Classic triviaa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Classic triviaa
Kuka suunnitteli isot lokasuojalevitykset Mk1 Works Escorteihin ?
Ne ei ole Transitista kopioidut, sen verran voin auttaa.
Ne ei ole Transitista kopioidut, sen verran voin auttaa.
Viimeksi muokannut esko, Pe Tammikuu 25. 8:59:22 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
- Paikkakunta: Tampere
lokarit
Ne ei ole Transitin levikkeet, vaan....
Kirja Works Escort josta on neljäs painos menossa kertoo, ettei ne ole Transitista.
Kirja Works Escort josta on neljäs painos menossa kertoo, ettei ne ole Transitista.
Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Esko, en varmuudella tuota muista.
Robsonista kirjoitinkin tuonne jäsenosioon seuraavasti:
"...Ja Robson kirjoittaa hyviä teoksia, mutta puuttuu viimeinen tarkkuus, johtuneeko Jagge yms. kirjojen tekemisestä. Mies on tuottelias, mutta aika ei riittäne pilkkujen viilaamiseen?"
Hyvä mies se on vaikka kirjoista selviä epätarkkuuksia löytyy. Ja varmasti tuhatmiljardiabiljoonaa kertaa parempi kuin Mr D. Foy.
Annan kuitenkin enemmän painoa Jeremy Waltonin teoksille, jos siis sitä legendaarista "faktaa" kaipaa. J.W. oli fordilla hommissa Pr- yms tehtävissä ja harrasti paljon, jopa kilpailuja, mk1-2 escoilla, cossuilla ja capreilla juuri noiden laitteiden hey-day aikoihin. Kannattaa tutustua.
Jk. sattuneesta syystä mainitsen lukemisen arvoiseksi myös erään esikoiskirjailijan(?), Mike Moretonin.
Robsonista kirjoitinkin tuonne jäsenosioon seuraavasti:
"...Ja Robson kirjoittaa hyviä teoksia, mutta puuttuu viimeinen tarkkuus, johtuneeko Jagge yms. kirjojen tekemisestä. Mies on tuottelias, mutta aika ei riittäne pilkkujen viilaamiseen?"

Hyvä mies se on vaikka kirjoista selviä epätarkkuuksia löytyy. Ja varmasti tuhatmiljardiabiljoonaa kertaa parempi kuin Mr D. Foy.
Annan kuitenkin enemmän painoa Jeremy Waltonin teoksille, jos siis sitä legendaarista "faktaa" kaipaa. J.W. oli fordilla hommissa Pr- yms tehtävissä ja harrasti paljon, jopa kilpailuja, mk1-2 escoilla, cossuilla ja capreilla juuri noiden laitteiden hey-day aikoihin. Kannattaa tutustua.
Jk. sattuneesta syystä mainitsen lukemisen arvoiseksi myös erään esikoiskirjailijan(?), Mike Moretonin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
jahas...Robsonin mukaan se on Len Bailey...ja nyt ilmeisesti jossain toisessa kirjassaan jotain muuta mieltä.esko kirjoitti:My source is Graham RobsonBrenda kirjoitti:check your sources, Sherlockesko kirjoitti:ei ole Bailey eikä Jones mun tietolähteen mukaan.![]()
master of the disaster him self
no niin näyttää....jjs kirjoitti:...Ja Robson kirjoittaa hyviä teoksia, mutta puuttuu viimeinen tarkkuus...
mulla on muuten etusuojiin originaalit fordin prässäämät sen aikaisella ruskealla pohjamaalilla suojatut. pientä pintaruostetta, kun ovat yli 30 vuotta olleet varastossa. elättelen edelleen toiveita, että joskus tulee vastaan originaali setti taaksekin...
eroa tuskin huomaa steelpanelsin prässäämiin, mutta tietää...
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
- Paikkakunta: Tampere
Tässä vastaus
Elias
They were designed by a chap called Len Bailey. He had an office in Gomm Metal works and Alan Mann. He was employed by Ford and did there racing car design work. He died many years ago but i saw his office at Gomms before they closed.
They did not come from a Transit
At first the wheel arches were steel on the works cars but then later they were alloy from late 1971 on works rally cars. You could only buy them from Ford in Steel.
the first cars to have them fitted were all XOO --- F registration numbers on race cars used by Alan Mann racing and Broadspeed. Here is a picture of a Broadspeed 1300 GT in April 1968. First rally cars were Alpine rally in September 1968
Cheers
Pete
They were designed by a chap called Len Bailey. He had an office in Gomm Metal works and Alan Mann. He was employed by Ford and did there racing car design work. He died many years ago but i saw his office at Gomms before they closed.
They did not come from a Transit
At first the wheel arches were steel on the works cars but then later they were alloy from late 1971 on works rally cars. You could only buy them from Ford in Steel.
the first cars to have them fitted were all XOO --- F registration numbers on race cars used by Alan Mann racing and Broadspeed. Here is a picture of a Broadspeed 1300 GT in April 1968. First rally cars were Alpine rally in September 1968
Cheers
Pete
Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
No mihin tässä nyt uskoo sitten. Robson sanoo uudessa Escort Mk1 Rally Gints kirjassaan, että ne suunnitteli Peter Bohanna. Bohanna oli kyllä AVO:lla duunissa ja myös pyöritti suunnittelutoimistoa jonkun kumppanin kanssa myöhemmin.
Len Bailey vastaan Peter Bohanna
Peten vastaus saman suuntainen Robsonin kanssa, samassa rallissa eka works auto oli molempien mukaan. Robson vaan kertoo että autoa ajou Roger Clark.
Len Bailey vastaan Peter Bohanna

Peten vastaus saman suuntainen Robsonin kanssa, samassa rallissa eka works auto oli molempien mukaan. Robson vaan kertoo että autoa ajou Roger Clark.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
- Paikkakunta: Tampere
selitys edelliseeni
Ensinäkin Peter Jenkins on AVO Clubin historioitsija ja työskennellyt Ford ympyröissä koko ikänsä.
Elias
When Frenk Gomm was alive i asked him about this and he said the first wheel arches were made at Gomms with Len Bailey.
The information about Bohanna came from Ken Shipley who owns Xoo 349F. I think Bohanna was working at Alan Mann racing at the time where the cars were prepared. Gomm Metals did most of the metal work and they worked closley with Alan Mann. Of course i do not have rally Giants book but AVO was not open until 1970.
I have spoke to Ken Shipley and he has done alot of researh but he told me he was not sure if it was Bohanna. He has been given that name and passed it onto Robson. We know for sure that Len Bailey was the top man and all design work went through him. I think i believe Frank Gomm - he was actually there and Gomms men would have done the metal work for the first wheelarches. Maybee Bohanna wanted big arches and got Bailey to make them up at Gomms. Knowbody seems sure except from Frank Gomm who said - no it was Bailey.
We have to remember that Graham's Robsons books are good but there is many peices of information in there that are wrong. There are many dates that are wrong and descriptions on pictures. But you cannot tell him this. But his books are good to read. An example of this is this picture from the works escorts book of underbonnet Xoo 341 F He says this is Lucas injection but when you look at it you can see it is Tecalimit Jackson injection.
I spoke to Bill Meade who was mechanic at Boreham on some points of Graham Robsons book and he said there are many points that are wrong in his book. Gomm said it took 1 man 3 weeks to prepare 1 bodyshell to rally spec and longer to race spec. Robson said 5 days to me. I beleive Gomm every time because he was there.
Cheers
Pete
Elias
When Frenk Gomm was alive i asked him about this and he said the first wheel arches were made at Gomms with Len Bailey.
The information about Bohanna came from Ken Shipley who owns Xoo 349F. I think Bohanna was working at Alan Mann racing at the time where the cars were prepared. Gomm Metals did most of the metal work and they worked closley with Alan Mann. Of course i do not have rally Giants book but AVO was not open until 1970.
I have spoke to Ken Shipley and he has done alot of researh but he told me he was not sure if it was Bohanna. He has been given that name and passed it onto Robson. We know for sure that Len Bailey was the top man and all design work went through him. I think i believe Frank Gomm - he was actually there and Gomms men would have done the metal work for the first wheelarches. Maybee Bohanna wanted big arches and got Bailey to make them up at Gomms. Knowbody seems sure except from Frank Gomm who said - no it was Bailey.
We have to remember that Graham's Robsons books are good but there is many peices of information in there that are wrong. There are many dates that are wrong and descriptions on pictures. But you cannot tell him this. But his books are good to read. An example of this is this picture from the works escorts book of underbonnet Xoo 341 F He says this is Lucas injection but when you look at it you can see it is Tecalimit Jackson injection.
I spoke to Bill Meade who was mechanic at Boreham on some points of Graham Robsons book and he said there are many points that are wrong in his book. Gomm said it took 1 man 3 weeks to prepare 1 bodyshell to rally spec and longer to race spec. Robson said 5 days to me. I beleive Gomm every time because he was there.
Cheers
Pete
Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
jaha, asia mutkistuu kun tieto lisääntyy.
Omasta historiasta voi muistella vastaavia juttuja, kuka on suunnitelija ;
se muotoilija, joka teki mallin,
vai se insinööri joka piirsi siitä valmistuspiirustuksen,
vaiko se valmistuspuolen kaveri, joka korjasi kuvasta virheet,
vaiko se joka sen hyväksyi tuotantoon ?
Omasta historiasta voi muistella vastaavia juttuja, kuka on suunnitelija ;
se muotoilija, joka teki mallin,
vai se insinööri joka piirsi siitä valmistuspiirustuksen,
vaiko se valmistuspuolen kaveri, joka korjasi kuvasta virheet,
vaiko se joka sen hyväksyi tuotantoon ?
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Maurice Gommin historia on jo itsessään legendaa. Mies on osallistunut lähes kaikkeen metallityöhön mikä liittyy Englannin ja Saksan Fordin motorsporttihommiin.
Sori Esko, mutta Robson vetää lyhyemmän korren (veti jo 15v sitten täällä) jos tuomio pitää antaa. Ei oteta vakavasti
Miinuspisteet(?) tulee tänne siitä että muistelin noihin ralliversioihin myös M. J:n sotkeentuneen; luin 80-luvulla kai Ford Heritagesta että olisi ruinannut reilusti ylös saakka yltäviä versioita metsäkonehommiin.
Tätä tukee hieman se että Alan Mannin autoihin ilmestyneet "pattilevikkeet" olivat ensin vain auton etupäässä ja vähän matalammat.
Sori Esko, mutta Robson vetää lyhyemmän korren (veti jo 15v sitten täällä) jos tuomio pitää antaa. Ei oteta vakavasti

Miinuspisteet(?) tulee tänne siitä että muistelin noihin ralliversioihin myös M. J:n sotkeentuneen; luin 80-luvulla kai Ford Heritagesta että olisi ruinannut reilusti ylös saakka yltäviä versioita metsäkonehommiin.
Tätä tukee hieman se että Alan Mannin autoihin ilmestyneet "pattilevikkeet" olivat ensin vain auton etupäässä ja vähän matalammat.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
THE WORKS ESCORTS, 3rd Edition, Graham Robson kirjoitti: ...The other big, and obvious change (apart from turret dampers, adopted in the spring pf 1968) was the bulbous wheel arch extensions.
Like several writers, I long held to the legend that these were merely surplus Ford Transit van pressings, 'found' to be so useful in making
space for an extra-wide tyre on racing Escorts.
It makes a good story, but unfortunately it simply isn't true.
The more mundane thruth is that Len Bailey 'designed' them straight on to the Escort in a freehand manner.
With homologation in mind, Ford took then fibreglass moulds, shipped them off to Abbey Panels in Coventry, and ordered press tools.
Bill Meade told me that they thought they might eventually sell several hundred sets - and that he personally can recall re-ordering
tools on three occasions to bring up total sales to more than 7000 sets. So much for the people who talked about fiddled homologation.....
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
No niin, tääkin case alkaa selkiintymään. Robson on jatkossa otettava puhutteluun. Ei sovi laittaa ihan mitä tahansa sylki suuhun tuo juttuja kansien väliin
Bailey ne epäilemättä suunnitteli ja teki. Toikin juttu, että se vetäs ne vähän niin kuin clubiaskin kanteen tukee tarinan uskottavuutta. Vähän samaan tyyliinhän TC:kin syntyi. Meade oli todennu katsellessann Lotarin menoa, että "Mk1 Escort menis vähän helvatun kovaa tuolla koneella" Sopivassa kohtaa oli sitten pidetty pikku talkoot ja vähän soviteltu.
Eikös se jotankin näin mennyt.

Bailey ne epäilemättä suunnitteli ja teki. Toikin juttu, että se vetäs ne vähän niin kuin clubiaskin kanteen tukee tarinan uskottavuutta. Vähän samaan tyyliinhän TC:kin syntyi. Meade oli todennu katsellessann Lotarin menoa, että "Mk1 Escort menis vähän helvatun kovaa tuolla koneella" Sopivassa kohtaa oli sitten pidetty pikku talkoot ja vähän soviteltu.
Eikös se jotankin näin mennyt.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
- Paikkakunta: Tampere
juttua
edellisiin viesteihini liittyen toivon ettei kukaan loukkaannu kun käytän Peteä sijastani tässä keskustelussa, itselläni kun ei ole competenssiä niin pitää turvautua henkilöön jolla on tietoa ja on henkilökohtaisesti tavannut useimmat näistä historian hepuista.
terv
elias
terv
elias
Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
- Paikkakunta: Tampere
Pete
Elias
You got me thinking about the works arches yesterday and i went in the roof to find my notes when i interviewed Frank Gomm and Ken Shipley. Yes on paper ken Shipley told me not to write down Bohana becuase this was only told to him by a guy who worked at Alan Mann and he said he was not sure. So Ken Shipley has told me not to print it.
Frank Gomm can remember making the first sets at Gomm Metal works under supervision of Len Bailey. Len Bailey made the drawings as ususal but in a freehand manner. Thats what Gomm told me. When i asked him about Bonhanna he said no.
I wrote a quick article for the club magazine.
I think Graham Robson has taken this information and put it down in his book as the truth but Ken Shipley told me he was not sure. Graham Robson got his information from Ken Shipley as he has done most of the research there. It should not be written - Frank Gomm said is was definatly Len Bailey with the drawing and Frank hammered out the first sets with his Father Mo. Gomm.
Maybee Bohanna made the drawing with Len Bailey ??. The only man alive to ask was Frank Gomm but now he is dead also.
I think the only Escort books that are 100 percent correct are written by Jeremy Walton. He worked at AVO and Boreham. He was there and his information is also correct with the motoring news newspaper that was issued in the 1960's and 1970's.
Cheers
Pete
You got me thinking about the works arches yesterday and i went in the roof to find my notes when i interviewed Frank Gomm and Ken Shipley. Yes on paper ken Shipley told me not to write down Bohana becuase this was only told to him by a guy who worked at Alan Mann and he said he was not sure. So Ken Shipley has told me not to print it.
Frank Gomm can remember making the first sets at Gomm Metal works under supervision of Len Bailey. Len Bailey made the drawings as ususal but in a freehand manner. Thats what Gomm told me. When i asked him about Bonhanna he said no.
I wrote a quick article for the club magazine.
I think Graham Robson has taken this information and put it down in his book as the truth but Ken Shipley told me he was not sure. Graham Robson got his information from Ken Shipley as he has done most of the research there. It should not be written - Frank Gomm said is was definatly Len Bailey with the drawing and Frank hammered out the first sets with his Father Mo. Gomm.
Maybee Bohanna made the drawing with Len Bailey ??. The only man alive to ask was Frank Gomm but now he is dead also.
I think the only Escort books that are 100 percent correct are written by Jeremy Walton. He worked at AVO and Boreham. He was there and his information is also correct with the motoring news newspaper that was issued in the 1960's and 1970's.
Cheers
Pete
Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
type 48 : Lotuksen Formula2 vuonna -67/8
type 49 : Lotuksen Formula1 vuonna -67/8
Miksikö Lotuksen koodit?
JK. Kiva nähdä että Eliaksen tuttava Pete on päätynyt allekirj. kanssa samaan lopputulokseen parhaiden kirjojen kirjoittaneesta hlöstä (J.W.). Kyllä ne siellä saarellakin osaavat kun oikein yrittävät.
type 49 : Lotuksen Formula1 vuonna -67/8
Miksikö Lotuksen koodit?

JK. Kiva nähdä että Eliaksen tuttava Pete on päätynyt allekirj. kanssa samaan lopputulokseen parhaiden kirjojen kirjoittaneesta hlöstä (J.W.). Kyllä ne siellä saarellakin osaavat kun oikein yrittävät.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Näinhän nuo väittävät, itsellä tuli joskus tunne että kyseessä oli sattuma; vrt esim. GT:n korikoodi.jjs kirjoitti:type 48 : Lotuksen Formula2 vuonna -67/8
type 49 : Lotuksen Formula1 vuonna -67/8
Miksikö Lotuksen koodit?.
Mutta, toisto: miksikö Lotuksen koodi ?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti: