Kaasuläpän potentiometri 2wd vs. 4wd

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

vesa79
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Marraskuu 6. 5:43:17 2007

Kaasuläpän potentiometri 2wd vs. 4wd

Viesti Kirjoittaja vesa79 » Ke Tammikuu 16. 14:22:56 2008

Kun auto käy tyhjäkäyntiä ja sitten painaa kevyesti kaasua niin meinaa sammua. Mutta jos tyhjäkäynniltä painaa nopeasti kaasua niin toimii normaalisti.

Mistä erottaa 2wd ja 4wd potikat ?
Voiskohan johtua väärästä potikasta tälläinen vika, vai onko potentiometri muuten rikki ?
Sierra Cosworth -88

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Tammikuu 16. 14:46:26 2008

2wd punainen ja 4wd musta. Saa toimimaan ristiin, kun vaihtaa uloimpien johtojen paikkaa. (eli toimivat toisin päin) siis muistaakseni...
Viimeksi muokannut Jasu, Ke Tammikuu 16. 15:16:03 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ke Tammikuu 16. 14:52:59 2008

Itsellä kun ei ole kaasuläpän asentoanturissa liitintä tallessa... Kerran tihrustin että autodatan kytkentäkaavion mukaan 2 ja 3 (muistaakseni) pinnien johdot oli väärinpäin. Korjasin ne "oikeinpäin" ja siitä aiheutui juuri tuollaista melkein sammumista kun vähän painoi kaasua... tyhjäkäynti myös humppaili ihan reippaasti aika ajoin... humppaaminen lisääntyi ja lisääntyi niin kauan kunnes auto sammui... kaasua painamalla se tietty asettui. Kun korjasin johdot "väärinpäin", eli niin miten ne alunperin oli niin auto rupesi taas toimimaan.

Autona tosin dohc sierra ilman kossua...

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Tammikuu 16. 15:52:58 2008

Kiihdytyspumput ei pelaa jos potikka rikki , siitä johtuu tuo kaasusta epäröinti .
Viimeksi muokannut Jake, Su Tammikuu 20. 9:44:48 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Jäsen #10

jannu5
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syyskuu 19. 16:57:51 2006
Paikkakunta: NILSIÄ

Viesti Kirjoittaja jannu5 » Ke Tammikuu 16. 19:01:08 2008

2wd:n läpässä on tyhjäkäynti alue eli jännite on 5v kun kaasu ylhäällä, vähän avattaessa lähtee nollasta kelaamaan tasasesti kohti viittävolttia kun nelikon anturi lähtee tasasesti 0 kohti 5 volttia tai toisinpäin 5v-0v..saatan muistaa myös väärin viisaampi tarkentakoon
2wd cosworth -89 MS+edis4+MPHX40

Octavia 1u combi 104kw/320nm TDI
Grand voyager -05 CRD 2.8AUT

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Tammikuu 16. 22:10:25 2008

Onko noissa antureissa mitään numerointia myös, mikä kertoisi kumpiko on? Mulla on tuossa nelikossa juuri punainen väriltään.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » Ke Tammikuu 16. 22:51:00 2008

Anturista löytyy kirjain-numeroyhdistelmä:

PF01 = 2wd cossun L6-boxiin (myös L1) tarkoitettu anturi,
PF09 = 4wd cossun L8-boxiin tarkoitettu anturi.

Väri ei aina ratkaise, eli 4wd cossun anturi voi olla myös punainen.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

vesa79
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Marraskuu 6. 5:43:17 2007

Viesti Kirjoittaja vesa79 » La Tammikuu 19. 17:41:05 2008

Täytyy tarkistaa olisko joku laittanut väärän anturin tuohon autoon. kiitos vastauksista.
Sierra Cosworth -88

vesa79
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Marraskuu 6. 5:43:17 2007

Viesti Kirjoittaja vesa79 » Ma Helmikuu 4. 5:40:45 2008

Väärä anturihan sieltä löytyi, eli nelivedon sellainen.
Väriltään punainen ja PF09 kirjain-numeroyhdistelmä.

Toimiiko tuo 4wd:n anturi 2wd:ssä jos kääntää reunimmaiset johdot toisinpäin :?:
Sierra Cosworth -88

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Helmikuu 4. 9:59:29 2008

Kyllä toimii, kun vain vaihtaa tosiaan johdot toisinpäin.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

vesa79
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Marraskuu 6. 5:43:17 2007

Viesti Kirjoittaja vesa79 » Ma Helmikuu 4. 17:19:02 2008

paperman kirjoitti:Kyllä toimii, kun vain vaihtaa tosiaan johdot toisinpäin.
Hyvä. Täytyy vaihtaa johdot toisinpäin.
Sierra Cosworth -88

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ma Helmikuu 4. 22:26:38 2008

jannu5 kirjoitti:2wd:n läpässä on tyhjäkäynti alue eli jännite on 5v kun kaasu ylhäällä, vähän avattaessa lähtee nollasta kelaamaan tasasesti kohti viittävolttia kun nelikon anturi lähtee tasasesti 0 kohti 5 volttia tai toisinpäin 5v-0v..saatan muistaa myös väärin viisaampi tarkentakoon


Sierra Cosworth 2wd 87-->
Trottle closed 0V
Trottle Fully open 5V

(autodatasta jos oikein luin) :wink:
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

Vastaa Viestiin