Rst + MS + efi + edis

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Rst + MS + efi + edis

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Toukokuu 15. 9:27:35 2007

Pähkäilin että laitanko tämän tänne vai tuonne megasquirt-keskusteluun, mutta kokeillaan nyt ensin täältä.
Eli ihan simppeli juttu kun nyt olen vasta ensimmäistä Megaa virittelemässä kiinni autoon (Rs Turbon kone + efin imusarja + edis4). Johdotuksen ajattelin tehdä tämän kaavion mukaan, mutta toi "stepper IAC" tossa hämää, kun se näyttää virranjakajalta/hukkakipinäpuolalta, mutta siihenhän ei tule johtoja muualta kun edikseltä. Eli mikä mokkula toi tuossa nyt on ja mitä virkaa sillä on tossa systeemissä? Entä mitä ne extratoiminnot on mihin niitä johtoja voidaan käyttää muussa tapauksessa, jos tota stepperiä ei kytketä?
Toinen kysymys liittyy tohon FAST IDLEen eli minkä tyyppinen tyhjäkäyntiventtiili tossa efin imusarjassa on ja miten kytketään? Sen verran imusarjaa tutkin, että sellasta ke-jetin tyyppistä ratkasua (jossa tuota ei tarvitse kytkeä ollenkaan) en löytänyt siitä.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Toukokuu 15. 13:02:35 2007

Asiat liittyvät kovasti toisiinsa. Eli tuo stepper on tyhjäkäynnin ohjausta varten joissakin autoissa. Ford ei ole tuota juuri harrastanut. Vaaditaan MS-II joka tapauksessa jotta stepperiä pystyy ohjaamaan niin kuin tuossa kuvassa mainitaankin. Sulla siis MS-I. Ero on lähinnä prosessoripäivitys jonka voi tehdä halutessaan. Muuten kaavio näyttää hyvältä ja alkuperäistä vastaavalta:

http://www.megamanual.com/v22manual/extwir.gif

Tuossa siis pinni 30 ohjaa tyhjäkäyntiä releen kautta, mutta Jos Fordin solenoidia meinaa ohjata niin se pitää laittaa tuon releen paikalle. Rele on liian hidas PWM ohjaukseen. Se solenoidi on siinä imusarjan kyljessä EFI tekstin E:n vieressä. Toinen vaihtoehto on ottaa KE:stä se mokkula, mutta se sitten toimii niin kuin toimii. Ehkä hyvinkin, mutta sitä ei voi säätää mitenkään.

Tuolta lisälukemista:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#Fidle
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Toukokuu 15. 16:03:42 2007

Eli johdot 25, 27, 29 ja 31 jäävät sitten odottamaan jos joskus vaikka säätää noita tuulettimen ym. ohjauksia.
Toi pinni 30 on siis maadoittava eli kunhan sen tyhjäkäyntisolenoidin toiseen pinniin kytkee +12V, niin pitäis toimia suoraan? Ilmeisesti virta pysyy kohtuullisen pienenä, jos kerta voi suoraan kytkeä? "The FIdle should always be wired through a relay, since MegaSquirt is only capable of handling ~500mA in the 'Fidle' circuit'"
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Toukokuu 15. 17:59:47 2007

Tyypillisesti pinniin 25 tulee SAW, eli signaali EDIS moduulille. Solenoidi voidaan ja pitää kytkeä suoraan, mutta Megasta pitää vaihtaa sitä ohjaava transistori järeämpään.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Toukokuu 16. 9:24:03 2007

Ahaa, tässä kaaviossa SAW on merkitty pinniin 36, mutta ilmeisesti näitä on tehty monella eri tavalla. Eihän sillä kai niin väliä kunhan vaan tietää miten omassa megassa on kytketty noi ulostulot.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Toukokuu 16. 10:24:09 2007

Joo, ei sillä väliä ole. 25 on vaan niin kivasti 24:sen vieressä kun ne samaan mikrofonikaapeliin menee kuitenkin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Heinäkuu 23. 10:11:05 2007

Jatketaas tähän samaan, eli nyt on paketti kasassa ja ensimmäiset savutkin otettu (koneesta siis, ei onneksi megasta :) ). Jotain on kuitenkin pielessä, kun käy tosi huonosti. Kaasua saa painaa reilusti että lähtee käyntiin ja sittenkin käy vaan hetken aikaa ja koko ajan täytyy pumpata kaasua. Kipinää tulee joka tulpalle, sen oon tarkistanu. Mistä päin kannattais alkaa seuraavaksi etsimään vikaa? Varmaan olisi hyvä tarkistaa etten oo onnistunu sotkemaan megan asetuksia mitenkään? Mitään tietoja en oo kyllä ecuun polttanu, eli siellä pitäis olla JesseT:n laittamat asetukset, joilla luulis ainakin käyvän tyhjäkäyntiä, kun suunnilleen samanlaiset kokoonpanot kyseessä.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Heinäkuu 23. 12:40:27 2007

Mitä seosmittari sanoo (viittaa laihaan, että joutuu kaasua polkemaan)? Paljonko suuttimien tuotto, ja onko req_fuel arvo korjattu vastaavaksi? Näyttääkö MAP oikein ilmanpainetta? Nokan ajoitus kunnossa (puristuspaineista näkee suurinpiirtein)?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Heinäkuu 23. 12:56:35 2007

Kyllä se seosmittari taisi myös aika laihaa seosta näyttää, täytyy vielä tarkistaa. Suuttimien tuotto on 400cc, oisko ollu @ 3 bar. En oo korjannu sitä req_fuel arvoa, mutta sullahan on kai samankokoset suuttimet? MAP näyttää oikeaa ilmanpainetta. Nokan ajotus täytyy tarkistaa, se tuli itellenikin mieleen, vaikka kansi on kyllä ollut koko ajan paikallaan siitä lähtien kun kone on vaihdettu toisesta kopasta ja silloin oli ainakin kohdallaan. Mutta onhan se saattanut hypätä hampaan sivuun jossain vaiheessa.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Heinäkuu 26. 9:13:57 2007

No niinhän se oli, että nokkahihna oli jollain ihme tavalla pompannut hampaan verran sivuun. Varmaankin siinä kun ensimmäisen kerran kone lähti käyntiin, kun ensin kuulosti että olis hörähtäny käyntiin ihan hyvin ja sitten samantien alkoi tukehtua. Sen jälkeen nimittäin ei sitten lähtenyt enää ilman kaasua käyntiin. Oli kyllä Briskin tulpistakin osa menny aika huonon näköiseksi ja yhestä oli pieni palanen lohjennutkin. Aiemmin otin siis vaan yhden tulpan (joka sattui näyttämään ihan hyvältä) irti ja sillä kokeilin kaikki tulpanjohdot läpi, että lyö kipinää. Pientä laiskuutta, mutta hyvin se niillä kävi vielä vanhassa kopassa eikä tulpat vanhatkaan olleet. No oishan se ehkä niilläkin vielä toiminut, kun vaan sai ajotuksen oikein, mutta eipä noilla Briskeillä montaa tonnia sitten ollu käyttöikää näköjään.

Vaihdoin siis tavalliset tulpat ja laitoin ajotuksen kohdilleen niin johan alkoi käymään; ei tosin vieläkään käy tyhjäkäyntiä, mutta pienellä kaasulla käy melko tasasesti ja ottaa kierroksiakin. Mulla ei oo vielä se tyhjäkäyntimootori kytketty, joten siitä voi johtua ettei kylmänä käy tyhjää, mutta ei se kyllä käynyt lämpimänäkään. Yksi syy voi olla, että VEMSin laajakaistalta näyttäis tulevan väärää outputtia suhteessa megan asetuksiin, kun näyttää VEMSin mittari eri lukemia kun megan näyttö. EGO-correction näytti olevan max 10% VE-kartasta, mutta sehän varmaan riittää sotkemaan tyhjäkäynnin? No täytyy saatää se kohdilleen ja katsoa auttaako, kunhan ehtii. Ei jaksanut enää eilen yöllä alkaa säätämään enempää.

Vaikutti muuten ihan pätevältä toi unix-pohjainen Megatunix. Laittoi vaan megan kiinni koneeseen, niin hetken aikaa läppäri ja mega keskusteli keskenään ja sitten kaikki oli valmiina käytettävksi - ilman mitään .ini-tiedostojen säätöä.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Heinäkuu 26. 11:06:23 2007

Lähes kaikki jotka on CVH turbotuksen tehnyt EFI:n imusarjalla on joutunut poraamaan sen kaasuläpässä olevan reiän vähän suuremmaksi jotta saa ilmaa tarpeeksi tyhjäkäyntiin olettaen että tyhjäkäynninsäätöä ei tarvita lämpimällä koneella. Muuten ole se säätöruuvin säätöalue riittänyt.
Mutta laita nyt nuo seoshommat ensin kuntoon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kemes » To Heinäkuu 26. 14:54:38 2007

Niinkuin Jesse sanoi, kaasuläppää on jouduttu poraamaan. Itse muistaakseni porasin 2,5mm terällä, jonka jälkeen päästiin alueelle. Tämän jälkeen pystyi tyhjäkäyntiruuvista (joka kaasuläpän vieressä) säätämän tyhjäkäynnin kohdilleen.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Heinäkuu 26. 15:33:00 2007

Muistankin lukeneeni tosta jossain, että täytyy porata sitä kaasuläpän reikää isommaksi...mutta kiitos tiedosta kuitenkin, kun eihän sitä olisi taas muistanut. Katotaan nyt ensin kun saa seokset kohdilleen, että miten toimii ja poraillaan sitten jos tarvitsee.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Elokuu 2. 10:57:37 2007

Tyhjäkäynnin sain toimimaan lämpimänä, kun porasin kaasuläpän reikää vähän isommaksi ja otin säätöruuvin täysin auki. Ei ehkä toi 2,5mm reikä oo ihan riittävästi kun käy edelleen vähän liian matalasti (n. 700-800 rpm). Kytkin sen tyhjäkäyntimoottorin kiinni, mutta tuntuu että se ei tee mitään, koska kylmänä ei käy tyhjäkäyntiä. En vielä ehtiny mittaamaan yleismittarilla tuleeko sinne liittimeen mitään jännitettä, mutta voiko sen moottorin toimintaa testata millään helposti? Onko jotain vastusarvoja tai muuta mitä voisi mitata?

Ajaminen onkin sitten aikamoista nykimistä ja pauketta. Seokset pomppii niin ettei niistä ota oikein mitään selvää. Mulla on nyt se lamda-säätö kokonaan pois kun en saanut sitä VEMSin mittaria conffattua Megatunen mukaan, kun en saanut koko mittariin yhteyttä. Yritin sitten säätää megaa VEMSin mukaan, mutta ei sekään onnistunut vaikka tuolla VEMS-foorumilla oli aiheesta jotain juttuakin. No katsotaan jos sieltä löytyisi jotain lisätietoa, mutta miten tuon Megan voisi saada toimimaan (edes suunnilleen) ilman sitä AFR-säätöä? Täytyykö vaan yrittää arpoa sinne VE-karttaan jotain lukuja? Onhan siihen kai jotain työkalujakin olemassa, mutta toimiiko nekin tuon lamdan avulla?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Elokuu 2. 12:55:14 2007

Muistaakseni mulla oli niinkin iso reikä kuin 4mm.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kemes » To Elokuu 2. 13:18:13 2007

Miksu, ei muutaku tänään keimolaan. Pelit ja pensselit mukaan, voidaan koittaa säätää arvoja kohdalle jos saatas sun menostas vähän tasaisempaa.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Elokuu 2. 18:27:49 2007

Muuten varmaan tulisinkin Keimolaan tänään, mutta täältä tallilta on n. 80km matkaa sinne, niin ei viitsi lähteä katsastattomalla autolla. Ja aamulla ptäis lähteä kolmen aikaan kohti Jyväskylää rallia katsomaan...ei tosin tolla autolla.:)

Suurensin kaasuläpän reiän 3 milliseks, niin käy taas vähän paremmin; sais kyllä vielä sen millin suurentaa. Muutenkin sain toimimaan vähän paremmin, eli vedossa pysyy sopivan rikkaalla, mutta tasakaasulla vetää sen verran laihalle, että nykii. Tuntuu kyllä ettei kaikki hevoset oo vielä tullu käyttöön mitä oli jo ke-jetin kanssa, mutta kyllä tolla pystyy jo ajamaan.

Vähän jännitti miten tollanen vanhan Talbotin jäähdytin riittää, kun tulee perinteisesti toi pakopesä suht lähelle ja itse jäähdytin jää kokonaan coolerin taakse (kuva sovitusvaiheesta). Ei se tosin ihan noin lähelle tullut ja tein 3mm aluminiista lämpölevyn väliin. Kyllä se flekteillä pitää lämmöt kurissa ainakin vielä näillä säillä, mutta aika rajoilla ollaan.

EDIT: Tässä parempi kuva tosta jäähdyttimestä ja tuolla muutama tuore kuva autosta muuten.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Elokuu 6. 14:52:36 2007

Porukka on varmaan kokeillut noita eri vaihtoehtoja kierroslukumittarin kytkemiseksi, joten jos joku kertoisi millä tavalla on saanut ton escortin kiekkamittarin pelaamaan ediksen kanssa (niin ei tarvitse kokeilla itse eri vaihtoehtoja läpi kun ilmeisesti ei aina toimi sittenkään). Eli onko toiminut suoraan ediksen 2-pinnistä (IDM) vai onko joutunut tekemään sellaisen diodisillan? Ja kannattaako tinata signaalijohto suoraan sinne kiekkamittariin vai saako tehtyä helpommin? Eikö se kiekkatieto alunperin tuu puolan miinuksen kautta eli voiko sitä käyttää hyväksi?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Elokuu 6. 15:33:48 2007

EDIS pin11 on toiminut hyvin. Ja se kiekkamittarin vihreä piuha tulee siis siihen vanhan puolan paikalle jo valmiiksi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Elokuu 7. 10:31:13 2007

No tossa mun ediksen johtosarjassa toi pin11 on ainut pinni missä ei ole liittimessä piuhaa ollenkaan, eikä edes paikkaa johdolle. Jos poraa sen reiän auki siitä liittimestä, niin saako sellasen pinnin (tai oikeastaan vastakappaleen) siirrettyä toisesta paikasta (esim. pin2 jolla ei ole käyttöä) vai hajoaako koko liitin helposti jos sitä alkaa irrottelemaan?

Eilen laitoin auton käymään taas viikonlopun jälkeen, niin jostain syystä ei käynyt ollenkaan kunnolla, kuulosti lähinnä joltain ruohonleikkurilta. Kyllä se kaikilla pytyillä kävi, mutta jotenkin kuulosti että putki olisi tukossa tai jotain kummallista. Kaikki näytti kuitenkin megan mukaan olevan ok ja aikani kun sitä siinä käyttelin niin alkoi taas käymään paremmin. Tuntuu, että seoksetkin hyppii tyhjäkäynnillä ihan itsestään, välillä on rikkaalla ja välillä sitten taas kohdallaan, vaikka moottorin lämmöt on ihan samassa. Mistä tollanen vaihtelu voi johtua vai pitääkö alkaa epäilemään, että toi seosmittari näyttää ihan omiaan?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Elokuu 7. 11:10:59 2007

Poraus ja pinnin siirto on mitä itsekin tein. Todella helppoa.

Kokeile rohkeasti eri req_fuel arvoja megatunesta. Jos ei auta, niin sitten katselisin vikaa jo jostakin mekaniikan puolelta. Onko nokka kohdillaan jne. jne.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Su Elokuu 19. 11:00:06 2007

Viimeksi mainittu "käy kuin ruohonleikkuri-ongelma" hävisi itsestään ja naputtava nostajakin lopetti rallatuksen, joten taas ollaan säätöongelmien kimpussa. Eilen vähän säätelin autoa ja sain tyhjäkäynnin hyväksi ja laajakaistankin pelaamaan yhteen megan kanssa vemsin firmiksen päivityksen avulla. Mutta ei se EGO-correction paljoa auta kun on sitten VE-kartta niin pielessä kun vaan voi olla. Jos säätää req_fuel arvon, niin että tyhjäkäynti on suunnilleen kohdillaan (AFR=14-15), niin menee heti ihan liian rikkaalle kun lähtee liikkeelle, tuloksena pelkkää röpellystä. Sitten jos säätää laihemmalle niin, että tyhjäkäynti-AFR=16-17 niin toimii joten kuten kiihdytyksessä, mutta tasakaasulla ei tahdo oikein edes käydä kun on niin laihalla. Boksissa valmiina ollut kartasto on varmaan sotkeutunut jossain vaiheessa, kun siinä loppuu painearvotkin jo 152 kPa:iin, vaikka eikös niiden pitäis mennä sinne 250 kPa:iin asti kun ahtoja pitäis olla n. 1-1,5 baria. Yritin muuttaa VE-karttaa käsin, mutta aina se menee jossain kohdassa pieleen, joten oisko kellään jotain hyvää lähtökohtaa millä vois koittaa? Mielellään vaikka sellasta mikä on tehty tolle Piperin 285T2 nokalle. Vastaanotetaan myös jotain hyviä vinkkejä miten ton kartan saa tehtyä fiksusti manuaalisesti.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Elokuu 19. 12:29:20 2007

Kartat oli tosiaan 250kpa asti. 2.5bar/4.0bar*250kpa=156kpa. Taitaa jokin bitti sekoittanut map anturin skaalan jossakin vaiheessa. Jos sulla on vielä alkuperäiset tallessa, niin vaihda niistä vaan asteikot.
Joka tapauksessa nyt kun sulla on laajakaista toiminnassa, niin eikös se ole parin minuutin homaa saada kartat ajettavaan kuntoon.

Voisin suositella myös uutta 10-version firmistä purkiin kun kerran säädöt on levällään.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Su Elokuu 19. 13:55:11 2007

JesseT kirjoitti: Jos sulla on vielä alkuperäiset tallessa, niin vaihda niistä vaan asteikot.
On mulla yhdet versiot tallella ja niillä sainkin sen nyt melko hyväksi, vaikka tosiaan se asteikko loppuu 152:n vai oliko se nyt 156:n. Kyllä se silläkin tuntuu toimivan ihan hyvin, mutta ehkä vähän turhankin rikkaalle menee vedossa (silloin kun sattuu ahtoputket pysymään kiinni; pitää hommata kunnon klemmarit). Niinhän sen tietysti pitääkin mennä jos kerta ne arvot on pysyneet samoina ja asteikko on vaan vaihtunut 250 --> 156. Eli pitäisikö nyt sitten vaan skaalata kaikki sen asteikon arvot 250 / 156 = 1,6:lla ja jättää kartan arvot ennalleen? Nyt siinä kartassa on aika tiheesti niitä arvoja siellä alipainealueella, mitä ihmettelin, mutta sittenhän sekin siitä korjaantuisi. Eikö ne asteikot kannata aika tasavälisenä kuitenkin tehdä vai pitääkö jotain aluetta määritellä tiheämmin?
Tyhjäkäynnillä kartan arvona on nyt muistaakseni jotain 60 (MAP=50 ja RPM=1000). Suurimmat arvot on jotain 120 luokkaa max-paineella ja keskikierrosalueella (ilmeisesti suurimman väännön kohta?) Onkohan nämä järkevän kuulosia? Ainakin tuntuu pelaanvan jotenkin noilla.
JesseT kirjoitti: Joka tapauksessa nyt kun sulla on laajakaista toiminnassa, niin eikös se ole parin minuutin homaa saada kartat ajettavaan kuntoon.
No ei nyt ihan parin minuutin -eikä parin tunninkaan :oops:- homma näköjään näillä taidoilla, mutta kyllä niitä säätöjä nyt alkaa saamaan oikeaan suuntaan pikkuhiljaa.
JesseT kirjoitti: Voisin suositella myös uutta 10-version firmistä purkiin kun kerran säädöt on levällään.
No mennään nyt tällä kun alkaa just saamaan säätöjä edes sinne päin :)
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Elokuu 19. 22:20:25 2007

Miksu kirjoitti:Eli pitäisikö nyt sitten vaan skaalata kaikki sen asteikon arvot 250 / 156 = 1,6:lla ja jättää kartan arvot ennalleen? Nyt siinä kartassa on aika tiheesti niitä arvoja siellä alipainealueella, mitä ihmettelin, mutta sittenhän sekin siitä korjaantuisi. Eikö ne asteikot kannata aika tasavälisenä kuitenkin tehdä vai pitääkö jotain aluetta määritellä tiheämmin?
Näin suosittelen, ja sytkäkartta sitten kanssa. Alapainealueella jää kartta silti tiheämmäksi, mikä on ihan hyvä vaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Su Lokakuu 14. 13:23:42 2007

Laitetaan nyt tähän samaan jatkoksi taas. Ihmeellinen vika iski taas ja nyt pitäisi ensimmäiseksi selvittää että onkohan kyseessä ihan mekaaninen vika vai onko megassa jotain häikkää.
Vika on sellainen, että kylmänä käy joten kuten ja ottaa kierroksiakin, mutta ei se käynti silloinkaan puhdasta ole. Sitten kun kone vähän lämpenee, niin sitä huonommin alkaa käymään ja käy tyhjäkäyntiäkin vain ontuen. Ja kaasua kun painaa niin tukehtuu heti tai jos painaa vain vähän kaasua niin alkaa ampumaan ilmanputsarista. Vika tuli ihan itsestään eli olin ajelemassa säätölenkkiä ja sitten tulin hetkeksi pihaan ja jätin auton käymään tyhjäkäyntiä muutamaksi minuutiksi. Sitten kun hyppäsin takaisin autoon tarkoituksena lähteä tankkaamaan niin huomasin että seokset on tosi laihalla ja tyhjäkäynti oli mennyt huonoksi, eikä ottanut ollenkaan kierroksia vaan paukkuu ja tukehtuu jos koskaa kaasuun. Tämän jälkeen kun putsasin tulpat ja kone oli jäähtynyt niin toimi taas hetken aikaa, mutta sitten sama vika tuli uudestaan. Ja sen jälkeen ei tahdo käydä oikein edes kylmänä ja vähän kun kone lämpeää niin ei lähde edes käyntiin enää.

Tuosta testilenkistä jäi lokitiedosto talteen, mutta ei siinä oikein muuta näy, kuin että seos alkaa pikkuhiljaa laihentua tyhjäkäynnin aikana (t=738s -->), jonka johdosta boksi sitten lisää suuttimien pulssinleveyttä --> laihenee edelleen, eli ilmeisesti (tulpistakin päätellen) osa menee raakana läpi. Mutta mistä vika sitten ihan yllättäen aiheutui? Tässä on Megan asetukset, jotka on ollu purkissa sisällä.

Tänään sain tällaistalokitiedostoa, joten kyllä siellä kaikki arvot kai suht järkeviltä näyttää eli onko vika sitten jossain muualla kuin megassa?

Tulpat oon vaihtanut ja tulpanjohdoista mittasin resistanssin ja ne oli n. 8-15 kohm (lyhin 8, pisin 15), mutta ei näyttäisi vika olevan siellä puolella.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ma Helmikuu 18. 10:34:03 2008

Minkäslaisia bensanpaineita/bensapumppuja olette yleensä käyttäneet näissä mega/efi rakennelmissa, itselläni on 6.5 bar pumppu, ja rupesin mietiskelemään että mahtaako toi pumppu olla liian tehokas, koska tuntuis että noi suuttimet vuotaisivat kun auto on sammuksissa.
ESCORT MK3/4

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Helmikuu 18. 13:36:35 2008

j.kangas kirjoitti:Minkäslaisia bensanpaineita/bensapumppuja olette yleensä käyttäneet näissä mega/efi rakennelmissa, itselläni on 6.5 bar pumppu, ja rupesin mietiskelemään että mahtaako toi pumppu olla liian tehokas, koska tuntuis että noi suuttimet vuotaisivat kun auto on sammuksissa.
Ei se siitä pumpusta pitäisi johtua. Paineensäädin sen paineen muutenkin laskee johonkin 3bar tietämille vai mitä sulla nyt sitten sattuu ollakkaan se peruspaine?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Helmikuu 18. 16:03:04 2008

j.kangas kirjoitti:Minkäslaisia bensanpaineita/bensapumppuja olette yleensä käyttäneet näissä mega/efi rakennelmissa, itselläni on 6.5 bar pumppu, ja rupesin mietiskelemään että mahtaako toi pumppu olla liian tehokas, koska tuntuis että noi suuttimet vuotaisivat kun auto on sammuksissa.
Ota se K/KE-jetin paineakku pois sieltä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ma Helmikuu 18. 16:33:40 2008

JesseT kirjoitti:
j.kangas kirjoitti:Minkäslaisia bensanpaineita/bensapumppuja olette yleensä käyttäneet näissä mega/efi rakennelmissa, itselläni on 6.5 bar pumppu, ja rupesin mietiskelemään että mahtaako toi pumppu olla liian tehokas, koska tuntuis että noi suuttimet vuotaisivat kun auto on sammuksissa.
Ota se K/KE-jetin paineakku pois sieltä.
Täytyypä poistaa toi varaaja sieltä ja katsoa vaikuttaako asiaan.
ESCORT MK3/4

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Helmikuu 19. 10:41:42 2008

j.kangas kirjoitti:
JesseT kirjoitti:
j.kangas kirjoitti:Minkäslaisia bensanpaineita/bensapumppuja olette yleensä käyttäneet näissä mega/efi rakennelmissa, itselläni on 6.5 bar pumppu, ja rupesin mietiskelemään että mahtaako toi pumppu olla liian tehokas, koska tuntuis että noi suuttimet vuotaisivat kun auto on sammuksissa.
Ota se K/KE-jetin paineakku pois sieltä.
Täytyypä poistaa toi varaaja sieltä ja katsoa vaikuttaako asiaan.
Toi paineakku + EFI on ylipäätäänkin aika huono idea kun toinen yrittää pitää paineen vakiona ja hidastaa sen heilahteluja ja efi taas yrittää koko ajan muuttaa painetta oikeaksi imusarjapaineen mukaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Maaliskuu 17. 15:43:16 2008

Bensanpaineeseen liittyi tavallaan toi omassa autossa ollut ongelmakin (muutama rivi ylempänä selitetty). Nimittäin kummasti alkoi käynti paranemaan kun lisäsi bensaa tankkiin... :oops: En vaan osannu ajatella, että alkais bensan loppumisen takia käymään huonosti, nimittäin kun KE-Jetillä loppui joskus bensa niin matka stoppasi "kuin seinään". Johtuu tietysti juurikin tuosta paineenvaraajasta ja muutenkin mekaanisen ruiskun ominaisuuksista. Mutta yllättävän paljon bensaa oli kulunut kun muistaakseni jotain 20 litraa tankkasin, eikä kilsoja montaa kymmentä ollut, niin ei tullu mieleenkään että olis bensa loppu. Mutta tulihan siinä säätöhommassa tyhjäkäyntiä aika paljon...

Torstaina olis tarkotus sitten mennä katsomaan mitä katsuri sanoo uusista virityksistä...
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Maaliskuu 17. 16:06:12 2008

Niin tuosta kierroslukumittarin toiminnasta piti kysyä, eli mittarilta tuleva vihreä johto on ediksen pinnissä 11, mutta mittari ei värähdäkään. Kokeilin toista mittaristoa ja edisiäkin (muistaakseni, tästä nyt on jo aikaa), mutta ei tapahdu mitään. Ja johdonkin "soitin" läpi eli oikea johto on kyseessä. Pystyykö sitä signaalia mittaamaan millään vai mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » La Maaliskuu 29. 16:12:36 2008

Miksu kirjoitti:Niin tuosta kierroslukumittarin toiminnasta piti kysyä, eli mittarilta tuleva vihreä johto on ediksen pinnissä 11, mutta mittari ei värähdäkään. Kokeilin toista mittaristoa ja edisiäkin (muistaakseni, tästä nyt on jo aikaa), mutta ei tapahdu mitään. Ja johdonkin "soitin" läpi eli oikea johto on kyseessä. Pystyykö sitä signaalia mittaamaan millään vai mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi?
Mulla on sama ongelma eli mittari näyttää nollaa, kokeilin myös sitä kytkentä mallia missä signaali tulee siitä häiriön poistajalta mittarille, mutta siinä taas näyttää noin 50% todellisista kierroksista. Joten ideoita kaivattaisiin myös täällä.
ESCORT MK3/4

Jarski80
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Lokakuu 18. 16:10:09 2005
Paikkakunta: Mänttä-vilppula

Viesti Kirjoittaja Jarski80 » Su Maaliskuu 30. 10:02:30 2008

moro. toi kiekkamittarin toimimattomuus johtuu itsemittarista .tuo ke-ruiskun mittari eikai toimi muiden järjestelmien kanssa, saaluultavasti alkuperäiseltä boksilta erilaista tietoo. J.Kankaan autossa kokeltiin -86, 1.6i mittaristoa ja kiekkamittari pelas niinkun pitikin.
jäsen # 1206
Focus edition stw -18
Fiesta st -05

exsät:
Escort rst '87 Mondeo stw -01 S-max -08
escort stw 1.8 sport -96 ,escort td stw -98,escort 1.8 stw -96 ,escort xr3 tic ,sierra mk1 1.6 ,escort mk3 1.6

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Maaliskuu 30. 10:26:02 2008

Ei se mitään tietoa saa boksilta, vaan ihan suoraan puolan jännitteeltä ottaa signaalin.

Jos on ongelmaa Edisin signaalin kanssa, niin ottakaa se Megan kierroslukuulostulosta ja siihen sen verran induktanssia että mittari lähtee eloon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Huhtikuu 7. 22:31:59 2008

No nyt painitaan sitten sytkän säätöjen kanssa. En nyt ihan käsittäny näistä ohjeista, mitä noihin Trigger Angle ja Trigger Angle addition -kohtiin tulee. Täytyy nyt tämäkin varmistaa ja varmaan monelta löytyy oikeat arvot kokoonpanoon, jossa VR-sensori on alkuperäisellä paikalla CVH-koneessa ja triggerinä 36-1 vauhtipyörä. Tällä hetkellä mulla on Trigger Angle = 66 ja pitäis olla backup-filestä ladattu arvo, mutta en nyt luota siihenkään ihan 100-prosenttisesti.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Huhtikuu 8. 0:12:28 2008

Nollat vaan nyt noihin niin kuin ohjeissa on.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Huhtikuu 8. 0:49:27 2008

JesseT kirjoitti:
j.kangas kirjoitti:
JesseT kirjoitti: Ota se K/KE-jetin paineakku pois sieltä.
Täytyypä poistaa toi varaaja sieltä ja katsoa vaikuttaako asiaan.
Toi paineakku + EFI on ylipäätäänkin aika huono idea kun toinen yrittää pitää paineen vakiona ja hidastaa sen heilahteluja ja efi taas yrittää koko ajan muuttaa painetta oikeaksi imusarjapaineen mukaan.
Se paineakku muuten menee pohjaan jo 2bar tietämillä, eli jos autossa on vaikkapa 3bar bensanpaine kaasu pohjassa, niin se on moottorijarrutuksessakin reilusti yli 2 bar. Ei pitäisi paineakun vaikuttaa silloin. Tämäkin tieto on vasta hyvin hiljakkoin kantautunut minun korviini ja niin se näyttäisi olevan myös oikeasti. Tosin jos suuttimet pitää niin paineakku on turha vehje. Sen tehtävänä on pitää paine ylhäällä sammutuksen jälkeen niin kauan, että kone ehtii jäähtyä. Näin ei pääse bensa kiehumaan määräjakajassa ja suutinputkissa. Eipä niitä paineakkuja ole paljoa sähköruiskuissa näkynytkään, vai olisko OHC IS Sierrassa jopa ollut sellainen... Turha vekotin joka tapauksessa sähköruiskun kanssa. Sähköruisku ei ole moksiskaan vaikka suutintukissa olis vähän höyryjäkin, suuttimia aukastaan kuitenkin sähköllä eikä se höyry ehdi siellä olemaan kuin hetken, kun se jo poistuu paineensäätimen kautta.

K-jetti, jossa on paineohjatut suuttimet, kiukuttelee varmasti jos suuttimille menevissä polttoaineputkissa on ilmaa tai bensahöyryä. Niissä ei myöskään ole kovin huikeat virtaukset esim. tyhjäkäynnillä, joten ilman/höyryn poistuminen on hidasta.

OFFTOPIC: Suutinten putkia ei muuten saa K/KE-jetissä korvata kumiletkulla. Käynti sekoaa, koska kumiletku joustaa. Aivan kuten ilma tai bensahöyrykin, jolloin ruiskutusmäärät on mitä sattuu. Ainoastaan alkuperäisillä tai vastaavilla kovilla muoviputkilla taikka rautaputkilla saa liittää suuttimen määräjakajaan. Asiasta on tullut jopa BOSCHilta huoltotiedote.
Jäsen #606

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Huhtikuu 8. 9:19:18 2008

olafu kirjoitti:
JesseT kirjoitti:
j.kangas kirjoitti: Täytyypä poistaa toi varaaja sieltä ja katsoa vaikuttaako asiaan.
Toi paineakku + EFI on ylipäätäänkin aika huono idea kun toinen yrittää pitää paineen vakiona ja hidastaa sen heilahteluja ja efi taas yrittää koko ajan muuttaa painetta oikeaksi imusarjapaineen mukaan.
Se paineakku muuten menee pohjaan jo 2bar tietämillä, eli jos autossa on vaikkapa 3bar bensanpaine kaasu pohjassa, niin se on moottorijarrutuksessakin reilusti yli 2 bar. Ei pitäisi paineakun vaikuttaa silloin. Tämäkin tieto on vasta hyvin hiljakkoin kantautunut minun korviini ja niin se näyttäisi olevan myös oikeasti. Tosin jos suuttimet pitää niin paineakku on turha vehje. Sen tehtävänä on pitää paine ylhäällä sammutuksen jälkeen niin kauan, että kone ehtii jäähtyä. Näin ei pääse bensa kiehumaan määräjakajassa ja suutinputkissa. Eipä niitä paineakkuja ole paljoa sähköruiskuissa näkynytkään, vai olisko OHC IS Sierrassa jopa ollut sellainen... Turha vekotin joka tapauksessa sähköruiskun kanssa. Sähköruisku ei ole moksiskaan vaikka suutintukissa olis vähän höyryjäkin, suuttimia aukastaan kuitenkin sähköllä eikä se höyry ehdi siellä olemaan kuin hetken, kun se jo poistuu paineensäätimen kautta.

K-jetti, jossa on paineohjatut suuttimet, kiukuttelee varmasti jos suuttimille menevissä polttoaineputkissa on ilmaa tai bensahöyryä. Niissä ei myöskään ole kovin huikeat virtaukset esim. tyhjäkäynnillä, joten ilman/höyryn poistuminen on hidasta.

OFFTOPIC: Suutinten putkia ei muuten saa K/KE-jetissä korvata kumiletkulla. Käynti sekoaa, koska kumiletku joustaa. Aivan kuten ilma tai bensahöyrykin, jolloin ruiskutusmäärät on mitä sattuu. Ainoastaan alkuperäisillä tai vastaavilla kovilla muoviputkilla taikka rautaputkilla saa liittää suuttimen määräjakajaan. Asiasta on tullut jopa BOSCHilta huoltotiedote.
Kiitos, hyvää tietoa. Noita määräjakajan letkuja on yleisesti korvattu ainakin teräspunosletkuilla ja valmiita satseja saa myös monesta paikkaa. Tiedä sitten miten toimii.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Huhtikuu 9. 1:13:15 2008

Teräspunosletkulla toimiikin, tosin ei välttämättä sellaisella jossa menee kumiletku sisällä. Volkkareissa on yleisesti käytetty K-jetin kanssa jotain melko kovaa muoviletkua missä on teräspunosvahvistus päällä, liekkö nämä jälkiasennusletkutkin samaa tavaraa.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Huhtikuu 9. 17:11:26 2008

Tästä on ollut meillä joskus muinoin tarinaa täällä; en haulla enää löytänyt.
Tuo määränjakajan ja suuttimen välinen letku on todella kriittinen. Joskus hain vikaa päivätolkulla autosta (iS-> K-jet turbo) johon oli laitettu nailoniputkea (ns. ilmajarruputkea) "alkuperäisten" tilalle. Toimi ok kylmänä, mutta lämpöisenä prutasi. Moottoritilan lämpötila nousi ajossa(kin) sen verran että putket pehmenivät em. seurauksin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin