
edit by siipicossu kuva linkkinä.
Valvoja: CRSC Hallitus
Riippuen vähän mutta jotain 3-4 baarin väliltä bensanpaineet.Kaizu_k kirjoitti: paljon pitää olla bensapaineet ku on stg2,harmaat,hx40 1,3b,3bmap?
tyhjäkäynnilläkin käy rikkaal?
saako turbo mittaria jotenkin säädettyä ku näyttää -0,2 väärin?
se on sellainen mustapohjainen... en nyt näin nopeest muista merkkiä...siipicossu kirjoitti:Riippuen vähän mutta jotain 3-4 baarin väliltä bensanpaineet.Kaizu_k kirjoitti: paljon pitää olla bensapaineet ku on stg2,harmaat,hx40 1,3b,3bmap?
tyhjäkäynnilläkin käy rikkaal?
saako turbo mittaria jotenkin säädettyä ku näyttää -0,2 väärin?
Minkälainen turbomittari? Saako viisaria irti ja eri kohtaan?
Kuvasta äkkivilkaisulla näyttäis että olis 2wd pakosarja ja kansi, ainostaan venakoppa ilmeisesti 4wd:stä. Ahdinkaan ei ole kattimallista, siinä pitäisi olla pakopesässä paikka lambdalle. Tosta vois päätellä että päästöjen kanssa saattaa tulla leimalla ongelmia.Akilles kirjoitti:Elikkä ostin tuossa vasta tommosen v.-92 Cossu Sierran. Ni ihmettelin vaan et ku lamdan reikä pakosarjassa on tukittu pultilla ja turbossa oleva messinkinen letkunpaikka on tukittu, ni mikähän "viritelmä" tämä on? Ahdot on jotain 1.3Baria ja pensan paine tyhjäkäynnillä n.3baria. Katalysaattori ei myöskään ole paikallaan. En oo ollu pahemmin ennen tekemisissä turbo autojen kanssa, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Sitten vielä et mikä mahtaa olla heti downpipen alussa oleva "mollukka"Tässä kuva http://i96.photobucket.com/albums/l196/ ... wnpipe.jpg
edit by siipicossu kuva linkkinä.
En oo kattonu mollukan sisälle. Ei katti auton alla, tuli kuitenkin mukaan. en tiiä miten on saatu läpi, mut kiinnostas kyllä tietää.Kaizu_k kirjoitti:eihän toi ole vakio turbo...
kannattaa laitta lambda ku ei oikein toimi oikein ku ei lambdaa mikä säätää...
ootko kattonu ton mollukan (katin) onko tyhjä?
onko auton alla katit?
miten saatu läpi katastuksest?
näkeekös sen esim moottorinumeron perusteella et onko se 4wd vai 2wd kone? Pitää ottaa vielä parempi kuva jossa näkyy ahdinkin. missä muuten cossussa on toi moottorin numero?Turbo_IS kirjoitti:Kuvasta äkkivilkaisulla näyttäis että olis 2wd pakosarja ja kansi, ainostaan venakoppa ilmeisesti 4wd:stä. Ahdinkaan ei ole kattimallista, siinä pitäisi olla pakopesässä paikka lambdalle. Tosta vois päätellä että päästöjen kanssa saattaa tulla leimalla ongelmia.Akilles kirjoitti:Elikkä ostin tuossa vasta tommosen v.-92 Cossu Sierran. Ni ihmettelin vaan et ku lamdan reikä pakosarjassa on tukittu pultilla ja turbossa oleva messinkinen letkunpaikka on tukittu, ni mikähän "viritelmä" tämä on? Ahdot on jotain 1.3Baria ja pensan paine tyhjäkäynnillä n.3baria. Katalysaattori ei myöskään ole paikallaan. En oo ollu pahemmin ennen tekemisissä turbo autojen kanssa, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Sitten vielä et mikä mahtaa olla heti downpipen alussa oleva "mollukka"Tässä kuva http://i96.photobucket.com/albums/l196/ ... wnpipe.jpg
edit by siipicossu kuva linkkinä.
Tuolta löytyy tietoa:Akilles kirjoitti:näkeekös sen esim moottorinumeron perusteella et onko se 4wd vai 2wd kone? Pitää ottaa vielä parempi kuva jossa näkyy ahdinkin. missä muuten cossussa on toi moottorin numero?Turbo_IS kirjoitti:Kuvasta äkkivilkaisulla näyttäis että olis 2wd pakosarja ja kansi, ainostaan venakoppa ilmeisesti 4wd:stä. Ahdinkaan ei ole kattimallista, siinä pitäisi olla pakopesässä paikka lambdalle. Tosta vois päätellä että päästöjen kanssa saattaa tulla leimalla ongelmia.Akilles kirjoitti:Elikkä ostin tuossa vasta tommosen v.-92 Cossu Sierran. Ni ihmettelin vaan et ku lamdan reikä pakosarjassa on tukittu pultilla ja turbossa oleva messinkinen letkunpaikka on tukittu, ni mikähän "viritelmä" tämä on? Ahdot on jotain 1.3Baria ja pensan paine tyhjäkäynnillä n.3baria. Katalysaattori ei myöskään ole paikallaan. En oo ollu pahemmin ennen tekemisissä turbo autojen kanssa, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Sitten vielä et mikä mahtaa olla heti downpipen alussa oleva "mollukka"Tässä kuva http://i96.photobucket.com/albums/l196/ ... wnpipe.jpg
edit by siipicossu kuva linkkinä.
Ei ole ecun boxi.Akilles kirjoitti:Joo lamda tais tosiaan löytyy juurikin tuosta kannen ja ahtimen välistä. Tässä ois nyt kuvia: http://s96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/
Onko tuo boxi mikä on kuvissa ECU? Eikös tuo pakosarja oo 2wd cossun ku se on kaksiosainen.
Ja Onko tuo downpipen alussa oleva katti pakollinen katsastuksessa, jos on katti auton alla?
Tuo ahtopaineen ohjaus ei ole kovin hyvä , voi tietysti toimia jotenkin ?Akilles kirjoitti:Joo lamda tais tosiaan löytyy juurikin tuosta kannen ja ahtimen välistä. Tässä ois nyt kuvia: http://s96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/
Onko tuo boxi mikä on kuvissa ECU? Eikös tuo pakosarja oo 2wd cossun ku se on kaksiosainen.
Ja Onko tuo downpipen alussa oleva katti pakollinen katsastuksessa, jos on katti auton alla?
Olen aika aloittelia näiden turbo hommien kanssa, joten osaisiko joku selittää miten alipaine oihjaus kannattaisi tehdä ja mitä pitää ottaa huomioon, pitääkö sen jälkeen säädättää jotakin ja miten se alunperin menee vakio kossussa? Ehkä tyhmiä kysymyksiä mut kiva jos joku viitsii auttaa. Onko tosta mitään haittaa et on kone rakennettu 4wd:n ja 2wd:n hiluista sekaisin? Auto kyllä pelittää hyvin.Jake kirjoitti:Tuo ahtopaineen ohjaus ei ole kovin hyvä , voi tietysti toimia jotenkin ?Akilles kirjoitti:Joo lamda tais tosiaan löytyy juurikin tuosta kannen ja ahtimen välistä. Tässä ois nyt kuvia: http://s96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/
Onko tuo boxi mikä on kuvissa ECU? Eikös tuo pakosarja oo 2wd cossun ku se on kaksiosainen.
Ja Onko tuo downpipen alussa oleva katti pakollinen katsastuksessa, jos on katti auton alla?
Suosittelen laittamaan turboruuvin/rajapaineventtiilin väliin . Saat tosin tuollakin säädettyä jos suurennat reikää paineet suurenee ja toisinpäin .
Katti ei ole downpipessä tarpeellinen , jos auto muuten kunnossa yksi auton alla riittää
Eiköhän Timo tämän huomaa kuitenkin usein täällä pyörii.Akilles kirjoitti:Onko tämä kyseinen Timo vielä pyörinyt tällä foorumilla? Aattelin vaan et jos tämä mun auto tosiaan on sen rakentama ni siltähän vois kysyä tarkempia tietoja.paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Saatta olla aika paha nakki saada katsastuksesta läpi ,ellei sitten rekisteriotteesta puutu maininta vähäpäästöisyydestä.paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Ei kai sillä väliä ole kumman kone on kun vaan päästöistä menee läpi.KtK kirjoitti:Saatta olla aika paha nakki saada katsastuksesta läpi ,ellei sitten rekisteriotteesta puutu maininta vähäpäästöisyydestä.paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Kyllä siinä rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen.KtK kirjoitti:Saatta olla aika paha nakki saada katsastuksesta läpi ,ellei sitten rekisteriotteesta puutu maininta vähäpäästöisyydestä.paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
vaan oli mun entinen talvi dohc sierrakin ruiskumalli ,mutta ei vähäpäästöinen. Ja kattia ei näin ollen tarvittu lainkaan.
nelikon moottorinohjaus auttaa asiaan. lambda systeemit ja katti vaan peliin mukaan.siipicossu kirjoitti:Ei kai sillä väliä ole kumman kone on kun vaan päästöistä menee läpi.KtK kirjoitti:Saatta olla aika paha nakki saada katsastuksesta läpi ,ellei sitten rekisteriotteesta puutu maininta vähäpäästöisyydestä.paperman kirjoitti:Koko kone on 2wd:n! Taitaa olla se Timon vanha nelikko, mikä on kyseessä. Tai siis Timolta alkujaan lähtöisin!
Tuossa on kuitenkin ilmeisesti nelikon moottorinohjaus.
Kyllä noinkin menee , yleensä kellolle otetaan kompressorilta paine , miten se alkuperäisenä on .Akilles kirjoitti: Olen aika aloittelia näiden turbo hommien kanssa, joten osaisiko joku selittää miten alipaine oihjaus kannattaisi tehdä ja mitä pitää ottaa huomioon, pitääkö sen jälkeen säädättää jotakin ja miten se alunperin menee vakio kossussa? Ehkä tyhmiä kysymyksiä mut kiva jos joku viitsii auttaa. Onko tosta mitään haittaa et on kone rakennettu 4wd:n ja 2wd:n hiluista sekaisin? Auto kyllä pelittää hyvin.
noin 1.1-1.2 kiloon saa sillä bpaineen sääätimellä, ei juurikaan alle. ja jake, se ahtopaine kannattaa ehdottomasti ottaa imusarjasta, sit rajapainevena ja hukkaportti. jos ottaa kompressorilta, alkaa ahtopaine rajoittua jo ennen kuin imusarjassa on sama paine, eli tämä siis teoriassa. toki se aikalailla yhtä aikaa nousee mutta aina parempi mitä "myöhäisemmästä" paikasta se otetaan, silloin se säätää moottorissa olevaa painetta eikä esim kompuralla olevaa painetta. olipa epäselvästi sanottu..SLEI kirjoitti:Kun niitä letkuja seuraa niin sieltä löytyy jo rajapaineventtiili eli se bensapaineensäädin, joka on sinisissä letkuissa kiinni imusarjan puolella.
En tiedä kuinka alas ahtopaineet sillä saa säädettyä, mutta siitä kuusiokoloruuvista kannen keskeltä ruuvaamalla se selviää.
Pitää soittaa sulle ni tuleepahan kerralla selväks tää juttu..Timo kirjoitti:sorry akilles, en huomannut aiemmin tätä topic:ia. toi auto on tosiaan multa alunperin lähtenyt, ostin konerikkoisena saksasta ja laitoin oman cossuni ex-moottorin siihen, kun sellainen kasattuna tallin nurkassa oli.
eli kone on 2wd, mutta nelikon imusarja, ja nelikon ahdin, kannen kanavat on muotoiltu, kone on rempattu, mäntiä hieman lyhennetty ettei tule aivan niin herkästi venttiilikosketuksia, rengastettu, laakeroitu, tiukemmat kannenpultit, a-ryhmän pahvi, eli ihan hyvä kone siinä on. tai ainakin silloin joskus oli, en tiedä paljonko on rangottu sen jälkeen. ja moottorista tuli todella onnistuneen alhaalta vääntävä, sillä on varmasti mukava ajaa.
lambda anturi on siellä kannen ja pakosarjan välissä, vähän ahdas paikka kun on nelikon ahdin 2wd pakosarjassa. downpipessä oli extra paikka vaikkapa laajakaista lambdalle, se on tulpattu tarpeettomana. se etummainen katti on tyhjä (aukastu, poistettu sisus ja hitsattu kiinni), sillä ei juurikaan ole merkitystä seoksiin. pohjan alla on ne kaksi kattia, oli silloin myytäessä kunnossa ja seokset oli kevyesti rajoissa.
jatka viestiketjua, laita privaa tai soittele jos kaipaat muuta infoa autosta.
timo
044-2828953
eiks toi mustapohjainen ahto mittari oo suht laadukas...jake kirjoitti: Kaizu_k: Osta seosmittari tai säädä testerillä seokset tyhjäkäynnille kohdalleen boksin ruuvista , sitten seoksia seuraamalla paineille . Bensapaineet on vakiona ~3.5 bar , seoksien mukaan voi hiukan pienentää/suurentaa paineita , eli jos käy rikkaalla pienennä hiukan , paljon ei kuitenkaan kannata paineita ruuvata . Suosittelen myös ostamaan laadukkaan ahtopainemittarin
Ota säätimeltä paineletku irti ja säädä n.3.5bar , pääset vakioarvoon . Siitä sitten eteenpäin , mutta onko sulla 2 bensapaineensäädintä ?Kaizu_k kirjoitti:eiks toi mustapohjainen ahto mittari oo suht laadukas...
ja on seos mittari,oon kääntäny seos ruuvia 4kierrosta kinni päin ja ei tunnu tapahtuvan mitn.
pien sätös on siin bensapainesäätimes ku on 2 säädintä perän jälkeen...
alipaineen kans on 3,9... ei sattus keltään löytyy säädintä?
http://mpm-performance.com/2006/html_blue/index.htm elikkä tota tarkoitin mustapohjaisella ja saman valmistajan seos mittari.Hesus kirjoitti:Eipä taida pohjan väri kertoa laadusta hevon **ttuakaan. Minkäs merkkinen se on?Kaizu_k kirjoitti: eiks toi mustapohjainen ahto mittari oo suht laadukas...
Noi on kyllä ihan kuraa noi mittarit. Näyttää mitä sattuu.. Ite en tollasilla uskaltais ajella..Kaizu_k kirjoitti:http://mpm-performance.com/2006/html_blue/index.htm elikkä tota tarkoitin mustapohjaisella ja saman valmistajan seos mittari.Hesus kirjoitti:Eipä taida pohjan väri kertoa laadusta hevon **ttuakaan. Minkäs merkkinen se on?Kaizu_k kirjoitti: eiks toi mustapohjainen ahto mittari oo suht laadukas...