Apua vilkun toimintaan! TOIMII!

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Apua vilkun toimintaan! TOIMII!

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Lokakuu 31. 19:33:00 2007

Mnjooh.. kyllä lyö matalaks nuo sähköviat :(

Elikkä, projektina tuo escort ja vikana tämä: vilkut eivät toimi.
Mitä on tullut tehty/testattua:

- kaikki muut sähkölaitteet toimivat, kattovalo, ajovalot, pitkät, rekisterikilven valo, ovikytkimet, jne jne jne jne, mutta eivät vilkut
- kaikki vilkkuvalot ehjiä
- vilkkurele testattu varmasti toimivalla/uudella, navat 49, 49a ja 31 eli DIN vilkkurele
- kokoonpano täysin sama, kuin ennen purkua. ennen purkua vilkut toimivat ok
- autossa on ohitettu alkuperäinen laturi/jännitteensäädin ja valoilla on omat releet, jotka toimivat moitteettomasti

Miten vika esiintyy:

- vilkkurele pitää summeriääntä kun vilkun laittaa viiksestä päälle, mittaristossa palaa lähestulkoon kokoajan vilkun valo, itse vilkkuvalot palavat kokoajan, tai riippuu kummalle puolelle vilkuttaa
- kaikkea on käytännössä testattu ja hermot menee, pitäisi katsastukseen mennä ja kaikki muu toimii :(

Mistä tuo esim. johtuu että vilkkurele pitää tuota ääntä?? Kiitoksia avusta, pääsispä yksi vanhakoppa pian liikenteeseen :)
Viimeksi muokannut cossuton, To Marraskuu 1. 19:13:14 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Lokakuu 31. 19:47:44 2007

Onko toista viikseä kokeiltu? Ihan vain tällainen arvaus. Tosin erikoista olisi että purettuna hajoaisi :?

sr
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maaliskuu 10. 8:12:42 2004
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja sr » Ke Lokakuu 31. 19:59:20 2007

Maadoitukset tarkistettu? Korin ja moottorin välinen maadoitus kunnossa?
#809

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Lokakuu 31. 20:23:25 2007

Testattu toimivalla viiksellä.
Korin ja moottorin maadoitus toimii. Tai näin ainakin uskoisin, sen verran hyvin on tehty.
Maadoituspisteet tarkistettu/hiottu että ottavat varmasti maihin.

Voisiko plussa ottaa maahan jossain vaiheessa? Aiheuttaako se tota summerimökää?
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Lokakuu 31. 22:07:55 2007

onko hätävilkkukatkaisimella varustetut sähköt ?

mulla on vain 2-napainen vilkkurele.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Marraskuu 1. 6:08:00 2007

Brenda kirjoitti:onko hätävilkkukatkaisimella varustetut sähköt ?

mulla on vain 2-napainen vilkkurele.
Eipä ole koskaan tuossa hätävilkkua ollut..
alkuperäinen pohja on kolmenapaiselle releelle..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

orkkisgt
Viestit: 414
Liittynyt: Ke Toukokuu 2. 23:01:46 2007

Viesti Kirjoittaja orkkisgt » To Marraskuu 1. 7:07:53 2007

cossuton kirjoitti:
Brenda kirjoitti:onko hätävilkkukatkaisimella varustetut sähköt ?

mulla on vain 2-napainen vilkkurele.
Eipä ole koskaan tuossa hätävilkkua ollut..
alkuperäinen pohja on kolmenapaiselle releelle..
vika löytyy todennäköisesti takavaloista. Vilkkujen maadotusten hyvä putsaus autto omassa,

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Marraskuu 1. 8:44:15 2007

onkohan tuo DIN-rele nyt se oikea vanhakoppaan ???

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Marraskuu 1. 16:56:46 2007

Itsellä välikorissa kolminapainen rele mutta siinä hätävilkut

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Marraskuu 1. 19:12:34 2007

Noniin, miten tämän nyt sanoisi :roll:
Vilkut toimii.. --> latausjänite oli väärä :roll:
Eli kokeiltiin tänään starttaa jne, niin tulin samalla kokoilleeksi vilkkuja ja ne toimivat ok. Eli siis ennen virtaa antoi akkulaturi, jossa 8V..

Mutta kiitos vastauksista ja eiköhän tuo rakkine kohta ole leimassa ;)
Muistaako kukaan 90-luvulta mk1 escoa jossa oli ZOL-47 rekkarina?
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » Pe Marraskuu 2. 21:38:05 2007

hep,
cossuton kirjoitti:Noniin, miten tämän nyt sanoisi :roll:
Vilkut toimii.. --> latausjänite oli väärä :roll:
...
nyt te kaikki nauratte mulle, ettekä usko, mutta sanonpa silti..

kun tuolla luki, että rele pitää summeriääntä, niin mulle tuli mieleen käyttöjännitejutut, 6V vs. 12V pyörähti päässä, mutta ajattelin, että kun eskot kuitenkin aina sen 12V...

wanha vilkkurelehän pelaa niin, että vilkuille virtaa -> lämmittää bi-metallijousta, lämpenee, taipuu, katkaisee virran -> jäähtyy, kytkee, jne.. eli jos vilkkujen virta ei ole oikea, niin rytmi sekoaa, niinkuin nyt tässäkin.

jälkiviisaus on parasta viisautta..
-timppa
#176

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Marraskuu 8. 11:52:25 2007

Onneksi pulma ratkesi, mutta kerrotaanpa yksi vilkkujen puute syy: virta-avain. :shock: Elikkäs toissa päivänä sattui käteen ekaksi LTD:n vara-avaimet käteen ennen originaaleja. Virtalukko kääntyi vaivoin startti-asentoon eikä kunnolla palauttanut on-asentoon. Vaan kävi kuitenkin ja lähdin liikkeelle. Kun pistin vilkun päälle, mitään ei tapahtunut. Ajelin ilman vilkkuja ja varmaan lisäsin taas jenkkiautoilijoiden mainetta kaistanvaihdoissa. Kunnes yksissä valoissa tuli mieleen, että kokeilenpas orgisavaimia ja seuraava kaistanvaihto tik-tak-tik-tak-tik-tak. Eli miten ihmeessä suutarin tekemä virta-avain saa kaiken muun autossa pelaamaan muttei vilkkuja? :lol:

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Marraskuu 9. 11:35:47 2007

Arvaus: eikös aika monessa "jenkissä" virta-avaimen ympärillä kulje mukana isompi osa, josta saa väännettyä auton käyntiin? Se saattaisi liittyä jotenkin virtalukon pohjaan ja sitä myöten auton sähköihin.

Vastaa Viestiin