Pari kysymystä 4wd Cossu sierrasta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Akilles
Ylläpitäjä

Pari kysymystä 4wd Cossu sierrasta

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Maaliskuu 25. 13:17:46 2007

Elikkä ostin tuossa vasta tommosen v.-92 Cossu Sierran. Ni ihmettelin vaan et ku lamdan reikä pakosarjassa on tukittu pultilla ja turbossa oleva messinkinen letkunpaikka on tukittu, ni mikähän "viritelmä" tämä on? Ahdot on jotain 1.3Baria ja pensan paine tyhjäkäynnillä n.3baria. Katalysaattori ei myöskään ole paikallaan. En oo ollu pahemmin ennen tekemisissä turbo autojen kanssa, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Sitten vielä et mikä mahtaa olla heti downpipen alussa oleva "mollukka" :D Tässä kuva http://i96.photobucket.com/albums/l196/ ... wnpipe.jpg

edit by siipicossu kuva linkkinä.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Maaliskuu 25. 13:36:55 2007

Mollukka putkessa on katalysaattori joka kannattaa poistaa jollei ole jo otettu (=tulppa) katit tarpeen vaatiessa auton alle, onko siinä ollenkaan lambdaa?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Maaliskuu 25. 13:42:31 2007

Onpa ihmeellinen viritelmä tuo lambda juttu.
Messinkinen letkunpaikka turbossa ei ole pakollinen jos on otettu hukkiksen kellolle paine esim. imusarjasta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Su Maaliskuu 25. 14:07:43 2007

Samajo juttuja ja en viittis laittaa uutta topikkia:
ostin 4x4 cossun ja siin on kans ihmeellisii sätöksii:
paljon pitää olla bensapaineet ku on stg2,harmaat,hx40 1,3b,3bmap?
tyhjäkäynnilläkin käy rikkaal?
paljonko pitäisi noin huohottaa?
saako turbo mittaria jotenkin säädettyä ku näyttää -0,2 väärin?
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Maaliskuu 25. 14:11:10 2007

Kaizu_k kirjoitti: paljon pitää olla bensapaineet ku on stg2,harmaat,hx40 1,3b,3bmap?
tyhjäkäynnilläkin käy rikkaal?
saako turbo mittaria jotenkin säädettyä ku näyttää -0,2 väärin?
Riippuen vähän mutta jotain 3-4 baarin väliltä bensanpaineet.
Minkälainen turbomittari? Saako viisaria irti ja eri kohtaan?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Su Maaliskuu 25. 14:14:21 2007

siipicossu kirjoitti:
Kaizu_k kirjoitti: paljon pitää olla bensapaineet ku on stg2,harmaat,hx40 1,3b,3bmap?
tyhjäkäynnilläkin käy rikkaal?
saako turbo mittaria jotenkin säädettyä ku näyttää -0,2 väärin?
Riippuen vähän mutta jotain 3-4 baarin väliltä bensanpaineet.
Minkälainen turbomittari? Saako viisaria irti ja eri kohtaan?
se on sellainen mustapohjainen... en nyt näin nopeest muista merkkiä...
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Maaliskuu 25. 14:16:07 2007

Ei oo ollenkaan lamdaa. Mistä tietää onko map anturi tai hukkiksen kello valio? Kaverilla on toi kello semmonen messingin värinen ja mulla musta, en sit tiiä onko maalattu. Suuttimet on siniset eli eikös ne oo vakiot. Niin ja hukkaportin kellosta menee kyllä alipaineletku tonneimusarjaan. Haluttas saada vähän alemmas nuita ahtoja ku on kuitenkin vähä turhan korkeet.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re: Pari kysymystä 4wd Cossu sierrasta

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Maaliskuu 25. 14:20:47 2007

Akilles kirjoitti:Elikkä ostin tuossa vasta tommosen v.-92 Cossu Sierran. Ni ihmettelin vaan et ku lamdan reikä pakosarjassa on tukittu pultilla ja turbossa oleva messinkinen letkunpaikka on tukittu, ni mikähän "viritelmä" tämä on? Ahdot on jotain 1.3Baria ja pensan paine tyhjäkäynnillä n.3baria. Katalysaattori ei myöskään ole paikallaan. En oo ollu pahemmin ennen tekemisissä turbo autojen kanssa, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Sitten vielä et mikä mahtaa olla heti downpipen alussa oleva "mollukka" :D Tässä kuva http://i96.photobucket.com/albums/l196/ ... wnpipe.jpg

edit by siipicossu kuva linkkinä.
Kuvasta äkkivilkaisulla näyttäis että olis 2wd pakosarja ja kansi, ainostaan venakoppa ilmeisesti 4wd:stä. Ahdinkaan ei ole kattimallista, siinä pitäisi olla pakopesässä paikka lambdalle. Tosta vois päätellä että päästöjen kanssa saattaa tulla leimalla ongelmia.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Su Maaliskuu 25. 14:22:21 2007

eihän toi ole vakio turbo...
kannattaa laitta lambda ku ei oikein toimi oikein ku ei lambdaa mikä säätää...
ootko kattonu ton mollukan (katin) onko tyhjä?
onko auton alla katit?
miten saatu läpi katastuksest?
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Maaliskuu 25. 14:39:58 2007

Kaizu_k kirjoitti:eihän toi ole vakio turbo...
kannattaa laitta lambda ku ei oikein toimi oikein ku ei lambdaa mikä säätää...
ootko kattonu ton mollukan (katin) onko tyhjä?
onko auton alla katit?
miten saatu läpi katastuksest?
En oo kattonu mollukan sisälle. Ei katti auton alla, tuli kuitenkin mukaan. en tiiä miten on saatu läpi, mut kiinnostas kyllä tietää.

Akilles
Ylläpitäjä

Re: Pari kysymystä 4wd Cossu sierrasta

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Maaliskuu 25. 14:43:12 2007

Turbo_IS kirjoitti:
Akilles kirjoitti:Elikkä ostin tuossa vasta tommosen v.-92 Cossu Sierran. Ni ihmettelin vaan et ku lamdan reikä pakosarjassa on tukittu pultilla ja turbossa oleva messinkinen letkunpaikka on tukittu, ni mikähän "viritelmä" tämä on? Ahdot on jotain 1.3Baria ja pensan paine tyhjäkäynnillä n.3baria. Katalysaattori ei myöskään ole paikallaan. En oo ollu pahemmin ennen tekemisissä turbo autojen kanssa, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Sitten vielä et mikä mahtaa olla heti downpipen alussa oleva "mollukka" :D Tässä kuva http://i96.photobucket.com/albums/l196/ ... wnpipe.jpg

edit by siipicossu kuva linkkinä.
Kuvasta äkkivilkaisulla näyttäis että olis 2wd pakosarja ja kansi, ainostaan venakoppa ilmeisesti 4wd:stä. Ahdinkaan ei ole kattimallista, siinä pitäisi olla pakopesässä paikka lambdalle. Tosta vois päätellä että päästöjen kanssa saattaa tulla leimalla ongelmia.
näkeekös sen esim moottorinumeron perusteella et onko se 4wd vai 2wd kone? Pitää ottaa vielä parempi kuva jossa näkyy ahdinkin. missä muuten cossussa on toi moottorin numero?

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re: Pari kysymystä 4wd Cossu sierrasta

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Maaliskuu 25. 14:50:33 2007

Akilles kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:
Akilles kirjoitti:Elikkä ostin tuossa vasta tommosen v.-92 Cossu Sierran. Ni ihmettelin vaan et ku lamdan reikä pakosarjassa on tukittu pultilla ja turbossa oleva messinkinen letkunpaikka on tukittu, ni mikähän "viritelmä" tämä on? Ahdot on jotain 1.3Baria ja pensan paine tyhjäkäynnillä n.3baria. Katalysaattori ei myöskään ole paikallaan. En oo ollu pahemmin ennen tekemisissä turbo autojen kanssa, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Sitten vielä et mikä mahtaa olla heti downpipen alussa oleva "mollukka" :D Tässä kuva http://i96.photobucket.com/albums/l196/ ... wnpipe.jpg

edit by siipicossu kuva linkkinä.
Kuvasta äkkivilkaisulla näyttäis että olis 2wd pakosarja ja kansi, ainostaan venakoppa ilmeisesti 4wd:stä. Ahdinkaan ei ole kattimallista, siinä pitäisi olla pakopesässä paikka lambdalle. Tosta vois päätellä että päästöjen kanssa saattaa tulla leimalla ongelmia.
näkeekös sen esim moottorinumeron perusteella et onko se 4wd vai 2wd kone? Pitää ottaa vielä parempi kuva jossa näkyy ahdinkin. missä muuten cossussa on toi moottorin numero?
Tuolta löytyy tietoa:

http://www.saunalahti.fi/~jahman/cossu/ ... torityypit
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Maaliskuu 25. 15:29:19 2007

Voitko laittaa lisää kuvia koko koneesta , imusarjasta , kellosta jne. niin katotaan minkälainen paketti sulla on :)
ex Jäsen #10

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Maaliskuu 25. 16:30:40 2007

Jake kirjoitti:Voitko laittaa lisää kuvia koko koneesta , imusarjasta , kellosta jne. niin katotaan minkälainen paketti sulla on :)
Joo. Pistän tämänpäivän aikana jos vaan kerkeen.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Maaliskuu 25. 17:08:13 2007

Mikäs letku tai johto tonne ahtimen taakse menee, siis ahtimen ja kannen väliin, onko siellä sun lambdas? Onko toi ahdin T35? Hmm, puuttuuko tosta välipalikasta yks pultti?

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Maaliskuu 25. 17:58:29 2007

Joo lamda tais tosiaan löytyy juurikin tuosta kannen ja ahtimen välistä. Tässä ois nyt kuvia: http://s96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/
Onko tuo boxi mikä on kuvissa ECU? Eikös tuo pakosarja oo 2wd cossun ku se on kaksiosainen.
Ja Onko tuo downpipen alussa oleva katti pakollinen katsastuksessa, jos on katti auton alla?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Maaliskuu 25. 18:05:28 2007

Akilles kirjoitti:Joo lamda tais tosiaan löytyy juurikin tuosta kannen ja ahtimen välistä. Tässä ois nyt kuvia: http://s96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/
Onko tuo boxi mikä on kuvissa ECU? Eikös tuo pakosarja oo 2wd cossun ku se on kaksiosainen.
Ja Onko tuo downpipen alussa oleva katti pakollinen katsastuksessa, jos on katti auton alla?
Ei ole ecun boxi.
Ei kai sillä ole väliä missä katti on?
2-osainen pakosarja on takavedon.
Onkohan tuo takavedon konekkin kuten joku jo epäili?
Ahtimelle tulee öljy ainakin kuten takavedossa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Maaliskuu 25. 18:41:44 2007

Bensanpaineensäätimestä rakennettu rajapaineventtiili ja kellon lähellä olevassa T-haarassa on varmaan pieni reikä paineen päästämiseksi pois kellolta silloin kun ahtopainetta ei ole tarkoitus rajoittaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Maaliskuu 25. 18:42:08 2007

Takavedon kansi näkyy olevan ainakin kun on nuo pahkat kylessä(jossa kiinni se tukijousi hässäkkä alunperin) ja ahdin on nelikon(kattikoneen)pakopesä käännetty kun laitettu 2wd pakosarja kuuluu siis lambda tulla ylöspäin alkuperäsellä 4wd pakosarjalla
Viimeksi muokannut THR, Su Maaliskuu 25. 18:45:35 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Maaliskuu 25. 18:42:44 2007

Akilles kirjoitti:Joo lamda tais tosiaan löytyy juurikin tuosta kannen ja ahtimen välistä. Tässä ois nyt kuvia: http://s96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/
Onko tuo boxi mikä on kuvissa ECU? Eikös tuo pakosarja oo 2wd cossun ku se on kaksiosainen.
Ja Onko tuo downpipen alussa oleva katti pakollinen katsastuksessa, jos on katti auton alla?
Tuo ahtopaineen ohjaus ei ole kovin hyvä , voi tietysti toimia jotenkin ?
Suosittelen laittamaan turboruuvin/rajapaineventtiilin väliin . Saat tosin tuollakin säädettyä jos suurennat reikää paineet suurenee ja toisinpäin .

Katti ei ole downpipessä tarpeellinen , jos auto muuten kunnossa yksi auton alla riittää
ex Jäsen #10

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Maaliskuu 25. 19:11:46 2007

Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Maaliskuu 25. 19:14:04 2007

Jake kirjoitti:
Akilles kirjoitti:Joo lamda tais tosiaan löytyy juurikin tuosta kannen ja ahtimen välistä. Tässä ois nyt kuvia: http://s96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/
Onko tuo boxi mikä on kuvissa ECU? Eikös tuo pakosarja oo 2wd cossun ku se on kaksiosainen.
Ja Onko tuo downpipen alussa oleva katti pakollinen katsastuksessa, jos on katti auton alla?
Tuo ahtopaineen ohjaus ei ole kovin hyvä , voi tietysti toimia jotenkin ?
Suosittelen laittamaan turboruuvin/rajapaineventtiilin väliin . Saat tosin tuollakin säädettyä jos suurennat reikää paineet suurenee ja toisinpäin .

Katti ei ole downpipessä tarpeellinen , jos auto muuten kunnossa yksi auton alla riittää
Olen aika aloittelia näiden turbo hommien kanssa, joten osaisiko joku selittää miten alipaine oihjaus kannattaisi tehdä ja mitä pitää ottaa huomioon, pitääkö sen jälkeen säädättää jotakin ja miten se alunperin menee vakio kossussa? Ehkä tyhmiä kysymyksiä mut kiva jos joku viitsii auttaa. Onko tosta mitään haittaa et on kone rakennettu 4wd:n ja 2wd:n hiluista sekaisin? Auto kyllä pelittää hyvin.

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Maaliskuu 25. 19:17:59 2007

paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Onko tämä kyseinen Timo vielä pyörinyt tällä foorumilla? Aattelin vaan et jos tämä mun auto tosiaan on sen rakentama ni siltähän vois kysyä tarkempia tietoja.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Maaliskuu 25. 19:27:36 2007

Akilles kirjoitti:
paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Onko tämä kyseinen Timo vielä pyörinyt tällä foorumilla? Aattelin vaan et jos tämä mun auto tosiaan on sen rakentama ni siltähän vois kysyä tarkempia tietoja.
Eiköhän Timo tämän huomaa kuitenkin usein täällä pyörii.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Maaliskuu 25. 20:16:56 2007

paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Saatta olla aika paha nakki saada katsastuksesta läpi ,ellei sitten rekisteriotteesta puutu maininta vähäpäästöisyydestä.

vaan oli mun entinen talvi dohc sierrakin ruiskumalli ,mutta ei vähäpäästöinen. Ja kattia ei näin ollen tarvittu lainkaan.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Maaliskuu 25. 20:26:53 2007

KtK kirjoitti:
paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Saatta olla aika paha nakki saada katsastuksesta läpi ,ellei sitten rekisteriotteesta puutu maininta vähäpäästöisyydestä.
Ei kai sillä väliä ole kumman kone on kun vaan päästöistä menee läpi.
Tuossa on kuitenkin ilmeisesti nelikon moottorinohjaus.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Su Maaliskuu 25. 21:23:51 2007

KtK kirjoitti:
paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Saatta olla aika paha nakki saada katsastuksesta läpi ,ellei sitten rekisteriotteesta puutu maininta vähäpäästöisyydestä.

vaan oli mun entinen talvi dohc sierrakin ruiskumalli ,mutta ei vähäpäästöinen. Ja kattia ei näin ollen tarvittu lainkaan.
Kyllä siinä rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Maaliskuu 25. 22:35:46 2007

siipicossu kirjoitti:
KtK kirjoitti:
paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Saatta olla aika paha nakki saada katsastuksesta läpi ,ellei sitten rekisteriotteesta puutu maininta vähäpäästöisyydestä.
Ei kai sillä väliä ole kumman kone on kun vaan päästöistä menee läpi.
Tuossa on kuitenkin ilmeisesti nelikon moottorinohjaus.
nelikon moottorinohjaus auttaa asiaan. lambda systeemit ja katti vaan peliin mukaan.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Maaliskuu 25. 23:05:48 2007

Akilles kirjoitti: Olen aika aloittelia näiden turbo hommien kanssa, joten osaisiko joku selittää miten alipaine oihjaus kannattaisi tehdä ja mitä pitää ottaa huomioon, pitääkö sen jälkeen säädättää jotakin ja miten se alunperin menee vakio kossussa? Ehkä tyhmiä kysymyksiä mut kiva jos joku viitsii auttaa. Onko tosta mitään haittaa et on kone rakennettu 4wd:n ja 2wd:n hiluista sekaisin? Auto kyllä pelittää hyvin.
Kyllä noinkin menee , yleensä kellolle otetaan kompressorilta paine , miten se alkuperäisenä on .
Ostaisin säädettävän rajapaineventtiilin (esim.turbosmart) Asennusohjeet tulee mukana . Joka kerran kun muutat paineita , ei tarvi säätää seoksia , kerran kun käyt , jos epäilet että ei olis kohdallaan . Auto säätää seokset kyllä itse tiettyyn rajaan asti (suuttimien tuotto loppuu tms.)

Kaizu_k: Osta seosmittari tai säädä testerillä seokset tyhjäkäynnille kohdalleen boksin ruuvista , sitten seoksia seuraamalla paineille . Bensapaineet on vakiona ~3.5 bar , seoksien mukaan voi hiukan pienentää/suurentaa paineita , eli jos käy rikkaalla pienennä hiukan , paljon ei kuitenkaan kannata paineita ruuvata . Suosittelen myös ostamaan laadukkaan ahtopainemittarin :wink:
ex Jäsen #10

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Maaliskuu 26. 8:53:05 2007

Kun niitä letkuja seuraa niin sieltä löytyy jo rajapaineventtiili eli se bensapaineensäädin, joka on sinisissä letkuissa kiinni imusarjan puolella.
En tiedä kuinka alas ahtopaineet sillä saa säädettyä, mutta siitä kuusiokoloruuvista kannen keskeltä ruuvaamalla se selviää.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Maaliskuu 26. 12:30:52 2007

sorry akilles, en huomannut aiemmin tätä topic:ia. toi auto on tosiaan multa alunperin lähtenyt, ostin konerikkoisena saksasta ja laitoin oman cossuni ex-moottorin siihen, kun sellainen kasattuna tallin nurkassa oli.

eli kone on 2wd, mutta nelikon imusarja, ja nelikon ahdin, kannen kanavat on muotoiltu, kone on rempattu, mäntiä hieman lyhennetty ettei tule aivan niin herkästi venttiilikosketuksia, rengastettu, laakeroitu, tiukemmat kannenpultit, a-ryhmän pahvi, eli ihan hyvä kone siinä on. tai ainakin silloin joskus oli, en tiedä paljonko on rangottu sen jälkeen. ja moottorista tuli todella onnistuneen alhaalta vääntävä, sillä on varmasti mukava ajaa.

lambda anturi on siellä kannen ja pakosarjan välissä, vähän ahdas paikka kun on nelikon ahdin 2wd pakosarjassa. downpipessä oli extra paikka vaikkapa laajakaista lambdalle, se on tulpattu tarpeettomana. se etummainen katti on tyhjä (aukastu, poistettu sisus ja hitsattu kiinni), sillä ei juurikaan ole merkitystä seoksiin. pohjan alla on ne kaksi kattia, oli silloin myytäessä kunnossa ja seokset oli kevyesti rajoissa.

jatka viestiketjua, laita privaa tai soittele jos kaipaat muuta infoa autosta.

timo
044-2828953
Viimeksi muokannut Timo, Ma Maaliskuu 26. 12:37:28 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Maaliskuu 26. 12:35:45 2007

SLEI kirjoitti:Kun niitä letkuja seuraa niin sieltä löytyy jo rajapaineventtiili eli se bensapaineensäädin, joka on sinisissä letkuissa kiinni imusarjan puolella.
En tiedä kuinka alas ahtopaineet sillä saa säädettyä, mutta siitä kuusiokoloruuvista kannen keskeltä ruuvaamalla se selviää.
noin 1.1-1.2 kiloon saa sillä bpaineen sääätimellä, ei juurikaan alle. ja jake, se ahtopaine kannattaa ehdottomasti ottaa imusarjasta, sit rajapainevena ja hukkaportti. jos ottaa kompressorilta, alkaa ahtopaine rajoittua jo ennen kuin imusarjassa on sama paine, eli tämä siis teoriassa. toki se aikalailla yhtä aikaa nousee mutta aina parempi mitä "myöhäisemmästä" paikasta se otetaan, silloin se säätää moottorissa olevaa painetta eikä esim kompuralla olevaa painetta. olipa epäselvästi sanottu.. :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Ma Maaliskuu 26. 17:26:00 2007

Timo kirjoitti:sorry akilles, en huomannut aiemmin tätä topic:ia. toi auto on tosiaan multa alunperin lähtenyt, ostin konerikkoisena saksasta ja laitoin oman cossuni ex-moottorin siihen, kun sellainen kasattuna tallin nurkassa oli.

eli kone on 2wd, mutta nelikon imusarja, ja nelikon ahdin, kannen kanavat on muotoiltu, kone on rempattu, mäntiä hieman lyhennetty ettei tule aivan niin herkästi venttiilikosketuksia, rengastettu, laakeroitu, tiukemmat kannenpultit, a-ryhmän pahvi, eli ihan hyvä kone siinä on. tai ainakin silloin joskus oli, en tiedä paljonko on rangottu sen jälkeen. ja moottorista tuli todella onnistuneen alhaalta vääntävä, sillä on varmasti mukava ajaa.

lambda anturi on siellä kannen ja pakosarjan välissä, vähän ahdas paikka kun on nelikon ahdin 2wd pakosarjassa. downpipessä oli extra paikka vaikkapa laajakaista lambdalle, se on tulpattu tarpeettomana. se etummainen katti on tyhjä (aukastu, poistettu sisus ja hitsattu kiinni), sillä ei juurikaan ole merkitystä seoksiin. pohjan alla on ne kaksi kattia, oli silloin myytäessä kunnossa ja seokset oli kevyesti rajoissa.

jatka viestiketjua, laita privaa tai soittele jos kaipaat muuta infoa autosta.

timo
044-2828953
Pitää soittaa sulle ni tuleepahan kerralla selväks tää juttu..

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Ma Maaliskuu 26. 18:03:18 2007

jake kirjoitti: Kaizu_k: Osta seosmittari tai säädä testerillä seokset tyhjäkäynnille kohdalleen boksin ruuvista , sitten seoksia seuraamalla paineille . Bensapaineet on vakiona ~3.5 bar , seoksien mukaan voi hiukan pienentää/suurentaa paineita , eli jos käy rikkaalla pienennä hiukan , paljon ei kuitenkaan kannata paineita ruuvata . Suosittelen myös ostamaan laadukkaan ahtopainemittarin :wink:
eiks toi mustapohjainen ahto mittari oo suht laadukas...
ja on seos mittari,oon kääntäny seos ruuvia 4kierrosta kinni päin ja ei tunnu tapahtuvan mitn.
pien sätös on siin bensapainesäätimes ku on 2 säädintä perän jälkeen...
alipaineen kans on 3,9... ei sattus keltään löytyy säädintä?
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Maaliskuu 26. 22:20:57 2007

Kaizu_k kirjoitti: eiks toi mustapohjainen ahto mittari oo suht laadukas...
Eipä taida pohjan väri kertoa laadusta hevon **ttuakaan. Minkäs merkkinen se on?
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Maaliskuu 26. 23:31:16 2007

Kaizu_k kirjoitti:eiks toi mustapohjainen ahto mittari oo suht laadukas...
ja on seos mittari,oon kääntäny seos ruuvia 4kierrosta kinni päin ja ei tunnu tapahtuvan mitn.
pien sätös on siin bensapainesäätimes ku on 2 säädintä perän jälkeen...
alipaineen kans on 3,9... ei sattus keltään löytyy säädintä?
Ota säätimeltä paineletku irti ja säädä n.3.5bar , pääset vakioarvoon . Siitä sitten eteenpäin , mutta onko sulla 2 bensapaineensäädintä ?

Timo: Oli uutta tietoa , täytyy laittaa omaankin niin :D
ex Jäsen #10

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Maaliskuu 27. 10:59:46 2007

Technical Data kertoo vakio paineeksi 2,7-3,3 bar.
Focus ST -06
#289

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Maaliskuu 27. 11:23:50 2007

Workshop manual 3.0 baaria tyhjäkäynnillä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Ti Maaliskuu 27. 14:19:23 2007

ilman alipainetta vai?
ku tuo bensa paineet on alipaineen kans...
juu on niiku kaks säädintä peränjälkeen ku se nelikon oma on paskana ja tartteis uuren.
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Ti Maaliskuu 27. 14:31:59 2007

Hesus kirjoitti:
Kaizu_k kirjoitti: eiks toi mustapohjainen ahto mittari oo suht laadukas...
Eipä taida pohjan väri kertoa laadusta hevon **ttuakaan. Minkäs merkkinen se on?
http://mpm-performance.com/2006/html_blue/index.htm elikkä tota tarkoitin mustapohjaisella ja saman valmistajan seos mittari.
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Maaliskuu 27. 15:45:22 2007

Kaizu_k kirjoitti:
Hesus kirjoitti:
Kaizu_k kirjoitti: eiks toi mustapohjainen ahto mittari oo suht laadukas...
Eipä taida pohjan väri kertoa laadusta hevon **ttuakaan. Minkäs merkkinen se on?
http://mpm-performance.com/2006/html_blue/index.htm elikkä tota tarkoitin mustapohjaisella ja saman valmistajan seos mittari.
Noi on kyllä ihan kuraa noi mittarit. Näyttää mitä sattuu.. Ite en tollasilla uskaltais ajella..
Toyota Supra TT

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Maaliskuu 27. 22:21:31 2007

Kaizu_k kirjoitti:ilman alipainetta vai?
ku tuo bensa paineet on alipaineen kans...
juu on niiku kaks säädintä peränjälkeen ku se nelikon oma on paskana ja tartteis uuren.
Ilman alipainetta.
Focus ST -06
#289

Riesa2.0
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Toukokuu 2. 18:50:16 2007
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 » La Helmikuu 9. 18:23:24 2008

Selailin foorumia ja törmäsin tähän ketjuun.. Tuo kyseinen 4x4 cossuhan on nyt mulla, ostin sen akillekselta tuossa joulukuussa. Muuten toimii hyvin, mutta koneen lämmetessä alkaa röpöttämään pahasti kun antaa kaasua. Sama homma ajaessakin eli pätkii ja paukkuu kun antaa vähänkin reippaammin kaasua niin että ahdot alkaa nousta, vastakun kone lämpeää oikein kunnolla kuumaksi niin alkaa toimimaan hienosti. En ole sitten ehtinyt paremmin tutkia.. Muuten on tosi fiksu peli menemään!

Vastaa Viestiin