Bensarosvo BOA

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Bensarosvo BOA

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Tammikuu 29. 20:42:57 2008

Remonttiin tuossa ryhdyin. Tuli siistittyä tyhjäkäyntiventtiili, kaasuläppäkehitelmä ja testailtua noitten hilppeiden mekaaninen ja sähköinen toimivuus. Ja noihin tietysti uudet tiivisteet :)

Samalla piti vaihtaa ilmakammion ja imusarjan väliset tiivisteet :o Kuskin puoleisen lohkon imutiiviste on somasti bensalinjastolle tulevien kahden polttoaineletkun ja niiden paineliittimien alla, eikä lähde ihan noin vain... Vaihtoehtoja nähdäkseni kolme, mikäli tiivisteen haluaa ehjänä paikoilleen imusarjalle...

1. pinnapultit (3 kpl) myös lohkosta irti, tiiviste paikoilleen imusarjalle ja pultit takaisin
2. bensatukki kiinnikkeistään irti, nosto ylemmäs varoen ruiskusuuttimien tiivisteitä, tiivisteet paikoilleen imusarjalle, ja tukki takaisin kiinni VAROEN RUISKUSUUTTIMIEN TIIVISTEITÄ
3. tulevien bensaletkujen paineliittimien (2 kpl) mutterit auki ja liittimet irti, tiiviste paikoilleen imusarjalle, ja kartioliittimet paikoilleen ja mutterit putkimiehen teipin kanssa tiiviisti paikoilleen

:evil: tuli sitten valittua tuo vaihtoehto 2 - siihen asti kunnes totesin sen liian vaaralliseksi, ja turvauduin vaihtoehto 3:een. Vahinko :evil: :roll: ehti kuitenkin tulla (kello kaulassa) - nyt sitten nelospytyn suuttimen tiiviste vuotaa :icon :evil: :roll: :shock: :lol: .

Mitä mahdollisuuksia olisi tuo ns. kevyesti saada kuntoon? Vaiko tukki kaikkine suuttimineen irti ja kaikkiin asianosaisiin sitten uudet tiivimet :?:

Jussi
Viimeksi muokannut xrissane, La Helmikuu 16. 17:16:52 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Bensarosvo BOA - nyt se sitten vuotaakin bensaa

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Tammikuu 29. 21:17:54 2008

xrissane kirjoitti:Vaiko tukki kaikkine suuttimineen irti ja kaikkiin asianosaisiin sitten uudet tiivimet
Noin tuli ite tossa viime keväänä toimittua. Tai no, noi suuttimien tiivisteet tuli siinä siivellä kun vaihtu isommat suuttimet. Samalla kannattaa tsekata se vesipumpulta tulevan putken O-rengas, omassa koneessa se oli jokseenkin valmis.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Tammikuu 29. 21:22:15 2008

Eli ne suuttimien O-renkaat / rengas vaurioitui? Ei muuta kuin kaikki suuttimet irti ja huoltoon sinne niin tiedät kyllä minne. Tekee ihan hyvää vaikkei kukaan uskokkaan. O-renkaat pitäisi aina uusia jos suutin irroitetaan. Ja liukkaria aina asennettaessa. BOA:ssa on muuten vitttumainen laittaa suuttimet kun ne on kaikki samalla tukilla ristiin vuoronperään.

Muistaakseni Service CD:llä tai paperiversiossa tai jossain virallisessa julkaisussa varoitettiin ettei suutintukin liittimiä saa avata vuoto ja murtumis vaaran takia.

Itse kyllä onnistuin keplottelemaan sen tiivisteen paikoilleen ilman mitään suuttimien irroitusta. Tosin jouduin muistaakseni kahteen kohtaan leikkaamaan tiivisteeseen pinnapultinreijän kohdalle katkoksen. Eli en kuitenkaan katkonut tiivistyskohtaa, vaan vain ppultin kohdasta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Tammikuu 29. 21:44:15 2008

Liukaste ärmättiä suhutat sinne o-renkaan juureen ja liikuttelet suutinta, jos se vaikka alkaisi pitämään. Kertakäyttöisiä nuo o-renkaat ei ole, kestää aukoa ties miten monta kertaa, jos ei mitään viiltoa tms repeämää tule.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Tammikuu 29. 22:03:17 2008

Arska kirjoitti:Liukaste ärmättiä suhutat sinne o-renkaan juureen ja liikuttelet suutinta, jos se vaikka alkaisi pitämään. Kertakäyttöisiä nuo o-renkaat ei ole, kestää aukoa ties miten monta kertaa, jos ei mitään viiltoa tms repeämää tule.
Juu ei periaatteessa ole kertakäyttöisiä, mutta hintaansa / vaivaan nähden olematon investointi uusia. En kikkailisi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Tammikuu 30. 18:00:13 2008

MouTine kirjoitti: BOA:ssa on muuten vitttumainen laittaa suuttimet kun ne on kaikki samalla tukilla ristiin vuoronperään.

Muistaakseni Service CD:llä tai paperiversiossa tai jossain virallisessa julkaisussa varoitettiin ettei suutintukin liittimiä saa avata vuoto ja murtumis vaaran takia.

.
Käytännön hyvä vinkki tuon koko bensatukin eli fuel rail:n nostoon ylös? Suuttimethan jäävät kaiketikin paikalleen lohkoon tuolloin? Microcatista en löytänyt noille o-renkaille omaa yksilöintiä ollenkaan, joten käy ilmeisesti mikä tahansa sopiva o-rengas...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Tammikuu 30. 18:38:03 2008

Ei ne taida olla ihan standardikokoisia o-renkaita, Bosch Car Centeristä ainakin löytää täsmälleen oikeat kun vaan sanoo mihin moottoriin. Kolme euroa kappale... :roll:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Tammikuu 30. 21:40:17 2008

Lähetät Jussi ne nyt huoltoon / pesuun vaan. Koko roska kerralla kuntoon.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Tammikuu 31. 12:12:55 2008

MouTine kirjoitti:Lähetät Jussi ne nyt huoltoon / pesuun vaan. Koko roska kerralla kuntoon.
Täällähän onkin kokemusta koko myllyn irrottamisesta ja viemisestä huoltoon/pesuun vaan :D :wink: Jostain kohtihan tuo kiskopari pitää saada irti muusta autosta, mielellään :lol:

Kerro Mikko vähän syvemmin ja käytännöllisemmin vajaalle, mitä tarkoitat :?:

Kiitos jeddah - Boschilta siis.

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Tammikuu 31. 12:52:50 2008

xrissane kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Lähetät Jussi ne nyt huoltoon / pesuun vaan. Koko roska kerralla kuntoon.
Täällähän onkin kokemusta koko myllyn irrottamisesta ja viemisestä huoltoon/pesuun vaan :D :wink: Jostain kohtihan tuo kiskopari pitää saada irti muusta autosta, mielellään :lol:

Kerro Mikko vähän syvemmin ja käytännöllisemmin vajaalle, mitä tarkoitat :?:

Kiitos jeddah - Boschilta siis.

Jussi
http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php?

Oon pesettänyt Caprini ja Cobrani suuttimet tuola ja aina raportissa on jotain löytynyt. Suuttimet ultraääni-pestään ja pesun aikana suuttimia ohjataan eri pulssisuhteella. Eli ei huljutella kahvion tiskialtaassa. Kaikki sumukuvio, virtaus- ja vuototestit näkyy takaisin saadessa paperilla. Samalla suuttimiin tulee uudet sihdit, sakkakupit ja O-renkaat. Kuulemma jokin muukin firma tms. tekee tuota, mutta epäilen ettei yhtä laajasti huolla kuin AA. Hinta oli jotain kolmenkympin luokkaa per suutin. Kaikki kahdeksan suuttimen täyshuolto maksoi mulle postikuluineen tasan 250€.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Tammikuu 31. 21:48:00 2008

Kerro Mikko viimeinkin :) tuo linjaston irrotusmetodi - kokeilin alustavasti tuossa kaiken kiireen keskellä, vaikuttaisi nousevan nuo suuttimet oikein oikein super-varovasti kammeten irti imulohkosta (ovat näköjään painettavaa sorttia, kun taas esim. bob:n vastaavat ovat kahdella ruuvilla kukin kiinni).

Lieneekö parasta sitten kiskon nosto suuttimineen päivineen - ja sitten niitten keskinäinen irrottaminen toisistaan vasta sen jälkeen?

Ja muuten - alan päätyä tuohon Alppila -vaihtoehtoon pikkuhiljaa... siihen tulee siis kaikki tarvittavat tiivisteet mukaan... Jää vain mietinnän alle se tosiasia, että onko tuo tässä tapauksessa vain pieni osaratkaisu esim. kulutusongelmaan...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Tammikuu 31. 22:03:59 2008

xrissane kirjoitti:Kerro Mikko viimeinkin :) tuo linjaston irrotusmetodi - kokeilin alustavasti tuossa kaiken kiireen keskellä, vaikuttaisi nousevan nuo suuttimet oikein oikein super-varovasti kammeten irti imulohkosta (ovat näköjään painettavaa sorttia, kun taas esim. bob:n vastaavat ovat kahdella ruuvilla kukin kiinni).
Siis täh? Siis tukkihan on kiinni mitä kahdella vai neljällä pultilla ja suuttimet on ihan perinteiset O-rengas tiivistyksella olevat. Nylkytät tukin ylös. Osa suuttimista tulee mukana, osa jää kansiin. Nyppäät ne sitten vaan irti mihin jäävätkään roikkumaan. Takaisin asennettaessa rasvaa O-renkaisiin ja varovasti asettelee komponentit paikoilleen. Ja varo likaa! Huolto menee ihan hukkaan jos sinne pääsee jokin onneton paskakokkare.

Lähetä vaan sinne niin. Moni vaihtelee ja pelaa suuttimien kanssa, mutta harva tulee ajatelleeksi niiden kuntoa. Mitkään injector-cleanerit ei hommaa tee.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Helmikuu 1. 8:54:14 2008

MouTine kirjoitti: Nylkytät tukin ylös. Osa suuttimista tulee mukana, osa jää kansiin. Nyppäät ne sitten vaan irti mihin jäävätkään roikkumaan. .
No sieltähän se tuli :wink: Ei siis mitään loitsuja tms. vaan raakaa ja tarkkaa voimaa. Kiitos. Juuri tuolla tavalla sain vuodon aikaan, mutta olisi vaan pitänyt jatkaa loppuun asti nylkyttämistä - ja pistää suosiolla uusiksi tiivistepuoli sen jälkeen. Uskonpuute... :D tai sitten vaan se, että tarkoitus oli vaihtaa VAIN imutiivisteet & väärä lähestymistapa...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 1. 9:56:12 2008

Kerran kävi semmonen homma, että eräs kaveri ajatteli kätevänä vaihtaa itse sytytystulpat. Tekninen tietämys loppui juuri ratkaisevalla hetkellä ja tyyppi irroittikin tulppien sijaan suuttimet. No tiivisteet paskaksi ja uusia etsimään. Paikallinen Bosch kauppa tarjosi 3 eri vaihtoehtoa, eli mallin mukaan piti hakea.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Helmikuu 1. 19:22:13 2008

Arska kirjoitti:Kerran kävi semmonen homma, että eräs kaveri ajatteli kätevänä vaihtaa itse sytytystulpat. Tekninen tietämys loppui juuri ratkaisevalla hetkellä ja tyyppi irroittikin tulppien sijaan suuttimet. No tiivisteet paskaksi ja uusia etsimään. Paikallinen Bosch kauppa tarjosi 3 eri vaihtoehtoa, eli mallin mukaan piti hakea.
:D Ennakkoluuloton ja estoton kaveri on ollut tuo :lol:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Helmikuu 12. 15:36:45 2008

Bensaraide suuttimineen kävi pesussa - täällä kotikaupungissa. Keskinäinen tuoton ero vaikuttaa hyvältä ja suuttimet oikein toimivilta, ainakin pesun jälkeen. Eilen nitkuttelin linjaston suuttimineen ja uusine voideltuine tiivisteineen paikoilleen.

Nyt siis pesty ruiskusuuttimet ja tyhjäkäyntiventtiili sekä kaasuläppäkotelo kaikkineen, tarkastettu tyhjäkäyntiventtiilin solenoidin sekä kaasuläppäanturin sähköinen toimivuus ja vaihdettu ilmansuodatin. Edis ja kampiakselin asentotunnistin sekä ilmamäärämittari toimivat, myöskin puola johtimineen toimii, ja tulpatkin ovat uudet. EGR-venan puhdistuksen jätin tarkoituksella vielä tekemättä. :arrow: summa summarum - toiveissa olisi että kulutus muuttuu järkevämmälle tasolle.

Kiitokset vinkeistä :!:


Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Helmikuu 12. 22:20:29 2008

xrissane kirjoitti:Bensaraide suuttimineen kävi pesussa - täällä kotikaupungissa.
Uskallatko paljastaa kaikille mikä paikka on? Jos käyttäisi saman paikan palveluita itsekin hyväkseen.

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Helmikuu 13. 23:09:18 2008

Suuttimet olivat tuttavan kautta täällä Neulamäessä Räisäsellä - tosin niiden ultraäänipesuri (vaimikäsenyton) oli rikki, joten Fortella kaveri ne liuotteli.

Ja nyt näyttää kaikella tuolla hommalla olleen positiivinen tulos. Tyhjäkäynti pelittää tosi hyvin ja tasaisesti, ja kulutus näyttää (ainakin ensimmäinen n. 50 km testi vaikutti hyvältä) asettuneen. Koputetaan toki puuta :roll: :driv
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Helmikuu 14. 21:35:14 2008

:D :D Sata kilometriä erittäin viriilillä ja toimivalla autolla ja :evil: :evil: eikös vaan tuo - sittemmin tosiaankin tyhjäkäyntivenaan varmistunut - veemäinen vika tullut takaisin. :roll: kai se vena on sitten sökö, ainakin vähänkin likaantuessaan... Kulutuskin pomppasi taas tuttuihin lukemiin, kaupunkiajossa yli 19 litraan :lol: :cry:

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Helmikuu 14. 22:31:00 2008

xrissane kirjoitti:Kulutuskin pomppasi taas tuttuihin lukemiin, kaupunkiajossa yli 19 litraan :lol: :cry:
Aika miehekäs lukema :D

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » La Helmikuu 16. 17:23:37 2008

Valitettavasti :oops: . Tilanne näyttää muuttuvan, välillä kun systeemi ei toimi ollenkaan, on pyörinyt tuollaista 21,6 litran keskikulutusta (parinkymmenen kilometrin otanta kaupunkiajossa katkoajoineen) - muutoin vain n. 16 litraa (joka on kyllä suht. normaalia tuossa yhteydessä).

Onko vinkkiä, miten säätää kohdalleen kaasuläpän avautumiset ja kotelossa eteenpäin olevasta upotetusta ruuvista ohivirtaavan ilman määrä (se kai lienee tuon tarkoitus?) :?: Puhdistuksen yhteydessä aiemmat säädöt muuttuivat hieman, varsinkin isomman ensiöläpän suhteen. Näilläkin lienee oleellista vaikutusta mm. tuohon kulutukseen...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Helmikuu 19. 13:20:50 2008

Kyllä sulla on siinä jotain vikaa. Minä sain tuon oman BOA sedanin uuden vuoden tienoilla kuluttamaan ajotietokoneen mukaan 19 L /100km _rankalla polkemisella_.

Vinkkejä asian tilan korjaamiseksi ei valitettavasti ole.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Helmikuu 19. 15:05:11 2008

Onko muuta anturit tarkistettu? MAF:in kuumalangat puhdistettu? Lämpötila-antura mitattu? Mitkä bensanpaineet?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Helmikuu 20. 16:03:29 2008

MouTine kirjoitti:Onko muuta anturit tarkistettu? MAF:in kuumalangat puhdistettu? Lämpötila-antura mitattu? Mitkä bensanpaineet?
Mittailin tuossa korvienväliäni :lol: ja päädyin seuraavaan:

Se ongelma, että tyhjäkäynti jumiutuu välillä tosi ylös ja muutoinkin on soutavaa, ei johdu jumiutuvasta ISCV:sta vaan siitä että se saa virheellisesti aktivoitumispulssia. Ja se, että kierrokset eivät laske, aiheuttaa ongelmia mm. EGR-venttiilille, joka näyttää aktivoituvan kun kierrokset pyörivät tuolla 2,5 tuhannessa. Seuraava operaatio on EGR-venan puhdistus. Lisää ongelmia tulee siitä, että tyhjäkäyntikierrokset vaihteen ollessa päällä "pakottuvat" alas noin 1,7 tuhanteen ja näinollen autoa on tosi vaikea pitää paikoillaan - laatikko ja jarrut rasittuvat kyllä melkoisesti (kierrokset siis ponnahtavat ihan konkreettisesti 2,5 tuhanteen kun heittää vapaalle, ja esim. pakin kytkemisen yhteydessä on aika hauskaa.. :evil: ).

Uskon että tähän oireeseen kulminoituu (ja nimenomaan siitä johtuu) tuo suuri kulutus. Nyt täytyy vain löytää syy siihen oireeseen.

Kaasuläppä- ja MAF-anturit on testattu siten, että omani ovat olleet ttp:n autossa yksitellen kokeiltavana, ja vaikuttavat toimivan. Bensanpaineita ei ole mitattu, eikä lämpötila-anturiakaan.

Nyt heräsi epäilys oudosta vikakoodista (vuosi sitten luettu) - ainakin sillä hetkellä antoi jonkun boksin maatosongelmaherjan. Varsinkin kun tämä tyhjäkäyntiongelma on säännöllisen epäsäännöllinen - säännöllisyyttä löytyy eniten (n. 90%) ehkä siitä, että ongelma ei esiinny heti startin jälkeen, ainoastaan jonkun matkaa ajattuani. Voisi viitata boksiin.

Onneksi tulee tuo vikakoodinlukijan sydän meidän kimppatilauksessa, saapi moisen ihan kotitalliin ja näkee tilanteet vaikka joka päivä...

Seuraavaksi pitää tehdä GSOnlinessa Bertin kuvaama mittausoperaatio - jännitteet niin ISCV:sta, kaasuläpältä kuin ilmamäärämittariltakin.

Ajatuksia edelleen kaivataan 8)

Jussi

ps. Viimeiset 10 kuukautta työajoni on ollut katkonaista kaupunkikuriiriajoa - auto työmatkan jälkeen juuri lämmennyt, 15 minuutin tauko ja sitten 4 kilometriä kaupunkiliikenteessä. Tauko puoli tuntia - tunti, sen jälkeen 4 kilometriä ruuhkassa. Ja tämä 4 - 5 lisäkertaa päivässä... Uskoisin kuitenkin normikulutukseksi tälläkin tyylillä noin 16 - 17 litraa satasella...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Helmikuu 20. 19:28:37 2008

Tulipahan lisää tietoa - ja tuskaa :shock:
:arrow: http://www.granada-and-scorpio-online.c ... hlight=ICV

Että tuo EGR voisi sittenkin olla alkuperäinen syyllinen, eikä vain sivullinen uhri...

Kiitos Tero ajattelemisen aiheesta :wink: :twisted:
Jussi

Ps. Lisäksi, ilmamäärämittari on näköjään myös aiheuttanut yhtä jos toistakin, ainakin mulkkareissa...
:arrow: http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =3&t=17089
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Maaliskuu 4. 19:52:46 2008

Koputetaan puuta :roll: mutta nyt näyttää siltä, että Pappa vei pisteet kotiin - ilmamäärämittarin kuumalangan puhdistuksen jälkeen (n. 200 km kahden viikon aikana :oops: ) em. ongelmia ei ole esiintynyt. Kulutusta en ole vielä päässyt oikeastaan mitenkään todentamaan, mutta elän toivossa :D ...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Maaliskuu 13. 19:52:18 2008

Uskottava se on. BOA:n ilmamäärämittarin kuumalangan p-askaisuus on siis melko monia asioita yhdistävä tekijä... :roll: :roll: Mitään aiemmin ilmenneitä :evil: :maisia ongelmia ei enää ole

Jussi :lol: :lol: :D :D :green: :burn
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Ma Maaliskuu 17. 16:50:38 2008

Enpä nyt löytäny fiksumpaakaan aihetta kysyä tätä mutta minkälaisia pelejä nää on? tossa olis vaihdossa tarjolla sopuhintaan 94 Cossu scorpio, farkkuna, vaikuttas ihan hyvältä muutamaa ruostekohtaa lukuunottamatta. Polttoainetaloudellisesti varmaan järkevä näin opiskelijalle :lol:
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Maaliskuu 17. 20:12:23 2008

MustaRiesa kirjoitti:Enpä nyt löytäny fiksumpaakaan aihetta kysyä tätä mutta minkälaisia pelejä nää on? tossa olis vaihdossa tarjolla sopuhintaan 94 Cossu scorpio, farkkuna, vaikuttas ihan hyvältä muutamaa ruostekohtaa lukuunottamatta. Polttoainetaloudellisesti varmaan järkevä näin opiskelijalle :lol:
Ruostuu samalla lailla kuin Sierra. Ehkä jopa vähän enempikin koska helmaa ja peltiä on verhottu enempi muovin alle.

Ajettavuus ison auton luokkaa. Riippuu taas ihan mihin vertaa, mutta jos alusta kunnossa niin on hyvä ja mukava ajaa. Sanoisimpa että ylellinen, varsinkin hiljaisuuden takia.

Vaihteistoista on ollut luvattoman paljon sanottavaa. A4LD ja uudempi A4LDe ei vaan kestä loputtomasti kovaa rääkkiä. Siis ehjä ja toimiva laatikko ei ole mitenkään harvinainen, mutta tarkistuslistalla ehkäpä ensimmäisiä asioita.

Tuota moottoriahan ei voi kehua koskaan tarpeeksi. Se vaan on yksinkertaisesti hieno ja yksi parhaista euro-Fordien koneista. Ainut murhe mikä noissa on ollut, niin jakopää ei ole ikuinen. Koska missään huolto-ohjeessa tai huolto-aikataulussa ei puhuta mitään jakopään huollosta tms, niin oletetaan sen olevan ikuinen ja sitten niitä alkaa paukkumaan milloin milläkin kilometreillä. Vika on siinä kiristimen vastinpinnassa eli dog-legissä joka kuluu varsinkin alapäästänsä. Siihen kun vielä yhdistetään kuluneet ohjaimet, niin ketju pääsee paikotelleen aika löysälle ja näin voi päästä jako hyppäämään. BOA:ssa on 2,2mtr pitkä tuplaketju joka ei varsinaisesti venu eikä katkea, vaan ongelma on tuossa kireydessä. BOB:ssä taas on ollut useita ketjun katkeamisia, johtuen ilmeisesti siitä että siinä on kaksi erillistä yksoisketjua omansa molemmille sylinteriryhmille. Mitään ohjetta tuolle ei voi sanoa, muuta kuin että kuuntele käyntiä. Löysä ketju plätkyttää satunaisesti jakopääkopan reunoihin. Ajokilometrit ovat suuntaa-antavia. Omalla BOA:lla oli ajettu 200tkm kun sen avasin ja kulumat oli ihan normaaleja. Ei olisi tarvinnut uusia, mutta uusin kun kerta jo osat olin hankkinut. Vanhat palikat myin nimerkki Moloa:lle, joka oli niihin sangen tyytyväinen, ilmeisesti...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Maaliskuu 18. 9:36:51 2008

MouTine kirjoitti:
MustaRiesa kirjoitti:Enpä nyt löytäny fiksumpaakaan aihetta kysyä tätä mutta minkälaisia pelejä nää on? tossa olis vaihdossa tarjolla sopuhintaan 94 Cossu scorpio, farkkuna, vaikuttas ihan hyvältä muutamaa ruostekohtaa lukuunottamatta. Polttoainetaloudellisesti varmaan järkevä näin opiskelijalle :lol:

Ajettavuus ison auton luokkaa. Riippuu taas ihan mihin vertaa, mutta jos alusta kunnossa niin on hyvä ja mukava ajaa. Sanoisimpa että ylellinen, varsinkin hiljaisuuden takia.

...
Mikkopa kertoili tuon lisäksi juurikin kaiken tärkeimmän :!: Ja auto todella on ylellinen verrattuna esim. mk1 Sierraan, ainakin jos kyseessä on kaikki-herkut-malli... 8)

MustaRiesa - kyseessä lienee alkuvuoden 94 malli - jokatapauksessa viimeinen vuosimalli Boa:lla varustetusta ns. viirusilmäskorpista. Itse olen sitä mieltä, että uudempi mulkkari on suorastaan auton irvikuva lukuunottamatta sitä moottoriaan, ja siksi aikoinaan valitessani omaani Saksan valikoimista v. 95 uudemmat olivat täysin poissa kysymyksestä. Ja mielestäni nämä viirusilmäskorpitkin ovat "komeimmillaan" pääsääntöisesti vain farkkuversioina. :green:

Jos tuossa autossa on vetokoukku, saattaa olla syytä sitäkin paremmin tarkastaa vaihdelootan kunto - omaani ei onneksi mitä ilmeisimmin ole käytetty kummaisemmin vetoautona, vaikka kunnon länkirauta perästä löytyykin. Myös äänet jakokopan suunnassa ovat siistit - ei ylimääräisiä rätkytysääniä (juuri tuo mistä moutine mainitsi) - kylmänäkään.

Ruosteetkin on käyty läpi - noin niinkuin Saksan autoksi niitä löytyi suht. monesta paikasta, mutta ei liikaa. Määrästä ja muista paikoista kuin takapyöränkaarien ja niitten kolmiotukivarsien ympäristöistä en osaa sen kummemmin kertoa - mainittakoon että paikallisessa takuusuojaamossa ja -maalaamossa suoritettu ruostetyö, takasivun ja -oven sekä konepellin ja helmojen maalaus sekä täydellinen ruostesuojaus maksoivat yhteensä 1000 egeä...

Itse asiassa ainoa huono kohta (mitä tähän asti on eteen tullut, ja minkä kanssa eniten on ongelmia) on polttoaineenkulutus. Senkin kyllä saa (suhteellisesti) kuriin, kun ajaa siististi ja huolehtii siitä että ohjausboksi ei sekoile (siinäpä vasta työ)... Ja toisaalta, kun suhteuttaa koneen koon, tehon ja auton painon, esim. maantiekulutus on parhaimmillaan erittäin hyvä (itse olen päässyt kulutusmittarin mukaan Skorpilla lukemaan 8,2 laiskalla ajolla pitkällä matkalla, Sierralla aikoinaan kiivaallakin ajolla noin 250 kilometrin keikalla samaan). Sanoinkin aikoinaan, kun tekniikka oli vaihdettu tuohon Sierraani, että viritys onnistui yli odotusten - teho kasvoi yli puolensataa hevosta samalla kun kulutus putosi selkeästi (vrt. vanha kölniläinen kakskasi) :D

Sanoisin mielipiteenäni, että cossuskorppi -94 farkku on erittäin hyvä ostos - jos auto on kunnossa ja noihin pitokustannuksiin on varautunut :!:

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Maaliskuu 20. 13:20:53 2008

Olenko ymmärtänyt kuumalankasysteemillä toimivan ilmamäärämittarin sielunelämää oikein: lankaan kytkeytyy aina starttauksen yhteydessä sellainen jännite, että se polttaa epäpuhtaudet langasta?

Näyttääpi siltä, että aeimmin kuvailtu ongelma toistuu aina uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen... Ilmeisestikään tuo polttomoodi ei toimi - liekö syy sitten itse langassa vaiko sille tulevassa signaalissa :roll:

terv. mahdollisesti-kaksi-viallista-MAF:ia-omistava-fordisti
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Maaliskuu 20. 18:05:39 2008

Eiks tossa fordin Maf:ssa mahtanu olla semmonen toimintaperiaate, että se muuttaa kuumalangan virrankulutus tiedon (joka muuttuu sen mukaa kuinka paljon lankaa jäähdyttävää ilmaa kulkee langan ohi) 0-5VDC signaaliksi eculle.
Eli yhdestä johtimesta pitäisi pystyä mittaamaan kaasutellessa vaihtelevaa 0-5V signaalia.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Maaliskuu 20. 23:50:10 2008

Ainakin Bosch kuumalangan puhdistus tapahtuu auton sammuttamisen jälkeen ja sekin vain jos auto sammuu "luonnollisesti" avaimesta.
Ei MAFfiin kyllä niin paljoa pitäisi paskaa kertyä, että se heti väärin näyttää muutaman sadan kilsan jälkeen käsin puhdistuksesta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Maaliskuu 21. 0:09:29 2008

SLEI kirjoitti:Ainakin Bosch kuumalangan puhdistus tapahtuu auton sammuttamisen jälkeen ja sekin vain jos auto sammuu "luonnollisesti" avaimesta.
Ei MAFfiin kyllä niin paljoa pitäisi paskaa kertyä, että se heti väärin näyttää muutaman sadan kilsan jälkeen käsin puhdistuksesta.
Eipä kai. Pitäisi mittailla maf:n tuottamat voltit - itse langan viallisuutta vastaan sotii se, että molempien autojen mittarit vaikuttavat siis toimivan yhtä huonosti testattuna tässä Scorpissa - tuskinpa molemmat ovat kuitenkaan tosiasissa sökönä... Toki, onhan vielä yksi auto mistä mittaria voisi omaani kokeilla :twisted: Kolmas kerta toden sanoo :wink:

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ttp » Pe Maaliskuu 21. 10:25:10 2008

:wink:
Joko rupean irrottamaan osaa??
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Maaliskuu 21. 18:07:34 2008

:lol: :lol: :D Olipas kuulolla :twisted:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Maaliskuu 21. 18:31:25 2008

Osta Jussi multa 80mm MAF, vähän kisahistoriaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Huhtikuu 8. 16:21:42 2008

No niin se homma etenee. Toistuvasti aina uudelleen muutaman sadan kilsan ajon jälkeen sama ongelma tulee takaisin: MAF:n kuumalangan puhdistamisen jälkeen homma pelittää taas aikansa. On kokeiltu myös pelkästään em. systeemin ja pistokkeen irrotusta ja kasaamista, mutta sillä ei ole vaikutusta. Uskonkin, että molemmissa autoissani on vialliset itsepuhdistussysteemit noissa kuumalangoissa.

Ja nyt viimeaikoina on esiintynyt myös seuraavanlaista: pitemmän ajorupeaman aikana ohjaustehostus vähenee radikaalisti - ikäänkuin nopeuden mukaan säätyvä tehostussuhde ei pelittäisi. Esim. maantieltä ensimmäisiin liikennevaloihin tultaessa ratti kääntyy todella raskaasti. Kun tuossa vaiheessa auton starttaa uudelleen, homma toimii taas normaalisti.

Nämä kaksi ongelmaa voisivat hyvinkin olla linkissä toisiinsa: viallinen ilmamäärämittarin toiminta antaa VSS:lle (laatikon nopeusanturi) väärää infoa, ja se taas vuorostaan antaa ohjaustehostimen pumpulle väärää nopeusinformaatiota - tuolloin pumppu hidastaa nesteen virtausta ja tehostus vähenee. Tuossahan on muuten sellainen varotoiminto, että mikäli infoa ei VSS:lta tulisi ollenkaan, venttiili säätäisi tehostuksen ohjausvaihteelle maksimiinsa.

Kuitenkaan nämä ongelmat eivät näytä esiintyvän yhtä aikaa.

Sitten yksi huomio tuosta MAF:iin mahdollisesti kertyvästä paskasta - ilmakammiosta vastavirtaan tulevat öljyjämät ja -höyryt ovat askarruttaneet jo kauan. Jopa kohtuullisia määriä sitä löytyy toistuvasti kaasuläppäanturiasetelmassa kiinni olevan valukäyrän sisältä, seuraavasta haitariletkun pätkästä, ja ilmamäärämittaria edeltävästä kerääjäsäiliöstä (lieneekö sitten juurikin tätä varten se syvä säiliö). Normaalia???

Any comments??? Ennen vikakoodinlukijan valmistumista... :wink:

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Huhtikuu 9. 13:55:15 2008

Sun täytyy nyppiä huohotus letku irti siitä imuilma letkusta. Eikös se oo ennen maffia? Ja se putsarin jälkeen oleva kotelohan oli joku resonaattorikotelo jonka pitäisi poistaa ilmanpyörteitä ja imuääniä.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Huhtikuu 9. 16:18:46 2008

Yksi huohotinletkuhan tulee sinne ilmanputsarikoteloon, tuulilasin puoleiseen päähän. Eihän tuohon MAF-systeemiin muita tule???

Tänään on tarkoitus kokeilla siitä kolmannesta :wink: autosta MAF:a. Jos sama hommeli jatkuu, pitänee tutkailla sitä nopeustunnistinta...

Pieni nyanssi vielä, Tero: näyttää olevan niin, että ECU:n nollauksen jälkeen 3 min tyhjäkäyntiä, 3 min noin puolitoistatuhatta kiekkaa ja sitten vaihtelevaa ajoa 7 km.

Tein noin viimeksi, kun puhdistin sen langan. Auto oli ainakin pari tuntia ilman akunkenkiä, ja mikäli tuo MAF oli oikeasti syyllinen, homman jälkeen startatessa pitäisi ongelman olla poissa ja systeemin toimia jollain oletusmoodilla. Em. proseduurin jälkeen ongelma oli kuitenkin ihan selkeästi päällä (ihmetytti kyllä, ainoa mahdollisuus joko se ettei boksin muisti tyhjentynyt, tai vika ei korjaantunut). Ajoin kymmenisen kilsaa maantielläkin, ja palatessa tyhjäkäynti ryppyili edelleen.

Mutta - seuraavana aamuna ongelmaa ei enää ollut, ei startatessa eikä seuraavaan neljään-viiteensataan kilsaan (yli viikko). Auto toimi KOKO TUON AJAN ihan moitteettomasti, ja se näkyi kyllä kulutuksessakin. Kunnes ongelma tuli taas takaisin, prkl.

Eli - sen ongelman pitää johtua joko toistuvasti paskaantuvasta kuumalangasta, tai sitten koko MAF:lla ei ole mitään tekemistä sen kanssa (jota kyllä epäilen nyt kolmen puhdistuskerran kokemuksella)...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Huhtikuu 9. 17:37:48 2008

Eikö sitä MAFfin polttotoimintoa voi tarkastaa kohtuullisella vaivalla?
Ajaa autolla ensin ja sitten ruuvaa letkun irti auton käydessä ja sammuttaa auton. LH-jetronicissa se lanka(platinaa) hehkuu 1000C sekunnin ja sen kyllä näkee jos ei hilllittömässä valon loisteessa ole. Eiköhän se lanka punaisena käy Fordissakin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » La Huhtikuu 12. 22:51:24 2008

xrissane kirjoitti:Yksi huohotinletkuhan tulee sinne ilmanputsarikoteloon, tuulilasin puoleiseen päähän. Eihän tuohon MAF-systeemiin muita tule???

Jussi
Höpsis - voi tätä dementiaa :evil: tokihan siihen valukäyrään tulee letku, on sellainen valukorvakekin... :roll:

Mutta kerro Tero lisää tuon toimenpiteen ideasta...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Su Huhtikuu 13. 19:46:17 2008

Nii sitä ajattelin, että sieltä sitä öljyhöyryä ainakin lykkää mikä varsin tehokkaasti maffin paskastaa.
En vaan tosiaan itekään muista mihin väliin imuputkessa se huohotusletku tulee, että onko ennen vai jälkeen maffin.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Su Huhtikuu 13. 20:17:24 2008

Heti kaasuläppäkotelon jälkeen, siitä suunnasta ennen maffia. Kyseessähän on sellainen kovaa kumimateriaalia oleva letku, joka on määrämittaisena pituudeltaan juuri siihen valuputken kylkeen klemmaroitu. Täytyypä kokeilla miltä ajo tuntuu putsauksen jälkeen, kun päästää ne höyryt pihalle eikä maffiin päin...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Pappa
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappa » Su Huhtikuu 13. 21:30:00 2008

xrissane kirjoitti: Ja nyt viimeaikoina on esiintynyt myös seuraavanlaista: pitemmän ajorupeaman aikana ohjaustehostus vähenee radikaalisti - ikäänkuin nopeuden mukaan säätyvä tehostussuhde ei pelittäisi. Esim. maantieltä ensimmäisiin liikennevaloihin tultaessa ratti kääntyy todella raskaasti. Kun tuossa vaiheessa auton starttaa uudelleen, homma toimii taas normaalisti.
Moro Jussi!

Mulla oli tota ohjaustehostinongelmaa myös ja itse asiassa mun tehostin
on vaihtoikäinenkin, se pitää jo melkoista meteliä, mutta itse ongelma
ratkesi mulla siten että valuttelin vanhat öljyt pihalle ja pistin Mobilin STF
... jotain sinne sisään ja namis. Ei ongelmaa enää. Mulla teki myös niin
että nykäs joskus kaarteessa hassusti ratista, sekin poistui uusilla öljyillä.
Toimi muuten juuri noi - tuli raskaaksi kuin mikä ja kun sammutti ja kohta
lähti reissuun uudestaan, homma oli taas ok.
Meinaako se vähän koetella sua toi paloauto? :(
F.O.R.D = Full Off Rusty Details :)
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

Toybox
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Lokakuu 29. 20:46:58 2007
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Toybox » Su Huhtikuu 13. 23:14:15 2008

xrissane kirjoitti:Uskottava se on. BOA:n ilmamäärämittarin kuumalangan p-askaisuus on siis melko monia asioita yhdistävä tekijä... :roll: :roll: Mitään aiemmin ilmenneitä :evil: :maisia ongelmia ei enää ole

Jussi :lol: :lol: :D :D :green: :burn
Liikkuuko noi viat pohjosesta etelään? Mun BOA on alkanut näyttään ihmeellisiä kulutuslukemia ja vähän muutakin oiretta.

Oire 1.
Kruise toimii välillä ok mutta yleensä ei. Se toimii aluks ihan hyvin, alkaa sitten "nykiä" ja lopuks putoo pois päältä.
Ihan aluks se toimi ongelmitta alle 90km/h nopeuksissa ja tossa vähän aikaa toimi korkeemmissakin. Mutta nyt ei oikeestaan ollenkaan.

Oire 2. Kulutusmittari alko näyteleen 60 vauhdissa 20-30 litran kulutusta. Ja samalla nelosvaihde putoo pois käytöstä. Nämä siis littyvät jotenkin toisiinsa.
Yleenäs nelonen menee päälle 65-70km/h vauhdissa rauhalisella ajotavalla mutta eipä mene enään.
Ja tämä oire 2 tuntuu välillä häviävän mystisesti.

Sen olen huomannut että ilman otto on suoraan auki puskurissa olevassa reiässä. Eli sinne menee KAIKKI pa***a. Ilman putsaria koteiloineen on vaihdettu/putsattu aika ahkerasti.
Onko jotain haittaa jos ilmanottoaukon paikkaa vähän muuttaa ettei kaikki sonta menis suoraan sisään.

Tarkotus olis siis putsata ilmanmäärämittari ja siitä kysymys.
Pitääkö se putsata jollain tietynlaiseella aineella? Näin siis olen kuullut että pitäis?

Muutakin vikkia saa toki antaa.
-- T O Y B O X --

Pappa
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappa » Ma Huhtikuu 14. 9:12:45 2008

Toybox kirjoitti: Liikkuuko noi viat pohjosesta etelään? Mun BOA on alkanut näyttään ihmeellisiä kulutuslukemia ja vähän muutakin oiretta.

Oire 1.
Kruise toimii välillä ok mutta yleensä ei. Se toimii aluks ihan hyvin, alkaa sitten "nykiä" ja lopuks putoo pois päältä.
Ihan aluks se toimi ongelmitta alle 90km/h nopeuksissa ja tossa vähän aikaa toimi korkeemmissakin. Mutta nyt ei oikeestaan ollenkaan.

Oire 2. Kulutusmittari alko näyteleen 60 vauhdissa 20-30 litran kulutusta. Ja samalla nelosvaihde putoo pois käytöstä. Nämä siis littyvät jotenkin toisiinsa.
Yleenäs nelonen menee päälle 65-70km/h vauhdissa rauhalisella ajotavalla mutta eipä mene enään.
Ja tämä oire 2 tuntuu välillä häviävän mystisesti.
Jee automaagionkelma!

No niin, yhdeksän kertaa kymmenestä, kun
mukana on vakionopeussäädinongelma, on kyseessä nopeusanturi
siellä lootan päässä. Tuo oireilu kuulostaa kovasti juuri sen hajoamiselta
ja se on onneksi käsittääkseni edullinen ja vielä helppo vaihtaakin.
Veikkaan 90% varmuudella sitä, mutta on myös mahdollista että
johtosarja on kaput! Itselläni homma varmaan alkoi siitä ja eskaloitui
sitten todennäköisesti solenoidien hajoamiseen (tästä ei ole kuin
teoria).

Johtojen standardiulkonäkö on tämä:
http://www.frogrider.net/images/automjohtos.jpg
Joskus voi vähän ottaa yhteen :)

Seuraavaksi on sitten arvauslistalla loikkarin solenoidi laatikossa ja
sitten tietenkin se hauskin vaihtoehto: vaihda laatikko.

Tarkista ihan ensimmäiseksi johtosarja, jos se on kunnossa, vaihda
nopeudentunnistimen anturi. Automaatin johtosarja livahtaa alas siitä
jakajan takaa ja plugi on kiinni siinä "rintapellissä".

Good luck! Älä anna vian roikkua, mä annoin ja päädyin sitten laatikon
vaihtoon talvipakkasilla. Jos vain aikaa olisi tutkisin sen vanhan loodan
että onko solenoiditeoriani paikkansapitävä. Eräs lootan ihan atomeihin
purkanut ja hommansa osaava miekkonen kertoi että näissä on myös
sellainen tyyppivika että automaatin venttiilipakantiiviste alkaa
fuskaamaan aiheuttaen juuri sitä että vaihteet joskus löytyy ja joskus
ei.

Very nice. Mutta tuo vakionopeussäädin ongelma tässä mukana viittaa
mielestäni enemmän noihin sähköihin. Piru kun tuli taas pitkät puheet.

Moro.

-Make
F.O.R.D = Full Off Rusty Details :)
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Huhtikuu 14. 17:39:59 2008

Joo vss anturiin viittaa kun toi nelosvaihde tippuu pois eikä vakkari pelaa.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ma Huhtikuu 14. 21:52:21 2008

http://www.fordscorpio.co.uk/cattle.htm

Onko tässä yhteydessä myös yhtymäkohtia em. sepustuksessa kuvattuihin probleemiin??? Tuo MAFfi taitaa olla yksi niistä "ykköstuntosarvista" kun puhutaan nopeustunnistimen häiriöttömästä toiminnasta, olenko ymmärtänyt oikein
:?: :?:

tuossa on kyllä kyseessä bob, mutta tässä suhteessa kuvittelisin sen olevan samaa kauraa...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Toybox
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Lokakuu 29. 20:46:58 2007
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Toybox » La Huhtikuu 19. 14:31:18 2008

Jostain syystä kaikki ongelmat on toistaiseksi kadonneet.

Viimeviikon aikana ei vastaavia ongelmia ole esiintynyt kertaakaan.

Katotaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Tällä erää en kyl lähde ropaamaan.

Kiitos kuitenkin avusta.
-- T O Y B O X --

Vastaa Viestiin