Cossun perä 2WD

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Joulukuu 22. 12:14:46 2005

KtK kirjoitti:
Miku kirjoitti:
Racehard kirjoitti: Viskoon liittyen kysymys: Kun esim. pyörittää Sierralla rinkiä lumella ja visko lukittuu, ja jatkaa siitä suoraan tarjoamalla kaasua, niin perä ravistaa tosi tuntuvasti. Onko tämä ominaisuus vai vika? Jos odottaa hetken ja lähtee sitten, niin ravistusta ei tunnu. Laukeaako visko silloin vai mistä on kyse?
Mulla ei tee cossu ainakaan tollasta. Voiskohan kumminkin liittyä löysiin takaiskareihin. Rupee silleen pompottamaan. Tai jotain.
En ole kans koskaan huomannu moista, tosin lumella en ole koskaan edes koittanu, mut asvaltilla kun tekee noin ni ei ravista.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Joulukuu 22. 12:36:02 2005

Timo kirjoitti:
haave kirjoitti::( ei ollu apua noista vastauksista ELI jos joku tietää että mitä se aine on siellä viskolukon sisällä ja mistä sitää saa niin olisin kiitollinen tiedosta, Ford:ilta ei ainakaa tuntunu löytyvän.
en tiedä mitä se aine on mutta mites aioit sen sinne laittaa jos sitä löydät? ei taida ainakaan ihan helposti onnistua, siis siten että tulee hyvä...
Taisipa olla niin, että toimenpide pitää suorittaa alipaine tilassa. Lukon kasaaminen nimittäin...
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Joulukuu 22. 12:52:52 2005

Skorppi kirjoitti:
KtK kirjoitti:
Miku kirjoitti: Mulla ei tee cossu ainakaan tollasta. Voiskohan kumminkin liittyä löysiin takaiskareihin. Rupee silleen pompottamaan. Tai jotain.
En ole kans koskaan huomannu moista, tosin lumella en ole koskaan edes koittanu, mut asvaltilla kun tekee noin ni ei ravista.
Löysät takatuennan puslat ravistamisen sutimisessa yleisimmin aiheuttavat.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » To Joulukuu 22. 14:49:43 2005

PasiZ kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:
KtK kirjoitti:Mulla ei tee cossu ainakaan tollasta. Voiskohan kumminkin liittyä löysiin takaiskareihin. Rupee silleen pompottamaan. Tai jotain.
En ole kans koskaan huomannu moista, tosin lumella en ole koskaan edes koittanu, mut asvaltilla kun tekee noin ni ei ravista.
Löysät takatuennan puslat ravistamisen sutimisessa yleisimmin aiheuttavat.
Puslat voisi tietysti vaikuttaa. Luulisi, että jaksaa lumella sutia ilman pompotteluja. Voihan siellä olla tietysti muutakin väljää jossakin voimansiirrossa mikä rupeaa häikkäämään. Iskarit ja jouset on jämäkät ja kunnossa. Pitää katella asiaa.. aika harvoin tuo on ilmennyt, mutta ihmetyttää silti.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Joulukuu 22. 14:51:48 2005

Miku kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
Skorppi kirjoitti: En ole kans koskaan huomannu moista, tosin lumella en ole koskaan edes koittanu, mut asvaltilla kun tekee noin ni ei ravista.
Löysät takatuennan puslat ravistamisen sutimisessa yleisimmin aiheuttavat.
Puslat voisi tietysti vaikuttaa. Luulisi, että jaksaa lumella sutia ilman pompotteluja. Voihan siellä olla tietysti muutakin väljää jossakin voimansiirrossa mikä rupeaa häikkäämään. Iskarit ja jouset on jämäkät ja kunnossa. Pitää katella asiaa.. aika harvoin tuo on ilmennyt, mutta ihmetyttää silti.
Puslat vaikuttaa asiaan yllättävän paljon,mulla loppu se pompotus ja vellominen kun vaihdoin puslat uretaanisiin. Takakelkan puslat oli ihan loppu.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » To Joulukuu 22. 15:56:10 2005

Takakelkan puslat voi vaihtaa uretaanisiin mutta en suosittele takatukivarsille (ellei kaikista kovimmat, en ole testannut enkä testaa), cossun alkuperäiset on hyvät. Uretaaneilla perä muuttui vellovaksi käännöksissä. Etupää asia erikseen. nm."Uretaanit pihalle" Alkuperäiset ei maksa mitään, muistaakseni isompi pusla 185€kpl ja pienempi 155€kpl :shock:

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haave » To Joulukuu 22. 18:20:09 2005

sierra4x4tbo kirjoitti:
Taisipa olla niin, että toimenpide pitää suorittaa alipaine tilassa. Lukon kasaaminen nimittäin...
joo tai se pitäs saada kasaan niin että se tulis täyteen öljyä (tai mitä se aine nyt sitten onkin) eikä sinne jäis yhtään ilmaa. pitää nyt koittaa kasata niin hyvin ku mahdollista ja kattoa sitten että miten se lukko pitää.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Joulukuu 23. 10:49:29 2005

cossuesco kirjoitti:Takakelkan puslat voi vaihtaa uretaanisiin mutta en suosittele takatukivarsille (ellei kaikista kovimmat, en ole testannut enkä testaa), cossun alkuperäiset on hyvät. Uretaaneilla perä muuttui vellovaksi käännöksissä. Etupää asia erikseen. nm."Uretaanit pihalle" Alkuperäiset ei maksa mitään, muistaakseni isompi pusla 185€kpl ja pienempi 155€kpl :shock:
Ei tainnu ihan noin paljoa maksaa, ainakaan alennuksineen. Mankka semmoisen setin osti, tais jäädä alle 400€ koko 4 kappaleen setti.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Joulukuu 23. 12:07:26 2005

sierra4x4tbo kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Takakelkan puslat voi vaihtaa uretaanisiin mutta en suosittele takatukivarsille (ellei kaikista kovimmat, en ole testannut enkä testaa), cossun alkuperäiset on hyvät. Uretaaneilla perä muuttui vellovaksi käännöksissä. Etupää asia erikseen. nm."Uretaanit pihalle" Alkuperäiset ei maksa mitään, muistaakseni isompi pusla 185€kpl ja pienempi 155€kpl :shock:
Ei tainnu ihan noin paljoa maksaa, ainakaan alennuksineen. Mankka semmoisen setin osti, tais jäädä alle 400€ koko 4 kappaleen setti.
Ne oli ovh hintoja, alennukset erikseen :wink:

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Joulukuu 23. 18:13:32 2005

Tehtiin kilpuriin alumiinista takakelkan puslat ja peränkannake muutettiin kiinteäksi. Ei maksanut juuri mitään eikä muuten pompota eikä vello... :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Joulukuu 23. 18:17:26 2005

Cosesc kirjoitti:Tehtiin kilpuriin alumiinista takakelkan puslat ja peränkannake muutettiin kiinteäksi. Ei maksanut juuri mitään eikä muuten pompota eikä vello... :lol:
Runkoa lienee vahvisteltu? Hieman taitaisi pitää meteliä katukäyttöisessä autossa :lol:

Vaan ei varmaan turhia anna periksi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Joulukuu 23. 20:26:13 2005

ukormi kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:Tehtiin kilpuriin alumiinista takakelkan puslat ja peränkannake muutettiin kiinteäksi. Ei maksanut juuri mitään eikä muuten pompota eikä vello... :lol:
Runkoa lienee vahvisteltu? Hieman taitaisi pitää meteliä katukäyttöisessä autossa :lol:

Vaan ei varmaan turhia anna periksi.
onneks peltorit on keksitty..:wink:

nyloni on kans ihan jees mut se ei taas hirveesti pakkasta kestä..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Joulukuu 24. 1:10:58 2005

sierra friikki kirjoitti:se hammas kosketus todellakin teke sen äänen.
jos ääni häiristee niin sit onkin ongelmia edessä.
nimittäin pokilaakereilla hammas välyksen saa muutettua mutta kun menet vanhaa perää säätämään hiljaiseksi niin taitaa korjaus olla vääränlainen.
ääni kovenee.
jäykemmät öljyt taitaa olla ainoo keino hiljentämiseen.
tai taka tilaan paksumpi matto.
Hammasvälyksen nyt säätää helposti, mutta mites säädät tuon pinionin oikeaan korkeuteen lautaspyörään nähden jos ei ole voortin omia työkaluja? Ohjearvot kun on annettu niille vehkeille. Jos tämä mitta heittää niin perä laulaa ihan saletisti, tuosta hammasvälyksen merkityksestä äänen syntymisessä en niinkään ottaisi ressiä. Ja jos joku kohta kirkuu että saako muka hammasvälystä olla 5mm niin ei saa enkä ihan tuota tarkoittanutkaan. Olisi vaan mukava kuulla miten tuota pinionin säätöä on käytännössä toteutettu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Joulukuu 24. 1:21:34 2005

Shimmilevyillä; 0,02-0,5mm. Sai Fordiltakin esim. Atlakseen, joskus. V-mäinen tosin purkaa laakereita moneen kertaan pinionista...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Joulukuu 24. 15:23:36 2005

Shimmeillä juu mutta se mittauspuoli?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Viesti Kirjoittaja J-M » Su Tammikuu 13. 15:37:21 2008

Onko tää nyt se miltä 2wd cossun perän pitäs näyttää ja kuinka sieltä nyt se lukko otetaan irti ja saako sen pitään ihan kotikonsteilla?

http://s248.photobucket.com/albums/gg19 ... G_2439.jpg

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Tammikuu 13. 18:33:46 2008

Arska kirjoitti:Shimmeillä juu mutta se mittauspuoli?
Eipä siihen taida kotikonstein muuta olla kuin väriä hampaisiin ja hakemaan kohdalleen, tosin siinä on aika tolkuton homma juurikin sen takia että kun liikuttaa pinionia vähänkin sisään/ulos niin hammaskosketuksen kuvio muuttuu ja kun taas siirrät lautaspyörää lähemmäs/kauemmas niin taas muuttuu hammaskosketus, eli pitää molempia muuttaa samalla ja jokaiseen liikutteluun tarvitsee saada vedettyä laakerit pois pinionista ja murikan poskista ja eripaksuista shimmiä väliin ja taas painaa laakerit paikalleen x 1000 kertaa :D

Yksi vaihtoehto on että hyväkuntoiset käytetyt tai uudet laakerit sorvaa aavistuksen väljiksi ja lähtee niillä hakemaan shimmeja suunnilleen kohdalleen, kun on noin kohdallaan niin sitten vielä "hienosäätöä" uusien/lopullisten laakereiden kanssa

http://www.drivetrain.com/ringpinioninstal.html
Tuolla on aika hyvin yleisluontoista tietoa hammaskosketus kuviosta ja muusta säätämisestä

En ymmärrä miksi hitossa ei voi tehdä noita peria samaan tyyliin kuin japanilaisissa yms muissa missä murikka purkenee eteenpäin. Paketin saa näppärästi pöydälle ja lautaspyörän sivusäätö on kierrettävillä laakeripesillä, ei paljoa helpommaksi voi muuttua

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Viesti Kirjoittaja J-M » Su Tammikuu 27. 14:51:09 2008

Saako tuolta perästä ton tasauspyörästön niin irti ettei tarvis paikalle laittaes säädellä noita laakereita

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari66 » Su Tammikuu 27. 17:50:41 2008

Lyö pistepuikolla kohdistusmerkit poskilaakereiden kansiin kierteen juureen ja peränrunkoon. Laske kaiken varalta kierrokset molemmilta puolilta ja merkkaa muistiin. Samalle kohdalle kun kasaat onnistuu.

Vastaa Viestiin