1. Ensimmäiseksi tarkista helmat ja lokasuojan kaaret, nämä on helppo tarkistaa pikkuisen kumartumalla. Helmat mätänee vallankin takaosastaan: kuskin helman takaosaa
lokasuojan kaaret puolestaan mätänevät sekä helman puoleisesta alanurkasta, repsikan lokarinkaaren alanurkkaa
että puskurin puoleisesta takanurkasta lokarinkaaren takanurkkaa
oikein pahoissa autoissa voi mädäntyä kaari koko matkalta, sen sijaan hyvissäkin yksilöissä yleensä on pientä sanomista kuvien kohdissa.
2. Jos auto on muuten vaikuttanut hyvältä, seuraava tarkisteltava kohde on taka-iskunvaimentimien yläpäitten poterot, tälläisiä tai piilossa ruostuneita ne usein on, tämän takia en suosittele sierraan coilovereita ihan "kylmiltään" sen kummemmin vahvistamatta rakennetta...
takaiskarin potero
Jos ko. paikassa on vähänkin ruostetta tai sen väristä näkyvissä, on se ruostunut jo alapuolelta pahasti. Korjaus hankalaa sijainnin vuoksi, joskus olen nähnyt korjauspellin kyseiseen kohtaan, mutta saako enää?
3. Yleinen ruosteelle altis kohta alustassa on penkin kiinnityskohdat. Korjaus suht helppoa. Varo rungonnumeroa!
repsikan penkin ulompi kiinnityskohta
4. Ovet ovat sierran heikko kohta ennen vuotta 1991. Tähän vuosimalliin tuli parannus saumakittiin, eivät ole pahoja mätänemään 91 ja uudemmat.
ovi sisältä
sama ovi ulkoa
5.Vaikka auto olisikin aivan priima joka paikasta, muista tarkistaa etupuskurin päädyn kiinnitys. Ei ole ihan yksi eikä kaksi sierraa, joista etupuskuri on kiinni pelkästään runkoaisojen kumeilla, eli lähtee vetämällä irti. Joskus on lähtenyt pelkästään penkasta pakittamalla, kun on ollut lunta sopivasti huulen takana.
etupuskurin päätykiinnitys
6. Tässä hieman harvinaisempi paikka mätävialle, tämän auton lokasuoja on kaikesta päätellen vaihdettu joskus. Olen tosin nähnyt mätänevän tästä kohtaa joskus muutenkin.. Tosin lähinnä mkI:n ongelma.
Lukkopelti
7.Tästä kohdasta ei ole kuvaa, kun jostain syystä kuvien yksilössä tämä kohta ei ole ruostunut. Kyseessä on takakylkien ja takapellin välinen sauma, sijaitsee suurinpiirtein takakulmasssa, takavalon alapuolella. Tästä usein puhki asti, ja jos ko. paikassa ei näy pellin saumaa, on ko. kohta jo korjattu ja sauma kitattu umpeen....
Tähän perään saa vapaasti jatkaa esim. sähkövioilla, kansivioilla, kardaanin ravistuksilla, kieroontuvilla jarrulevyillä ym. jos haluaa!
EDIT: Ostin auton puhtaasti syystä että se oli halpa, ja varustettu abseilla... Tosin mielessä oli rakentaa talviauto, ei ole enää...
