ESCORT MK1 mittareista

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

esse
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 15:06:17 2005
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja esse » To Tammikuu 17. 21:32:53 2008

Onko kenelläkään tietoa mistä mallista on kotoisin ns.rs/tc/sport/gt- mittaristo. Minulla on 3 kpl ko.mittaristoja, mutta yhdestä puuttuu nopeusmittarin yhteydessä oleva suorakaiteen muotoinen pitkien valojen sininen merkkivalo, sitä ei siis ole ollenkaan, muissa se on nopeusmittarin alalaidassa.
Mondeo 1,6 -96
VW LT 35 -02
Transit 2,4 D YORK Possunokka
MK 1 ESCORT 1300 GT Historic G/D Ratakilpuri
#1484

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Tammikuu 17. 22:35:03 2008

olisikohan otettu nopeusmittari perusescortista ja vaihdettu viallisen gt-nopeusmittarin tilalle? perusmalleissa pitkien merkkivalo on kehyksessä mittareiden välissä.
perusmalli
GT

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

mittaristot

Viesti Kirjoittaja bda12 » Pe Tammikuu 18. 8:04:20 2008

Ei nyt ihan aiheeseen mutta kuitenkin.
Oliko mustalla taustalevyllä olleet mittaristot Sport ja Mexico malleissa ja puujäljitelmä GT:ssä sekä alumiinin värinen TC:ssä
Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: mittaristot

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Tammikuu 18. 9:19:25 2008

bda12 kirjoitti:Ei nyt ihan aiheeseen mutta kuitenkin.
Oliko mustalla taustalevyllä olleet mittaristot Sport ja Mexico malleissa ja puujäljitelmä GT:ssä sekä alumiinin värinen TC:ssä
Juuri näin ne mun mielestä ainakin menee. Tosin saihan sitten niitä custom packejä, joilla sai mexicoonkin puuviilut, mutta ne oli aitoa puuta, kuten 1300E mallissakin.
Pedal tu tö metal!

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Tammikuu 18. 9:26:47 2008

Täytyy myös muistaa, että GT, Sport mittaristo ei ole 100% sama kun Mexico TC ja RS1600 mittarit. Nopeumittarissa on jälkimmäisissä malleissa skaalaa 200 asti.

Tuo kuva siltä ajalta kun mun aujoneuvosas oli väärä mittari...

http://www.tuulilasi.fi/isokuva.html?ku ... %20taakse.
Viimeksi muokannut esko, La Tammikuu 19. 20:30:32 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Tammikuu 18. 11:39:56 2008


jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Tammikuu 18. 17:03:23 2008

Ulkomuistista (TAp / Brenda voinee varmentaa osan):
-GT ja Sport 180 km/h kuten normieskoissa
-Mexico ja RS2000 200 km/h (Eskon linkittämässä autossa 180km/h, lienee vaihdettu, omassa oli 200 samoin kuin parissa muussa ratsaamassani)
-RS1600 220km/h
-Perana 220 km/h
-Twinkkiä en muista.

Vanhemmissa versioissa numerot olivat kaarena (eli "pohja" kohti mittarin keskustaa), ja uudemmissa (-71?->) normaalisti horisontaalisesti.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Mex
CRSC jäsen 2015
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmikuu 4. 18:59:47 2004
Paikkakunta: Laitila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mex » Pe Tammikuu 18. 19:59:59 2008

Lisäksi kierroslukumittari lienee ainakin mexico ja rs2000 malleissa ilman tuota punaista aluetta :arrow: voi kierrättää ylemmmäs huoletta 8)..ehkä
Escort Mexico 1600 GT -74
Escort RS 2000 X-Pack -77 museoprojekti
Kadett B Coupe Rallye 1900 -71

Rompetori

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

mittaristot

Viesti Kirjoittaja bda12 » La Tammikuu 19. 8:21:17 2008

Minulla RS1600:ssa on ne "vanhan malliset" mittarit vaikka auto on valmistunut elokuussa 1972
Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Tammikuu 19. 12:43:03 2008

bda12:
Ok, yksi mysteereistä joka ei ole auennut on tuo mittariston numeroasetus. Saksalaisissa (esim. GT) numerot ovat jo 60-luvulla vaaterissa, mutta brittivalmisteissa ilmeisesti sitten myöhemmin, näyttäisi nyt että -72 jälkeen (ei -71, ehkä -72 tulleessa sisustan "faceliftin" yhteydessä).
Ja tuliko sitten muutos yhtä aikaa maili-/kmh -mittareihin...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

arska82
Viestit: 295
Liittynyt: Su Helmikuu 6. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arska82 » La Tammikuu 19. 17:42:27 2008

Tänään tarkistettu: -73 sportissa mittari 180kmh asti eikä punaista kierrosaluetta.
Living on a razors edge, balancing on the ledge
Elmeri-74

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » La Tammikuu 19. 19:32:34 2008

edelleen lisää mielenkiintoa :shock:
vaihto on varaosakirjan mukaan 1/73; mutta;

nopeusmittareita on Mex/RS1600/RS2000 ollut vain kaksi sekä ennen että jälkeen, MHP ja KPH, ei siis eroa RS1600:ssa ???

Kierroslukumittari vaihtui samaan aikaan;
ennen oli sekä 7000 että 8000 rpm mallit, jälkeen vain 7000.

sarake, jossa tyypillisesti kerrotaan mihin maliin kukin osa N0 on, on näillä kohtia tyhjä..... :?:

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

mittarit

Viesti Kirjoittaja bda12 » La Tammikuu 19. 19:47:14 2008

nopeusmittareita on Mex/RS1600/RS2000 ollut vain kaksi sekä ennen että jälkeen, MHP ja KPH, ei siis eroa RS1600:ssa ???

voitko tarkentaa yläpuolen tekstiä
Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » La Tammikuu 19. 20:14:26 2008

Niin,
varaosakirja ei tee eroa RS1600n mittareiden ja muiden AVO-mallien välillä, eikä kirjasta köydy numeroa kuin yhdelle nopeusmittarille, joka mitä todennäköisimmin on se 200 kmh ja 130 mph.
- ehkei RS1600 osia ole ollut tarjolla varaosina :?:
- kokonaisille mittaristoille ei enää ole koodeja uudmmassa kirjassa, vrt alla:

Vahasta kirjasta GT:lle:
10/67-8/68 on tarjolla vain yksi mittaristo eri MPH/KMH &
sekä RHD/LHD verioineen
Mutta sekä 8/68-7/69, että 7/69 eteenpäin on joku määrittelemätön, ja sen lisäksi Black; Aqua-deep, Blue-deep, Beechnut-dark ja Cherry-dark, ja nuoli osoittaa mittariston runkoa, ei mitään pehmustetta tms. Kaikista näistä nuo em. 4 versiota + japanin mallit.
:?

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

mittarit

Viesti Kirjoittaja bda12 » La Tammikuu 19. 20:57:39 2008

RS1600 mittariston nopeusmittareiden asteikot päättyivät 220 ja 140
Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

mittaristot

Viesti Kirjoittaja bda12 » La Tammikuu 19. 21:11:50 2008

Escort Twincam 1969 Gr2 ralliauto
Escort RS1600 1972 (VEV 612L)
Escort Mexico GT 1973 (Twincam tekniikka)
Escort BDA ralli projekti
Escort RS2000 1974 Gr2 ralliauto

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Tammikuu 20. 4:51:23 2008

jos lähdetään purkamaan tilannetta kiekkamittareista, niin niitä on neljä erilaista, kun ei lasketa vanhan Sportin erillistä mittaria.
tossa on väsyneenä värkätty taulukko, voi olla virheitä.
oliko rs1600:ssa tuotannon loppuun asti 8000rpm, se on mulle epävarmaa....
Kuva
Depot meinaa osatoimittajaa Britain tai Germany
Product meinaa kumman (Ford Of Britain tai Ford Of Germany) konsernin alainen kokoonpano.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Tammikuu 20. 11:10:11 2008

Onkos sen RS1600n mittaristo ollut auki/irti, ja onko silloin tullut kirjattua ylös mikä koodi/osanumero on kiekkamitarin takana (paperitarrassa?).

Tai jos numerot on kehän suunnassa, niin sittenhän se varmaan on tuo TC;ssä käytetty ?

isoatlas
Viestit: 355
Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja isoatlas » Su Tammikuu 6. 18:01:14 2013

Minkähän mallin ja vuoden mittaristo on tämä. :arrow: http://isoatlas.kuvat.fi/kuvat/Sekavat/ ... /_full.jpg

Eikös yleensä pikkumittareissa ole vaan symboolit, kun tuossa on tekstillä osoitettu mikä on mikäkin mittari :?:
Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Tammikuu 7. 9:50:08 2013

veikkaisin 68-69 GT

isoatlas
Viestit: 355
Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja isoatlas » Ma Tammikuu 7. 22:23:38 2013

No tuon suuntaista olisin itsekkin veikkaillut, sittenhän nuo passaa hyvin johonkin nuista mun Escorteista.
Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 8. 12:49:01 2013

Ja brittivalmisteinen kai. Mun GT:t -68-69 (sakuja) olivat vaakanumeroinneilla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Tammikuu 16. 20:15:24 2013

pitää varsin penkoa omat fordin mikrofilmit ja fordi varaosatiski kansiot kohdasta MK1 Escort.

vaikka jotain tuollaista muistelen mittaristoista mitä yllä on puhuttu.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Helmikuu 26. 13:17:56 2013

Lainataanpa vähän topikkia.

Olen noiden escortien kanssa suht keltanokka ja seuraava kysymys lieneekin typerä, mutta senkin uhalla uskallan sen kysyä.

Onko perusmallien, missä mittaristossa vain nopeusmittari ja polttoaine/vedenlämpö ja erikoisempien, missä kierroslukumittari+pikkumittarit kojelaudassa millaisia eroja? Jos siis haluan tuohon omaan karvalakkiin laittaa GT:n mittariston, mitä kilkkeitä vaaditaan?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Helmikuu 26. 13:40:13 2013

Jallu kirjoitti:Lainataanpa vähän topikkia.

Olen noiden escortien kanssa suht keltanokka ja seuraava kysymys lieneekin typerä, mutta senkin uhalla uskallan sen kysyä.

Onko perusmallien, missä mittaristossa vain nopeusmittari ja polttoaine/vedenlämpö ja erikoisempien, missä kierroslukumittari+pikkumittarit kojelaudassa millaisia eroja? Jos siis haluan tuohon omaan karvalakkiin laittaa GT:n mittariston, mitä kilkkeitä vaaditaan?
Et tarvi kuin mittariston ja siihen sopivan kojelaudan päällisen. Kojelauta itsessään on periaatteessa sama, ainoastaan niille pikkumittareille on reikää isonnettu vasemmalle. Eli peltiin vaan reikää ja mittaristo sopii.
Pedal tu tö metal!

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Helmikuu 26. 15:12:11 2013

Puristi tietty etsii oikean tukipanelin, sellasen kuin tuo, mutta LHD-mallisen, tuo taitaa olla RHD.

http://www.ebay.co.uk/itm/Mk1-Escort-av ... 2a25594d60

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Ti Maaliskuu 5. 21:07:16 2013

Ja muistaessa mainita ajovalokatkaisimelle muista myös tehdä uusi reikä alemmas kojelaudassa :), se ei sovi ison mittariston kanssa nykypaikalle, paikka samam katkaisin siirtyy vaan alemmas kojelaudassa.
Jari Kaukonen

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ESCORT MK1 mittareista

Viesti Kirjoittaja esko » Su Kesäkuu 2. 0:11:38 2013

Aito vai ei mutta sössitty kumminkii. Näyttäis kyllä aidolta...
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1546070
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Vastaa Viestiin