paha käynti ongelma 4x4 cossu

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ti Maaliskuu 4. 23:15:33 2008

sytytys puolelle nyt tullut uutta: t.johdot, tulpat, sytytymoduli, virranjakan kansi, anturi ja pyörijä. uutta halpis puolaakin koitettii.

eli siis käy nätisti tyhjää, välillä kyllä sammuu jostain syystä kylmänä. sammuillut siinä 3000rpm kohalla. tänää kävi näin: nostin kierrokset melkeen 3000rpm ja päästin polkimen, käynti alkoi aaltoilemaan 1500-2500rpm. sammutin ja kokeilin uudestaan ja sama homma. ei sammu itestään tossa aaltoilussa ja annoin ekalla kerralla aaltoilla joku puol minsaa. tänään katoin ton jakajan anturin välyksenki ja laitoin sen 0.2mm.

edit: aina kun laittaa auton käyntii pitää jonkun verran painaa kaasupoljinta, noin puol kaasuu. ollut b.paineet 3.5-3.8bar ilman alipainetta.

ei voi ymmärtää, toivottavasti viisaammat keksii jotain :)

kiitoksia!!!
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Maaliskuu 5. 9:51:25 2008

Tyhjäkäyntiventtiili?
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Maaliskuu 5. 10:28:20 2008

cossy kirjoitti:Tyhjäkäyntiventtiili?
vois varmaa tutkailla sen :) kun ton muuten laittaa kylmänä käymään, käy 2000rpm, sit tipahtaa johkii 1000-1500rpm(termari vissii aukee sillo), jos ei kerkee siin välis sammuu, välillä muuten alkaa itestäänkin aaltoilemaan. menee nyt vähäksi aikaa toi vian selvitys jäihin, menee syyläri+cooleri vaihtoon ja samal kantsii varmaan jakohihna vaihtaa :) sit vois sen kampiakselin tunnistimen vaihtaa. voiko toi tyhjäkäyntiventtiili katkasta ton homman, ettei kierrä yli 3000rpm?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Maaliskuu 5. 10:51:52 2008

sullehan tuli joku lastu siihen? Mitäs seokset näyttää?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Maaliskuu 5. 11:11:55 2008

puuhapete kirjoitti:sullehan tuli joku lastu siihen? Mitäs seokset näyttää?
juu tuli, seos-mittaria ei vielä ole, ollut kyllä varmaan jo kuukauden rakenteilla wbo2 rakennus-sarja :evil: kamu vääntelee koulussa päättötyöksi.

edit: lastun laiton jälkeen kyllä otti täysii kiekkaa, ettei siinä luulisi mitään olevan. ecuun en ole sen jälkeen kajonnut kun lastun laitoin. kipinä puoli luulisi alkavan olemaan kunnossa :roll:
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Maaliskuu 5. 17:28:46 2008

juusto_pallero kirjoitti:
vois varmaa tutkailla sen :) kun ton muuten laittaa kylmänä käymään, käy 2000rpm, sit tipahtaa johkii 1000-1500rpm(termari vissii aukee sillo), jos ei kerkee siin välis sammuu, välillä muuten alkaa itestäänkin aaltoilemaan. menee nyt vähäksi aikaa toi vian selvitys jäihin, menee syyläri+cooleri vaihtoon ja samal kantsii varmaan jakohihna vaihtaa :) sit vois sen kampiakselin tunnistimen vaihtaa. voiko toi tyhjäkäyntiventtiili katkasta ton homman, ettei kierrä yli 3000rpm?
Osittain vaikuttais tyhjäkäyntiventtiili-ongelmalta . Senhän kuuluisi nostaa kierrokset kylmänä ~1200 rpm . Lämpimänä ~850-900 rpm . Venttiili vaikuttaa VAIN tuohon käyntiin eli ei ala katkoa sen takia . Voit testata karkeasti sen laittamalla kylmänä virrat päälle , venttiilin pistoke irti ja takaisin kiinni jolloin pitäisi kuulua naksahdus (mäntä aukeaa) . Lämpimänä samoin käynnissä , johto irti käynti 800rpm ja pistoke kiinni 850rpm.

Hieman vaikuttais menevän laihalle tekee silloin aaltoilevaa käyntiä ja saattaa sammua . Suosittelisin seosmitaria .
ex Jäsen #10

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Maaliskuu 5. 23:02:17 2008

täs tais nyt käydä näin "perus asiat kuntoon". suihkuttelin furtin puhistus spräyta suunnilleen kaikkiin mahollisiin sähköliittimiin, kiuku puhtaasti +5000rpm, vähän vielä oli aaltoilua. katellaan tota tyhjäkäyntiventtiiliä seuraavaksi. seos-mittari tulee kunhan se kamu sen saa kasaan, kyllä se kuukaudessa olisi nyt pitänyt saada jo.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Huhtikuu 9. 10:40:46 2008

nyt on taas pulmaa. ei kierrä kun 3000rpm ja sammuu. muutenkin välillä alkaa aaltoilemaan ja sammuilee. epäilisin tota tyhjäkäyntiventtiiliä, töpselin kun ottaa siitä irti, ei tapahdu mitään käydessä. kun laittaa käymään töpseli irti, niin tyhjäkäynti on tosi alhaalla, käy ihan silleen jyristen. voiskohan se olla sökä toi tyhjäkäyntiventtiili?

ennen toi max.3000rpm vika meni sillä ohi että suihkutteli sähköliittimiin puhistus sprayta, mutta nyt sekään ei enään tepsiny.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Huhtikuu 9. 14:22:06 2008

Tyhjäkäyntipistoke irti ja säädät tyhjäkäynnin kohdalleen ja pistoke takaisin. Noin siis tyhjäkäynnin osalta. Jos muistin väärin niin muut varmasti korjaa. Ootko puhdistanu sen tyhjäkäyntivenan myös.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Huhtikuu 9. 16:13:19 2008

cossy kirjoitti:Tyhjäkäyntipistoke irti ja säädät tyhjäkäynnin kohdalleen ja pistoke takaisin. Noin siis tyhjäkäynnin osalta. Jos muistin väärin niin muut varmasti korjaa. Ootko puhdistanu sen tyhjäkäyntivenan myös.
putsasin sen silleen että: mutteri auki, pari jousta pois ja se mäntä? eikö se niin kuulu putsaa? siel sisällä muuten kolisee joku ku sitä heiluttelee.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

cosworth123
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Joulukuu 13. 19:17:57 2005

Viesti Kirjoittaja cosworth123 » Ke Huhtikuu 9. 16:40:12 2008

juusto_pallero kirjoitti:nyt on taas pulmaa. ei kierrä kun 3000rpm ja sammuu. muutenkin välillä alkaa aaltoilemaan ja sammuilee. epäilisin tota tyhjäkäyntiventtiiliä, töpselin kun ottaa siitä irti, ei tapahdu mitään käydessä. kun laittaa käymään töpseli irti, niin tyhjäkäynti on tosi alhaalla, käy ihan silleen jyristen. voiskohan se olla sökä toi tyhjäkäyntiventtiili?

ennen toi max.3000rpm vika meni sillä ohi että suihkutteli sähköliittimiin puhistus sprayta, mutta nyt sekään ei enään tepsiny.
Mulla oli ihan sama ongelma itsellä entisen nelarin kanssa. vika oli niissä kahdessa liittimessä mitkä on siinä virranjakajan vieressä.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Huhtikuu 9. 19:09:44 2008

cosworth123 kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:nyt on taas pulmaa. ei kierrä kun 3000rpm ja sammuu. muutenkin välillä alkaa aaltoilemaan ja sammuilee. epäilisin tota tyhjäkäyntiventtiiliä, töpselin kun ottaa siitä irti, ei tapahdu mitään käydessä. kun laittaa käymään töpseli irti, niin tyhjäkäynti on tosi alhaalla, käy ihan silleen jyristen. voiskohan se olla sökä toi tyhjäkäyntiventtiili?

ennen toi max.3000rpm vika meni sillä ohi että suihkutteli sähköliittimiin puhistus sprayta, mutta nyt sekään ei enään tepsiny.
Mulla oli ihan sama ongelma itsellä entisen nelarin kanssa. vika oli niissä kahdessa liittimessä mitkä on siinä virranjakajan vieressä.
Eli nakutusanturin ja siivapyörän trikkerin liitin ilmeisesti.

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Huhtikuu 9. 19:33:43 2008

cosworth123 kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:nyt on taas pulmaa. ei kierrä kun 3000rpm ja sammuu. muutenkin välillä alkaa aaltoilemaan ja sammuilee. epäilisin tota tyhjäkäyntiventtiiliä, töpselin kun ottaa siitä irti, ei tapahdu mitään käydessä. kun laittaa käymään töpseli irti, niin tyhjäkäynti on tosi alhaalla, käy ihan silleen jyristen. voiskohan se olla sökä toi tyhjäkäyntiventtiili?

ennen toi max.3000rpm vika meni sillä ohi että suihkutteli sähköliittimiin puhistus sprayta, mutta nyt sekään ei enään tepsiny.
Mulla oli ihan sama ongelma itsellä entisen nelarin kanssa. vika oli niissä kahdessa liittimessä mitkä on siinä virranjakajan vieressä.
jees, noihin en muuten ole koskenut, täytyypi tutkia :) mites kuuluuks tos tyhjäkäyntiventtiilin sisällä joku kolista?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Huhtikuu 9. 19:39:14 2008

juusto_pallero kirjoitti:jees, noihin en muuten ole koskenut, täytyypi tutkia :) mites kuuluuks tos tyhjäkäyntiventtiilin sisällä joku kolista?
Ei mun mielestä ainakaan. Eipä siinä ole iso vaiva purkaa se ja kattoa että se on ok.

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Huhtikuu 9. 19:42:16 2008

ku tos kävi nyt noin, et en saanu siitä irti ku sen: 2 jousta, pikku männän ja mutterin.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Huhtikuu 9. 21:57:02 2008

Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » To Huhtikuu 10. 10:35:07 2008

Mulla oli ihan sama ongelma itsellä entisen nelarin kanssa. vika oli niissä kahdessa liittimessä mitkä on siinä virranjakajan vieressä.
siinä oli musta ja valkonen liitin. valkosta en saanut auki :D mustan sain ja ruiskin sinne puhdistus sprayta. sitten imusarjan kyljessä on joku liitin, ruiskin siihenkin. auto alko käymään tasasesti tyhjää :) sitten alko käymään kolmella ja sammutin. katoin tulpat, ihan mustat ja auto takana oli kauhee lätäkkö tullu putkesta.

tiputin b.paineet 3.5bar:ista 3.0bar:iin (ilman alipainetta) kävi nätisti ja kiuku mukavasti ihan max.kiekat :) tyhjäkäynti taitaa olla vielä hieman korkea, joku n.1500rpm, mutta palaillaan siihen. viikonloppuna laitetaan seos-mittari. kamu mulle koulussa rakentana sitä wbo2-rakennus-sarjaa ja nyt kuulemma pitäis täl viikolla valmistuu...
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

cosworth123
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Joulukuu 13. 19:17:57 2005

Viesti Kirjoittaja cosworth123 » To Huhtikuu 10. 16:04:35 2008

juusto_pallero kirjoitti:
Mulla oli ihan sama ongelma itsellä entisen nelarin kanssa. vika oli niissä kahdessa liittimessä mitkä on siinä virranjakajan vieressä.
siinä oli musta ja valkonen liitin. valkosta en saanut auki :D mustan sain ja ruiskin sinne puhdistus sprayta. sitten imusarjan kyljessä on joku liitin, ruiskin siihenkin. auto alko käymään tasasesti tyhjää :) sitten alko käymään kolmella ja sammutin. katoin tulpat, ihan mustat ja auto takana oli kauhee lätäkkö tullu putkesta.

tiputin b.paineet 3.5bar:ista 3.0bar:iin (ilman alipainetta) kävi nätisti ja kiuku mukavasti ihan max.kiekat :) tyhjäkäynti taitaa olla vielä hieman korkea, joku n.1500rpm, mutta palaillaan siihen. viikonloppuna laitetaan seos-mittari. kamu mulle koulussa rakentana sitä wbo2-rakennus-sarjaa ja nyt kuulemma pitäis täl viikolla valmistuu...
Ota varovasti niin kyllä niiden pitäisi lähteä ihan ok irti. Millainen sun muu kokoonpano on ajattelin vaan noita bensanpaineita.

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » To Huhtikuu 10. 16:45:00 2008

kokoonpanoni:
-harmaat (503cc)+lastu niille, vakio turbo, rs500style cooleri, eipä siinä muuta ihmeellistä. lastun ohjeissa oli että b.paineet 3.0-3.5bar ilman alipainetta. joskus kun lastu tuli, pidin 3.0bar paineita, sillon näytti tulppien perusteella että kävis vähän kuivana, eipä se nyt näytäkkää olevan niin. no ehkä vkl viisaampia, jos se mittari nyt valmistuu. juu pitää varovasti runkkii se valkonen liiitinkin auki :D vois käydä noi liittimet vielä jollain kontakti-spraylla läpi.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

cosworth123
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Joulukuu 13. 19:17:57 2005

Viesti Kirjoittaja cosworth123 » To Huhtikuu 10. 20:10:04 2008

juusto_pallero kirjoitti:kokoonpanoni:
-harmaat (503cc)+lastu niille, vakio turbo, rs500style cooleri, eipä siinä muuta ihmeellistä. lastun ohjeissa oli että b.paineet 3.0-3.5bar ilman alipainetta. joskus kun lastu tuli, pidin 3.0bar paineita, sillon näytti tulppien perusteella että kävis vähän kuivana, eipä se nyt näytäkkää olevan niin. no ehkä vkl viisaampia, jos se mittari nyt valmistuu. juu pitää varovasti runkkii se valkonen liiitinkin auki :D vois käydä noi liittimet vielä jollain kontakti-spraylla läpi.
Joo ok. Eli mä silloin kokeilin omalla takapotkulla b.paineita. Ja kun se oli vakio niin paineet alipaineletku kiinni noin 2,8bar eli vakio paineet koska bensan paineensäätimen sinetti oli paikallaan eikä ikinä otettu pois. Sitten vaihdettiin vihreät ja niille lastu (välkkäri ja map anturi) täysin samoilla b.paineilla penkissä ja seokset enemmän kuin unelmat ylhäällä meni ihan inan rikkaalle, mikä hyvä koska pitää paikat kylmempänä. Sit vaan nopea kokeilu koska palikat ei omat niin harmailla ja niille tarkoitetulla lastulla. Edelleen alkup. bensanpaineilla niin pelasi kuin kello ja seokset juuri niinkuin piti. Eli kannatan että aina lähtee ns. vakiopaineilla säätämään.

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Pe Heinäkuu 18. 15:04:27 2008

eilen kun auton jätin parkkiin, kävi kaikin puolin OK
edit: eilen seoksetkin oli ihan ok, tyhjäkäynti heilu siinä 14-15 maastossa, oisko lamdakin voinu sanoo työsopimuksen irti?

tänään sitten... ei lähtenyt millään käyntiin b.paine oli 3.5bar alipaine letku kiinni. tiputin sen alle 3bar niin sai jotenkin käymään. n.4000rpm menee ihan tukkoon ja ei kierrä siitä ylöspäin.

ajossa menee kanssa vähäksi aikaa tukkoon ja sitten lähtee vetämään ja sit meneeki heti laihalle.

auton kun lyö käymään seos on heti rikkaalla, vähän aikaa pitää kaasua n.2000rpm, niin sitten seos laihenee, tyhjäkäynti on joku 13.8 sen jälkeen.

vois käydä taas sähköliittimet läpi :D puol vuotta vanha kiina puolakin taitaa olla tiensä päässä.

missäs kohtaa muuten cossussa pitäis olla rajotin? tossa kun kierrättelin niin meni mittari reilusti yli 7000rpm. pumppaamalla noi kierrokset sai sitten nousemaan ylös.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Heinäkuu 18. 15:32:31 2008

juusto_pallero kirjoitti: missäs kohtaa muuten cossussa pitäis olla rajotin? tossa kun kierrättelin niin meni mittari reilusti yli 7000rpm. pumppaamalla noi kierrokset sai sitten nousemaan ylös.
Riippuu ihan lastusta mihin se on laitettu.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Pe Heinäkuu 18. 15:35:17 2008

siipicossu kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti: missäs kohtaa muuten cossussa pitäis olla rajotin? tossa kun kierrättelin niin meni mittari reilusti yli 7000rpm. pumppaamalla noi kierrokset sai sitten nousemaan ylös.
Riippuu ihan lastusta mihin se on laitettu.
okei, mä en muuten ilmottanu mitää mihin rajottimen haluaisin. eli se on vissiin sitten aika ylhäällä, eipä kai se mitään haittaa.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Heinäkuu 18. 18:40:53 2008

juusto_pallero kirjoitti:eilen kun auton jätin parkkiin, kävi kaikin puolin OK
edit: eilen seoksetkin oli ihan ok, tyhjäkäynti heilu siinä 14-15 maastossa, oisko lamdakin voinu sanoo työsopimuksen irti?

tänään sitten... ei lähtenyt millään käyntiin b.paine oli 3.5bar alipaine letku kiinni. tiputin sen alle 3bar niin sai jotenkin käymään. n.4000rpm menee ihan tukkoon ja ei kierrä siitä ylöspäin.

ajossa menee kanssa vähäksi aikaa tukkoon ja sitten lähtee vetämään ja sit meneeki heti laihalle.

auton kun lyö käymään seos on heti rikkaalla, vähän aikaa pitää kaasua n.2000rpm, niin sitten seos laihenee, tyhjäkäynti on joku 13.8 sen jälkeen.

vois käydä taas sähköliittimet läpi :D puol vuotta vanha kiina puolakin taitaa olla tiensä päässä.

missäs kohtaa muuten cossussa pitäis olla rajotin? tossa kun kierrättelin niin meni mittari reilusti yli 7000rpm. pumppaamalla noi kierrokset sai sitten nousemaan ylös.
Ensinnäkin b.paineet sinne 3.5 bar letku irti , ellet halua sulamisvaaraa vedossa sekä se sotkii muuten koko alueen . Jokin muu tässä nyt tökkii , ei kannata b.painetta ruuvailla miltä tuntuu . ensin voisit tarkistaa vedenlämpötila-anturin kannen takaosasta , jos se hajoaa saa kyllä niin paljon soppaa ettei varmasti lähde käymään . Jos ei vikaa löydy , käännä boksin seosruuvia (säätää vain alle 2000 rpm tms. seokset) niin kauan että AFR on hyvä (~14.00)

Ei pahalla mutta tuli itse tehtyä joskus aikanaan tällaisia ja niistä ei seuraa mitään muuta kuin lisää korjattavaa .
juusto_pallero kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti: missäs kohtaa muuten cossussa pitäis olla rajotin? tossa kun kierrättelin niin meni mittari reilusti yli 7000rpm. pumppaamalla noi kierrokset sai sitten nousemaan ylös.
Riippuu ihan lastusta mihin se on laitettu.
okei, mä en muuten ilmottanu mitää mihin rajottimen haluaisin. eli se on vissiin sitten aika ylhäällä, eipä kai se mitään haittaa.
Ei vaan kannata hirveesti kierrättää yli 7500rpm , vakiosisuskalut kestää about vain sen verran .
ex Jäsen #10

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Pe Heinäkuu 18. 18:49:41 2008

jees, en oo muuten ikinä kattonu tota vedenlämpötila-anturia, varmaan vois sitä lähtee kattelee. tinttasin muuten vakio puolankin takasin. en oo ennen kierrättänytkää noin ylös.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Heinäkuu 18. 22:12:43 2008

En jaksa lukea koko viestiketjua läpi; muistutan cossun bensasuodattimesta joka ei virityskäytössä (staget 1-100 :roll: ) kestä kuin max. 25-30tkm. Bensanpainemittarista ei näe onko ummessa. Aiheuttaa salaperäisiä pätkimisiä ja laihalle vetoja välillä.

Jake: uutta tuo 7,5rpm max. Mihin perustuu? Olen huudattanut (jopa hytikoilla) yli 8,5 jatkuvana täysin vakiosisuskaluilla miinus kanavat, pahvi ja nokat.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » La Heinäkuu 19. 0:12:09 2008

bensasuodatin on menossa lähiaikoina vaihtoon, kun tulee uusi pumppu :)

yritin vähän katella tonne kannen taakse, emmä sieltä oikeen mitää löytäny tai sit löysin?

öljytikusta n.10cm alaspäin oli vesiletkussa joku motikka kiinni? siitä lähti johto, 2-nastanen liitin(pieni valkonen) ja liitin oli irti. ajattelin huomenissa mennä johdon tökkäämään kiinni :)
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » La Heinäkuu 19. 0:21:51 2008

jjs kirjoitti: Jake: uutta tuo 7,5rpm max. Mihin perustuu? Olen huudattanut (jopa hytikoilla) yli 8,5 jatkuvana täysin vakiosisuskaluilla miinus kanavat, pahvi ja nokat.
Brittien tietosaarilta , eikö ne aina ookkaan oikeassa :shock: :wink:
juusto_pallero kirjoitti: yritin vähän katella tonne kannen taakse, emmä sieltä oikeen mitää löytäny tai sit löysin?

öljytikusta n.10cm alaspäin oli vesiletkussa joku motikka kiinni? siitä lähti johto, 2-nastanen liitin(pieni valkonen) ja liitin oli irti. ajattelin huomenissa mennä johdon tökkäämään kiinni :)
En tiedä mikä tuo lienee mutta anturi on kannen vesiletkun alapuolella , menee siitä "öljydonuttiin". Ei sinne oikeastaan näe , käsikopelolla vaan :wink:
ex Jäsen #10

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » La Heinäkuu 19. 12:44:52 2008

kävin tänään sähköliittimet läpi, ei vaikutusta asiaan. nyt b.paine 3.5bar ilman alipainetta. käy n.20s sika rikkaalla ja hädin tuskin pysyy käynnissä, sitten seos korjaantuu 14 maastoon ja menee edelleen tukkoon siinä 4000rpm.

tos on nyt se mystinen liitin mikä oli auki:
http://s256.photobucket.com/albums/hh18 ... GP0999.jpg

edit:
kaasua kun painaa hissuksiin pohjaa kohti, niin kierrokset nousee nätisti ainakin 6000rpm. nopeasti kun painaa kaasua, niin menee tukkoon 4000rpm.

eikös huonot tulpatkin voi olla syynä? paikalla n.3tkm ajetut platinakärki tulpat. mikäs olisi edullinen toimiva testi tulppa cossuun?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » La Heinäkuu 19. 18:25:40 2008

vika on map-anturissa, tiistaina laitoin uuden 3bar weber/marelli kopio mapin.

vakio mapilla toimi, vähän veti paksulle, mutta kiersi puhtaasti ja näin :)
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Heinäkuu 19. 19:23:42 2008

juusto_pallero kirjoitti:vika on map-anturissa, tiistaina laitoin uuden 3bar weber/marelli kopio mapin.

vakio mapilla toimi, vähän veti paksulle, mutta kiersi puhtaasti ja näin :)
Millanen on weber marelli kopio?

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » La Heinäkuu 19. 20:33:35 2008

Yrkesman kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:vika on map-anturissa, tiistaina laitoin uuden 3bar weber/marelli kopio mapin.

vakio mapilla toimi, vähän veti paksulle, mutta kiersi puhtaasti ja näin :)
Millanen on weber marelli kopio?
tota noin... siis mulle myytiin 3bar-map, mainostettiin weber/marelli kopiona.
että en liiemmin siitä tiiä, takuu homma kuitenkin pelaa :)
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » La Heinäkuu 19. 21:02:59 2008

Noissa 'kopioissa' on ollu ongelmia. Munkin original 3bar on matkalla jossain kun merkitön 3bar ei oikein toiminu. Toivonmukaan palautuu ennen omaa tarvetta.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Heinäkuu 20. 0:00:02 2008

juusto_pallero kirjoitti:vika on map-anturissa, tiistaina laitoin uuden 3bar weber/marelli kopio mapin.

vakio mapilla toimi, vähän veti paksulle, mutta kiersi puhtaasti ja näin :)
Pääasia että vika löytyi . Tuo paksulle meno johtuu siitä että painekartta menee "väärässä kohdassa" , luulee siis että painetta on enempi mitä oikeasti on .
ex Jäsen #10

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Su Heinäkuu 20. 0:42:38 2008

Jake kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:vika on map-anturissa, tiistaina laitoin uuden 3bar weber/marelli kopio mapin.

vakio mapilla toimi, vähän veti paksulle, mutta kiersi puhtaasti ja näin :)
Pääasia että vika löytyi . Tuo paksulle meno johtuu siitä että painekartta menee "väärässä kohdassa" , luulee siis että painetta on enempi mitä oikeasti on .
näinhän se menee :) kiitoksia jälleen avusta!!! meinas olla jo vähän semmonen tunne että ei jaksa lähtee vikaa etsimään, taas yllättävän pienestä kiinni.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Su Heinäkuu 27. 22:31:25 2008

nyt on uus mappi kiinni.
b.paineet alipaineletku irti 3.5bar. säätelin ecun päästä ruuvia, tyhjäkäynti pyörii siinä 14-15 maastossa, vedossa ei meinaa mennä alle 13. tyhjäkäynti ilmeisesti laitettava vaan rikkaalle, pysynyt silleen ennen vedossa hyvässä maastossa.

onko muilla harmaille lastuja?/miten menee seokset?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Heinäkuu 27. 23:35:43 2008

jjs kirjoitti:En jaksa lukea koko viestiketjua läpi; muistutan cossun bensasuodattimesta joka ei virityskäytössä (staget 1-100 :roll: ) kestä kuin max. 25-30tkm. Bensanpainemittarista ei näe onko ummessa. Aiheuttaa salaperäisiä pätkimisiä ja laihalle vetoja välillä.

Jake: uutta tuo 7,5rpm max. Mihin perustuu? Olen huudattanut (jopa hytikoilla) yli 8,5 jatkuvana täysin vakiosisuskaluilla miinus kanavat, pahvi ja nokat.
Mihin muuten perustuu se ettei näe bensanpainemittarista onko sutari tukossa vai ei...? Luulishan sen tippuvan jos siitä ei tule tavara läpi.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 27. 23:46:19 2008

Olafu:
ensin tipahtaa tuotto kun suti on ummessa, ja sitten paine. Eli kun tullaan suodattimen käsittelykyvyn (uusi tai tukkoinen) ylärajalle, tuotto ei riitä ja auto pätkäisee/rykii mutta paineen alenemista et -käytännössä- ehdi nähdä b.painemittarista.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Heinäkuu 1. 11:29:25 2014

Puhdistelin tyhjäkäyntiventtiilin, kun tyhkäynti alkoi seilaamaan välillä ja törmäsin seuraavaan ongelmaan. Miten tuosta tyhkäyntiventtiilistä tulee kiriä se pieni mutteri? Tosin sanoen, mihin kohtaan tulee säätää se sisällä oleva pieni mäntä tuolla mutterilla?

Kiitos

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Heinäkuu 2. 21:22:13 2014

Zigu kirjoitti:Puhdistelin tyhjäkäyntiventtiilin, kun tyhkäynti alkoi seilaamaan välillä ja törmäsin seuraavaan ongelmaan. Miten tuosta tyhkäyntiventtiilistä tulee kiriä se pieni mutteri? Tosin sanoen, mihin kohtaan tulee säätää se sisällä oleva pieni mäntä tuolla mutterilla?

Kiitos
Löysinkin vastauksen FAQ puolelta. 2,5-2,6mm jätetään kierrettä mitattuna mutterin päästä.

Custom_76
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Tammikuu 15. 15:22:03 2008
Paikkakunta: Jurva

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja Custom_76 » Ti Heinäkuu 28. 23:16:15 2015

Jatketaan tähän. mikähän mahtaisi temppuilla autossa kun jäin jo 3 kertaa tien poskeen tämä kesänä ja eihän se ole ollenkaan suotavaa :D Kuitenkin 4x4 cossu ja sammuu tosiaan ihan kuin avaimesta kääntäis ja ei sitten käyntiin "millään".
ekalla keralla otti virrat pois ja lähti hyvin käymään ja pelas noin viikon ja kilometrejäkin tais tulla jotain 500km paikka.
Seuraava kerta taas ei halunnu lähteä käymään. antoi hetken olla ja starttas niin auto hörähti aina mutta sammui heti. Luultavasti tukehtui bensaan.? epäilin sitten veden lämpötilan anturia ja otin pistokkeen irti ja autonhan sai käymään.
Ajoin siitä sitten tallille ja kun laittoi anturin kiinni niin pelas taas niinkuin aina ennenkin.Vaihdoin kuitenkin uuden anturin (marellin tekemän) ja nyt mennyt noin kuukausi ja luulin jo että tuli kuntoon mutta taas vanha virsi. Nyt ei kuitenkaan auttanut enää johdon irroituskaan. Lähti sitten kun vähän jäähtyi ja kävi aika huonosti mutta pääsin taas tallille ja siellä taas pelas niinkuin ei mitään vikaa olisi. Kauhean epäselvästi kirjoitettu mutta koittakaa saada selvää. :) Eli vaihdettu veden lämpötila-anturi, kampiaksilan anturi joskus vajaa pari vuotta sitten. Virran jakajan anturin vaihdan nyt ainakin ensimmäiseksi mutta mitä muuta kannattais tarkistaa? :) jos joskus vielä sais "huolettomia" kilometrejä. mikäli cossulla ylipäänsä se mahdollista on :D Kiitos vaivannäöstä etukäteen
Ford Sierra Rs Cosworth 4x4 -88 tekniikanvaihto
Ford Escort Rs Cosworth -95
Ford Transit mk2 -78

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Heinäkuu 29. 1:02:17 2015

Tsekkaa virtalukon pohjan liitin ettei oo sulanut.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Heinäkuu 29. 13:04:53 2015

Itse epäilen jakajan anturia/ilmaväliä
Timo

Custom_76
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Tammikuu 15. 15:22:03 2008
Paikkakunta: Jurva

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja Custom_76 » To Heinäkuu 30. 20:59:07 2015

Täytyy kokeilla katsoa noi nyt ensimmäisenä :) Unohtui muuten mainita että joka kerta kun on sammunut niin fletit ovat lähteneet pyörimään tai ovat jo pyörineet. :D
Ford Sierra Rs Cosworth 4x4 -88 tekniikanvaihto
Ford Escort Rs Cosworth -95
Ford Transit mk2 -78

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 4. 0:04:06 2015

Tarkista moottorin johtosarjan pistoke koneen takana. Usein hapettunut ja järkkää ei-toivottua ohjelmaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja Zigu » Su Lokakuu 18. 11:31:38 2015

Tuli erikoinen ongelma. Tyhjäkäynti on 3000-4000rpm ja se ei laske vaikka moottori lämpenee. Mistä tämä voi johtua?

Aikaisemmin tyhjäkäynti oli 1100-1300rpm. Autosta irroitettiin tyhkäyntisäädin(lisäilmaventtiili) ja se puhdistettiin. Huomasin, että tyhjäkäyntisäätimen sisällä oli holkki. Tämä holkki esti osittain säätimen sisällä olevan männän liikkeen. Onko tämä "holkki" alkuperäisessä säätimessä? Lisäksi mahtuuko säätimessä oleva mäntä kaasuläpässä olevasta reiästä sisään, johon tulee tämä säädin?

Nyt tilanne on se, että tämä holkki on kadonnut puhdistuksen jälkeen ja epäilen, että se on mennyt kaasuläpässä olevasta reiästä sisään, johon tulee tämä tyhjäkäyntisäädin. Autosta käytettiin tämän jälkeen imusarja irti, mutta ko. holkkia ei löytynyt. Neljännen sylinterin tulpankärkiväli oli myös mennyt läjään. Kärkivälin korjauksen jälkeen moottori kuitenkin käy ilman ylimääräisiä ääniä, mutta tyhjäkäynti on 3000-4000rpm.

Kaasuläpässä olevalla tyhjäkäyntiruuvilla on myös yritetty pudottaa tyhjäkäyntiä ilman merkittävää tulosta. Lisäksi tyhjäkäyntisäätimen liittimen irroitus ei vaikuta juuri mitään.

Saakohan moottori nyt jostain ilmaa vai mistä tämä voi johtua?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Lokakuu 18. 23:38:20 2015

Onkos kaasuläpän anturia koitettu säätää?
Muistelisin että joskus kiireessä (entinen emäntä ajeli kolarin motarilla) jäi anturin laitto hieman puoli tiehen ja huuti tyhjäkäyntiä jossain juuri 3-4000 välillä .
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Lokakuu 21. 0:09:02 2015

Jos lambda ohjattu boksi niin on aika tarkka tps asennosta, tps töpselin irroitus pitäisi tiputtaa kierrokset jos vika on sähköinen.
Ehkäpä se tyhjäkäyntiventtiili on viallinen ja päästää sieltä ilmaa läpi kokoajan.
Ja meneehän kaasuläppä normaalisti kiinni ettei jumita auki.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja Zigu » To Lokakuu 22. 16:55:44 2015

Autosta on nyt säädetty tps:n asentoa. Tyhjäkäyntikierrokset saatiin putoamaan 2000-2500 rpm, joka ei ole vielä oikein.

Voiko tuota tyhjäkäyntisäädintä jotenkin tarkistaa, että se on ehjä?

Lisähuomiona havaittu, että ahtopaineet on pudonneet n. 1bar. Ennen tyhjäkäynti ongelmaa 1,5 bar.
Mikä voisi selittää tämän?

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: paha käynti ongelma 4x4 cossu

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Lokakuu 23. 10:21:55 2015

Zigu kirjoitti:Autosta on nyt säädetty tps:n asentoa. Tyhjäkäyntikierrokset saatiin putoamaan 2000-2500 rpm, joka ei ole vielä oikein.

Voiko tuota tyhjäkäyntisäädintä jotenkin tarkistaa, että se on ehjä?

Lisähuomiona havaittu, että ahtopaineet on pudonneet n. 1bar. Ennen tyhjäkäynti ongelmaa 1,5 bar.
Mikä voisi selittää tämän?

ilmavuoto

Vastaa Viestiin