Jarrupääsylinteri kojelaudan alle?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006
Jarrupääsylinteri kojelaudan alle?
Onko kukaan siirtänyt Esko mk1 sen jarrupääsylinteriä konehuoneesta kojelaudan alle. Jos on , niin mitä pääsylinteriä olette käyttäneet, pitäis riittää levyjarruille eteen ja taakse.Jos jollain kuvia aiheesta olen kiinnostunut.
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Karkaa heti alkuun vähän aiheesta, mutta tuolla on jotain juttua pääsylkyn ja tehostimen kääntämisestä:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=108401
Eikös pedalboxissa pääsylinterit tule kabiinin puolelle.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=108401
Eikös pedalboxissa pääsylinterit tule kabiinin puolelle.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
pedalbox
Jos katuauto pedalbox on laiton säädettävän tasapainon takia
portaaton tasapainon säätö
mut jos jokin muu hupi/race auto boxsii kehiin vaan
etujarrut ja takajarrut kummallakin oma pääsylinteri
girling halvin yleisin mutta silti hyvä eri kokosia olemas jarrujen mukaan.
viriliikkeet tietää neuvoo ali ja ape rally rac ja lautam jne.
sit on kalliimpia jos haluu autoracing luettelossa hinnat
esko MK1 ja 2 pääsylkyt sisällä myös kytkin
sierra konehuoneessa jos oikein muistan
portaaton tasapainon säätö
mut jos jokin muu hupi/race auto boxsii kehiin vaan
etujarrut ja takajarrut kummallakin oma pääsylinteri
girling halvin yleisin mutta silti hyvä eri kokosia olemas jarrujen mukaan.
viriliikkeet tietää neuvoo ali ja ape rally rac ja lautam jne.
sit on kalliimpia jos haluu autoracing luettelossa hinnat
esko MK1 ja 2 pääsylkyt sisällä myös kytkin
sierra konehuoneessa jos oikein muistan
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Re: pedalbox
Tästäkin on vängätty iät ja ajat että saako olla vai ei. Mulla ainakin on katuautossa.Fomococars kirjoitti:Jos katuauto pedalbox on laiton säädettävän tasapainon takia
portaaton tasapainon säätö
AKE:n ohje:
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."
Minä tulkitsen tuon niin että saa olla, mulla ainakin pedalbox on juurikin sen takia että jarruvoimien suhde saadaan normaaliksi, koska autossa on alkuperäisestä poikkeavat jarrut.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Tinden kanssa samoilla linjoilla. Vuodenvaihteessa muuttui säädökset vihdoinkin järkevään suuntaan vanhasta tolkuttomasta prosenttisekoilusta.
Nykyään tulkitaan todellakin jarrut ja tukivarret turvallisuutta parantaviksi seikoiksi ja ei mene edes välttämättä prosentteja. (ihme juttu kun mietit escon vakiojarruja ja vaahtokarkkipuslia)
Ja kaikki muutokset pitää tehdä viimmesenpäälle oikein ja virallisesti (hitsaukset ym suunnittelu).
Nykyisetkin tulkinnat voi muuttua jos muutama "rytöpetteri" vie paskoja leimalle ja tulee hylkyjä tai jopa onnettomuuksia kun satulat putos linnunpaskahitsauksesta. Toivon että harrastajat tajuu tämän.
Semmostakin olen huomannu että auttaa asiaa jos tiedustelee ja keskustelee asioista ennen toteutusta mahdollisen katsastajan kanssa eikä mene suinpäin takkiauki konttorille jonkin gloonihirviön kanssa
Nykyään tulkitaan todellakin jarrut ja tukivarret turvallisuutta parantaviksi seikoiksi ja ei mene edes välttämättä prosentteja. (ihme juttu kun mietit escon vakiojarruja ja vaahtokarkkipuslia)

Ja kaikki muutokset pitää tehdä viimmesenpäälle oikein ja virallisesti (hitsaukset ym suunnittelu).
Nykyisetkin tulkinnat voi muuttua jos muutama "rytöpetteri" vie paskoja leimalle ja tulee hylkyjä tai jopa onnettomuuksia kun satulat putos linnunpaskahitsauksesta. Toivon että harrastajat tajuu tämän.
Semmostakin olen huomannu että auttaa asiaa jos tiedustelee ja keskustelee asioista ennen toteutusta mahdollisen katsastajan kanssa eikä mene suinpäin takkiauki konttorille jonkin gloonihirviön kanssa

-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Ei ainakaan mulla tarvinnu keväällä. Mistään ei tarvinnu mitään. Sanottiin että näkeevät mikä on tehty hyvin ja mikä ei kun asiaa etukäteen tiedustelin. Mulla oli syynissä kaikki mahdollinen luokiteltu (4 ryhmä). Rallimaailmassa on punakilpisistä vaadittu valmistetod. sääd. osista.TVR kirjoitti:Eikös pedalboxissa päde sama kun nelilinkeissä ja säädettävissä alatukivarsissa etta pitää olla valmistus todistus.
Nääkin asiat taitaa riippua konttorista ja ihmisistä.
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Ei välttämättä.TVR kirjoitti:Eikös pedalboxissa päde sama kun nelilinkeissä ja säädettävissä alatukivarsissa etta pitää olla valmistus todistus.
779/1998
11 §
Akseliston muutokset
1. b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;
13 §
Jarrujen muutokset
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Lienee konttorikohtaista. Multa ei ole ikinä kyselty mitään lappuja, pedalboxista eikä 4-linkeistä tms.Ilkka_H kirjoitti: Mun piti näyttää paperit alkuperäisyydestä.
Joskus vuonna '95 kun oli laitettu RS-tangot, panhard ja pystyiskarit ja 1740cc kentti, isäukko kävi muutoskatsastamassa auton. Nosturilla ollessa oli inssi huutanut toiselle että "tuus nyt katsomaan sääkin". No toinen tuli ja totesi että "jumalauta siälä on oikein pilsteinit" ja hyvä oli, ei muuta kuin leima paperiin...

-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Linkeistä ei mullakaan mitään kyselty, katsari roikku nosturilla yhdestä linkistä ja sano että kyllä nää kestääTinde kirjoitti:Lienee konttorikohtaista. Multa ei ole ikinä kyselty mitään lappuja, pedalboxista eikä 4-linkeistä tms.Ilkka_H kirjoitti: Mun piti näyttää paperit alkuperäisyydestä.
Joskus vuonna '95 kun oli laitettu RS-tangot, panhard ja pystyiskarit ja 1740cc kentti, isäukko kävi muutoskatsastamassa auton. Nosturilla ollessa oli inssi huutanut toiselle että "tuus nyt katsomaan sääkin". No toinen tuli ja totesi että "jumalauta siälä on oikein pilsteinit" ja hyvä oli, ei muuta kuin leima paperiin...

#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke Elokuu 20. 16:16:51 2003
Re: pedalbox
Tinde kirjoitti:Tästäkin on vängätty iät ja ajat että saako olla vai ei. Mulla ainakin on katuautossa.Fomococars kirjoitti:Jos katuauto pedalbox on laiton säädettävän tasapainon takia
portaaton tasapainon säätö
AKE:n ohje:
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."
Minä tulkitsen tuon niin että saa olla, mulla ainakin pedalbox on juurikin sen takia että jarruvoimien suhde saadaan normaaliksi, koska autossa on alkuperäisestä poikkeavat jarrut.
Olen kuullut hyväksyttävän (n.5vuotta+) sitten sil tyylillä, et ei ole ajon aikana säädettävissä! eli ei vaijeri käyttöstä säätörullaa paneelissa.
Katsarikohtaisia pitkälti tänäpäivänä nää kaikennäköset muutokset..

-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Voidaan tietysti saivarrella että onko venttiili ja mekanismi vastaavat asiat. Toisaalta, koska AKE ohjeistaa pedal-boxin olevan sallittu, voitaneen kuvitella että venttiili = mekanismi, tässä tapauksessa.
Toisaalta, AKE vaihtaa mielipiteitään yhtä helposti kuin meikäläinen sukkia niin tästäkään ei voi olla ihan varma...
"
13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja
g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.
"
Toisaalta, AKE vaihtaa mielipiteitään yhtä helposti kuin meikäläinen sukkia niin tästäkään ei voi olla ihan varma...
"
13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja
g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.
"
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Niin onhan noissa aika iso ero, säätöventtiili: http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... nmitat.jpg
Bedalboxin säädin: http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... aijeri.jpg
Bedalboxin säädin: http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... aijeri.jpg
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Jarrulainsäädäntöä
Mielenkiintoista miten pykälät muuttuu ja hyvä niin jos ne eduksi meille harrastajille.
Kunhan pyritään opastamaan mahdolliset aidan alittajat ajoissa oikeeseen suuntaan. Pikku hiljaa siinä samas elvytellään oikeaoppista turvallista rakentamista.
Muutama vuosi sitten piti Roissa olla esko kilpureissa yms. bedalboxsäätö lukittu katsastuksen ajaksi niin että ei ole takapainoiset jarrut eli normaaliksi.
sitten alettettiin ilmeisesti vähän kaikkialla vainoamaan taka-akseli yms. muutoksia prosenttiuhkailuilla ja autoverolla. Tuloksena oli että autot tuli ns. punakilpiseksi. *usessa oli ne jotka olivat rakentanu katukäyttöön moisia raasereita ja jos oli kerinny tulla rosentit jo lappuun niin .....
Nytten moiset muutokset on taas hyväksyttyjä ja osin jopa hyväksi että konepellin alla olevat hepat vastaa muuta tekniikka. Ettei jää takasilta liikennevaloihin kun paukulla lähetään sillai mukavasti savun keskeltä liikkeelle. Jokin aika sitten pari vuotta about pedalbox auto oli yhtä kuin kilpa-auto täällä Roissa kun asiaa tiedustelin ja jouduin hivenen tekemään muutoksia mut sehän kasvattaa rakentaja luonnetta
Papereista puheen ollen Ford Escort Mk1 ja 2 68-80 Gr.4 nelilikki, alatukivarret säädettävät, pedalbox onkos niistä varmuuskopiota kellään tallessa. Siitä lapusta joka tuli tuotteen mukana.
harley.davidsonfi@gmail.com
Kunhan pyritään opastamaan mahdolliset aidan alittajat ajoissa oikeeseen suuntaan. Pikku hiljaa siinä samas elvytellään oikeaoppista turvallista rakentamista.
Muutama vuosi sitten piti Roissa olla esko kilpureissa yms. bedalboxsäätö lukittu katsastuksen ajaksi niin että ei ole takapainoiset jarrut eli normaaliksi.
sitten alettettiin ilmeisesti vähän kaikkialla vainoamaan taka-akseli yms. muutoksia prosenttiuhkailuilla ja autoverolla. Tuloksena oli että autot tuli ns. punakilpiseksi. *usessa oli ne jotka olivat rakentanu katukäyttöön moisia raasereita ja jos oli kerinny tulla rosentit jo lappuun niin .....
Nytten moiset muutokset on taas hyväksyttyjä ja osin jopa hyväksi että konepellin alla olevat hepat vastaa muuta tekniikka. Ettei jää takasilta liikennevaloihin kun paukulla lähetään sillai mukavasti savun keskeltä liikkeelle. Jokin aika sitten pari vuotta about pedalbox auto oli yhtä kuin kilpa-auto täällä Roissa kun asiaa tiedustelin ja jouduin hivenen tekemään muutoksia mut sehän kasvattaa rakentaja luonnetta

Papereista puheen ollen Ford Escort Mk1 ja 2 68-80 Gr.4 nelilikki, alatukivarret säädettävät, pedalbox onkos niistä varmuuskopiota kellään tallessa. Siitä lapusta joka tuli tuotteen mukana.
harley.davidsonfi@gmail.com
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Itelle on tulos Tiltonin alumiininen lattiapoljin ryhmä tuohon escoon. Pääsee erilleen tuosta escon omasta ehkä vähemmän hyvästä poljin ryhmästä. Nyt saa sitten myös sen rasittavan vinossa olevan ratti akselin sommiteltua suoraan kun polkimet ei ole edessä.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Kun näistä bedal bokseista on juttua ollut ja cortinaan pitäis joku passeli jarrusylkkä saada ja tuo pedal box kyllä tois mukavasti lisää tilaa konehuoneeseen jossa sitä kaivataan kyllä. Jollain kuvaa miten mk1 escon poljinasetelma kiinnittyy tulipeltiin? Rallydesingiltä kun sais alle 200£ täydellisen poljinasetelman kaikilla kolmella pääsylinterillä. 
