atlas vetoakselit

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

atlas vetoakselit

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Maaliskuu 2. 18:24:00 2007

onko noihin atlaksiin sovitettu jostain muista autoista kestävämpiä vetareita?
kyseessä siis kapein isoatlas.

ja pois suljetaan grp1,4 ja karpiola akselit..
ford escort´79 tic

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: atlas vetoakselit

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Maaliskuu 2. 21:00:29 2007

adh kirjoitti:onko noihin atlaksiin sovitettu jostain muista autoista kestävämpiä vetareita?
kyseessä siis kapein isoatlas.

ja pois suljetaan grp1,4 ja karpiola akselit..
En ole kuullut, mikä karpiolassa mättää? ja ylipäätään missä käytössä ja koneessa?
Itse käytin kisassa aikoinaan orkkisvetaria eikä ongelmia 15" pyörällä, yksi katkesi mutta oli taustalla vastapenkkaan nojaus joka aiheutti särön aiemmin. Vedossa ei menny miksikään ainakaan 15 kisaan. Toki tehoakin vain siihen aikaan 180-190hv. On vakio vetarilla ajettu ahdetullakin kadulla hyvin kestäny. Kadulla kestää paremmin mutta rallissa saapi iskua ja röykkyä joten on kovilla. Vakio Atlaksessa on paha miinus pieni laakeri ja juuri napa heikko siitä kohtaa, ei kestä osumia. Gr4 ei puhuta jos ei vaihtoehto, silloin muuttuu vetari ja napa.
Vakioakseli kestää yllättävän paljon jos se on 100% ehjä eli suora ja särötetty.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: atlas vetoakselit

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Maaliskuu 2. 22:30:22 2007

SHR kirjoitti:
adh kirjoitti:onko noihin atlaksiin sovitettu jostain muista autoista kestävämpiä vetareita?
kyseessä siis kapein isoatlas.

ja pois suljetaan grp1,4 ja karpiola akselit..
En ole kuullut, mikä karpiolassa mättää? ja ylipäätään missä käytössä ja koneessa?
Itse käytin kisassa aikoinaan orkkisvetaria eikä ongelmia 15" pyörällä, yksi katkesi mutta oli taustalla vastapenkkaan nojaus joka aiheutti särön aiemmin. Vedossa ei menny miksikään ainakaan 15 kisaan. Toki tehoakin vain siihen aikaan 180-190hv. On vakio vetarilla ajettu ahdetullakin kadulla hyvin kestäny. Kadulla kestää paremmin mutta rallissa saapi iskua ja röykkyä joten on kovilla. Vakio Atlaksessa on paha miinus pieni laakeri ja juuri napa heikko siitä kohtaa, ei kestä osumia. Gr4 ei puhuta jos ei vaihtoehto, silloin muuttuu vetari ja napa.
Vakioakseli kestää yllättävän paljon jos se on 100% ehjä eli suora ja särötetty.


ei siinä karpiolassa mikään mätä. se vaihtoehto on tiedossa ja hinta kysytty. atlastahan käytetään monessa kilpurissa asfaltilla ja soralla.
ja varmaan sen takia erillaisia sovelluksiakin löytyy..

netistä löysin sellaisen variaation missä käytettiin gt corollan leveää pyöränlaakeria ja ilmeisesti muuteltua vakio vetoakselia. tuli vaan mieleen onko muita vetoakseli/laakeri muutoksia jollain tiedossa.

vääntöä tulee todennäköisesti +300nm ja katukäyttöön.

varmaan kestää vakio vetarikin, mutta sitten täytyy hommata vara vetarit. ja kapeimmat vetarit on vähän kiven alla.

tää nyt saattaa kuullostaa persaukisen ruikutukselta, mutta haluan vaan tietää vaihtoehtoja. grp1+4 ja karpiola hinnat tiedossa. :roll:
ford escort´79 tic

Jusu
Viestit: 558
Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu » Pe Maaliskuu 2. 23:15:34 2007

Koeponnista ensin vakioita, jollei kestä etsi vahvempia 8) .

mach71
Viestit: 40
Liittynyt: La Heinäkuu 30. 12:06:58 2005
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja mach71 » La Maaliskuu 3. 9:50:57 2007

Paljonko karpiola on vailla vetareista ?

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » La Maaliskuu 3. 9:53:57 2007

mach71 kirjoitti:Paljonko karpiola on vailla vetareista ?
300e kappale,kun vie vanhan vetarin mistä ne ottaa laipan
ford escort´79 tic

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Maaliskuu 3. 11:06:20 2007

http://www.fostek.co.uk/cat/atlashsindex.html
tuolla halvin vaihtoehto kavennettu Capri 2.8i vetari.
paljon lie maksanee fostekin gp1 setti. saa millä tahansa leveydellä ja vakio laakerille, jolloin ei tartte akseliputkeen muutoksia.
tarkoitan tuon linkin ensimmäistä kuvaa.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » La Maaliskuu 3. 11:19:46 2007

Brenda kirjoitti:http://www.fostek.co.uk/cat/atlashsindex.html
tuolla halvin vaihtoehto kavennettu Capri 2.8i vetari.
paljon lie maksanee fostekin gp1 setti. saa millä tahansa leveydellä ja vakio laakerille, jolloin ei tartte akseliputkeen muutoksia.
tarkoitan tuon linkin ensimmäistä kuvaa.

uusimmassa classic fordissa oli juttu tästä fostekista. ja siinä oli hintaa grp1 two-piece shaft. 600 puntaa pari.

onko noi lyhennykset toteutettu jyrsimällä lisää pooria vetoakselin päähän ja sieltä päästä lyhennys?
ford escort´79 tic

ossi
Viestit: 55
Liittynyt: Su Toukokuu 28. 10:13:57 2006
Paikkakunta: Hauho

Viesti Kirjoittaja ossi » Su Maaliskuu 4. 1:07:28 2007

Kyllä ne vakio vetarit kestää anna mennä vaan!
Escort Mk2 TIC (kentti) edis+ms
Ford cortina 1600 Deluxe `68
Ford Fiesta MK1 1.0 tykki!
Ford Escort 1.8 TD STW -98

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Su Maaliskuu 4. 1:25:28 2007

ossi kirjoitti:Kyllä ne vakio vetarit kestää anna mennä vaan!
no kestää aikansa.. niillä kokeilen, jos auto joskus liikkuu. siinä vaiheessa vaan vituttaa, kun vetoakseli poikki eikä uutta tilalle.. :roll:
ford escort´79 tic

ossi
Viestit: 55
Liittynyt: Su Toukokuu 28. 10:13:57 2006
Paikkakunta: Hauho

Viesti Kirjoittaja ossi » Su Maaliskuu 4. 2:07:33 2007

Relaas ny... sieltä mistä hain kuulerit ja syylarit omaan escooni, sillä oli omassa 500hv välikoppa escossa ollu isoatlas omilla vetareilla eikä katkennu, ni kyllä säki saat rauhassa ajella pitkään. Veikkaan minä?!
Escort Mk2 TIC (kentti) edis+ms
Ford cortina 1600 Deluxe `68
Ford Fiesta MK1 1.0 tykki!
Ford Escort 1.8 TD STW -98

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Su Maaliskuu 4. 2:15:11 2007

ossi kirjoitti:Relaas ny... sieltä mistä hain kuulerit ja syylarit omaan escooni, sillä oli omassa 500hv välikoppa escossa ollu isoatlas omilla vetareilla eikä katkennu, ni kyllä säki saat rauhassa ajella pitkään. Veikkaan minä?!
varmaan niin. ja jos kori riippuu vielä pitkään grillissä niin kestää vaikka sakuperäkin.
ford escort´79 tic

Vastaa Viestiin