200:n lohkon sylinteriputken seinämävahvuus?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
200:n lohkon sylinteriputken seinämävahvuus?
Onkohan kukaan mittaillut noita putkien "paksuuksia" vakio 200 lohkosta?
Itse mittasin tossa 205:n lohkon putkenpaksuudeksi n. 5,5mm. Mittausmenetelmä meni näin eli vesipumpun rei`än yläreunalta putken keskelle mitta digitönärillä, siihen nollaus. Sitten kansitasosta mitta sylinterin ja ulkoreunan väliltä, jolloin pitäisi tulla aika tarkka mitta tosta putken paksuudesta.
Jos joku on ton joskus mitannut tai olisi mahdollista mitata 200 lohkosta niin tarvitsisin tietää tuon mitan ihan pienen vertailun vuoksi.
Itse mittasin tossa 205:n lohkon putkenpaksuudeksi n. 5,5mm. Mittausmenetelmä meni näin eli vesipumpun rei`än yläreunalta putken keskelle mitta digitönärillä, siihen nollaus. Sitten kansitasosta mitta sylinterin ja ulkoreunan väliltä, jolloin pitäisi tulla aika tarkka mitta tosta putken paksuudesta.
Jos joku on ton joskus mitannut tai olisi mahdollista mitata 200 lohkosta niin tarvitsisin tietää tuon mitan ihan pienen vertailun vuoksi.
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
suurinpiirtein sama on 200 voin tarkastaa illalla mutta se meneekin puhki ihan muualta ensiksi
http://s129.photobucket.com/albums/p204 ... adh001.jpg
http://s129.photobucket.com/albums/p204 ... adh001.jpg
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Olenkin tuon sinun lohkon kuvan joskus aikaisemminkin nähnyt, mutta kun sitä nyt tarkemmin ihmettelin niin heräsi kysymys, että onko toi poraus tehty hieman epäkeskeisesti alkuperäiseen nähden vai onko alkuperäisten putkien paksuuksissa noin isoja heittoja, että menee puhki jostain kohtaa ja johonkin kohtiin jää vielä hyvin tavaraa.
No jos kehtaat vielä tuon mitan ottaa, kun kerkiät niin saan vähän lisää osviittaa omaan tutkimukseeni.
No jos kehtaat vielä tuon mitan ottaa, kun kerkiät niin saan vähän lisää osviittaa omaan tutkimukseeni.
-
- Ylläpitäjä
Poraus osuu aina kohdalleen, sylinterien väli on mitä on. Valu on se ongelma, siinä mittatarkkuus on jotain aivan muuta.MikkoT kirjoitti:Olenkin tuon sinun lohkon kuvan joskus aikaisemminkin nähnyt, mutta kun sitä nyt tarkemmin ihmettelin niin heräsi kysymys, että onko toi poraus tehty hieman epäkeskeisesti alkuperäiseen nähden vai onko alkuperäisten putkien paksuuksissa noin isoja heittoja, että menee puhki jostain kohtaa ja johonkin kohtiin jää vielä hyvin tavaraa.
No jos kehtaat vielä tuon mitan ottaa, kun kerkiät niin saan vähän lisää osviittaa omaan tutkimukseeni.
Eli valettaessa lohkoa sylinteriputkien aihio tulee sinne päin. Koneistuksessa reikä ei sitten tule keskellä valuaihiota.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
No kyllä minäkin tuon valusta mahdollisesti johtuvan heittelyn ymmärrän, mutta tossa bpasin kuvassa on joka putki niin nätisti vain toiselta puolen mennyt puhki, että se pisti vähän mietityttämään.Rasmus kirjoitti:Poraus osuu aina kohdalleen, sylinterien väli on mitä on. Valu on se ongelma, siinä mittatarkkuus on jotain aivan muuta.
Eli valettaessa lohkoa sylinteriputkien aihio tulee sinne päin. Koneistuksessa reikä ei sitten tule keskellä valuaihiota.
Kun noita lohkoja itse mittailin noin puolen kymmentä niin aika samanlaisia noi mitat tuosta vesipumpun rei'ältä olivat, joten kyllä siitäkin jotain osviittaa saa katsottua.
No odotellaan, että bpasi kerkiää mittailla/kommentoida tänne niin minä olen ainakin sen jälkeen taas viisaampi.
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
just tulin ruotista tg:ltä omassa on "vakio"pyttyjenväli (olen nähnyt siirrettyjäkin) huomenna otan mitan töissä käteen ja mittaan.......MikkoT kirjoitti:No kyllä minäkin tuon valusta mahdollisesti johtuvan heittelyn ymmärrän, mutta tossa bpasin kuvassa on joka putki niin nätisti vain toiselta puolen mennyt puhki, että se pisti vähän mietityttämään.Rasmus kirjoitti:Poraus osuu aina kohdalleen, sylinterien väli on mitä on. Valu on se ongelma, siinä mittatarkkuus on jotain aivan muuta.
Eli valettaessa lohkoa sylinteriputkien aihio tulee sinne päin. Koneistuksessa reikä ei sitten tule keskellä valuaihiota.
Kun noita lohkoja itse mittailin noin puolen kymmentä niin aika samanlaisia noi mitat tuosta vesipumpun rei'ältä olivat, joten kyllä siitäkin jotain osviittaa saa katsottua.
No odotellaan, että bpasi kerkiää mittailla/kommentoida tänne niin minä olen ainakin sen jälkeen taas viisaampi.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Paljonko pitäisi vähintään olla sylinteriputken paksuus? Edes karkea arvio?
Mittailin muuten cvh:n lohkosta seinämävahvuuksia semmosella tönärillä johon hioin kolon että saa vesikanavaan työnnettyä sen toisen tönärin leuan tällä sai helposti mitattua putken paksuuden ja sai mitattua joka sylinteristä paksuudet.
Mittailin muuten cvh:n lohkosta seinämävahvuuksia semmosella tönärillä johon hioin kolon että saa vesikanavaan työnnettyä sen toisen tönärin leuan tällä sai helposti mitattua putken paksuuden ja sai mitattua joka sylinteristä paksuudet.
Jäsen #1112
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti Tammikuu 1. 13:04:35 2008
- Paikkakunta: Mouhijärvi
- Viesti:
Tämä tieto kiinnostais tännekkin suuntaan. Vanhaa golognen v6 konetta on porattu 4mm ja seinämänvahvuudeksi jäi noin 5 mm. Painettakin olisi tulossa.AnttiR kirjoitti:Paljonko pitäisi vähintään olla sylinteriputken paksuus? Edes karkea arvio?
Mittailin muuten cvh:n lohkosta seinämävahvuuksia semmosella tönärillä johon hioin kolon että saa vesikanavaan työnnettyä sen toisen tönärin leuan tällä sai helposti mitattua putken paksuuden ja sai mitattua joka sylinteristä paksuudet.
-vk-
projektit:
taunus coupe gt -72,
taunus stw -77 2.8 v6,
P100
transit -92
olympia maamoottori.
vw tdi
valametti
wiikströmmi
yms..
taunus coupe gt -72,
taunus stw -77 2.8 v6,
P100
transit -92
olympia maamoottori.
vw tdi
valametti
wiikströmmi
yms..
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Tuota varmasti kestävää putken minimipaksuutta voi olla aika vaikea arvioida, mutta ihan omiin ja muualta urkittuihin kokemuksiin perustuen tollainen 205 lohko kestää n. 2bar ennen kuin halkeaa ja siinä on toi putken paksuus n. 5,5mm, kuten jo todettiin.
Tästä jos tehdään jotain päätelmiä niin yksi mm kestää painetta n. 0,3-0,4 bar ennen kuin se antaa periksi, mutta kestoon vaikuttaa myös koneen muut ominaisuudet esim. puristussuhde, seos ja sytkäennakot, mutta lopullinen tietyn koneen kesto ei selviä kuin kokeilemalla, mutta se asia pitää näissäkin muistaa, että kaiken saa rikki, jos tahallaan hajottaa.
Edit: Olen kyllä samoilla linjoilla TVR:n kanssa, että tehohan noi lopullisesti hajottaa ja toi oma arviointi oli nyt ihan karkea haku, kun puhutaan järkevistä muutaman sadan hepan koneista.
2,0 cossun koneesta saadaan tehoa ulos 1,5-2,0 bar ahdoilla n. 500-600 heppaa, riippuen koneen palikoista ja ahtimen koosta, mutta itse lähden siitä, että tollainen 205 lohko kestää oikein rakennetussa koneessa järkevällä käytöllä sen n. 550hv. Tosta voidaan sitten tehdä oletus, että milli putken paksuutta kestää n. 100hv.
Tästä jos tehdään jotain päätelmiä niin yksi mm kestää painetta n. 0,3-0,4 bar ennen kuin se antaa periksi, mutta kestoon vaikuttaa myös koneen muut ominaisuudet esim. puristussuhde, seos ja sytkäennakot, mutta lopullinen tietyn koneen kesto ei selviä kuin kokeilemalla, mutta se asia pitää näissäkin muistaa, että kaiken saa rikki, jos tahallaan hajottaa.
Edit: Olen kyllä samoilla linjoilla TVR:n kanssa, että tehohan noi lopullisesti hajottaa ja toi oma arviointi oli nyt ihan karkea haku, kun puhutaan järkevistä muutaman sadan hepan koneista.
2,0 cossun koneesta saadaan tehoa ulos 1,5-2,0 bar ahdoilla n. 500-600 heppaa, riippuen koneen palikoista ja ahtimen koosta, mutta itse lähden siitä, että tollainen 205 lohko kestää oikein rakennetussa koneessa järkevällä käytöllä sen n. 550hv. Tosta voidaan sitten tehdä oletus, että milli putken paksuutta kestää n. 100hv.
Viimeksi muokannut MikkoT, Ti Tammikuu 22. 13:35:02 2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Sen verran tarkennusta tohon että ahtopaine ei sitä lohkoo säre vaan tuotettu teho (sylinteri paineet).MikkoT kirjoitti:Tuota varmasti kestävää putken minimipaksuutta voi olla aika vaikea arvioida, mutta ihan omiin ja muualta urkittuihin kokemuksiin perustuen tollainen 205 lohko kestää n. 2bar ennen kuin halkeaa ja siinä on toi putken paksuus n. 5,5mm, kuten jo todettiin.
Tästä jos tehdään jotain päätelmiä niin yksi mm kestää painetta n. 0,3-0,4 bar ennen kuin se antaa periksi, mutta kestoon vaikuttaa myös koneen muut ominaisuudet esim. puristussuhde, seos ja sytkäennakot, mutta lopullinen tietyn koneen kesto ei selviä kuin kokeilemalla, mutta se asia pitää näissäkin muistaa, että kaiken saa rikki, jos tahallaan hajottaa.
Vakio ahtimella tulee 2 baarilla eri lukemia kun esim. HX50:llä.
Vertaus on kyllä huono koska tolla vakiolla saattaa haleta herkemmin kun 50:llä, mutta ymmärrätte varmaan...
Tietty halkeemiseen on monesti muitakin syitä, kuten mikko jo tuossa totesikin "kaiken saa rikki"
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti Tammikuu 1. 13:04:35 2008
- Paikkakunta: Mouhijärvi
- Viesti:
jep ja vanhemmissa lohkoissa epäilisin olevan myös valuvaihteluita esim huokosia jne. Poraus / reikä ei ehkä keskellä jne.TVR kirjoitti:Sen verran tarkennusta tohon että ahtopaine ei sitä lohkoo säre vaan tuotettu teho (sylinteri paineet).MikkoT kirjoitti:Tuota varmasti kestävää putken minimipaksuutta voi olla aika vaikea arvioida, mutta ihan omiin ja muualta urkittuihin kokemuksiin perustuen tollainen 205 lohko kestää n. 2bar ennen kuin halkeaa ja siinä on toi putken paksuus n. 5,5mm, kuten jo todettiin.
Tästä jos tehdään jotain päätelmiä niin yksi mm kestää painetta n. 0,3-0,4 bar ennen kuin se antaa periksi, mutta kestoon vaikuttaa myös koneen muut ominaisuudet esim. puristussuhde, seos ja sytkäennakot, mutta lopullinen tietyn koneen kesto ei selviä kuin kokeilemalla, mutta se asia pitää näissäkin muistaa, että kaiken saa rikki, jos tahallaan hajottaa.
Vakio ahtimella tulee 2 baarilla eri lukemia kun esim. HX50:llä.
Vertaus on kyllä huono koska tolla vakiolla saattaa haleta herkemmin kun 50:llä, mutta ymmärrätte varmaan...
Tietty halkeemiseen on monesti muitakin syitä, kuten mikko jo tuossa totesikin "kaiken saa rikki"
Tähän asti ei ole ollut mitää hajuakaan että voiko tuo oma projekti kestää
mutta katotaan ny, pikkubudejttikone kuitenkin vain.
-vk-
projektit:
taunus coupe gt -72,
taunus stw -77 2.8 v6,
P100
transit -92
olympia maamoottori.
vw tdi
valametti
wiikströmmi
yms..
taunus coupe gt -72,
taunus stw -77 2.8 v6,
P100
transit -92
olympia maamoottori.
vw tdi
valametti
wiikströmmi
yms..
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Tämä nyt ei välttämättä tänne kuulu, mutta koitetaas kepillä jäätä, eli onko kellään minkäänlaista tietoa 207 Sierran lohkosta (onko edes Sierran?) ja siis sen Vahvuuksista/heikkouksista.
Tarkennettakoon että lohko on vähäpäästöisen IS koneen lohko ja ei ole ns. Suomi malli.
Tarkennettakoon että lohko on vähäpäästöisen IS koneen lohko ja ei ole ns. Suomi malli.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
ihan sama lohko kun 205 mut saastemallin lisäjutuille paikat.tumppe kirjoitti:Tämä nyt ei välttämättä tänne kuulu, mutta koitetaas kepillä jäätä, eli onko kellään minkäänlaista tietoa 207 Sierran lohkosta (onko edes Sierran?) ja siis sen Vahvuuksista/heikkouksista.
Tarkennettakoon että lohko on vähäpäästöisen IS koneen lohko ja ei ole ns. Suomi malli.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Purin just pari viikkoa sit kaikki saaste paskat pois ja lohkoon ei mee kyl yhtään mitään niihin liittyviä juttuja.ytte kirjoitti:ihan sama lohko kun 205 mut saastemallin lisäjutuille paikat.tumppe kirjoitti:Tämä nyt ei välttämättä tänne kuulu, mutta koitetaas kepillä jäätä, eli onko kellään minkäänlaista tietoa 207 Sierran lohkosta (onko edes Sierran?) ja siis sen Vahvuuksista/heikkouksista.
Tarkennettakoon että lohko on vähäpäästöisen IS koneen lohko ja ei ole ns. Suomi malli.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Missähän päin se mahtais olla, imu-, pako-, etu- vaiko takapuolella lohkoa?JP kirjoitti:siinä taisi olla erona yksi öp anturin lisäpaikka mahdollisuus..
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)