mk2:seen 240 volvon akseli ja watt-linkki

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

mk2:seen 240 volvon akseli ja watt-linkki

Viesti Kirjoittaja janne_n » Pe Helmikuu 22. 23:35:13 2008

joo eli volvon akselin ja watt-linkin oisin katu escoon laittamassa. onko kellään kokemusta? akseli loihdittu escon akselin näköiseksi ja viimeisen päälle siististi tehty. watt-linkkiinhän ei tarvii mitään erillistä lupaa?

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja janne_n » Pe Helmikuu 22. 23:38:28 2008

..niin ja muuten täytyykö pulttijako olla alkuperäinen ja sama joka kulmassa?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » La Helmikuu 23. 0:42:16 2008

Ei tarvitse olla sama jako.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

juoni
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 21:00:58 2007
Paikkakunta: taivalkoski-oulu

Viesti Kirjoittaja juoni » To Maaliskuu 13. 18:51:38 2008

joo itekkin laittoin volvon 1030 perän kun nuo escortin omat (leego) perät ei oikein kestäny.kun muistaa laittaa akselin vaan oikeaan kulumaan että kartaanikin tulee oikeaan kulumaan
ford sierra 2.0is -86

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja janne_n » Pe Maaliskuu 14. 17:19:17 2008

juu.. voortin perissähän on alkuperäisesti muistaakseni 5 asteen kallistus. on se suurin piirtein sinne päin. :roll:

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Maaliskuu 15. 12:18:01 2008


jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Maaliskuu 15. 15:49:25 2008

Huomasin myös Taunuksessa, että se pinioni osoittaa hieman yläviistoon. Suurella tietämykselläni räpläsin kardaanin tukilaakerin kannakkeen silmämääräisesti keskelle niin, että kun kone on sopivasti kallistettuna taaksepäin, kardaani on ihan tikkusuorassa. Tuntui helpoimmalta ratkaisulta ja vaikuttaa jopa toimivalta...

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JTE » Su Maaliskuu 16. 1:51:02 2008

Tota lontoota niin hyvin en osaa lukea että siitä apua olisi .
Vaan oisko kumminkin niin etä perus auton korkeudella perän
ja vaihdelaatikon kulman olisi hyvä olla sama ? Ja siitä sitten nivelet hoitaa lisää ?

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ma Maaliskuu 17. 13:15:45 2008

juu ei toi lontoo multakaan hyvin luonnistu.

mut mun mielestä se on niin et mitä suorempi, sitä parempi.

täytyy itekkin vähän tsuumailla kardaania kiinni laittaessa et miten se sinne asettuu kun takapäätä on madallettu 2 tuumaa ja volvon perässä kun toi murikka ei keskellä ole..
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Maaliskuu 17. 17:31:47 2008

Kuvat kertoo kyllä jo hyvin miten pitää olla.
Eli sama kulma molemmissa päissä kardaania http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... degree.jpg
Jos kone ja laatikko laskee 3° kulmassa alaviistoon täytyy perä olla myös 3° ylös tai alaspäin silloin kulma on molemmissa päissä kardaania sama.
Ylimmät oikein ja alin väärin koska ristikot neljänneksen pielessä http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ometry.jpg
Selventikö yhtään?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Maaliskuu 17. 18:08:26 2008

Escortin perä on 7 astetta "nokka pystyssä".
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ke Maaliskuu 19. 15:59:10 2008

no nyt selkenee. milläs konstilla noita kulmia saa hyvin mittailtua jos perä ja laatikko on autossa kiinni?
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Maaliskuu 19. 17:39:17 2008

Itsellä oli sellainen lyhyt vatupassi jossa on käännettävä toinen silmä. Auton ollessa renkaillaan laitoin vatupassin moottorin "etuseinää" vasten ja käänsin silmää kunnes se oli täysin keskellä. Sitten passi käteen ja seinälle sellaiseen asentoon että silmä on taas keskellä, sitten piirtää viiva seinään.

Uudestaan auton alle ja passi perän laippaa vasten pystyyn ja silmä kohdalleen, ja sama juttu viiva seinälle edellisen viereen.

Sitten sellainen tarkka astemitta käteen ja mittaamaan paljonko viivoissa on eroa.

Tosin akseli täytyy olla säädettävissä kunnes sen saa oikeaan asentoon eli jousien korvat vielä hitsaamatta mutta u-pulteilla paketti puristettuna kokoon niin että saa auton renkailleen. Jos korvat on jo kiinteästi akselissa niin voi tehdä sellaisia kiilan muotoisia vaikka alumiinipaloja akselin ja jousen väliin jolloin kulma muuttuu

Mutta siinä jotain täytyy kirjoitella lisää paremmalla ajalla, toivottavasti siitä joku jotain tajusi :wink: :D

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ke Maaliskuu 19. 18:25:08 2008

no kyl tosta nyt jotain tajus. jousien korvat on jo hitsattu et kiilapeliks menee jos joutuu säätään.

muistaakseni laitoin ne sillain kiinni et oli alkuperäinen akseli jousien korvien pinnasta katottuna 90 asteessa ja sit katoin vatupassilla laipan päästä vesihelmen paikan.

ja sit vaan volvon akseli tilalle, passi laipassa kiinni kääntäen ja äkkiä heftiin.
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

Vastaa Viestiin