Jarrupääsylinteri kojelaudan alle?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Jarrupääsylinteri kojelaudan alle?

Viesti Kirjoittaja ls454 » Pe Syyskuu 28. 11:52:02 2007

Onko kukaan siirtänyt Esko mk1 sen jarrupääsylinteriä konehuoneesta kojelaudan alle. Jos on , niin mitä pääsylinteriä olette käyttäneet, pitäis riittää levyjarruille eteen ja taakse.Jos jollain kuvia aiheesta olen kiinnostunut.
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Syyskuu 28. 12:47:59 2007

Karkaa heti alkuun vähän aiheesta, mutta tuolla on jotain juttua pääsylkyn ja tehostimen kääntämisestä:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=108401

Eikös pedalboxissa pääsylinterit tule kabiinin puolelle.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Syyskuu 28. 13:19:00 2007

jouni kirjoitti: Eikös pedalboxissa pääsylinterit tule kabiinin puolelle.
Kyllä.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

pedalbox

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Syyskuu 28. 22:18:05 2007

Jos katuauto pedalbox on laiton säädettävän tasapainon takia
portaaton tasapainon säätö

mut jos jokin muu hupi/race auto boxsii kehiin vaan

etujarrut ja takajarrut kummallakin oma pääsylinteri

girling halvin yleisin mutta silti hyvä eri kokosia olemas jarrujen mukaan.
viriliikkeet tietää neuvoo ali ja ape rally rac ja lautam jne.

sit on kalliimpia jos haluu autoracing luettelossa hinnat

esko MK1 ja 2 pääsylkyt sisällä myös kytkin
sierra konehuoneessa jos oikein muistan
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: pedalbox

Viesti Kirjoittaja Tinde » La Syyskuu 29. 9:16:37 2007

Fomococars kirjoitti:Jos katuauto pedalbox on laiton säädettävän tasapainon takia
portaaton tasapainon säätö
Tästäkin on vängätty iät ja ajat että saako olla vai ei. Mulla ainakin on katuautossa.
AKE:n ohje:
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."

Minä tulkitsen tuon niin että saa olla, mulla ainakin pedalbox on juurikin sen takia että jarruvoimien suhde saadaan normaaliksi, koska autossa on alkuperäisestä poikkeavat jarrut.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Syyskuu 29. 10:19:28 2007

Tinden kanssa samoilla linjoilla. Vuodenvaihteessa muuttui säädökset vihdoinkin järkevään suuntaan vanhasta tolkuttomasta prosenttisekoilusta.
Nykyään tulkitaan todellakin jarrut ja tukivarret turvallisuutta parantaviksi seikoiksi ja ei mene edes välttämättä prosentteja. (ihme juttu kun mietit escon vakiojarruja ja vaahtokarkkipuslia) :wink:
Ja kaikki muutokset pitää tehdä viimmesenpäälle oikein ja virallisesti (hitsaukset ym suunnittelu).
Nykyisetkin tulkinnat voi muuttua jos muutama "rytöpetteri" vie paskoja leimalle ja tulee hylkyjä tai jopa onnettomuuksia kun satulat putos linnunpaskahitsauksesta. Toivon että harrastajat tajuu tämän.
Semmostakin olen huomannu että auttaa asiaa jos tiedustelee ja keskustelee asioista ennen toteutusta mahdollisen katsastajan kanssa eikä mene suinpäin takkiauki konttorille jonkin gloonihirviön kanssa :wink:

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Syyskuu 29. 11:59:12 2007

Mulla on myös bedalboxi autossa, ihan normi muutoskatsastuksilla meni, tosin leimamiehelle piti kyllä vähän opettaa äidinkieltä ja tekniikaa.
#6
Escort -75

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Syyskuu 29. 12:55:49 2007

Eikös pedalboxissa päde sama kun nelilinkeissä ja säädettävissä alatukivarsissa etta pitää olla valmistus todistus.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Syyskuu 29. 13:50:32 2007

TVR kirjoitti:Eikös pedalboxissa päde sama kun nelilinkeissä ja säädettävissä alatukivarsissa etta pitää olla valmistus todistus.
Ei ainakaan mulla tarvinnu keväällä. Mistään ei tarvinnu mitään. Sanottiin että näkeevät mikä on tehty hyvin ja mikä ei kun asiaa etukäteen tiedustelin. Mulla oli syynissä kaikki mahdollinen luokiteltu (4 ryhmä). Rallimaailmassa on punakilpisistä vaadittu valmistetod. sääd. osista.
Nääkin asiat taitaa riippua konttorista ja ihmisistä.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » La Syyskuu 29. 16:06:36 2007

TVR kirjoitti:Eikös pedalboxissa päde sama kun nelilinkeissä ja säädettävissä alatukivarsissa etta pitää olla valmistus todistus.
Ei välttämättä.


779/1998
11 §
Akseliston muutokset
1. b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

13 §
Jarrujen muutokset
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;


http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Syyskuu 29. 17:50:35 2007

TVR kirjoitti:Eikös pedalboxissa päde sama kun nelilinkeissä ja säädettävissä alatukivarsissa etta pitää olla valmistus todistus.
Mun piti näyttää paperit alkuperäisyydestä.
#6
Escort -75

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » La Syyskuu 29. 19:46:09 2007

Ilkka_H kirjoitti: Mun piti näyttää paperit alkuperäisyydestä.
Lienee konttorikohtaista. Multa ei ole ikinä kyselty mitään lappuja, pedalboxista eikä 4-linkeistä tms.

Joskus vuonna '95 kun oli laitettu RS-tangot, panhard ja pystyiskarit ja 1740cc kentti, isäukko kävi muutoskatsastamassa auton. Nosturilla ollessa oli inssi huutanut toiselle että "tuus nyt katsomaan sääkin". No toinen tuli ja totesi että "jumalauta siälä on oikein pilsteinit" ja hyvä oli, ei muuta kuin leima paperiin... :D

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Syyskuu 29. 20:07:28 2007

Tinde kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti: Mun piti näyttää paperit alkuperäisyydestä.
Lienee konttorikohtaista. Multa ei ole ikinä kyselty mitään lappuja, pedalboxista eikä 4-linkeistä tms.

Joskus vuonna '95 kun oli laitettu RS-tangot, panhard ja pystyiskarit ja 1740cc kentti, isäukko kävi muutoskatsastamassa auton. Nosturilla ollessa oli inssi huutanut toiselle että "tuus nyt katsomaan sääkin". No toinen tuli ja totesi että "jumalauta siälä on oikein pilsteinit" ja hyvä oli, ei muuta kuin leima paperiin... :D
Linkeistä ei mullakaan mitään kyselty, katsari roikku nosturilla yhdestä linkistä ja sano että kyllä nää kestää :)
#6
Escort -75

jassi
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Elokuu 20. 16:16:51 2003

Re: pedalbox

Viesti Kirjoittaja jassi » To Lokakuu 11. 12:43:03 2007

Tinde kirjoitti:
Fomococars kirjoitti:Jos katuauto pedalbox on laiton säädettävän tasapainon takia
portaaton tasapainon säätö
Tästäkin on vängätty iät ja ajat että saako olla vai ei. Mulla ainakin on katuautossa.
AKE:n ohje:
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."

Minä tulkitsen tuon niin että saa olla, mulla ainakin pedalbox on juurikin sen takia että jarruvoimien suhde saadaan normaaliksi, koska autossa on alkuperäisestä poikkeavat jarrut.

Olen kuullut hyväksyttävän (n.5vuotta+) sitten sil tyylillä, et ei ole ajon aikana säädettävissä! eli ei vaijeri käyttöstä säätörullaa paneelissa.
Katsarikohtaisia pitkälti tänäpäivänä nää kaikennäköset muutokset.. :roll:

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Lokakuu 11. 13:43:44 2007

Mulla on ollu sama käsitys "ei ole ajon aikana säädettävissä!"
Luulisin että joku lukitus tuohon säätöön kelpuuttais sen katsurille.
Mitenkä paljon noita jarru tasapainoja sitten rallimiehet kesken EK:n säätelee?

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Lokakuu 11. 16:39:23 2007

Voidaan tietysti saivarrella että onko venttiili ja mekanismi vastaavat asiat. Toisaalta, koska AKE ohjeistaa pedal-boxin olevan sallittu, voitaneen kuvitella että venttiili = mekanismi, tässä tapauksessa.

Toisaalta, AKE vaihtaa mielipiteitään yhtä helposti kuin meikäläinen sukkia niin tästäkään ei voi olla ihan varma...


"
13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.
"

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Lokakuu 11. 22:02:48 2007

Niin onhan noissa aika iso ero, säätöventtiili: http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... nmitat.jpg
Bedalboxin säädin: http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... aijeri.jpg

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Marraskuu 11. 13:36:22 2007

Nyt löytyi sopivan mallinen pääsylinteri jossa on polkimet mukana ja erillisellä jarrunestesäiliöllä ,melkeimpä "bolt on" . Suzuki 4wd pakusta.
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Marraskuu 11. 13:43:57 2007

pystytkö tyrkkäämään kuvaa

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Ma Marraskuu 12. 12:37:38 2007

Laita e-mail os yv.nä niin laitan kuvan kun värkki on valmis
Brenda kirjoitti:pystytkö tyrkkäämään kuvaa
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Jarrulainsäädäntöä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Marraskuu 29. 17:44:11 2007

Mielenkiintoista miten pykälät muuttuu ja hyvä niin jos ne eduksi meille harrastajille.
Kunhan pyritään opastamaan mahdolliset aidan alittajat ajoissa oikeeseen suuntaan. Pikku hiljaa siinä samas elvytellään oikeaoppista turvallista rakentamista.
Muutama vuosi sitten piti Roissa olla esko kilpureissa yms. bedalboxsäätö lukittu katsastuksen ajaksi niin että ei ole takapainoiset jarrut eli normaaliksi.
sitten alettettiin ilmeisesti vähän kaikkialla vainoamaan taka-akseli yms. muutoksia prosenttiuhkailuilla ja autoverolla. Tuloksena oli että autot tuli ns. punakilpiseksi. *usessa oli ne jotka olivat rakentanu katukäyttöön moisia raasereita ja jos oli kerinny tulla rosentit jo lappuun niin .....
Nytten moiset muutokset on taas hyväksyttyjä ja osin jopa hyväksi että konepellin alla olevat hepat vastaa muuta tekniikka. Ettei jää takasilta liikennevaloihin kun paukulla lähetään sillai mukavasti savun keskeltä liikkeelle. Jokin aika sitten pari vuotta about pedalbox auto oli yhtä kuin kilpa-auto täällä Roissa kun asiaa tiedustelin ja jouduin hivenen tekemään muutoksia mut sehän kasvattaa rakentaja luonnetta :lol:

Papereista puheen ollen Ford Escort Mk1 ja 2 68-80 Gr.4 nelilikki, alatukivarret säädettävät, pedalbox onkos niistä varmuuskopiota kellään tallessa. Siitä lapusta joka tuli tuotteen mukana.

harley.davidsonfi@gmail.com
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Joulukuu 7. 13:00:10 2007

niin, mulla oli eskossa sylinteri koe laudan alla ja putketki meni taakse auton sisällä... oli ihan toimiva systeemi... sylinteri on hiasesta. koko värkki ois myynnissä nyt ku se vähä karkas.... :lol:
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » La Joulukuu 15. 15:25:41 2007

Itelle on tulos Tiltonin alumiininen lattiapoljin ryhmä tuohon escoon. Pääsee erilleen tuosta escon omasta ehkä vähemmän hyvästä poljin ryhmästä. Nyt saa sitten myös sen rasittavan vinossa olevan ratti akselin sommiteltua suoraan kun polkimet ei ole edessä.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Huhtikuu 12. 15:20:10 2008

Kun näistä bedal bokseista on juttua ollut ja cortinaan pitäis joku passeli jarrusylkkä saada ja tuo pedal box kyllä tois mukavasti lisää tilaa konehuoneeseen jossa sitä kaivataan kyllä. Jollain kuvaa miten mk1 escon poljinasetelma kiinnittyy tulipeltiin? Rallydesingiltä kun sais alle 200£ täydellisen poljinasetelman kaikilla kolmella pääsylinterillä. :roll:

Vastaa Viestiin