy enkkuperä 3,54:1 välityksellä.. Ja muutenkin kun mkII mexicoa ei suomesta löydy, niin helpointa on varmaan metsästää 1600 sport ja alkaa siitä työstämään..
Mielenkiintoisia nää sun projektit!
Samassa kirjassa kerrotaan, että auto oli muuten Saarlousissa tehty mkII mexico, mutta koneet ja vaihdelaatikot asennettiin Aveleyssä, Essexissä.
Ainahan noissa pieni virhemarginaali on noissa kirjoissa, mutta muistan jotain ton suuuntaista lukeneeni jostain muualtakin.
1600 sportista varmaan helpoiten suomessa löytyy enkkuperä 3,54:1 välityksellä.. Ja muutenkin kun mkII mexicoa ei suomesta löydy, niin helpointa on varmaan metsästää 1600 sport ja alkaa siitä työstämään..
Mielenkiintoisia nää sun projektit!
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
RS1800 on kuten Ville totesi, tehty tehdaskonversiona mk2 Mexicosta. Mutta Sportista rakentaminen ei kannattane. RS2000 aihiona tylppänokkaiseksi muutettuna on paljon lähempänä kuin Sport, tosin aihio... No joo.
Vaihteisto mikä on RS1800 alunperin, löytyy myös -jostain- 2,6 Granadasta ja jenkkimallin joistain 2,3 Lima -moottoreiden perästä. Mutta ei suoraan sopivia nekään; V6:ssa on kytkinakseli hieman erilainen (Rocket -kilpalaatikon kytkinaseli pitäisi sopiman; ensiovedossa sama hammasluku), ja Liman lootissa on pyrstö erilainen. Samat välitykset löysin myös jonkun Caprin tiedoista.
Olisiko pahaa fuskua laittaa RS2000 laatikko?
Taka-akseli on täysin normi 1,6 kent->RS2000 brittibanjo ilman lukkoa 3,54:1 välityksellä ja normi 9" jarruilla. RS reaktiotangot. 2-osainen kardaani H.Spicer -vakionopeusnivelellä ("löbro-tyyppi"), 2-ristikkoa.
Vaihteisto mikä on RS1800 alunperin, löytyy myös -jostain- 2,6 Granadasta ja jenkkimallin joistain 2,3 Lima -moottoreiden perästä. Mutta ei suoraan sopivia nekään; V6:ssa on kytkinakseli hieman erilainen (Rocket -kilpalaatikon kytkinaseli pitäisi sopiman; ensiovedossa sama hammasluku), ja Liman lootissa on pyrstö erilainen. Samat välitykset löysin myös jonkun Caprin tiedoista.
Olisiko pahaa fuskua laittaa RS2000 laatikko?
Taka-akseli on täysin normi 1,6 kent->RS2000 brittibanjo ilman lukkoa 3,54:1 välityksellä ja normi 9" jarruilla. RS reaktiotangot. 2-osainen kardaani H.Spicer -vakionopeusnivelellä ("löbro-tyyppi"), 2-ristikkoa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Tuollainen kardaanihan löytyy mm. 1600 sportista ja GIL:stä.
EDIT: Eli siis tarkoitin sanoa, että tuollainen nivel löytyy 1600 sportin ja Gil escortin kardaanista.
EDIT: Eli siis tarkoitin sanoa, että tuollainen nivel löytyy 1600 sportin ja Gil escortin kardaanista.
Viimeksi muokannut Ville K, To Toukokuu 8. 11:10:09 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Nyt on yksi alkuperäinen hopeanvärinen Sport Mk2 tiedossa, jota mennään katsomaan. Jos auto niin kuin puhelimessa omistaja kertoi, siitä aihiosta lähdetään sitä RS1800 rakentamaan. Palataan aiheeseen ja kiitoksia kaikille tietoja antaneille, varmasti vielä tullaan apuja tarviamaan aikanaan
Ei ehkä hullumpi väritys olisi se hopea värikään sen Eatons Yale sinisen ohessa ?

Jari Kaukonen
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Muutamia detaljeja jotka pamahti mieleen osien hankinnasta yms:
- RS1800 väitetään usein olevan omalla takaspoilerilla; sama "RS" perusmuoto mutta pidempi ja enemmän vaakasuorassa (sivuvisio). On tehty myös ihan normi kumilipalla tehtaalta (rallikielessä "työntäjän hammassuoja"...).
- -78 sportti on kuitenkin erällä tavalla ok aihio (vaikka vähän kampesin ensin), pätkäpuskurit, niistä nakkaa vaan pystykävyt pois, mattamustat ikkunatiivisteet, ovenkahvat, räystäslistat jne eli kromit on pois. Kuten 8/-77 alk. RS -malleissa kuuluukin.
Yllättävän työlästä löytää esim. musta-eloksoidut ovenkahvat irto-osina (mk2-3 capreista ehkä).
Ja jos jättää sisustan -ei- custom -versioksi, ovipahvit yms käy. Raidoitetut penkit ja mittaristo tosin menee haaskeelle
. Lattiamaton (karvalanka) saa muokattua kohtuuhelposti vaihdekepin siirrolle.
- tekniikasta saa banjon + sisuskalut hyötyyn, vain RS-tangot vakaajan tilalle. Takajarrut, etujarrut.
- Tolpat, palkki, koneen korvat, vakaaja menevät vaihtoon.
- sisustaan "riittää" RS2000 penkit e+t (ei "tennis"recaro vaan "makkara"Sheel), RS -mittaristo, kellokotelo, hanskalokero. Jos tyytyy Basic -vers.,riittää RS-mittaristo. Ratti tuoikäisessä "ford" keskiöllä RS:n tai "ruutuliput" sijaan.
RS1800 teippisarjan pystyn työstämään (two-tone blue).
- RS1800 väitetään usein olevan omalla takaspoilerilla; sama "RS" perusmuoto mutta pidempi ja enemmän vaakasuorassa (sivuvisio). On tehty myös ihan normi kumilipalla tehtaalta (rallikielessä "työntäjän hammassuoja"...).
- -78 sportti on kuitenkin erällä tavalla ok aihio (vaikka vähän kampesin ensin), pätkäpuskurit, niistä nakkaa vaan pystykävyt pois, mattamustat ikkunatiivisteet, ovenkahvat, räystäslistat jne eli kromit on pois. Kuten 8/-77 alk. RS -malleissa kuuluukin.
Yllättävän työlästä löytää esim. musta-eloksoidut ovenkahvat irto-osina (mk2-3 capreista ehkä).
Ja jos jättää sisustan -ei- custom -versioksi, ovipahvit yms käy. Raidoitetut penkit ja mittaristo tosin menee haaskeelle

- tekniikasta saa banjon + sisuskalut hyötyyn, vain RS-tangot vakaajan tilalle. Takajarrut, etujarrut.
- Tolpat, palkki, koneen korvat, vakaaja menevät vaihtoon.
- sisustaan "riittää" RS2000 penkit e+t (ei "tennis"recaro vaan "makkara"Sheel), RS -mittaristo, kellokotelo, hanskalokero. Jos tyytyy Basic -vers.,riittää RS-mittaristo. Ratti tuoikäisessä "ford" keskiöllä RS:n tai "ruutuliput" sijaan.
RS1800 teippisarjan pystyn työstämään (two-tone blue).
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Tää spoileri on melko kummajainen, mistään en löytäny alumiinista tätä ns. pitkäprofiilista joka on enempi works tyyppiä mutta kumpaakin löytyy vanhoista kuvista maailmalta.jjs kirjoitti:Muutamia detaljeja jotka pamahti mieleen osien hankinnasta yms:
- RS1800 väitetään usein olevan omalla takaspoilerilla; sama "RS" perusmuoto mutta pidempi ja enemmän vaakasuorassa (sivuvisio). On tehty myös ihan normi kumilipalla tehtaalta (rallikielessä "työntäjän hammassuoja"...).
Kuituisia olen nähnyt mutta oliko tehdaspeleissäkin kuituiset?
Saattavat olla kuitua kun eivät kuvissa ihan sata hyvin suorassa istuneet...
Brittipajat jotka alusarjoja kaupittelee niin ainakin mulle tuli gr4 takaspoikkana RS tyyppinen ns normimitta

-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti: