Sierra ostajan opas, näin vältät huonon yksilön!

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Sierra ostajan opas, näin vältät huonon yksilön!

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Tammikuu 19. 0:30:40 2008

Empäs oikein tiennyt mihin osastoon olisin tän laittanut, modet siirtäkööt mihin haluavat. Mulla on tässä vuosien saatossa ollut joku 15-20 sierraa, ja nyt tuli kerrankin ostettua sellainen yksilö, että vois tehdä oikein ostajan oppaan, ainakin peltien kunnon puolesta näyttää ne pahimmat paikat, mistä sierra mätii... Oluellahan ei ole tietenkään mitään tekemistä tämän tekstin kanssa, eikä kyseessä ole urputus käsien paskaan lyömisen takia, vaan puhtaasti näyttää, minkälaisia ne voi oikein olla, ehjätkin autot. Tämä siis on leimassa toistaiseksi oleva 89 ohc, leimattu 2007 vuodelle huomautuksitta, kai ne vaan sitten voi mätiä vuodessa...

1. Ensimmäiseksi tarkista helmat ja lokasuojan kaaret, nämä on helppo tarkistaa pikkuisen kumartumalla. Helmat mätänee vallankin takaosastaan: kuskin helman takaosaa

lokasuojan kaaret puolestaan mätänevät sekä helman puoleisesta alanurkasta, repsikan lokarinkaaren alanurkkaa
että puskurin puoleisesta takanurkasta lokarinkaaren takanurkkaa
oikein pahoissa autoissa voi mädäntyä kaari koko matkalta, sen sijaan hyvissäkin yksilöissä yleensä on pientä sanomista kuvien kohdissa.

2. Jos auto on muuten vaikuttanut hyvältä, seuraava tarkisteltava kohde on taka-iskunvaimentimien yläpäitten poterot, tälläisiä tai piilossa ruostuneita ne usein on, tämän takia en suosittele sierraan coilovereita ihan "kylmiltään" sen kummemmin vahvistamatta rakennetta...
takaiskarin potero
Jos ko. paikassa on vähänkin ruostetta tai sen väristä näkyvissä, on se ruostunut jo alapuolelta pahasti. Korjaus hankalaa sijainnin vuoksi, joskus olen nähnyt korjauspellin kyseiseen kohtaan, mutta saako enää?

3. Yleinen ruosteelle altis kohta alustassa on penkin kiinnityskohdat. Korjaus suht helppoa. Varo rungonnumeroa!
repsikan penkin ulompi kiinnityskohta

4. Ovet ovat sierran heikko kohta ennen vuotta 1991. Tähän vuosimalliin tuli parannus saumakittiin, eivät ole pahoja mätänemään 91 ja uudemmat.
ovi sisältä
sama ovi ulkoa

5.Vaikka auto olisikin aivan priima joka paikasta, muista tarkistaa etupuskurin päädyn kiinnitys. Ei ole ihan yksi eikä kaksi sierraa, joista etupuskuri on kiinni pelkästään runkoaisojen kumeilla, eli lähtee vetämällä irti. Joskus on lähtenyt pelkästään penkasta pakittamalla, kun on ollut lunta sopivasti huulen takana.
etupuskurin päätykiinnitys

6. Tässä hieman harvinaisempi paikka mätävialle, tämän auton lokasuoja on kaikesta päätellen vaihdettu joskus. Olen tosin nähnyt mätänevän tästä kohtaa joskus muutenkin.. Tosin lähinnä mkI:n ongelma.
Lukkopelti

7.Tästä kohdasta ei ole kuvaa, kun jostain syystä kuvien yksilössä tämä kohta ei ole ruostunut. Kyseessä on takakylkien ja takapellin välinen sauma, sijaitsee suurinpiirtein takakulmasssa, takavalon alapuolella. Tästä usein puhki asti, ja jos ko. paikassa ei näy pellin saumaa, on ko. kohta jo korjattu ja sauma kitattu umpeen....

Tähän perään saa vapaasti jatkaa esim. sähkövioilla, kansivioilla, kardaanin ravistuksilla, kieroontuvilla jarrulevyillä ym. jos haluaa!


EDIT: Ostin auton puhtaasti syystä että se oli halpa, ja varustettu abseilla... Tosin mielessä oli rakentaa talviauto, ei ole enää... :roll:
Viimeksi muokannut Ville K, Su Tammikuu 20. 18:58:28 2008. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pedal tu tö metal!

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » La Tammikuu 19. 2:06:05 2008

Vielä lisäisin tuohon runkopalkit takaa ja vaihteiston kiinnityskohta , useimmiten näkyy sisäpuolelle .
ex Jäsen #10

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Tammikuu 19. 2:43:01 2008

Ja melko varma ruostepaikka on ,ellei jotain ole tehtaasta ulostulon jälkeen tehty, on vararenkaan pohja takaluukun (yöu knoww) + bensatankki. Ja bensa/jarruputket voi olla melkein läpimätiä ilman huolenpitoa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Tammikuu 19. 8:34:17 2008

Otetaas tänään lisää kuvia, varapyöräkaukalo oli aika lupaavan näköinen :wink:
Noi mitä kuvailin, niin ajattelin niiden olevan helppoja tarkistettavia autoa ostaessa, kun ei välttämättä pääse nosturille. Hyviä pointteja, ei vaan pienessä kaasussa muista kaikkea, noi mitä sanoitte on kyllä ihan tuttuja paikkoja nekin.
Pedal tu tö metal!

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » La Tammikuu 19. 10:54:27 2008

Hyvä opas !

Farmareista vois lisätä sen verran, että:
Takaluukku
Taka-aisa, pakoputken puoleinen

Ovat lähes aina mätiä.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Tammikuu 19. 12:38:48 2008

Hyvä kirkoitus Ville K, selvää FAQ ainesta.
#6
Escort -75

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Sierra ostajan opas, näin vältät huonon yksilön!

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 19. 13:48:01 2008

Ville K kirjoitti: 6. Tässä hieman harvinaisempi paikka mätävialle, tämän auton lokasuoja on kaikesta päätellen vaihdettu joskus. Olen tosin nähnyt mätänevän tästä kohtaa joskus muutenkin.. Tosin lähinnä mkI:n ongelma.
http://i128.photobucket.com/albums/p195 ... C00201.jpg
Tuohon vaikuttaa varmasti jos ei ole edessä sisälokasuojia?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Tammikuu 19. 13:57:48 2008

Mutta eikös kaikissa sierroissa ole edessä sisäloksut? Ainakin kaikissa on ollut mitä olen nähnyt/purkanut. Tuohon on tosiaan lokasuoja vaihdettu, ja ruostesuojaus ehkä unohtunut/jäänyt ruostetta väliin tai paskaa saumakittiä. Sierra XR:kin kehui joskus kyseistä kohtaa paikanneensa jostain autosta, eli kyllä noikin kohdat vissiin vaan mätänee, oli lokarit tai ei.
Pedal tu tö metal!

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Tammikuu 20. 19:07:34 2008

Jatketaas kuvasarjaa, purku on edistynyt. Tämä siis oli tosiaan jokapäiväisessä ajossa perjantaihin saakka :shock:

Vararengaskaukalo Ei puhki, mutta armottomassa pintaruosteessa.

Maata näkyvissä! kuskinpuolen kardaanitunnelin juuresta...

sama repsikan puolelta

Kuskin puolen penkin kiinnityskohta ja sisähelmaa ,lattia ihme kyllä aika ehjän näköistä. Kyllähän tästä vielä sirpan tekis, mutta kannattaako, kun parempiakin on markkinoilla..

sama repsikan puolelta

Voi mitä haperoa, sanoisi Arno Kasvi tämän auton kohdalla... :wink:
Pedal tu tö metal!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Tammikuu 20. 20:02:06 2008

Lisätään taas:

-Farmareissa kannattaa tarkistaa takaluukun lukon vastakappale auton korissa, mun yksilössä tämä kikkare oli murtunut korista irti eikä sitä helpolla saanut pysymään kun pari viikkoa kasassa.. Ilmenee v-mäisenä kitinänä huonolla tiellä ajettaessa.

-varsinkin mk1 sierralla on taipumus "katketa" a-pilarin etupuolelta; helpoiten tämän näkee kun tutkii etulokasuojan ja etuoven välistä rakoa; jos rako on alhaalta iso ja ylhäältä olematon on syytä epäillä jonkinlaista retkahtamista. korjauskin on mahdollista, etupyörät ja sisälokarit pois, oikein tuettuna ja tunkattuna saa korin painettua kutakuinkin suoraksi ja sitten tulee oikeaoppisesti hitsata vahvikepalat etulokarin takana näkyvän halkeaman päälle ja toki sitä ennen halkeama tulee myös hitsata kiinni.. :-)

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Tammikuu 20. 21:43:35 2008

toi kardaanitunneli mätänee yllättävän usein vaikka se kohta onkin keskellä autoa eikä sitä edes näe altapäin(vaihteiston kiinnityskotelot ovat juuri sillä kohdalla),ainoastaan kun purkaa kynnysmuovit ja nostaa matot oikein kunnolla ylös.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Tammikuu 20. 22:11:19 2008

Yhtä sedasierraa purkaessa ihmettelin ratkeamia hattuhyllyssä ja takajalkatiloissa. Sitten kun pääsin sisähelmaa tutkimaan, katoin kumivasaralla vähä lähempää ja huomasin että vänkärin puolella sisähelma oli kiinni helma/pohjapellissä vain n. 40cm matkalla ja kuskin puolella ei ollenkaan!!
...turvallista matkaa :D
PS. Siihen muuten tulee vielä leima joskus tässä
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

"öö1" anatsu
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 20:26:54 2008
Paikkakunta: Yläne, Heinijoki

Viesti Kirjoittaja "öö1" anatsu » Pe Helmikuu 22. 10:24:11 2008

kuskin ja hanttarin puolen jalka tilassa siel mis on ne kaiuttimet ni se muovi pois ja nostaa mattoo ni siel melkee etu osas o sellane iso massa sauma ni mulla oli molemmilta puolilta maatanäkyvissä ku meisselillä paineli täytyy ottaa kuva ku vaan kerkee.. ja sit takaluukun ala reuna on kans yks paikka
Kaarat:
Ford Consul coupe 2.0 -72
Ford Granada gl 2.0 -82
Ford sierra 2.0 -89 Ex
Ford mondeo -96
Jäsen#1774.

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierra ostajan opas, näin vältät huonon yksilön!

Viesti Kirjoittaja RD » Ke Syyskuu 23. 9:49:23 2009

Aika kattavan varoituspaketin oli Ville onnistunut löytämään, eihän nämä omat romut tunnu enää edes pahalta :D
Jotain pientä lisää tahtoo silti kertoa.

Etupalkit:
Jos auto näyttää altapäin lattian etuosasta oudommalta kuin normaalisti, eli alkuperäiseen tunkinpaikkaan ei alkuperäistä tunkkia välttämättä lähtisi sovittelemaan, kannattaa katsoa tarkemmin. Se minkä luulet olevan lommoilla olevaa pohjapeltiä voi hyvinkin olla massattua uretaania. Ja nämä paikat ovat vittumaisia korjata vaikka olisi ehjä oikeanmallinen palakin, koska altapäin hitsaaminen ei ole kovin kivaa ja yltäpäin hitsaaminen sekä saumojen kiillotus & maalaus edellyttää sisälattian rälläköintiä auki.

Kolmiotukivarret takaa:
Myös joskus herkkiä ruostumaan, esimerkkejä on missä pala näyttää alapuolelta vallankin kovalta mutta yläpuolelta sitä ei juurikaan enää ole. Madaltuuhan hoppa toki kätevästi kun jousi pääsee tukivarresta läpi...jarruputkien ja vaijerien kiinnitysten suhteen usein heikossa kunnossa.

Nestevuodot:
Voorteille on ihan normaalia vuotaa öljyä mutta laajempi vuoto merkitsee helposti remppakunnossa oleva vaihdelaatikkoa tai tehostinpumppua. Myös musta mössö tehostinöljyn paikalla lupaa heikkoa ohjauksen osalta. Perät eivät yleensä vuoda joten itse huolestuisin jos semmoista näen. Dohcin kannen falskaus kuuluu usein ensimmäisenä lämppäriltä loiskuntana. Liekkönä paineista kiinni vai mistä mutta tähän mennessä aina kun kansi on ollut kunnostustarpeessa on edessä loiskunut. Ulospäin koneesta ei välttämättä näe mitään, mutta käytön jälkeen ylenmääräinen paine jäähdytysjärjestelmässä ei lupaa hyvää.
Öljynkatku ja sininen savu putkessa ei ainakaan ohc:ssa merkitse yleensä kummempaa kuin ohjurinkumien vaihtotarvetta.
Kokemukset vakiotekniikalta.

Alustasta:
Jousten ja pyöränlaakerien käyttöikä 20 vuoden paikkeilla normaalikäytössä, eli jos näitä ei ole vaihdettu, ovat paskana. Parhaillaan oli tontilla kolme sierraa katkenneilla etujousilla...Katkeamista edesauttaa jumittunut laakeri yläpäässä, huomaa rattia kääntäessä yleensä korvillaan. Ajossa kannattaa kiinnittää huomiota kaikenlaiseen sivuttaissuuntaiseen liikkeeseen joka ei tunnu normaalilta. Pahemmin mennyt laakeri antaa välystä sivuttain joka kuuluukin helposti takaa kolahduksena. Etupään laakerit tuntee helposti ajossa, syynä tärinään ei aina olekaan huonosti tasapainotetut renkaat tai sierralle normaalisti käyrät jarrulevyt. Tehostettu ohjaus vaimentaa tärinän tehokkaasti, parhaiten nämä huomaakin pyöritellessä keskiötä pyörä ilmassa, mieluiten irti.
Jos puslat näyttävät vanhoilta on se ihan tuurista kiinni mikä on vielä kunnossa ja mikä ei, kumipuslat eivät kestä 20 vuotta hyvänä. Auto voi mennä leimasta läpi kyllä mutta ei se hyvä ajaa silti ole.

Ja hyvä vinkki millä bongaat laiminlyödyn auton: Nippusiteet!
Nippusiteille on aikansa ja paikkansa, ovathan ne usein vertaansa vailla kiinnittämään letkuja ja vaijereita halutuille kohdille autossa, mutta paineenalaisten tai liikkuvien kohteiden hallinnassa niillä ei ole mitään tekoa. Esimerkkinä omalta kohdalta ruisku-oharin kaasuvaijerin kiinnitys vivustoon. Alkuperäinen muovinen kaarikiinnike hajoaa jokatapauksessa mutta uusi metallinen maksaa marmoritiskiltäkin siinä 30e luokkaa ja asettuu paikalleen kahdella tähtipääruuvilla kädenkäänteessä. Jos edellinen omistaja ei ole tätä vertaa raaskinut autoon investoida, ei se lupaa hyvää muunkaan huollon puolesta...ja nämä pelit vain eivät kestä ilman hoivaa. Joten pidä silmät auki, jos autosta paistaa läpi välinpitämättömyys, tulee kunnostustyöstä pitkä sekä aikaa ja rahaa vievä. Sierran iän kasvaessa huollettujen yksilöiden määrä valitettavasti käy vähiin joten kannattaa varautua ainakin jonkinlaiseen projektiin mutta ostotilanteessa kannattaa silti pitää järki päässä - onko juuri tämä auto sellainen minkä vuoksi haluat tunkea kätesi polvia myöden paskaan?

Tää on hyvä viestiketju, tarviis vaan lukea useemmin. Ei aina tarvis kaikkien tehä samoja virheitä :green:
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra ostajan opas, näin vältät huonon yksilön!

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Tammikuu 3. 4:48:19 2010

Nyt kun tuli taas luettua tätä FAQ puoltakin, niin ehdottomasti yks, mikä kannattaa tarkistaa (ja mitä ei yleensä ymmärretä tarkistaa) on helman takapään sisäreuna. Sen voi kokeilla koplaamalla kädellä helman takapään sisäreunaa taka-apurungon pään ja helmakotelon välistä. Yleensä ruostuu puhki sieltä ja on vittumainen korjata, koska apurunko pitää pudottaa alas tilan tekemiseksi. Yleensä apurunkokin on ruostunut etummaisten kiinnityspulttien holkeista niin lujaa koriin kiinni, että vaatii melko kohtuutonta väkivallan käyttöä, jotta sen saa irti.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin