mk 1 escon naamapelti irti + muuta?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

mk 1 escon naamapelti irti + muuta?

Viesti Kirjoittaja cossuton » La Kesäkuu 9. 19:25:42 2007

Jaahas........

On tullut aika aloittaa tuota vanhakopan "entisöintiä" ja kas kummaa, miten tuon naamapellin saisi SIISTEIMMIN irti eli paska juttu kun nuo kaikki osat on pistehitsattu kiinni toisiinsa, eikä pulteilla, niinkuin oikeissa autoissa :lol: (etulokarit on jo irti)

Itse mietin että onko olemassa jotain pistehitsiporaa, millä saisi "vaivattomasti" nuo pistehitsikohdat auki ja naamapellin siististi irti?

Toinen juttu: onko helppoa tapaa rälläköidä nuo takasisäloksut irti? Tuleeko ne miten kiinni sisä/ulkorunkoon?

Kaikki kuvat sun muut helpottaa helvetisti ja enemmän kuin tuhat sanaa, mutta kaikki vinkit ovat silti todella tervetulleita.

ps. ja mites oli motonetistä ne osien saatavuudet esim. naamapeltiin?
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Kesäkuu 9. 19:43:34 2007

On olemassa pistehitsauksille ihan oma poranterä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » La Kesäkuu 9. 20:19:04 2007

Poranterien lisäksi on olemassa tällaisia, ikäänkuin pieni reikäsaha ja keskellä on sisäänpainuva keskityspiikki. On ainakin täälläpäin ihan vakiotavaraa työkalukaupassa. Tuommoisella mä olen pistehitsit poraillut.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Kesäkuu 10. 9:13:49 2007

Biltemasta ainakin löytyy sitten se toisen mallinen pistehitsipora, jota itse olen käyttänyt. Eli normaalin poranterän näköinen terotettuna kolme sakaraiseksi.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Takavetosten eskojen peltityömaa

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Kesäkuu 12. 14:08:53 2007

Moi vaan !

Loputtomasti tsemppiä peltitöihin.
Niitä on tosi *ittumainen purkaa vaik olis uudet hyvät terät ja niitä kannattaa olla monta. Porakone jossa kierrosten säätö auttaa myös.

Yleensä naamapeltiä ei saa ehyenä irti mukavan suorasena.
Joskus olen ottanut sillai että lokasuojat ja naamapelti on yhtenä kokonaisuutena. Jos aikoo samat laittaa takasin säästyy monelta sovitus mäyräkoiran juonnilta.

Google käyttöön löytyy rojektejä kaikenlaisia kuvia ois mut nekin on vuosien mittaan suurin osa kerätty pitkin nettiä. yleensä kun itse vääntää eskon peltejä ei oikein jaksa tuo kuvaus kiinnostaa.

Nuo takakaarien duunaukset on kiva tehdä kun kori on pukissa kiinni ja sitä voi siinä pyörittää. vaik ajan kuluksi jos migistä on vaik lanka loppu. jos Haluat pura takapenkin takaa pelti seinä pois tieltä ja laita takasin jossain vm se on ihan hengettömästi kiinni samoten hattuhylly.

itsellä aikoinaan eka rojekti oli rakentaa koripukki joka on säädettävä ja jossa on kuiteski turva estot ettei pyörähdä täysin yli. Samoten säädettävät tuki jalat siihen alle niin kori voi välillä olla vaaterissa ja duunata siel sisällä. ikkunat ois hyvä olla pois lähtis paremmin nuo hitsikaasut ja kaik muu paska mikä palaa massat yms.

pieni toimistopuhallin rupelli oli ihan hyvä apu itelle kun talli oli pieni ja sääskien takia ei aina voinu olla ovet selällään.

Niin ja ota heti pois orkkis kaapeli joka menee kuskinpuolelta peräkonttiin valoille ja tankille ettei sitä tuhoa vahingossa

http://www.oldskoolford.co.uk/phpBB2/vi ... d6cc722072

http://www.mk1.no/

tossa muuta näin hätäsesti
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Kesäkuu 12. 15:08:06 2007

Naamapelti on yleensä aika hyvä yläosastaan, itse tein niin aikanaan, että katkaisin sen vaakatasossa suurinpiirtein lamppujen puolivälistä, jolloin säästyi osa vittumaisesta lukkopellistä irrottelusta ja sovittelusta. Hitsisaumat jää kuitenkin maskin taakse piiloon, ja sen naamapellinhän varmaan maalaat mustaksi maskin taakse jäävältä osalta. Itse säästin orkkis lokasuojat paikkaamalla, vaihdoin siis etupäähän vaan tarvike naamapellistä alaosan. Etulokasuojiin joutui tosin tekemään pätkät lokarin kaaren kanttiosaa, toiseen joutui tekemään naamapeltiävasten olevan alakulman ja tietty ne pyöränkaaren takaa alakulmat, mutta silti mielestäni säästi hurjasti aikaa kun ei tarvinnut tarvike loksuja alkaa sovittelemaan paikalleen, lokasuojat oli siis omassa projektissa koko ajan paikallaa. Kun laittaa etupään peltejä takaisin, helpointa on hitsata naamapellin ja lokasuojien alaosan välinen sauma ulkoapäin, ei tarvi kuin muutaman parin sentin sauman, ja korikitti saumaan, jonka märällä sormella tasoittaa, näyttää sen jälkeen ihan tehtaan tekemältä. Hienosti on kestänyt aikaakin jo lähes kymmenen vuotta. Kuviakin olis, mutta tulostimesta on muste loppu, ja skanneri ei jostain kumman syystä suostu pelittämään, kun ei ole mustettakaan ( saakelin yhdistelmälaitteet) joten en saa niitä nyt nettiin näytille kun ovat paperimuodossa. Oli aika mittavat peltisavotat. Tsemppiä tosiaan, tuo vaihe on se jolloin aika monelta jää projekti kesken, siis kun se on purettu ja peltitöiden laajuus kaikessa karmeudessaan alkaa paljastumaan.
Peltiosien saatavuus mkI alkaa olemaan heikko, tietty nyt mkI/II yhteisiä osia vielä saa esim lattioita, mutta kuinka kauan? ) Itse metsästelin naamapeltejä jo 7 vuotta sitten ihan tosissaan omiin projekteihin.
Pedal tu tö metal!

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

YES voimia tarvitaan !

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Kesäkuu 12. 17:03:49 2007

Nyt kaikki MK1 ja MK2 Esko takapotku rakentajat ja miksei myös muut jotka ovat tehneet valtavan työn aikanaan tai paraikaa tekemäs tai koht aloittamassa.

Ois hienoa kerätä kuva arkisto joka koskee aina tiettyä korimallia siihen vois jokainen laittaa omia kuviansa ja kertoa työvaiheista tavoitteista onko entisöinti vai race henkinen muutos jne.

Kuviin vois liittyä tarina miks tehtiin ja mitä muutettiin kerrotaan että esim. tätä vaihetta tehtiin vaik 15 tuntia kunnes miellytti jne.

Vaikka kuvat ois eri autoista mut korimalli sama ei haittaisi yhtään.
Niistä sais muodostettua yhden projektin joka toimisi hyvänä käsikirjana ja apuna kun waltava rojekti kohdalle sattuu.

Mitäs on porukka mieltä vois olla entisöintiä sekä muuta johon kuvat liittyy. Nykyään digiaikana on helppo räpsii kuvia mut silloin joskus ei moisia ollut ja kuvia ei räpsitty ihan solkenaan kele harmi sinänsä.

Sehän on selvää että vaatii lievää hulluutta yms. näpräämistaitoa.

Itse kun työstin koria niin entisöinti ei ollut tavoite vaan jatkaa siitä mihin Ford lopetti. Yhdistää tietämys ralli ja rata sekä Gr.4 puolelta hyväksi koetuista ratkaisuista joista tehdään sitten se sekotus joka täyttää tekijän toiveet siitä miten mikäkin kohta pitää toteuttaa. Siihenkun hämmentää oman version jostain asiasta niin hyvä tulee.
Näiden sekotus oli se näkemys se kirkas valo siellä jossain tallin pimeydessä.

Täys verisen Gr.4 korin tekoon voi hyvin mennä 15 kg mig lankaa osa hiotaan pois mut kuiteski.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Kesäkuu 12. 19:26:44 2007

Hyviä vastauksia kiitos.

Itellä on menossa siis jo 2005 vuonna hankkiman escon kunnostusprojekti. Projekti oli jäissä tutun tallissa Inkoossa, mutta on nyt taas lähtenyt käyntiin, koska auto on omassa pihassa. Sinänsä vielä vähän jarrutellaan, koska autotalli ei ole valmis, vasta kun syksyllä. Mitä nyt ruosteita olen kartoitellut, irroitellut bitumit lattiasta (alla vahvaa peltiä :O ). Testasin somalitukalla hieman eturunkoon, miten lähtee vanhat massat helvettiin, yms.

Hommaa on helpottanut paljonkin se, että käytin auton pohjapesussa, missä irtosi 30 vee vanhat paskat ja ne pahimmat. Joku oli joskus jo tuohonkin vaihtanut etuloksut ja onneksi kiinnittänyt ne sikamassalla pelkästään eli niiden irroitus oli lastenleikkiä. Naamapelti on kaikista huonokuntosin osa takaloksujen lisäksi tuota autoa, eli koko pelti pitää vaihtaa. Ihan sen takia että alaosa on kadonnut eli mätääntynyt ja lappujen kohdat on moukaroitu pilalle. Takaloksut sisältä ja ulkoa sen sijaan puuttuvat lähes kokonaan. Jotain hyvääkin on, eli takakontti, ulkopellit, lattiat ovat melko hyvät eli ruostetta ei ole juurikaan. Edestä kuskinpuolelta on jo rälläköity huomattavat palat irti ja hitsikonetta odotellessa voi jo uudet palat takoa. Sain kaverilta halvalla peltisepän työkalusarjan eli semmoisen missä on vasarat ja sun muut korjaustyökalut.

Mullahan on tossa sigussa linkki projektipäiväkirjaan eli sitä päivitellään KUN ehditään.

Yks asia on VARMA, tästä projektista ei luovuta, koska tällänen on ollut aina haaveena! Mielikuvissa aina miettii kruisailua tapahtumissa jne ;) siittä olen varma että kirosanoja vielä lentää ja vituttaa, mutta elämä on ja projektit pysyy :)
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Pe Kesäkuu 15. 16:29:53 2007

http://www.keltainenporssi.fi/show_ilmo ... id=6617184

tolta ostin joskus oman naamapeltini ja istuvuus ainakin siinä kappaleessa erinomainen.

mk4zetec
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 10:39:18 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja mk4zetec » Pe Kesäkuu 15. 18:02:27 2007

Ostin omaan projektiin naamapellin motonetista ja kyllä se ihan hienosti istui paikalleen,
hiukan alle satasen maksoi
escort rs cosworth -94
escort mexico 1600gt -73
mb 124 300tdst 24v

Vastaa Viestiin