200:n lohkon sylinteriputken seinämävahvuus?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

200:n lohkon sylinteriputken seinämävahvuus?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Tammikuu 7. 19:59:58 2008

Onkohan kukaan mittaillut noita putkien "paksuuksia" vakio 200 lohkosta?

Itse mittasin tossa 205:n lohkon putkenpaksuudeksi n. 5,5mm. Mittausmenetelmä meni näin eli vesipumpun rei`än yläreunalta putken keskelle mitta digitönärillä, siihen nollaus. Sitten kansitasosta mitta sylinterin ja ulkoreunan väliltä, jolloin pitäisi tulla aika tarkka mitta tosta putken paksuudesta.

Jos joku on ton joskus mitannut tai olisi mahdollista mitata 200 lohkosta niin tarvitsisin tietää tuon mitan ihan pienen vertailun vuoksi.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ti Tammikuu 8. 12:37:07 2008

suurinpiirtein sama on 200 voin tarkastaa illalla mutta se meneekin puhki ihan muualta ensiksi

http://s129.photobucket.com/albums/p204 ... adh001.jpg

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Tammikuu 8. 14:27:36 2008

Olenkin tuon sinun lohkon kuvan joskus aikaisemminkin nähnyt, mutta kun sitä nyt tarkemmin ihmettelin niin heräsi kysymys, että onko toi poraus tehty hieman epäkeskeisesti alkuperäiseen nähden vai onko alkuperäisten putkien paksuuksissa noin isoja heittoja, että menee puhki jostain kohtaa ja johonkin kohtiin jää vielä hyvin tavaraa.

No jos kehtaat vielä tuon mitan ottaa, kun kerkiät niin saan vähän lisää osviittaa omaan tutkimukseeni.

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » La Tammikuu 12. 14:42:41 2008

MikkoT kirjoitti:Olenkin tuon sinun lohkon kuvan joskus aikaisemminkin nähnyt, mutta kun sitä nyt tarkemmin ihmettelin niin heräsi kysymys, että onko toi poraus tehty hieman epäkeskeisesti alkuperäiseen nähden vai onko alkuperäisten putkien paksuuksissa noin isoja heittoja, että menee puhki jostain kohtaa ja johonkin kohtiin jää vielä hyvin tavaraa.

No jos kehtaat vielä tuon mitan ottaa, kun kerkiät niin saan vähän lisää osviittaa omaan tutkimukseeni.
Poraus osuu aina kohdalleen, sylinterien väli on mitä on. Valu on se ongelma, siinä mittatarkkuus on jotain aivan muuta.
Eli valettaessa lohkoa sylinteriputkien aihio tulee sinne päin. Koneistuksessa reikä ei sitten tule keskellä valuaihiota.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Tammikuu 12. 20:51:55 2008

Rasmus kirjoitti:Poraus osuu aina kohdalleen, sylinterien väli on mitä on. Valu on se ongelma, siinä mittatarkkuus on jotain aivan muuta.
Eli valettaessa lohkoa sylinteriputkien aihio tulee sinne päin. Koneistuksessa reikä ei sitten tule keskellä valuaihiota.
No kyllä minäkin tuon valusta mahdollisesti johtuvan heittelyn ymmärrän, mutta tossa bpasin kuvassa on joka putki niin nätisti vain toiselta puolen mennyt puhki, että se pisti vähän mietityttämään.
Kun noita lohkoja itse mittailin noin puolen kymmentä niin aika samanlaisia noi mitat tuosta vesipumpun rei'ältä olivat, joten kyllä siitäkin jotain osviittaa saa katsottua.

No odotellaan, että bpasi kerkiää mittailla/kommentoida tänne niin minä olen ainakin sen jälkeen taas viisaampi.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Tammikuu 13. 14:29:10 2008

MikkoT kirjoitti:
Rasmus kirjoitti:Poraus osuu aina kohdalleen, sylinterien väli on mitä on. Valu on se ongelma, siinä mittatarkkuus on jotain aivan muuta.
Eli valettaessa lohkoa sylinteriputkien aihio tulee sinne päin. Koneistuksessa reikä ei sitten tule keskellä valuaihiota.
No kyllä minäkin tuon valusta mahdollisesti johtuvan heittelyn ymmärrän, mutta tossa bpasin kuvassa on joka putki niin nätisti vain toiselta puolen mennyt puhki, että se pisti vähän mietityttämään.
Kun noita lohkoja itse mittailin noin puolen kymmentä niin aika samanlaisia noi mitat tuosta vesipumpun rei'ältä olivat, joten kyllä siitäkin jotain osviittaa saa katsottua.

No odotellaan, että bpasi kerkiää mittailla/kommentoida tänne niin minä olen ainakin sen jälkeen taas viisaampi.
just tulin ruotista tg:ltä omassa on "vakio"pyttyjenväli (olen nähnyt siirrettyjäkin) huomenna otan mitan töissä käteen ja mittaan.......

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ma Tammikuu 14. 19:20:58 2008

5,5-6mm oli (kolmea eri 200 mittasin)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Tammikuu 15. 14:16:56 2008

Kiitokset Pasi. Itse olisin odottanut 200 olevan paksummalla putkella kuin 205, mutta ei noissa ainakaan hyvin iso ero ole todellisuudessa.
Pitää jatkaa tutkiskelua joku päivä.

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ke Tammikuu 16. 11:00:24 2008

Paljonko pitäisi vähintään olla sylinteriputken paksuus? Edes karkea arvio?

Mittailin muuten cvh:n lohkosta seinämävahvuuksia semmosella tönärillä johon hioin kolon että saa vesikanavaan työnnettyä sen toisen tönärin leuan tällä sai helposti mitattua putken paksuuden ja sai mitattua joka sylinteristä paksuudet.
Jäsen #1112

gaagamel
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Tammikuu 1. 13:04:35 2008
Paikkakunta: Mouhijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gaagamel » Su Tammikuu 20. 9:28:58 2008

AnttiR kirjoitti:Paljonko pitäisi vähintään olla sylinteriputken paksuus? Edes karkea arvio?

Mittailin muuten cvh:n lohkosta seinämävahvuuksia semmosella tönärillä johon hioin kolon että saa vesikanavaan työnnettyä sen toisen tönärin leuan tällä sai helposti mitattua putken paksuuden ja sai mitattua joka sylinteristä paksuudet.
Tämä tieto kiinnostais tännekkin suuntaan. Vanhaa golognen v6 konetta on porattu 4mm ja seinämänvahvuudeksi jäi noin 5 mm. Painettakin olisi tulossa.

-vk-
projektit:
taunus coupe gt -72,
taunus stw -77 2.8 v6,
P100
transit -92
olympia maamoottori.
vw tdi
valametti
wiikströmmi
yms..

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Tammikuu 22. 2:48:21 2008

Tuota varmasti kestävää putken minimipaksuutta voi olla aika vaikea arvioida, mutta ihan omiin ja muualta urkittuihin kokemuksiin perustuen tollainen 205 lohko kestää n. 2bar ennen kuin halkeaa ja siinä on toi putken paksuus n. 5,5mm, kuten jo todettiin.
Tästä jos tehdään jotain päätelmiä niin yksi mm kestää painetta n. 0,3-0,4 bar ennen kuin se antaa periksi, mutta kestoon vaikuttaa myös koneen muut ominaisuudet esim. puristussuhde, seos ja sytkäennakot, mutta lopullinen tietyn koneen kesto ei selviä kuin kokeilemalla, mutta se asia pitää näissäkin muistaa, että kaiken saa rikki, jos tahallaan hajottaa.

Edit: Olen kyllä samoilla linjoilla TVR:n kanssa, että tehohan noi lopullisesti hajottaa ja toi oma arviointi oli nyt ihan karkea haku, kun puhutaan järkevistä muutaman sadan hepan koneista.
2,0 cossun koneesta saadaan tehoa ulos 1,5-2,0 bar ahdoilla n. 500-600 heppaa, riippuen koneen palikoista ja ahtimen koosta, mutta itse lähden siitä, että tollainen 205 lohko kestää oikein rakennetussa koneessa järkevällä käytöllä sen n. 550hv. Tosta voidaan sitten tehdä oletus, että milli putken paksuutta kestää n. 100hv.
Viimeksi muokannut MikkoT, Ti Tammikuu 22. 13:35:02 2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Tammikuu 22. 11:36:55 2008

MikkoT kirjoitti:Tuota varmasti kestävää putken minimipaksuutta voi olla aika vaikea arvioida, mutta ihan omiin ja muualta urkittuihin kokemuksiin perustuen tollainen 205 lohko kestää n. 2bar ennen kuin halkeaa ja siinä on toi putken paksuus n. 5,5mm, kuten jo todettiin.
Tästä jos tehdään jotain päätelmiä niin yksi mm kestää painetta n. 0,3-0,4 bar ennen kuin se antaa periksi, mutta kestoon vaikuttaa myös koneen muut ominaisuudet esim. puristussuhde, seos ja sytkäennakot, mutta lopullinen tietyn koneen kesto ei selviä kuin kokeilemalla, mutta se asia pitää näissäkin muistaa, että kaiken saa rikki, jos tahallaan hajottaa.
Sen verran tarkennusta tohon että ahtopaine ei sitä lohkoo säre vaan tuotettu teho (sylinteri paineet).
Vakio ahtimella tulee 2 baarilla eri lukemia kun esim. HX50:llä.
Vertaus on kyllä huono koska tolla vakiolla saattaa haleta herkemmin kun 50:llä, mutta ymmärrätte varmaan...
Tietty halkeemiseen on monesti muitakin syitä, kuten mikko jo tuossa totesikin "kaiken saa rikki"

gaagamel
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Tammikuu 1. 13:04:35 2008
Paikkakunta: Mouhijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gaagamel » Ti Tammikuu 22. 22:56:17 2008

TVR kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Tuota varmasti kestävää putken minimipaksuutta voi olla aika vaikea arvioida, mutta ihan omiin ja muualta urkittuihin kokemuksiin perustuen tollainen 205 lohko kestää n. 2bar ennen kuin halkeaa ja siinä on toi putken paksuus n. 5,5mm, kuten jo todettiin.
Tästä jos tehdään jotain päätelmiä niin yksi mm kestää painetta n. 0,3-0,4 bar ennen kuin se antaa periksi, mutta kestoon vaikuttaa myös koneen muut ominaisuudet esim. puristussuhde, seos ja sytkäennakot, mutta lopullinen tietyn koneen kesto ei selviä kuin kokeilemalla, mutta se asia pitää näissäkin muistaa, että kaiken saa rikki, jos tahallaan hajottaa.
Sen verran tarkennusta tohon että ahtopaine ei sitä lohkoo säre vaan tuotettu teho (sylinteri paineet).
Vakio ahtimella tulee 2 baarilla eri lukemia kun esim. HX50:llä.
Vertaus on kyllä huono koska tolla vakiolla saattaa haleta herkemmin kun 50:llä, mutta ymmärrätte varmaan...
Tietty halkeemiseen on monesti muitakin syitä, kuten mikko jo tuossa totesikin "kaiken saa rikki"
jep ja vanhemmissa lohkoissa epäilisin olevan myös valuvaihteluita esim huokosia jne. Poraus / reikä ei ehkä keskellä jne.

Tähän asti ei ole ollut mitää hajuakaan että voiko tuo oma projekti kestää
mutta katotaan ny, pikkubudejttikone kuitenkin vain.

-vk-
projektit:
taunus coupe gt -72,
taunus stw -77 2.8 v6,
P100
transit -92
olympia maamoottori.
vw tdi
valametti
wiikströmmi
yms..

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Tammikuu 30. 17:20:59 2008

Tämä nyt ei välttämättä tänne kuulu, mutta koitetaas kepillä jäätä, eli onko kellään minkäänlaista tietoa 207 Sierran lohkosta (onko edes Sierran?) ja siis sen Vahvuuksista/heikkouksista.
Tarkennettakoon että lohko on vähäpäästöisen IS koneen lohko ja ei ole ns. Suomi malli.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Tammikuu 30. 18:15:18 2008

tumppe kirjoitti:Tämä nyt ei välttämättä tänne kuulu, mutta koitetaas kepillä jäätä, eli onko kellään minkäänlaista tietoa 207 Sierran lohkosta (onko edes Sierran?) ja siis sen Vahvuuksista/heikkouksista.
Tarkennettakoon että lohko on vähäpäästöisen IS koneen lohko ja ei ole ns. Suomi malli.
ihan sama lohko kun 205 mut saastemallin lisäjutuille paikat.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Tammikuu 30. 18:33:15 2008

ytte kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Tämä nyt ei välttämättä tänne kuulu, mutta koitetaas kepillä jäätä, eli onko kellään minkäänlaista tietoa 207 Sierran lohkosta (onko edes Sierran?) ja siis sen Vahvuuksista/heikkouksista.
Tarkennettakoon että lohko on vähäpäästöisen IS koneen lohko ja ei ole ns. Suomi malli.
ihan sama lohko kun 205 mut saastemallin lisäjutuille paikat.
Purin just pari viikkoa sit kaikki saaste paskat pois ja lohkoon ei mee kyl yhtään mitään niihin liittyviä juttuja.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ke Tammikuu 30. 18:38:16 2008

siinä taisi olla erona yksi öp anturin lisäpaikka mahdollisuus..

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Tammikuu 30. 19:49:05 2008

JP kirjoitti:siinä taisi olla erona yksi öp anturin lisäpaikka mahdollisuus..
Missähän päin se mahtais olla, imu-, pako-, etu- vaiko takapuolella lohkoa?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin