Mallikohtaiset keskustelun aiheet.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » Ma Toukokuu 7. 14:36:11 2007
Joo, elikkä pohdinnassa/tiudustelussa tällä kertaa otsikossa mainittujen 2wd Sierrojen jousista (myös 4wd voi ilmottaa), eli mitä eroja ko. mallien etu- ja takajousissa on???
Tarkotus ois alkaa rakenteleen vm.88 ohc Sierraan Cossun akselistot ja pitäis tietää että sopiiko perus Sierran madallus jouset 2wd Cossun etuiskareihin ku sellaset olis jo hankittuna?
Jos jollakin ois irrallaan ohc.n, dohc.n, tjm. vakio iskarit josta sais jousikuppien välissä olevan mitan, niin voisin verrata noihin mun 2wd Cossun iskareihin, että onko jousen tila sama vai onko pidempi/lyhempi?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
SeppoJJ
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Viesti
Kirjoittaja SeppoJJ » Ti Toukokuu 8. 0:34:12 2007
Etujousista en muista mitään varmaa, mutta 2wd dohcin takajouset ja 4x4 cossun vastaavat näyttävät samoilta lukuunottamatta cossun jousen merkintöjä. Ja ovat selvästi jämäkämmät. 2wd cossun takajouset taas ovat kierroksen verran lyhyemmät ja muuten samannäköiset.
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » Ti Toukokuu 8. 11:56:07 2007
Joo, mul on kyllä 2wd Cossun vakio jouset tossa joutilaana kans, mutta lupasin ne jo myydä eteenpäin.
2wd Cossun vakio etujousen paksuus on 11mm, vakio takajousi on 14mm paksu ja huomasin (silmämääräisesti) että on lyhempi ku vakio ohc takajousi, ehkä myös hiukan paksumpi.
Mutta eikö kellään oo perus ohc tai dohc irto etutolppaa, josta vois mitata jousikuppien välin, jota voisin verrata 2wd Cossun etutolpan mittoihin???
Kuva rullamitan kera olis ihan huippu?

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » To Toukokuu 10. 21:48:57 2007
Eikö kellään muka oo ohc.n tai dohc.n vakio tolppia irrallaan?
Pitäis alkaa pian etuakselistoa kasailemaan, mutta noi mitat pitäs saada???

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
CosworthPower
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja CosworthPower » To Toukokuu 10. 22:28:29 2007
tumppe kirjoitti:Eikö kellään muka oo ohc.n tai dohc.n vakio tolppia irrallaan?
Pitäis alkaa pian etuakselistoa kasailemaan, mutta noi mitat pitäs saada???

Prekele kun vaan muistaisin niin voisin huomeen mitata...Jahka löydän alkuperäset etuiskut jostain nurkista...
Ovat sitten dohc:ista ne iskarit...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...

#1349
-
isierras
- Viestit: 28
- Liittynyt: To Maaliskuu 1. 18:57:18 2007
- Paikkakunta: Jkl
Viesti
Kirjoittaja isierras » Pe Toukokuu 11. 16:12:03 2007
tumppe kirjoitti:Joo, elikkä pohdinnassa/tiudustelussa tällä kertaa otsikossa mainittujen 2wd Sierrojen jousista (myös 4wd voi ilmottaa), eli mitä eroja ko. mallien etu- ja takajousissa on???
Tarkotus ois alkaa rakenteleen vm.88 ohc Sierraan Cossun akselistot ja pitäis tietää että sopiiko perus Sierran madallus jouset 2wd Cossun etuiskareihin ku sellaset olis jo hankittuna?
Jos jollakin ois irrallaan ohc.n, dohc.n, tjm. vakio iskarit josta sais jousikuppien välissä olevan mitan, niin voisin verrata noihin mun 2wd Cossun iskareihin, että onko jousen tila sama vai onko pidempi/lyhempi?
Joo, ostin sulta juuri ne Cossun jouset.. tarkoituksena laitta Dohc Sierraan. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, cossun jouset on -25mm verrattuna normiSierraan ja hiukan jäykemmät. Iskarissa (=tolpassa) on erona se että jousilautanen on Cossussa käsittääkseni alempana ja iskarin kiinnitys olka-akseliin on cossun tolpassa ylempänä johtuen siitä että cossun olka-akseli ("napa") on erilainen kun vakio sierran.
Mutta jouset siis käyvät keskenään. Korjatkoon joku jos olen väärässä (en ole vielä asentanut).
-
Akilles
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Akilles » Pe Toukokuu 11. 17:32:48 2007
isierras kirjoitti:
Joo, ostin sulta juuri ne Cossun jouset.. tarkoituksena laitta Dohc Sierraan. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, cossun jouset on -25mm verrattuna normiSierraan ja hiukan jäykemmät. Iskarissa (=tolpassa) on erona se että jousilautanen on Cossussa käsittääkseni alempana ja iskarin kiinnitys olka-akseliin on cossun tolpassa ylempänä johtuen siitä että cossun olka-akseli ("napa") on erilainen kun vakio sierran.
Mutta jouset siis käyvät keskenään. Korjatkoon joku jos olen väärässä (en ole vielä asentanut).
Onko nuo cossun jouset mitkä oot ostanu ni 2wd cossusta? Jos on nii et viittis laittaa jousien pituuksi, leveyksiä ja jousen paksuutta tänne näkyviin?
-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » Pe Toukokuu 11. 18:43:28 2007
isierras kirjoitti:Iskarissa (=tolpassa) on erona se että jousilautanen on Cossussa käsittääkseni alempana ja iskarin kiinnitys olka-akseliin on cossun tolpassa ylempänä johtuen siitä että cossun olka-akseli ("napa") on erilainen kun vakio sierran.
Mutta jouset siis käyvät keskenään. Korjatkoon joku jos olen väärässä (en ole vielä asentanut).
_K-Y-L-L-Ä_,juurikin näin.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Aksu » Pe Toukokuu 11. 19:10:24 2007
Tavallisesta sierrasta tulee aikas matala keulasta kun laittaa cossun madallusjouset+tolpat. 215/40-17" ei mahdu lautasen alle ilman pientä hieno säätöä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
CosworthPower
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja CosworthPower » Pe Toukokuu 11. 22:08:41 2007
Ei ollutkaan jousipaketti kasassa, mutta iskarista otin kuvaa mitan kaa...Toivottavasti tarpeeksi selkeät kuvat ja auttais jottain.
KUVA 1
KUVA 2
Noihin jousien pituksiin...Ostin sedan cossun -30/20mm jouset ja kaverilla oli normi sierran -40mm ja cossun -30mm oli sitä n.10mm pidempi ja takajousi taasen sen 20mm.Että en sitten tiiä et miten tuo ero tulee...

Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...

#1349
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » La Toukokuu 12. 12:22:48 2007
Akilles kirjoitti:isierras kirjoitti:
Joo, ostin sulta juuri ne Cossun jouset.. tarkoituksena laitta Dohc Sierraan. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, cossun jouset on -25mm verrattuna normiSierraan ja hiukan jäykemmät. Iskarissa (=tolpassa) on erona se että jousilautanen on Cossussa käsittääkseni alempana ja iskarin kiinnitys olka-akseliin on cossun tolpassa ylempänä johtuen siitä että cossun olka-akseli ("napa") on erilainen kun vakio sierran.
Mutta jouset siis käyvät keskenään. Korjatkoon joku jos olen väärässä (en ole vielä asentanut).
Onko nuo cossun jouset mitkä oot ostanu ni 2wd cossusta? Jos on nii et viittis laittaa jousien pituuksi, leveyksiä ja jousen paksuutta tänne näkyviin?
Etujouset 11mm ja taka 14mm paksut, jotka mainittin jo aiemmin ja nää on siis nuo 2wd Cossun jotka isierras osti multa.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » La Toukokuu 12. 12:31:20 2007
Aksu kirjoitti:Tavallisesta sierrasta tulee aikas matala keulasta kun laittaa cossun madallusjouset+tolpat. 215/40-17" ei mahdu lautasen alle ilman pientä hieno säätöä.
Ei sellasta oo kukaan rakentamas, ku 2wd cossun: jarrulevyt, navat, iskarit, alatukivarret, palkki jne.
Ainoastaan satulat tulee isommat 4x42mm männillä ja madallus jouset ois normi Sierran, muuten kaikki 2wd Cossun...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » La Toukokuu 12. 12:37:04 2007
Hesus kirjoitti:isierras kirjoitti:Iskarissa (=tolpassa) on erona se että jousilautanen on Cossussa käsittääkseni alempana ja iskarin kiinnitys olka-akseliin on cossun tolpassa ylempänä johtuen siitä että cossun olka-akseli ("napa") on erilainen kun vakio sierran.
Mutta jouset siis käyvät keskenään. Korjatkoon joku jos olen väärässä (en ole vielä asentanut).
_K-Y-L-L-Ä_,juurikin näin.
Ei ihan noin mee, mittasin noi 2wd Cosan vakio iskarit ja on kyllä alempi jousilautanen n.2cm alempana ku ohc.n, mutta alalautasesta mitattuna iskarin yläpäähän on mitta näköjään myös n.2cm lyhempi, kun vertaa dokki-90 laittamiin kuviin, joka näyttää n.29cm ja Cosan tolpissa näytti 27cm, noin karkeasti tarkasteltuna...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » La Toukokuu 12. 12:40:38 2007
Dokki-90 kirjoitti:Ei ollutkaan jousipaketti kasassa, mutta iskarista otin kuvaa mitan kaa...Toivottavasti tarpeeksi selkeät kuvat ja auttais jottain.
KUVA 1
KUVA 2
Noihin jousien pituksiin...Ostin sedan cossun -30/20mm jouset ja kaverilla oli normi sierran -40mm ja cossun -30mm oli sitä n.10mm pidempi ja takajousi taasen sen 20mm.Että en sitten tiiä et miten tuo ero tulee...

Löytyiskö sulta vielä toi vakio yläjousikuppi?
Jos saisit laitettua sen jotenki kuvaan mukaan, niin näkis paljonko on ylä- ja alajousikuppien väli, ku epäilen että yläjousikupeissakin on jotain eroa???
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » La Toukokuu 12. 14:17:36 2007
tumppe kirjoitti:Hesus kirjoitti:isierras kirjoitti:Iskarissa (=tolpassa) on erona se että jousilautanen on Cossussa käsittääkseni alempana ja iskarin kiinnitys olka-akseliin on cossun tolpassa ylempänä johtuen siitä että cossun olka-akseli ("napa") on erilainen kun vakio sierran.
Mutta jouset siis käyvät keskenään. Korjatkoon joku jos olen väärässä (en ole vielä asentanut).
_K-Y-L-L-Ä_,juurikin näin.
Ei ihan noin mee, mittasin noi 2wd Cosan vakio iskarit ja on kyllä alempi jousilautanen n.2cm alempana ku ohc.n, mutta alalautasesta mitattuna iskarin yläpäähän on mitta näköjään myös n.2cm lyhempi, kun vertaa dokki-90 laittamiin kuviin, joka näyttää n.29cm ja Cosan tolpissa näytti 27cm, noin karkeasti tarkasteltuna...

Luehan ihan ajatuksen kanssa toi ylempi teksti ennen ku alat möykkäämään. Siinähän sanotaan selvällä suomenkielellä se että myös tolpassa on eroja. Suurin ero on kuitenkin olka-akselissa koska cosan olka-akseli on korkeempi ja tolpassa on se pultireikä korkeemmalla verrattuna vakioon. Jos laitat vakio tolpan cosan olka-akseliin niin se keula nousee aika paljon riippumatta siitä minkälainen jousi sulla siellä on. Cosan tolppa on n. 1tuuman lyhyempi.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » La Toukokuu 12. 14:53:12 2007
Hesus kirjoitti:tumppe kirjoitti:Hesus kirjoitti:
_K-Y-L-L-Ä_,juurikin näin.
Ei ihan noin mee, mittasin noi 2wd Cosan vakio iskarit ja on kyllä alempi jousilautanen n.2cm alempana ku ohc.n, mutta alalautasesta mitattuna iskarin yläpäähän on mitta näköjään myös n.2cm lyhempi, kun vertaa dokki-90 laittamiin kuviin, joka näyttää n.29cm ja Cosan tolpissa näytti 27cm, noin karkeasti tarkasteltuna...

Luehan ihan ajatuksen kanssa toi ylempi teksti ennen ku alat möykkäämään. Siinähän sanotaan selvällä suomenkielellä se että myös tolpassa on eroja. Suurin ero on kuitenkin olka-akselissa koska cosan olka-akseli on korkeempi ja tolpassa on se pultireikä korkeemmalla verrattuna vakioon. Jos laitat vakio tolpan cosan olka-akseliin niin se keula nousee aika paljon riippumatta siitä minkälainen jousi sulla siellä on. Cosan tolppa on n. 1tuuman lyhyempi.
Enhän mä mitää möykkääkkään, mut sulla kyllä lämpenee fiilikset aina pienimmistäkin korjauksista ja tossa ei kyllä lue selvästi suomeksi ainakaan mistään muusta ku juosikupin ja navan eroista...
Ja asiaan taas, noi yllämainitut mitat oon jo selvitelly aikaa sitten ja jäljellä olevat mitat/erot on: jousikuppien välimitta vakio iskarista, kun iskari on jousineen kasassa ja irtonaisena, sit onko vakio tolpan yläjousikupissa eroa Cossun yläjousikuppiin vai onko sama?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » La Toukokuu 12. 15:11:18 2007
tumppe kirjoitti:Hesus kirjoitti:tumppe kirjoitti:
Ei ihan noin mee, mittasin noi 2wd Cosan vakio iskarit ja on kyllä alempi jousilautanen n.2cm alempana ku ohc.n, mutta alalautasesta mitattuna iskarin yläpäähän on mitta näköjään myös n.2cm lyhempi, kun vertaa dokki-90 laittamiin kuviin, joka näyttää n.29cm ja Cosan tolpissa näytti 27cm, noin karkeasti tarkasteltuna...

Luehan ihan ajatuksen kanssa toi ylempi teksti ennen ku alat möykkäämään. Siinähän sanotaan selvällä suomenkielellä se että myös tolpassa on eroja. Suurin ero on kuitenkin olka-akselissa koska cosan olka-akseli on korkeempi ja tolpassa on se pultireikä korkeemmalla verrattuna vakioon. Jos laitat vakio tolpan cosan olka-akseliin niin se keula nousee aika paljon riippumatta siitä minkälainen jousi sulla siellä on. Cosan tolppa on n. 1tuuman lyhyempi.
Enhän mä mitää möykkääkkään, mut sulla kyllä lämpenee fiilikset aina pienimmistäkin korjauksista ja tossa ei kyllä lue selvästi suomeksi ainakaan mistään muusta ku juosikupin ja navan eroista...
Ja asiaan taas, noi yllämainitut mitat oon jo selvitelly aikaa sitten ja jäljellä olevat mitat/erot on: jousikuppien välimitta vakio iskarista, kun iskari on jousineen kasassa ja irtonaisena, sit onko vakio tolpan yläjousikupissa eroa Cossun yläjousikuppiin vai onko sama?
Sä huomaat kyllä sit kun mulla keittää.
Mutta asiaan. En itse ainakaan oo huomannu mitään eroja niissä yläjousikupeissa mutta mitään mitattua faktaa mulla ei oo enkä semmosta ole nähny.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
CosworthPower
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja CosworthPower » La Toukokuu 12. 15:43:11 2007
tumppe kirjoitti:Dokki-90 kirjoitti:Ei ollutkaan jousipaketti kasassa, mutta iskarista otin kuvaa mitan kaa...Toivottavasti tarpeeksi selkeät kuvat ja auttais jottain.
KUVA 1
KUVA 2
Noihin jousien pituksiin...Ostin sedan cossun -30/20mm jouset ja kaverilla oli normi sierran -40mm ja cossun -30mm oli sitä n.10mm pidempi ja takajousi taasen sen 20mm.Että en sitten tiiä et miten tuo ero tulee...

Löytyiskö sulta vielä toi vakio yläjousikuppi?
Jos saisit laitettua sen jotenki kuvaan mukaan, niin näkis paljonko on ylä- ja alajousikuppien väli, ku epäilen että yläjousikupeissakin on jotain eroa???
Joo, katon kerkiinkö tänäpä laittaan ja ottaa kuvaa, kun on toiset jousipaketit, mut niissä on madallusjouset ja en ihan varma ole, et onko vakioiskarit vaiko ei mut mittailen ja otan sitten lautasen tuohon iskarin päähän jos ne toidet iskarit on lyhyemmät.
Mut maanantaina viimeistään otan kuvat...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...

#1349
-
CosworthPower
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja CosworthPower » La Toukokuu 12. 21:02:14 2007
Kerkesin jonkinlaiset kuvat ottaan ja iskari ainakin silmämääräisesti vakioiskariin verrattuna näytti tasan yhtäpitkältä eli uskoisin tänkin pakan iskarin olevan siis vakio ja kuvat on nyt otettu sitten siitä..
Olikos tarpeeks vaikeesti selvitetty
KUVA 1
KUVA 2
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...

#1349
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » Su Toukokuu 13. 11:51:29 2007
Kyl näyttää siltä että Cossun jousikuppien väli on n.2cm lyhempi ku normi tolpas, eli kyl sinne vakio tolpan madallus jousi pitäs sopia, mutta ehkä joutuu hiukan lyhentää jousta...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
cruiseri
- Viestit: 2457
- Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
- Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti
Kirjoittaja cruiseri » To Joulukuu 17. 12:11:28 2009
Ratsastan aiheella sen verran, että onko 2wd cossun alkuperäiset jouset progressiiviset toisesta päästä, vai "yhtä paksut" ylhäältä alas?
Mulla nyt cossu tallissa pukeilla ja etutolpat irti, paikallaan näkyi olevan tasapaksut jouset ja toisen katkenneen takia tilalle ostetut jouset on progressiiviset toisesta päästä. Eli onko tossa meitin autossa nyt sitten jousikupit vaihdettu johonkin vai mitähän hittoa...
Alkaa tän jousi-shown takia nousta savua jo korvista, onneks on lomaa ja asennusjuomaa varattuna tarpeeks

-
MikkoT
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Viesti
Kirjoittaja MikkoT » To Joulukuu 17. 16:39:16 2009
cruiseri kirjoitti:Ratsastan aiheella sen verran, että onko 2wd cossun alkuperäiset jouset progressiiviset toisesta päästä, vai "yhtä paksut" ylhäältä alas?
Mulla nyt cossu tallissa pukeilla ja etutolpat irti, paikallaan näkyi olevan tasapaksut jouset ja toisen katkenneen takia tilalle ostetut jouset on progressiiviset toisesta päästä. Eli onko tossa meitin autossa nyt sitten jousikupit vaihdettu johonkin vai mitähän hittoa...
Alkaa tän jousi-shown takia nousta savua jo korvista, onneks on lomaa ja asennusjuomaa varattuna tarpeeks

No siis minun ymmärtääkseni kyllä kaikissa etujousissa on yläpäät ns. progressiiviset eli se yläpään kuppi on tehty niin, että siihen käy pienemmällä halkaisijalla oleva jousi. Muistaakseni jossain ensimmäisissä sierroissa jonnekkin -84 asti oli erilaiset etuiskarit (ja samalla myös jousetkin), joten noi tasapaksut jouset vois olla sellaisesta peräisin.
Sitä en osaa sanoa, että mitkä "patentti" jousi-iskaripaketit sulla siellä sitten on, mutta enää ei vika pitäis olla jousissa.
Edit: korjattu vääriä tietoja/muistikuvia selvittelyn jälkeen.
-
cruiseri
- Viestit: 2457
- Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
- Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti
Kirjoittaja cruiseri » To Joulukuu 17. 19:16:11 2009
Itse itselleni vastaten, cossun jousen alapää näyttää olevan progressiivinen, yläpää tassainen. Tai näin ainakin Konin tolpissa, ja kyllä ne jouset sinne sitten hakeutui paikalleen.
Entiset jouset oli suorat, mistä lie peräisin... Konin tolpissa alalautasessa näky olevan ne "stoppari" urat sekä suoralle jouselle että progressiiviselle.
-
cruiseri
- Viestit: 2457
- Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
- Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti
Kirjoittaja cruiseri » Ke Tammikuu 27. 15:23:41 2010
SeppoJJ kirjoitti:Etujousista en muista mitään varmaa, mutta 2wd dohcin takajouset ja 4x4 cossun vastaavat näyttävät samoilta lukuunottamatta cossun jousen merkintöjä. Ja ovat selvästi jämäkämmät. 2wd cossun takajouset taas ovat kierroksen verran lyhyemmät ja muuten samannäköiset.
Mites tämä nyt on, sopiiko 4wd cossun takajouset 2wd cossuun? Monenlaista tietoa löytyy tästäkin asiasta, osaako kukaan varmistaa?
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » Ke Tammikuu 27. 15:32:41 2010
cruiseri kirjoitti:SeppoJJ kirjoitti:Etujousista en muista mitään varmaa, mutta 2wd dohcin takajouset ja 4x4 cossun vastaavat näyttävät samoilta lukuunottamatta cossun jousen merkintöjä. Ja ovat selvästi jämäkämmät. 2wd cossun takajouset taas ovat kierroksen verran lyhyemmät ja muuten samannäköiset.
Mites tämä nyt on, sopiiko 4wd cossun takajouset 2wd cossuun? Monenlaista tietoa löytyy tästäkin asiasta, osaako kukaan varmistaa?
Sopii melko varmasti kaikista Sierroista takajouset, mutta useampi on eri jäykkyydellä ja 2wd Cossussa on -25mm jouset, jos taas laitat 4wd jouset, niin 100% varmasti on perä kokeemmalla, kun 4wd Cossussahan on vakionakin perä pystyssä ja keula matalempi.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Jape105
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape105 » Ke Tammikuu 27. 18:01:00 2010
Mä olen kanssa vailla Cossun orkkis jousia noitten vanhojen paskojen tilalle ovat alla olleet jo sen 22v.
Ainoa vaan että ei taho löytyä mistään uutena ja madallus sarjaa en laita.
Paksummat ne takajouset ovat ainakin silmämääräsesti kun perus mallissa.
Olis vaan kanssa hyvä jos sais tietoa että mitä eroa on jousilla.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
MikkoT
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Viesti
Kirjoittaja MikkoT » Ke Tammikuu 27. 21:18:19 2010
Jape105 kirjoitti:Paksummat ne takajouset ovat ainakin silmämääräsesti kun perus mallissa.
Olis vaan kanssa hyvä jos sais tietoa että mitä eroa on jousilla.
No kuten jo mainitsit, niin langan paksuus on ainakin 2wd:ssä (cossu) paksumpi. Ero saattoi olla jopa 1,5mm luokkaa. Muistaakseni kierrosten väli on myös tiheämpi normaaliin verrattuna.
Pitää yrittää katella tarkemmin, kun käyn seuraavan kerran porukoilla, kun siellä on pari paria noita 2wd:n jousia "hyllyssä".
-
hoopee
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Viesti
Kirjoittaja hoopee » Ke Tammikuu 27. 23:44:48 2010
Jape105 kirjoitti:Mä olen kanssa vailla Cossun orkkis jousia noitten vanhojen paskojen tilalle ovat alla olleet jo sen 22v.
Ainoa vaan että ei taho löytyä mistään uutena ja madallus sarjaa en laita.
Eiköhän se Vallilan takomo tee mallin mukaan uudet jouset ilman madalluksiakin.
-
Jape105
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape105 » To Tammikuu 28. 5:00:27 2010
Tekee kai mut sano mulle et osta uudet kaupasta kun on noin uus..

Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » To Tammikuu 28. 11:47:44 2010
Jape105 kirjoitti:Tekee kai mut sano mulle et osta uudet kaupasta kun on noin uus..

Et muistanu sille mainita että ei oo niitä uusia kaupassa?

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti
Kirjoittaja THR » To Tammikuu 28. 13:01:55 2010
kysykää oisko bsdg:een benillä jousia...luulisin et siltä löytyy
-
Popi
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Popi » To Tammikuu 28. 16:13:13 2010
Saattaa tuottaa vesiperän mutta onhan tilanne voinu muuttua. Meinaan multa se viimeks jouset sai johonkin autoonsa.
-
Jape105
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape105 » To Tammikuu 28. 17:04:56 2010
tumppe kirjoitti:Jape105 kirjoitti:Tekee kai mut sano mulle et osta uudet kaupasta kun on noin uus..

Et muistanu sille mainita että ei oo niitä uusia kaupassa?

Kyllä sanoin että ei saa. mut sano et ei sillä oo mitään väliä mitkä siä on, oli hyvää asiakaspalvelua..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
hoopee
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Viesti
Kirjoittaja hoopee » To Tammikuu 28. 18:46:55 2010
Jape105 kirjoitti:tumppe kirjoitti:Jape105 kirjoitti:Tekee kai mut sano mulle et osta uudet kaupasta kun on noin uus..

Et muistanu sille mainita että ei oo niitä uusia kaupassa?

Kyllä sanoin että ei saa. mut sano et ei sillä oo mitään väliä mitkä siä on, oli hyvää asiakaspalvelua..
Joku vuosi sitten teetin escorttiin uudet takajouset siellä mallin mukaan. Hyvin onnistu ainakin sillon.
-
cruiseri
- Viestit: 2457
- Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
- Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti
Kirjoittaja cruiseri » To Tammikuu 28. 21:11:25 2010
Onko siipicossun ja 2wd sedan-cossun takajouset samat?
-
MikkoT
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Viesti
Kirjoittaja MikkoT » To Tammikuu 28. 23:21:52 2010
cruiseri kirjoitti:Onko siipicossun ja 2wd sedan-cossun takajouset samat?
Minun mielestäni ovat samat. Mulle tuli joskus aikoinaan siipicossun tekniikka ja ei sen takajouset silmämääräisesti eronnut sedanin jousiin nähden. Jos jollakulla on varmempaa tietoa, niin tämä kiinnostaisi kyllä itseänikin.
Noi minun jousetkin on periaatteessa ylimääräisiä, mutta en tähän hätään löytänyt kuvia autoista, joista ne on purettu, että ois nähnyt perän korkeudet.