Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?
Tervehdys
Tuollaista tietoa olisin vailla, eli mikä mahtaa olla Escort Mk1 GT:n ison Atlaksen (baby-Atlas) perävälitys vakiona ?
terveisin
Tuollaista tietoa olisin vailla, eli mikä mahtaa olla Escort Mk1 GT:n ison Atlaksen (baby-Atlas) perävälitys vakiona ?
terveisin
Jari Kaukonen
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?
Aijaijai. Baby-atlas on pieni sakuperä, tarkoittanet narrow-atlastaTwin Cam kirjoitti:Tervehdys
Tuollaista tietoa olisin vailla, eli mikä mahtaa olla Escort Mk1 GT:n ison Atlaksen (baby-Atlas) perävälitys vakiona ?
terveisin

Omissa (3kpl), kaikki atlaksella, muistaakseni 3,70:1.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Näin on ennenkin rupateltu, mutta saksalaisvalmisteisissa -69:ssä -on alunperin atlas-. Liittyi jotenkin pikkusakuperän tuotannon aloitusongelmiin/ lakkoon tjs. joten tekivät taunuksen akseleista.
Omat olivat 2 kpl "rehtejä" -69:jä, 1 kpl -68 valmistettu. Ja parin (2-3) saku GT:n ostaminen jäi väliin liiallisen hp:n vuoksi aikoinaan, olivat Atlaksilla.
Myös 1,3 litraisen normimallin näin atlaksella. Alkup. kunto, kävi autoracingissa säännöllisesti huollossa.
En oikein usko erehtymiseen, 1-2 missausta/väärinkäsitystä/akselivaihtoa (ja mistä akselit olisivat tulleet?) mahdollisia, mutta korostetaan että "seuranta ja hankinnat/aikeet" tapahtuneet -81 -> -85 paikkeilla ja yksikään ei ollut muulla akselilla kuin atlaksella. Ja osasin ne kyllä jo silloin erottaa toisistaan
Välityspolitiikka taisi mennä näin: britti 3,77:1 ja atlas 3,70:1. Pitkähkö välitys seurausta GT:n 12" pyöräkoosta.
Myös isäni silloin ihmetteli luokituspapereista ettei ko. perää, joka autossamme oli kiinni, näkynyt niissä.
EDIT: pitkä sepostus, mutta aihe on mielenkiintoinen. En tingi tässä asiassa tuumaakaan
, sen verran tuli tutkittua. Enää ei oikein voi, autot raiskattu ja muutenkin vähissä
Välitykset voinee joku vielä varmistaa. Ja tärkeä huomio, vain sakuissa -68 ja erityisesti -69 vuonna näkynyt noita. Yksi ostoyrityksen kohteista taisi olla -70 rek.
Omat olivat 2 kpl "rehtejä" -69:jä, 1 kpl -68 valmistettu. Ja parin (2-3) saku GT:n ostaminen jäi väliin liiallisen hp:n vuoksi aikoinaan, olivat Atlaksilla.
Myös 1,3 litraisen normimallin näin atlaksella. Alkup. kunto, kävi autoracingissa säännöllisesti huollossa.
En oikein usko erehtymiseen, 1-2 missausta/väärinkäsitystä/akselivaihtoa (ja mistä akselit olisivat tulleet?) mahdollisia, mutta korostetaan että "seuranta ja hankinnat/aikeet" tapahtuneet -81 -> -85 paikkeilla ja yksikään ei ollut muulla akselilla kuin atlaksella. Ja osasin ne kyllä jo silloin erottaa toisistaan

Välityspolitiikka taisi mennä näin: britti 3,77:1 ja atlas 3,70:1. Pitkähkö välitys seurausta GT:n 12" pyöräkoosta.
Myös isäni silloin ihmetteli luokituspapereista ettei ko. perää, joka autossamme oli kiinni, näkynyt niissä.
EDIT: pitkä sepostus, mutta aihe on mielenkiintoinen. En tingi tässä asiassa tuumaakaan


Välitykset voinee joku vielä varmistaa. Ja tärkeä huomio, vain sakuissa -68 ja erityisesti -69 vuonna näkynyt noita. Yksi ostoyrityksen kohteista taisi olla -70 rek.
Viimeksi muokannut jjs, Ma Huhtikuu 23. 22:14:39 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ke Helmikuu 4. 18:59:47 2004
- Paikkakunta: Laitila
- Viesti:
On ollut vakiona useammassakin -69 GT:ssä, välitys 3.89TAp kirjoitti:Ei oo ollu atlasta GT:ssä , ainakaan vakiona....

edit: jjs oli nopeampi
Escort Mexico 1600 GT -74
Escort RS 2000 X-Pack -77 museoprojekti
Kadett B Coupe Rallye 1900 -71
Rompetori
Escort RS 2000 X-Pack -77 museoprojekti
Kadett B Coupe Rallye 1900 -71
Rompetori
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Täytynee varmistaa tuo välitysjuttu, paljon mahdollista että on sittenkin tuo 3,89:1Mex kirjoitti:On ollut vakiona useammassakin -69 GT:ssä, välitys 3.89TAp kirjoitti:Ei oo ollu atlasta GT:ssä , ainakaan vakiona....
edit: jjs oli nopeampi
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Joo, selkeää settiä, kiitosBrenda kirjoitti:jaahas. täälläkin oli keskustelua, tuli jo vastattua tuonne FAQ osioon

Näin muistinkin, eli mulla oli noista kolmesta kaksi 3,70:1 välityksellä. Yhtä en tarkastanut.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ke Helmikuu 4. 18:59:47 2004
- Paikkakunta: Laitila
- Viesti:
Jostain kumman syystä kaikki (5 kpl) mulle kulkeutuneista akseleista ovat olleet juuri tuolla 3.89 välityksellä vaikka olis 1100 tai 1300GT malleista peräisin. Mitään logiikkaa niiden asennuksessa ei siis liene ollut .

Escort Mexico 1600 GT -74
Escort RS 2000 X-Pack -77 museoprojekti
Kadett B Coupe Rallye 1900 -71
Rompetori
Escort RS 2000 X-Pack -77 museoprojekti
Kadett B Coupe Rallye 1900 -71
Rompetori
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Kiitoksia tiedoista jäsenille.
Kiitoksia, johan alkoi selviämään tämäkin taka-akseliasia eikä olekaan niin yksinkertainen ollenkaan. Ja jjs:lle juuri sitä isoa kapeaa Atlasta tarkoitin kuten oikein arvelitkin
. Tuntuisi vain että tuo Atlas on tosiaan sillä 3.7 välityksellä, olen ajanut 3.89 välityksillä ja on eroa. Tämäkin akseli on siis -69 mallin Escort GT:stä.

Jari Kaukonen
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re: Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?
Britit tarkoittavat "Baby-Atlas" termillä juuri nimenomaan Escortin levyistä "iso"-ATLAS akselia. Eli Narrow ja Baby on sama asia.jjs kirjoitti:Aijaijai. Baby-atlas on pieni sakuperä, tarkoittanet narrow-atlastaTwin Cam kirjoitti:Tervehdys
Tuollaista tietoa olisin vailla, eli mikä mahtaa olla Escort Mk1 GT:n ison Atlaksen (baby-Atlas) perävälitys vakiona ?
terveisin![]()
kun britit näkee "sakuperän" niin ne käyttää termejä:
"miniature atlas", "köln axle" tai "what the fuck is that"
...viimeksi mainittu ehkä yleisin...
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?
Jaa, no miks Escorttiin sit on olemas isoo ja pientä Atlasta???Brenda kirjoitti:Britit tarkoittavat "Baby-Atlas" termillä juuri nimenomaan Escortin levyistä "iso"-ATLAS akselia. Eli Narrow ja Baby on sama asia.jjs kirjoitti:Aijaijai. Baby-atlas on pieni sakuperä, tarkoittanet narrow-atlastaTwin Cam kirjoitti:Tervehdys
Tuollaista tietoa olisin vailla, eli mikä mahtaa olla Escort Mk1 GT:n ison Atlaksen (baby-Atlas) perävälitys vakiona ?
terveisin![]()
kun britit näkee "sakuperän" niin ne käyttää termejä:
"miniature atlas", "köln axle" tai "what the fuck is that"
...viimeksi mainittu ehkä yleisin...
Siks ku iso on se THE atlas ja pikku atlas on perus sakuperä, jopa mäkin tiedän tän asian ja jos britit väittää muuta nii ne on ihan hakoteillä, ku Escorttiin ei oo muita oikeita iso atlas periä kuin 1 ja ainut.
Niin ja aiheeseen: Mun Escortin isos Atlakses on ainakin tuo 3.7 perävälitys ja perä on täysin alkuperäisessä kunnossa jarruja lukuunottamatta...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Omaan GT:seen löysin Baby Atlaksen (3.89) vanhakoppasen "tilhen" alta, missä se oli ollut tehtaalta asti.Mex kirjoitti:Jostain kumman syystä kaikki (5 kpl) mulle kulkeutuneista akseleista ovat olleet juuri tuolla 3.89 välityksellä vaikka olis 1100 tai 1300GT malleista peräisin. Mitään logiikkaa niiden asennuksessa ei siis liene ollut .
