RS2000 -91 lootasta/siirtäjästä mennyt jotain??

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

RS2000 -91 lootasta/siirtäjästä mennyt jotain??

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Maaliskuu 4. 20:56:14 2007

Tuossa kaveri soitti ja kertoi, että RS2000:sta oli häipynyt vaihteet. Ei ollut itse ajanut, mutta kuski oli sanonut että oli vaihtanut 2 --> 3 ja keppi mennyt täysin tunnottomaksi (ilman mitään sivuääniä??). Tunkattiin ilmaan , mutta kepin vivustot vaikutti ihan ok kuntoisilta. Vaikka irroitti vivuston ja yritti käsin saada lootan päästä vaihdetta päälle niin täysin tunnottoman oloinen tuo häntä. Nyt siis kokoajan "vapaalla"

Itsellä kun ei ole mitään hajua tuollaisesta etuvetoisenlootasta, niin mikähän tuosta on mennyt?

Osaisiko joku kertoa mistä löytäis räjäytyskuvaa tuosta laatikosta ja mikä tuo lootan tyyppi edes on?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Su Maaliskuu 4. 21:11:51 2007

Siirtäjästä vivusto irti laatikon sisältä? MTX-75
Ford Fiesta ST 2013
#727

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Maaliskuu 4. 21:35:17 2007

Veikkaan että tuolta lootan sisältä on lähtenyt joku sokka tms. irti, löytyyköhän mistään tosiaan tuon laatikon räjäytyskuvaa, että voisi edes hiukan arvioida mikä sieltä olisi voinut pettää?

Ei keretty ennen pimeäntuloa tutkia, että voiko tuosta laatikosta purkaa tuota siirtäjäpakettia, ilman että tarvis alkaa ottamaan koko lootaa moottorinpäästä irti, mutta ei taida olla mahdollista?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Su Maaliskuu 4. 21:40:33 2007

Voi purkaa, kun katsot konehuoneeseen ja purat laatikon päältä pois sen systeemin missä on anturi niin nousee jotain ainakin puis.

MVLA osaa varmasti kertoa tarkemmin :lol:
Ford Fiesta ST 2013
#727

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Maaliskuu 5. 22:38:59 2007

joo o .... Kuullostaa kalliilta! :D Ja se SamiH:n tarkoittama systeemi "(suora suomennos) Valitsin mekanismi" Siirtelee siisrtäjiä...

Jos laatikko pyörii vapaasti ilman sivuääniä vika vois olla tästä ko. valitsin mekanismissä tai siinä vaihdevivuston tangossa joka tulee ulos laatikosta. Siinä tangossa laatikon sisällä on pultilla kiinni kuppi joka siirtää vivustoa joka siirtää siirtäjiä. Se kuppi vois olla irti...!? Tai sen vastakappale on murtunut. Toinen mikä voi olla rikki on se valitsin mekanismi.
Ei just nyt tule muuta mieleen... Jos siirtäjät (kaikki) olis rikki niin ei pyöri äänettomästi enää. Ja ei siellä pitäs olla mitään sokkaa mikä vois hajota ellei ole siellä valitsin mekanismin sisällä ole jotain.


Räjäytyskuva
http://www.rs2000-16v.net/PDF/Q1516305.pdf


ps. Sen valitsin mekanismin ja valitsin akselin kupin sovittaminen paikalleen laatikon ollessa paikallaan on sitten mielenkiintoinen projekti ellei ole hyvää tuuria...
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 6. 0:47:09 2007

Jos käsitin oikein niin tarkoitat tangolla ja kupilla tuon pdf:än kohtaa 17 ?

Jahas eli taitaa olla helpompi ottaa koko lodju irti. Tuleekos teille asiaan enemmän perehtyneille mitään hyviä vinkkejä, jos siis tullut jotain yritys & erehdyt oppeja noita purettaessa/kasattaessa? :)

Tuhannet kiitokset tuosta linkistä, eipä sattunut silmään vaikka tuollakin sivulla kävin ja googlekin vinkkaili sinne. Helpottaa varmasti remppaa

Viimeinen kysymys
Paljonko nuo MTX75:set yleensä käytettyinä maksaa, noin edes todella karkeasti arvioituna? :wink: :lol:
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Maaliskuu 6. 8:56:56 2007

enhän ole väärässä jos väitän mtx75 löytyvän kaikkien zeteccien perästä?

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Maaliskuu 6. 9:25:15 2007

Uudemmissa(?) vaijerikytkin vaihtunu nestetoimiseen ja vaihteen siirtäjät korvattu siirtovaijereilla. Ja eikös välityksissä oon hieman vaihtelua

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ti Maaliskuu 6. 14:19:34 2007

fsohc kirjoitti:Jos käsitin oikein niin tarkoitat tangolla ja kupilla tuon pdf:än kohtaa 17 ?

Jahas eli taitaa olla helpompi ottaa koko lodju irti. Tuleekos teille asiaan enemmän perehtyneille mitään hyviä vinkkejä, jos siis tullut jotain yritys & erehdyt oppeja noita purettaessa/kasattaessa? :)

Tuhannet kiitokset tuosta linkistä, eipä sattunut silmään vaikka tuollakin sivulla kävin ja googlekin vinkkaili sinne. Helpottaa varmasti remppaa

Viimeinen kysymys
Paljonko nuo MTX75:set yleensä käytettyinä maksaa, noin edes todella karkeasti arvioituna? :wink: :lol:
Kyllä tarkoitin juuri kohtaa 17.

Laatikon saa n.500€ jos jostain löydät... Itse etsin vuoden ja sitten tyydyin kunnostamaan vanhan. Synkrot, laakerit ja tiivisteet + työt +700€.

Vinkkeinä ei oiken ole muuta kun ostaa uudet tiivisteet ja kasaa sitten pakkirattaan oikeinpäin heti alussa niin jää ylimääräiset purkukerrat väliin. Se ratas menee kyllä paikalleen ja toimii ilman kuormaa mutta syö siivun siirtäjästä. Nimim. kokemusta.. :oops: Niin ja pakosarjan tarvii irrottaa jos meinaa saada laatikon irti että siihen tarvii tiivisteet ja uudet pultit+mutterit.
Konetta ei välttämättä tarvii irrottaa kokonaan mutta joutuu laskemaan aika alas että loota sopii tulemaan pois. Huomaat kyllä sittten mitä tarkoitan. Samalla kannattaa uusia yksi koneen kiinnitys pusla joka on lähinnä tulipeltiä. Ehkäisee parhaiten koneen heilumista ja vaihdevivustoon aiheutuvaa vetoa joka voi nykäistä kovassa vedossa vaihteen pois päältä.
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

corner
CRSC jäsen 2014
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Maaliskuu 30. 23:14:56 2005
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja corner » Ti Maaliskuu 6. 18:11:37 2007

samiharju kirjoitti:enhän ole väärässä jos väitän mtx75 löytyvän kaikkien zeteccien perästä?
Escortissa ainoastaan 2,0 ja dieselin jatkeenan,ehkä 130hv xr3i zetecissä.
Mondeossa on kaikissa moottoriversioissa.. eipä vaan taida käydä escorttiin..

insane
Viestit: 632
Liittynyt: Pe Kesäkuu 20. 23:24:17 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja insane » Ti Maaliskuu 6. 19:50:38 2007

Asiaa sivuten, kyseessä myös rs2k laatikko ja 5. vaihde kun on silmässä ja tekee moottorijarrutuksen/nostaa kaasupolkimen, niin pomppaa vaihde pois silmästä. Mikähän mahtaa olla mennyt?

Muilla vastaavaa tapahtunut? Helpompi/halvempi ostaa ehjä laatikko, kuin lähteä tuota korjauttamaan?
EX-Escort 2.0 '94 ● Satunnainen työsuhde-Ford ● #653 ●

ÄrÄssä
Viestit: 1270
Liittynyt: Ti Lokakuu 17. 19:23:54 2006
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja ÄrÄssä » Ti Maaliskuu 6. 20:26:58 2007

Tuntus tuo MTX-75 loota olevan melekonen sätös... Niin paljon kuullut ropleemista ja ei tuo omakaan mikään toimiva vehje oo.

Edellisellä omistajalla oli ollut myös siirtäjäropleemaa, valitettavasti en osaa kertoa että kuinka ratkaisi ongelman. Uuttaa lootaa haeskeli siihen mutta käsittääkseni sai kuitenkin korjattua vanhan.

Miten lie sitten korjannut vai onko tuo miun käytössä mennyt huonompaan kuntoon (hyvin paljon mahdollista... 8) ), mutta ruksuu ja paukkaa erityisesti kolmos ja vitosvaihteella, liekö synkrot paskana, kakkonen taasen on mielenkiintoinen koska ei mene silmään kuin voimankäytön kanssa mutta harvoin rutajaa. Pakkihan ei mee koskaan ekalla silmään jne. Tiiä sitten onko nää muidenkin lootien perusongelmia, mut samaa oon kuullu paljon muissa samaisissa lootissa.
ärässä motoRSport
~nelipyöräisiä, nelikavioisia ja nelitassuisia harrasteita~

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 6. 22:31:18 2007

Jaa-a kaveri kauppaili nyt suivaantuneena tuota RS:ää. Eihän tuolla paljoa olisi ajettu 170tkm (oikeasti, toinen tai kolmas omistajalla), sisusta ja lokasuojat hyväkuntoiset, täydellinen (kallis) kansiremontti tehty muistaakseni 2 vuotta sitten kun suuttimien tiivisteet oli kovettuneet ja käynyt laihalla --> venttiilejä palanut. Puskurit on huonokuntoiset edessä ja takana ja tuo loota nyt rikki.

Ilmeisesti saisi todellisella kaverialennuksella tuon, mutta kun ei oikein mahdottomasti tuollainen "uudempi" esco kiinnosta kun projekteja on muutenkin paljon.

Paljonko noista escoista enemmän perillä olevat maksaisi tuollaisesta, kun nuo nettiauton hinnatkin vaihtelevat reippaasti ja kuitenkin kyseessä aina pyyntihinta? Kuinkas paljon noita RS2000:sia on muuten valmistettu?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Maaliskuu 6. 22:42:50 2007

pistä sille fiesta vaihdossa..

tosiaankin, tuli noita juttuja lukiessa mieleeni tarina jonka mukaan mondeoissa olisi viittä (5) eri mallista vaihteiston kuorta..

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Maaliskuu 6. 22:50:23 2007

fsohc kirjoitti: Paljonko noista escoista enemmän perillä olevat maksaisi tuollaisesta, kun nuo nettiauton hinnatkin vaihtelevat reippaasti ja kuitenkin kyseessä aina pyyntihinta? Kuinkas paljon noita RS2000:sia on muuten valmistettu?
Kyllä noiden vehkeiden hinnat, ainakin pyyntihinnat on ihan poskettomia jos ajatellaan mitä sillä rahalla saa. 3000 euroa tuommosesta on ihan maksimi. Onhan se RS malli, mutta kuitenkin... Perusmalliin kun laittaa 2 litraisen zetecin niin meininki on ihan sama, recaroille jää siis aika kova hinta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 6. 22:57:17 2007

^ Jep aika pitkälti samaa mieltä, eikös 2.0 Zetec koneisessa ole aikalailla tarkalleen samat kaakit. Mieluummin kyllä laittaisin RST escon/fiestan ja taitavat olla harvinaisempiakin kuin RS2000:set? Kaikki noistakin tosin ruopivat mun makuun väärästä päästä.

Ja muutenkin olisi kiikarissa yksi todella kiinnostava mk2 escort
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ke Maaliskuu 7. 11:06:48 2007

ÄrÄssä kirjoitti:Tuntus tuo MTX-75 loota olevan melekonen sätös... Niin paljon kuullut ropleemista ja ei tuo omakaan mikään toimiva vehje oo.

Edellisellä omistajalla oli ollut myös siirtäjäropleemaa, valitettavasti en osaa kertoa että kuinka ratkaisi ongelman. Uuttaa lootaa haeskeli siihen mutta käsittääkseni sai kuitenkin korjattua vanhan.

Miten lie sitten korjannut vai onko tuo miun käytössä mennyt huonompaan kuntoon (hyvin paljon mahdollista... 8) ), mutta ruksuu ja paukkaa erityisesti kolmos ja vitosvaihteella, liekö synkrot paskana, kakkonen taasen on mielenkiintoinen koska ei mene silmään kuin voimankäytön kanssa mutta harvoin rutajaa. Pakkihan ei mee koskaan ekalla silmään jne. Tiiä sitten onko nää muidenkin lootien perusongelmia, mut samaa oon kuullu paljon muissa samaisissa lootissa.
Se vaihdevivuston säätö on aika tarkka mihinkohtaan sen laittaa. Jos se on väärässä kohdassa niin se ei käännä sitä vaihteenvalitsinta tarpeeksi että menis vaihteet sujuvasti päälle. ja toi pakki ongelma voi johtua samasta syystä. Jos pakkilukko ei toimi niin se on varmamerkki siitä ettei vivusto ole oikein säädetty tai sieltä on helat kulunut loppuun.
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

escovainaa
Viestit: 515
Liittynyt: Ti Syyskuu 21. 5:09:10 2004
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja escovainaa » Ke Maaliskuu 7. 11:37:29 2007

ÄrÄssä kirjoitti:Tuntus tuo MTX-75 loota olevan melekonen sätös... Niin paljon kuullut ropleemista ja ei tuo omakaan mikään toimiva vehje oo.
Mulla on taas täysin eriävä näkemys asiasta. MTX-75 laatikko on mulla toiminu ja kestäny hyvin!
Muita etuvetoescortin laatikoita on tullut särjettyä yhden peräkärrykuorman verran.. :roll:
Yhtäkään MTX-75 laatikkoa en ole vieläkään saanut hajalle!

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » To Maaliskuu 8. 9:33:40 2007

Luulen että aika suuri merkitys on miten sitä laatikkoa on käytetty, mulla ei ole ainakaan huonoa sanottavaa. Lukko siinä vois olla jo tehtaalta mutta saahan noita....
Ford Fiesta ST 2013
#727

ÄrÄssä
Viestit: 1270
Liittynyt: Ti Lokakuu 17. 19:23:54 2006
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja ÄrÄssä » To Maaliskuu 8. 10:03:57 2007

SamiH kirjoitti:Luulen että aika suuri merkitys on miten sitä laatikkoa on käytetty, mulla ei ole ainakaan huonoa sanottavaa.
Heh, niinkun mie jo sanoinkii ni en tiiä onko miten lie patentilla edellinen omistaja lootan siirtäjäropleeman korjannut vai liekö miun käytössä mennyt huonompaan kuntoon, hyvin paljon mahdollista... :oops:

Ei mennyt kuin pari päivää jos sitäkään kun rupesi vaihteet ruksumaan enempi vähempi, joten voihan se olla että siellä joku patenttikikkaviitonen on ollut korjausmetodina, tiiä häntä.
ärässä motoRSport
~nelipyöräisiä, nelikavioisia ja nelitassuisia harrasteita~

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » To Maaliskuu 8. 14:53:28 2007

ÄrÄssä kirjoitti:
SamiH kirjoitti:Luulen että aika suuri merkitys on miten sitä laatikkoa on käytetty, mulla ei ole ainakaan huonoa sanottavaa.
Heh, niinkun mie jo sanoinkii ni en tiiä onko miten lie patentilla edellinen omistaja lootan siirtäjäropleeman korjannut vai liekö miun käytössä mennyt huonompaan kuntoon, hyvin paljon mahdollista... :oops:

Ei mennyt kuin pari päivää jos sitäkään kun rupesi vaihteet ruksumaan enempi vähempi, joten voihan se olla että siellä joku patenttikikkaviitonen on ollut korjausmetodina, tiiä häntä.
Hyvä ja kestävä loota on kyseessä mutta viisaampi joustaa. :P
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

sokka

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ti Maaliskuu 13. 16:46:28 2007

En tiedä onko jo vastattu, mutta;



Fordin MT-75(x) on sama RS2K_ssa kuin myös Focuksen 2,0 malleissa, ainakin suunnilleen.



Jos kepistä katoo kaikki pykälät ja pyörii kuin puolukka p********ssa niin veikkaan et laatikon päällä olevan huoltoluukun alla olevasta H-kaavio/ siirrin mekanismista on 4.2mm putkisokka leikkautunut poikki.

Ko sokka on Fordin mukaan ns. heikko lenkki. Sen saa taottua pienellä askartelulla pois, korvaat sen uudella tunget lisäksi uuden sisälle, toisen pienemmän...


Varoitus: Mig hitsiä tarvitaan, kasattu ainaki fokuksessa pistehitseillä, poraa pois purkaa-kasaa ja hitsaa KUNNOLLA kiinni....
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Vastaa Viestiin