vetoakselin krympistä

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

vetoakselin krympistä

Viesti Kirjoittaja olski » Pe Huhtikuu 4. 15:53:33 2008

paljonko on krymppiholkissa halkaisijaeroa vetoakseliin nähden jotta saadaan riittävä puristus? kokeiltu kuudella satkulla ja lähti prkl irti :roll: ja saakohan noita krymppirenkaita mistään irrallisina?
20m 2.9 -65 ms&edis

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Huhtikuu 4. 17:40:34 2008

Kevyellä virralla hitsaa kahta puolta pienen hepin siihen krympin ja vetarin saumaan niin pitäisi pysyä vaikka ei muuten pysyisi :wink:

Helppo hioa pois seuraavan laakerin vaihdon yhteydessä

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » La Huhtikuu 5. 0:50:44 2008

Njoo eipä taida noita renkaita irrallisina saada.Kai se täytyy sorvata uus ja varmistaa tollain heppaamalla. Taidan tehdä nyt 8satkun kutistuksella.
Kuinka kuumaks tollasen uskaltaa päästää kun asentelee?
Oli aika lähellä punahehkua viime kerralla.
20m 2.9 -65 ms&edis

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Huhtikuu 5. 14:17:46 2008

Eipä ole tullut eteen tilannetta että olisi joutunut krympin itse sorvaamaan. Melko pehmeää tuntuvat olevan; normitavaraa siis.

Olisiko jollain irrallaan krymppiä ja tarkkaa mauseria tai mikroa + T:tä niin saisi mitat?

Punahehkuiseksi ei tarvinne lämmittää; olen saanut jopa kuumailmapuhaltimella tehtyä. Ja tosiaan ne pari-kolme heftiä migillä varoiksi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » La Huhtikuu 5. 16:31:22 2008

Tuolta löysin jotain mittoja linkki Juu pehmeeltä tuntu poratessa luulisin että on ihan normi kurarautaa.
20m 2.9 -65 ms&edis

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » La Huhtikuu 5. 21:06:45 2008

pari huomiota;
* Lähellekin punahehkua lämmitys vie renkaan yli myötölömpötilan, eli se "venähtää" paikoilleen laittaessa ja kutistuu vain sen mitä lämpötilaero antaa, eli ei paljon => jännitys jää pieneksi.

* Ohjekirja enkkuperälle sanoo, että laakerille pitää mitata vähintään 1200 lbs (544 kg) puristusta ja holkille 800 lbs (363 kg) asennettaessa, eli etsi prässi jossa on joku mitari josta voi laskea suunnilleen noilla suuruusluokilla asennusvoiman

olski
Viestit: 67
Liittynyt: La Maaliskuu 20. 20:15:57 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja olski » La Huhtikuu 5. 22:24:41 2008

Hmm.. "Never attempt to drive it on cold" ja "Get the collar really glowing" sanoo classic fordin asennusohje krymppirenkaalle. Ja tosiaan menee paikalleen ihan tiputtamalla siinäkin. Totta on tuo myötääminen korkeessa lämpötilassa, mutta eihän se rengas enää sillon hehku kun se alkaa kiristyä akseliin, ellei sitten tee liian kireetä sovitetta.
Toisaalta mitä sitä suotta hehkuttaa jos vähempikin lämpö riittää.
20m 2.9 -65 ms&edis

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ti Huhtikuu 8. 11:16:51 2008

tehtiin töis kaverin 9" perperiin 15 satkun sovitus ja lämmitettiin niin ettei "räkä tartu pintaan" eli et vesi tippuu heti helmenä pinnasta pois. ja hyvin on pysyny sivuttainkin ajettaessa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Huhtikuu 8. 20:15:57 2008

Ei noiden kanssa pitäis olla ongelmia. Vanhat varovasti leikkaamalla ja painamalla veks. Ei jälkiä vetariin.
Kisatouhuissa kannattaa säröttää laakerinalue.
Krymppi lämmitetään vain siniseksi, ei mitään hehkutusta, haloo.
Prässillä laakeri pohjaan sisäkoolista ja sopivalla putkella kopastaan sininen krymppirengas pohjaan. Ja muistetaan laittaa se peltilätkä...
Kadulla se on siinä ja kisaan pari pistettä reilulla virralla varmistukseksi.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Huhtikuu 19. 18:38:49 2008

Käytännössä ilman ammattikoneita alkuperisillä(käyttämättömillä) krympeil tein niin et hellan levylle kuumeneen ja sitku levy oli punanen krymppi kiinni ja pitkä putki ja vasara, uppos ku vanhaan lihaan naputtelemalla, toiseen taoin hiukan sillä putkella kuin massa vasaralla. Paikallinen myyjä sano että saa lämmetä sen verran ettei sinerrä kokonaan, pitää vielä jos ei ole kauttaaltaan sinertynyt...
No toisen vetarin katkettua laakerin juuresta tuli molempiin vetareihin pienet hepit...tiä nyt muuta mutta katkenneessa vetarissa oli siltikin laakeri paikallaan. Jos alkup. laakeri kestäny 35v niin eiköhän nääkin kestä 15v :roll:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin