startin "numero"

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Edi
Viestit: 393
Liittynyt: Su Lokakuu 3. 15:56:25 2004
Paikkakunta: Kuopio

startin "numero"

Viesti Kirjoittaja Edi » La Heinäkuu 28. 19:05:56 2007

pitäs uusia startin sisuskaluja 89" sierra 2wd cosworttiin ja katoin motonetistä niitä mut en tiiä startin numeroa :oops: eli tietääkö joku sen ettei tarvii irrottaa sitä... mistä ootte ostan startin korjaussarjoja vai uskaltaako pistää motonetistä tilausta!?
cossu
bemu

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Heinäkuu 29. 23:27:40 2007

Eikö kannattais heittää suoraan vaihtostartti?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Heinäkuu 29. 23:54:47 2007

Stefa kirjoitti:Eikö kannattais heittää suoraan vaihtostartti?
Itseasiassa ei kannata, boschilaiseen saa ainakin halvalla varaosia, eikä ole kummoinenkaan homma vaihtaa. Uusi bendix/ratas n. 15e, hiilet n. 5e ja puslat n. 5e, näillä eväillä mennään jo pitkälle. Uus startti maksaa lähes poikkeuksetta aina yli 100e ja on tietyissä tapauksissa jotain halpatuontipaskaa jonka käyttöikä jostain syystä (noinkin yksinkertainen laite) on murto-osa alkuperäisestä.

Sama pätee myös latureihin. Boschiin uusi säädin maksaa hiilineen vähän yli 20e, liukurenkaat 5e ja laakerit 10e kieppeillä. (Liukurenkaiden asennus vaatii lähes aina sorvissa käynnin. Siinä ei saa olla heittoa, heitto kuluttaa hiilet ja liukurenkaat nopeasti ja heikentää lataustehoa.) Näillä eväillä laturista saa yleensä uudenveroisen. Diodisilta maksaakin sitten jo vähän enemmän, mutta tulee silti halvemmaksi korjata vanha. Laturin putsaaminenkin pidentää sen ikää. Paskanen staattori kuumenee enemmän ja lakka lohkeilee, jonka jälkeen pöly pääsee hiomaan käämilakan irti. Tuloksena hajonnut laturi jota yleensä ei enää saa halvalla korjattua.

Startin numeroista sen verran, että samassa mallissa saattaa silti olla eri numero, eikä osat välttämättä käy aina ristiin. Joka tapauksessa sen startin joutuu kaivamaan sieltä autosta irti, jos sen korjata meinaa. Helpoimmalla pääsee, kun irrottaa sen heti suosiolla ja lukee sen numeron siitä kyljestä.
Jäsen #606

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Heinäkuu 30. 21:49:56 2007

olafu kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Eikö kannattais heittää suoraan vaihtostartti?
Itseasiassa ei kannata, boschilaiseen saa ainakin halvalla varaosia, eikä ole kummoinenkaan homma vaihtaa. Uusi bendix/ratas n. 15e, hiilet n. 5e ja puslat n. 5e, näillä eväillä mennään jo pitkälle. Uus startti maksaa lähes poikkeuksetta aina yli 100e ja on tietyissä tapauksissa jotain halpatuontipaskaa jonka käyttöikä jostain syystä (noinkin yksinkertainen laite) on murto-osa alkuperäisestä.
No aina ei mene ihan noinkaan.
2wd:stä en tiedä, mutta 4wd:n starttiin löytyy kyllä varaosia, mutta niitten laatu on vähintäänkin kyseenalainen.
Oman startin pariinkin kertaan rempanneena on kokemusta.
Ensimmäinen solenoidi jonka vaihdoin, jäi pyörittelemään starttia, vaikka virrat käänsi pois. Toinen toimi pari kuukautta, jonka jälkeen AMW:llä päätti ettei toimikaan, kun on liian kuuma. Sillä sai aina uudestaan toimimaan, kun käytti akulta suoran virran solenoidin ohjaus navassa sen verran, että kerran naksahti. Tämän jälkeen oli joitain kuukausia käytetty alkuperäinen startti taas käytössä, kunnes siitä bendix antautui. Palattiin jälleen entiseen. Tällä kertaa vaihdoin entiseen hiilet ja jälleen uuden solenoidin. Tämäkin solenoidi tekee samaa, ei vedä kuumana.
Käytetyt varaosat on ollut Lucaksen valmistamia, vaihtoehtoja ei tässä tapauksessa ole.

Edit: Katoin motonetistä, niin näittäis olevan 114€ vaihtostartti 2 wd cossuun, ei paljon kannata korjailla enää, kun tuolla hinnalla saa uutta vastaavan.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ma Heinäkuu 30. 22:28:09 2007

Kiitos tony,

tuossa oli tiivistetysti juuri se, mitä tarkoitin! ;)
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 31. 19:16:33 2007

tony the tiger kirjoitti: Edit: Katoin motonetistä, niin näittäis olevan 114€ vaihtostartti 2 wd cossuun, ei paljon kannata korjailla enää, kun tuolla hinnalla saa uutta vastaavan.
Heh... Mistäs luulisit tuon startin kasaamisessa käytettyjen osien olevan peräisin? Voin tietysti olla väärässäkin, mutta väitän, että se on sitä samaa roskaa kokonaisuudessaan, mitä ne halvat varaosatkin.

lievä offtopic: Tänään lähti takuuseen "uutta vastaava" laturi joka oli tullut suoraan tukkurilta. Hihnapyörä suti tyhjää akselilla -> mutteri kireelle niin koko paska meni jumiin. Tiedossa on tasan tarkkaan mikä osa sieltä puuttuu, mutta takuuseen koko paska niin pääsee paljon helpommalla.

Näitä halpoja osia on lähtenyt takuuseen useampaan otteeseen viimeaikoina. Yleensä hajonnut vielä melko lyhyessä ajassa, tai ollut jopa valmiiksi rikki. Sääliksi käy varaosamyyjiä, kun "Arska" tulee kivimurskalta paskana oleva työkoneen startti tai laturi kädessä... Joskus nää osat saattaa olla melko vittumaisessa paikassakin.
Jäsen #606

Edi
Viestit: 393
Liittynyt: Su Lokakuu 3. 15:56:25 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Edi » Ke Elokuu 1. 17:13:25 2007

puhistin startin ja hioin startin perällä olevat johdon kiinnityspisteet... tais olla kosketushäikkä ku oli hapettumia :roll: jos viel temppuilee ni uus tilalle
Kiitos vastauksista
cossu
bemu

Vastaa Viestiin