Pitkäiskuinen kampiakseli kenttiin

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Pitkäiskuinen kampiakseli kenttiin

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 4. 20:43:33 2007

Koitin tossa tänään huvikseni 1.6 Dieselin kampiakselia (8-limppuinen 80mm isku) kentin lohkoon. Kuulin jokkismiehiltä legendaa, että sellainen olisi jollain ollut kentissä. Mitä lie sitten jokkiksessa tehty muutettuiskuisella moottorilla... :roll: :wink: .. Mutta, sopii se sinne. Nokka-akselin käyttörattaan takia joutuu akselin päätä vähän sorvaamaan ja rattaan reikää isontamaan. Akselista pitää vähän hioa tavaraa pois, että sopii pyörimään. Lohkoonkin joutuu vähän kalvamaan tilaa, että kanget sopii olemaan.

Mutta ei ole mahdoton tehtävä. Jollain hondan kiertokangilla (noin. 145mm pitkät, alalaakeri 45mm (tällä saa dieselin akselista 84 iskuisen sivuun hiomalla), leveys mitä lie) saattaisi saada jopa ilman lohkon jatkamista, järkevällä iskusuhteella ja 87mm männillä 2-litrasen kentin joka vielä kestää kierroksiakin.

Vertailin myös DOHC/RS2000 kampiakselia kenttiin, mutta tämä on n. 5mm pidempi reunimmaisista runkolaakereista mitattuna ja aivan liian pitkä iskuinen. Sylinteritkin on vähän epämääräsellä jaolla.

Tästä muistui mieleeni, kun joskus vertailin rs2000 kannen pulttivälejä johonkin Volvon kannen mittoihin, josta tuli myös n. 5mm pituusero. Volvon kansi oli siis lyhempi. Ja sylinterijako kulkee yleensä käsi kädessä kannen pulttijaon ja runkolaakerijaon kanssa.

Nyt kun vertailis kentin tiivistettä volvon tiivisteeseen, niin sais selvyyden onko mahdollista laittaa volvon kansi kenttiin... Siis 16v. :twisted:

Kuvia aiheesta
Jäsen #606

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Heinäkuu 4. 21:48:15 2007

Soitteles Pertulle. Se muistaakseni suunnitteli tollasen ja mietti jo mitkä osat sinne passaa. Voin olla väärässäkin.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Pitkäiskuinen kampiakseli kenttiin

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Heinäkuu 4. 22:29:45 2007

olafu kirjoitti:Koitin tossa tänään huvikseni 1.6 Dieselin kampiakselia (8-limppuinen 80mm isku) kentin lohkoon. Kuulin jokkismiehiltä legendaa, että sellainen olisi jollain ollut kentissä. Mitä lie sitten jokkiksessa tehty muutettuiskuisella moottorilla... :roll: :wink: .. Mutta, sopii se sinne. Nokka-akselin käyttörattaan takia joutuu akselin päätä vähän sorvaamaan ja rattaan reikää isontamaan. Akselista pitää vähän hioa tavaraa pois, että sopii pyörimään. Lohkoonkin joutuu vähän kalvamaan tilaa, että kanget sopii olemaan.

Mutta ei ole mahdoton tehtävä. Jollain hondan kiertokangilla (noin. 145mm pitkät, alalaakeri 45mm (tällä saa dieselin akselista 84 iskuisen sivuun hiomalla), leveys mitä lie) saattaisi saada jopa ilman lohkon jatkamista, järkevällä iskusuhteella ja 87mm männillä 2-litrasen kentin joka vielä kestää kierroksiakin.

Vertailin myös DOHC/RS2000 kampiakselia kenttiin, mutta tämä on n. 5mm pidempi reunimmaisista runkolaakereista mitattuna ja aivan liian pitkä iskuinen. Sylinteritkin on vähän epämääräsellä jaolla.

Tästä muistui mieleeni, kun joskus vertailin rs2000 kannen pulttivälejä johonkin Volvon kannen mittoihin, josta tuli myös n. 5mm pituusero. Volvon kansi oli siis lyhempi. Ja sylinterijako kulkee yleensä käsi kädessä kannen pulttijaon ja runkolaakerijaon kanssa.

Nyt kun vertailis kentin tiivistettä volvon tiivisteeseen, niin sais selvyyden onko mahdollista laittaa volvon kansi kenttiin... Siis 16v. :twisted:

Kuvia aiheesta
87mm männät ei mee kenttiin putkittamatta ja kun putkittaa niin isox joutuu öljyn tuomaan ulkokautta kanteen.
Minkä volvon kantta ajattelit? Ei ainakaan 740/960 punalohkosen kannet käy.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 4. 23:17:12 2007

Jallu kirjoitti:Soitteles Pertulle. Se muistaakseni suunnitteli tollasen ja mietti jo mitkä osat sinne passaa. Voin olla väärässäkin.
Joo, Pertulle puhuin siitä joskus viimekesänä ja se innostu asiasta. Minä vein sille sen akselin. Ei o tullu kysyttyä että saiko se tehtyä siitä jo jotakin.
TVR kirjoitti:87mm männät ei mee kenttiin putkittamatta ja kun putkittaa niin isox joutuu öljyn tuomaan ulkokautta kanteen.
Minkä volvon kantta ajattelit? Ei ainakaan 740/960 punalohkosen kannet käy.
Joo kattelin samaa, seinämää ei jää kun vajaa pari milliä ton kokoseks porattuna, tuskin sitäkään. Ja se kansi on vissiin jostain volvon V40 / V70 neloskoneesta. En tiä mikä kone se on. Enkä ole varma oliko se just volvon, mutta semmonen muistikuva mulle jäi. Se kun ei sillon tuntunu sopivan yhtään mihinkään, niin unohdin koko asian. Ooppelin OHC / DOHC on kans yks mikä passaa varmaan lähelle. Eli siis pitää olla just eikä melkein, mutta olis yks vaihtoehto, mitä viitsii alkaa mittailemaan.

Otin muuten rälläkän käteen ja tein tilaa akselille niin, että siellä sopii dieselin kiertokanki kulkemaan. Lohkosta joutu hiomaan tavaraa pois sylinterin alareunasta, mutta tilaa jäi kuitenkin vielä muutama milli ennen vesikanavan alareunaa. Kuvat. Kyseessä 1300 lohko, en tiedä miten sylinterin juuresta eroaa 1600 lohkoon, vai eroaako mitenkään.
Jäsen #606

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Heinäkuu 4. 23:34:13 2007

Onko jossain autourheilulajissa jokin originaali lohko, mutta kampiakseki vapaa sääntö?
Vai mikä tässä on pitkäiskuisuuden tarkoitusperä?

Kentissä pyttyjen väli on 3.780" eli 96,012mm
samaa pyttyjakoa löytyy ainakin Dodge Chrysler nelos koneista, ja käsittääkseni jostain mitsun koneista.
mikähän lienee EVO-mitsussa pyttyjako?

googleen teksti:
"bore spacing" 96mm

tai

"bore spacing" 3.78

kerran etsiskelin kasiventtiili sarjatuotantokantta F-ryhmään...en löytänyt mitään järkevää...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 4. 23:36:06 2007

Brenda kirjoitti:Onko jossain autourheilulajissa jokin originaali lohko, mutta kampiakseki vapaa sääntö?
Vai mikä tässä on pitkäiskuisuuden tarkoitusperä?

Kentissä pyttyjen väli on 3.780" eli 96,012mm
samaa pyttyjakoa löytyy ainakin Dodge Chrysler nelos koneista, ja käsittääkseni jostain mitsun koneista.
mikähän lienee EVO-mitsussa pyttyjako?

googleen teksti:
"bore spacing" 96mm

tai

"bore spacing" 3.78

kerran etsiskelin kasiventtiili sarjatuotantokantta F-ryhmään...en löytänyt mitään järkevää...
Heh, ei tässä ole mitään muuta takana, kuin se että pitää suunnitella jotain poikkeuksellisen erilaista. :lol:
Olishan se tietysti kiva jos sattus löytyyn joku luokka missä juuri tuollaisella moottorilla saa ajaa. Joku sais kokeilla. :)

Löytyy muuten mielenkiintoista tietoa tolla hakusanalla.
Jäsen #606

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Heinäkuu 5. 0:14:15 2007

eikös duratec oo kans 96mm pyttyjaolla ?

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » To Heinäkuu 5. 0:37:11 2007

Brenda kirjoitti:Onko jossain autourheilulajissa jokin originaali lohko, mutta kampiakseki vapaa sääntö?
Vai mikä tässä on pitkäiskuisuuden tarkoitusperä?

Kentissä pyttyjen väli on 3.780" eli 96,012mm
samaa pyttyjakoa löytyy ainakin Dodge Chrysler nelos koneista, ja käsittääkseni jostain mitsun koneista.
mikähän lienee EVO-mitsussa pyttyjako?
Toki mitannut ole, mutta sama kuin yleensä 4G63(evon lähtökohta) moottorissa, jota nykyisin rakennan.(sama linja 9:n asti)
Joku 1600 datsun..teräskampi-aihio, jolla saa jatkettua iskua ja kovemman akselin.

EDIT: Löysinpä tuosta uuden evon pakosarjantiivisteen, jossa kanavien väli on 93mm. Tuskin kovi paljoa eraa porausvälistä :roll:
Viimeksi muokannut BDG, To Heinäkuu 5. 0:47:31 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RapajuoppoPutkiMies*469*

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 5. 0:39:06 2007

Brenda kirjoitti:eikös duratec oo kans 96mm pyttyjaolla ?
Näkyy olevan mutta se on jo raiskaus laittaa tollasesta koneesta kansi johonkin 60 luvun valumöhkäleeseen. Mitsun jokkut koneet näyttäs kans olevan tosiaan 96mm jaolla, pitää hommata sellasen tiiviste käsiin ja verrata vähän meneekö kuinka paljon kanavia ristiin. Niitten osilla ei näyttäs olevan pahasti hintaa.
Jäsen #606

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » To Heinäkuu 5. 0:51:23 2007

olafu kirjoitti:
Brenda kirjoitti:eikös duratec oo kans 96mm pyttyjaolla ?
Näkyy olevan mutta se on jo raiskaus laittaa tollasesta koneesta kansi johonkin 60 luvun valumöhkäleeseen. Mitsun jokkut koneet näyttäs kans olevan tosiaan 96mm jaolla, pitää hommata sellasen tiiviste käsiin ja verrata vähän meneekö kuinka paljon kanavia ristiin. Niitten osilla ei näyttäs olevan pahasti hintaa.


Mikä raiskaus, jos joku rakentaa evo bda:n :icon :icon
Aamulla toki voin mittaa evon porausvälin.
RapajuoppoPutkiMies*469*

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 5. 0:58:48 2007

BDG kirjoitti:
olafu kirjoitti:
Brenda kirjoitti:eikös duratec oo kans 96mm pyttyjaolla ?
Näkyy olevan mutta se on jo raiskaus laittaa tollasesta koneesta kansi johonkin 60 luvun valumöhkäleeseen. Mitsun jokkut koneet näyttäs kans olevan tosiaan 96mm jaolla, pitää hommata sellasen tiiviste käsiin ja verrata vähän meneekö kuinka paljon kanavia ristiin. Niitten osilla ei näyttäs olevan pahasti hintaa.


Mikä raiskaus, jos joku rakentaa evo bda:n :icon :icon
Aamulla toki voin mittaa evon porausvälin.
Joo. Katsotaan nyt mitä siihen on saatavilla.
Jäsen #606

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Pe Heinäkuu 6. 11:34:54 2007

BDG kirjoitti:...
Aamulla toki voin mittaa evon porausvälin.
Voisitko mitata, minua kiinnostaisi kun en googlella löytänyt.
Jäsen 488

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 12. 16:15:29 2007

Kohta on koneaihiokin tuohon hommaan.
Jäsen #606

ossi
Viestit: 55
Liittynyt: Su Toukokuu 28. 10:13:57 2006
Paikkakunta: Hauho

Viesti Kirjoittaja ossi » To Heinäkuu 12. 22:17:11 2007

Voisi olla hauskapeli, liki 2litranen turbokentti :twisted:
Escort Mk2 TIC (kentti) edis+ms
Ford cortina 1600 Deluxe `68
Ford Fiesta MK1 1.0 tykki!
Ford Escort 1.8 TD STW -98

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » Pe Heinäkuu 13. 19:05:15 2007

93 mm on porausväli
RapajuoppoPutkiMies*469*

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Heinäkuu 28. 21:40:36 2007


Vastaa Viestiin