Megaruiskis

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Helmikuu 19. 15:20:06 2007

Ilkka_H kirjoitti:Sisältääkös megan sytkänohjaus puoli mnkäänlaista kierrostenrajoitusta tai mahdollisesti jopa lähtö kierrosrajoitusta. Tai pystyykö siihen ne helposti modaamaan, vai tarvitaanko erillinen rajoitin.
Kyllä, sisältää rajoittimen ("soft" sekä "hard", pelkkä kipinä, pelkkä bensa tai molemmat).

"launch control" löytyy, vaati pikku modeja.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Helmikuu 19. 16:47:38 2007

Eli soft yrittää sytytyksen ajoitusta muuttamalla rajoittaa kierroksia, hard sitten pätkii valinnan mukaan bensa tai sytty tai molemmat.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Helmikuu 19. 17:41:23 2007

Sultzi kirjoitti:Eli soft yrittää sytytyksen ajoitusta muuttamalla rajoittaa kierroksia, hard sitten pätkii valinnan mukaan bensa tai sytty tai molemmat.
Aivan oikein, mulla muisti pätkii kun ei talven aikana ole paljon Megatunea räpläillyt.

Tuosta löytyy mitkä ominaisuudet on suoraan ja mihin joutuu potikoita tinailemaan:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Helmikuu 19. 19:16:08 2007

fsohc kirjoitti:Olethan muistanut muuttaa tuon innovaten outputin oikeaksi ja ms:n asetuksiin laittanut laajakaistanasetukset?
Innovaten ohjelmalla kun katsoo niin afr pyörii siellä 12 pintaan tyhjäkäynnillä ja kierroksia kun nostaa niin nousee johonkin 15 pintaan ja kun sammuttaa niin näyttää afr 22. Channel valikosta kun katsoo niin siellä ei ole kuin 1 kanava ja näyttää että afr ylä ja alaraja on jotain ?7? ja yläraja jotain ?20? ja voltit 0v-5v
ja expand to 0.5v mutta kaikki asetukset ovat harmaana eikä niitä pysty muuttamaan

Nyt kun katson toiselta koneelta tuota innovaten ohjelmaa ilman että on kytketty niin näyttää monta kanavaa ja kaikkia muita paitsi channel 0 pystyy muuttamaan mutta tuossa koneessa joka autossa ja innovate kytkettynä ei ole tosiaan kuin tuo channel 0 ja sitä ei pysty muuttamaan

Megan mittari näyttää kuin kivi afr 12 , oikeen rankasti kun muuttelee tai nopeasti polkaisee tai hellää niin saattaa muutaman pykälän muuttua ja jotain 10.x lukuja vilahtelee sillointällöin

;Megan ego control valikosta on valittu wide band
ego switch point 0.510
ignition events/secs on muistaakseni 16
controller step size 1
controller authority oisko ollu 1
activate temp 50c
ja rpm 1000 tai 1300 ei vaikutusta

Ja megan configuratorista on projekti/settings.ini/lambda sensor
valittu Innovate LC-1 default, 0-5v = 0.5-1.5 lambda ja kokeiltu myös
Innovate, PLX 0-5V 10-20:1 AFR
Erona että tuo ensimmäinen näytää melkein koko ajan afr 10 ja jälkimmäinen afr 12

Edit:

Huomasimpa että tuossa autossa olevassa koneessa tuli asentaessa joku probleema ja ei sitten asentanut tuota programmer ohjelmaa vaan pelkästään tuon logworksin josta ei ilmeisesti pysty muuttamaan asetuksia. Täytyypi asentaa tuo uudestaan jos löytyisi ratkaisu

edit2:
Noniiin rupesi lambdakin näyttämään järkeviä lukemia kun ohjelmoi ulostulon, ei ollut viimeksi asentunut kokonaan tuo innovaten softa ja jäi programmer ohjelma kokonaan pois

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Helmikuu 20. 16:47:16 2007

Muistaakseni tosiaan ainakin LM-1:ssä on vakiona toisessa lähdössä simuloituna tavallinen lambda-anturi. Ilmeisesti tuossa LC-1:ssä sama homma, vai mitkä lukemat ohjelmasta löytyi?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 20. 18:50:28 2007

Juu kapeakaistaisen asetukset siellä oli alkujaan eli 0V-1V ja mittausalue oli aikaslailla suppeaksi säädetty. Nyt pistin 0V-5V ja mittausalue oli AFR 7.??-22 ja tuntuisi näyttävän suht oikein

Bensapumpun ongelma selvisi tuolta Finsquirtin sivuilta. Käytin tuossa päävirta/bensapumpun rele hommassa sierran alkuperäistä johtonipunpätkää niin siinä oli bensapumpun releelle ohjausvirta jatkuvana. Ja ilmeisesti mega sai siitä jotain haamuvirtaa ja ei sammunut.
Nyt vaihdoin niin että bensapumpun ohjausvirta tulee päävirtareleen kautta eli vasta kun kytkee päävirtareleen päälle niin bp releelle tulee +12v ohjausvirta

Toimii kuten kuuluu ja megakin sammuu kun kääntää avaimesta

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Helmikuu 20. 19:14:41 2007

Oliskos kellään jaettavaksi OHC vapari virityskäyttöön soveltua karttoja.
Millä pääsee alkuun niin sanotusti. Yritän tästä ihmetellä miten tuo softa toimii...
#6
Escort -75

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 20. 19:16:03 2007

Turbon asetukset löytyis kyllä, mutta niitä et kylläkään edes kysynyt :lol:

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Helmikuu 20. 21:01:35 2007

Ilkka_H kirjoitti:Oliskos kellään jaettavaksi OHC vapari virityskäyttöön soveltua karttoja.
Millä pääsee alkuun niin sanotusti. Yritän tästä ihmetellä miten tuo softa toimii...
Jos laitat kaikki suutinkoot, koneentilavuudet yms. siihen laskuriin niin 90% varmuudella saat koneen käyntiin ja ajettavaksi sillä ohjelman laskemalla kartalla. Sitten vaan säätelyä lambdan kera
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Helmikuu 20. 22:03:55 2007

fsohc kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:Oliskos kellään jaettavaksi OHC vapari virityskäyttöön soveltua karttoja.
Millä pääsee alkuun niin sanotusti. Yritän tästä ihmetellä miten tuo softa toimii...
Jos laitat kaikki suutinkoot, koneentilavuudet yms. siihen laskuriin niin 90% varmuudella saat koneen käyntiin ja ajettavaksi sillä ohjelman laskemalla kartalla. Sitten vaan säätelyä lambdan kera
Ei tässä vielä niin pitkälle ole keretty :), ihan opiskelumielessä olisin halukas niitä tutkailemaan.
Suuttimet ja suurin osa muistakin rojuista on vielä kaupassa.
Käyntikunto tavoite on keväällä.
#6
Escort -75

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Helmikuu 20. 22:16:12 2007

Ilkka_H kirjoitti:
fsohc kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:Oliskos kellään jaettavaksi OHC vapari virityskäyttöön soveltua karttoja.
Millä pääsee alkuun niin sanotusti. Yritän tästä ihmetellä miten tuo softa toimii...
Jos laitat kaikki suutinkoot, koneentilavuudet yms. siihen laskuriin niin 90% varmuudella saat koneen käyntiin ja ajettavaksi sillä ohjelman laskemalla kartalla. Sitten vaan säätelyä lambdan kera
Ei tässä vielä niin pitkälle ole keretty :), ihan opiskelumielessä olisin halukas niitä tutkailemaan.
Suuttimet ja suurin osa muistakin rojuista on vielä kaupassa.
Käyntikunto tavoite on keväällä.
Sytkäkarttaa tässä nyt varmaan haettiin? Bensakartat nyt tulee ihan automaagisesti kun vähän ajelee.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 20. 22:33:06 2007

Siitä suorasytkästä pelkästään megalla. Ilman EDIStä... Kukaan ei ilmeisesti ole kokeillut, kun asiasta ei foorumilla ole mainittu halaistua sanaa...
Jäsen #606

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Helmikuu 20. 22:49:16 2007

olafu kirjoitti:Siitä suorasytkästä pelkästään megalla. Ilman EDIStä... Kukaan ei ilmeisesti ole kokeillut, kun asiasta ei foorumilla ole mainittu halaistua sanaa...
Mulla pitäisi olla nyt hyllyssä tuollainen mega jolla ohjataan sytkää ilman EDIS:tä. Eikö se näin ollut JesseT? Käyttökokemuksia ei vielä ole, tulee toivottavasti ensi kesänä.. :roll:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Helmikuu 20. 22:55:16 2007

olafu, väärä foorumi. Täällä spekuloidaan vanhoja taunuksia. Jos haluaa Megaruiskiksen sytkää spekuloida, niin:
www.msefi.com
tai
www.msextra.com
Escort mk3 + 2x Focus mk1

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Helmikuu 20. 23:40:50 2007

Asiasta kolmanteen, onko tuo autotune kuinka toimivaksi viritetty kapistus? Vai pelaako vexme, logviewer ym dataloggaukseen perustuvat säätötyökalut paremmin kuin tuo ajonaikainen?

Voisi kuvitella sen ainakin alipaineen kruisailut saavan hoidettua, kuinkas sitten ahtopaineen puoli kun sitä konetta ei kuitenkaan pysty kovinkaan kauaa aikaa kuormittaa samassa pisteessä ihan tiellä ajellessa?

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Helmikuu 21. 6:12:31 2007

olafu kirjoitti:Siitä suorasytkästä pelkästään megalla. Ilman EDIStä... Kukaan ei ilmeisesti ole kokeillut, kun asiasta ei foorumilla ole mainittu halaistua sanaa...
Mulla on toisessa laitteessa.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Helmikuu 21. 9:31:32 2007

_P_ kirjoitti: Voisi kuvitella sen ainakin alipaineen kruisailut saavan hoidettua, kuinkas sitten ahtopaineen puoli kun sitä konetta ei kuitenkaan pysty kovinkaan kauaa aikaa kuormittaa samassa pisteessä ihan tiellä ajellessa?
Juu, huonommin se ahdoilla toimii, mutta toimii kuitenkin. Joutuu vähän eri asetuksilla hoitamaan sen. Ongelmaksi tulee se, että kartan pisteet ovat ahtopuolella vähän harvakseltaan ja niihin osuminen on epätodennäköisempää. Joutuu siis ehtoja vähän leventämään sillon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 21. 17:03:00 2007

Kuka osaa lokista kertoa onko jotain vialla ja mitä?

Tuossa kun tänään tuli taas käyteltyä tuota vehjettä, niin kyllä melko hyvin käynnistyy ja ottaa kierroksia, mutta kun päästää kaasun, vehje sammuu melkein heti? Vaikka yrittää kaasun noston jälkeen antaa uudestaan kaasua. Logia otin tuosta tilanteesta, mutten siitä ymmärrä mitään, vaikka logviewerilläkin yritin kattoa :D

Edit: http://koti.mbnet.fi/andzy/21.2.2007.xls.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Helmikuu 21. 18:06:35 2007

Itsellä myös että pirun hyvin ottaa kierroksia mutta kun hellää niin käy ilmeisesti niin paksulla että räjäyttelee putkeen aika mahtavasti, taisi jo raptorin halppispöntöstä tulla sisukset ulos... no vaihtoonhan tuo koko putki on menossakin :D Tai sellainen kävi mielessä että jos pienellä mapilla alueet on liian rikkaalla niin tekisi :?:

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Helmikuu 21. 18:45:39 2007

Sultzi kirjoitti:Kuka osaa lokista kertoa onko jotain vialla ja mitä?

Tuossa kun tänään tuli taas käyteltyä tuota vehjettä, niin kyllä melko hyvin käynnistyy ja ottaa kierroksia, mutta kun päästää kaasun, vehje sammuu melkein heti? Vaikka yrittää kaasun noston jälkeen antaa uudestaan kaasua. Logia otin tuosta tilanteesta, mutten siitä ymmärrä mitään, vaikka logviewerilläkin yritin kattoa :D

Edit: http://koti.mbnet.fi/andzy/21.2.2007.xls.
DutyCycle arvot vaikuttaa ainakin oudoilta

DutyCycle1 min= 0 max= 30
DutyCycle2 min= 0 max= 13 166 666 :?:

Onko Engine Constants valikossa kaikki laitettu oikein? Käykö muuten kaikilla pytyillä?

PS. Testaillessa pystyt muuten vaihtamaan megatunen näytölle eri mittareita esim. RPM mittarin tilalle EGT2 jne jos haluat. (hiiren oikeaa nappia jonkin mittarin päällä).
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 21. 19:26:05 2007

Tuollaset asetukset on. Käy kaikilla pytyillä. Tarvitsee säätää kaasuläpästä tyhjäkäyntiä, nyt taitaa olla nollassa.

Pitää huomenna testata tehdä kokonaan alusta asti omat asetukset, nuo joilla olen yrittänyt käytellä, on samanlaisen koneen asetukset ja kartastot. (qreippi ja paperman entisen sierran).

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Helmikuu 21. 19:47:34 2007

Vaikuttaako käyntiin jos laitat injector staging kohtaan simultaneous? Eli ruiskii silloin kaikilla suuttimilla samaan aikaan.

Itse kokeilisin tuota, kannattaa tarkailla kans että onko kummatkin suutin lähdöt ehjät. Jos mahdollista niin tukki irti ja mittaa että tuleeko kaikista sama polttoainemäärä läpi.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 21. 20:09:49 2007

Täytyy testata ekana tuon vaihtamista! Jollei auta, niin sitten pitää tutkia tarkemmin.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 21. 20:10:31 2007

Täytyy testata ekana tuon vaihtamista! Jollei auta, niin sitten pitää tutkia tarkemmin.

Tuossa oli aiemmin injections per encine cycle 8, muutin 4. En edes testannut sillä 8:lla.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Helmikuu 21. 21:00:33 2007

Joo megamanualista nuo oikeat parametrit löytyi. En kyllä muista mitä omassa projektissa oli, mutta megamanualin mukaan laitoin ja toimi ihan ok. Muistaakseni siellä oli varoitus ja jonkinlainen lista millä yhdistelmillä nuo pitäisi toimi, koskien juuri tuota injections per engine cycle ja injector staging kohtaa (jos en ihan väärin muista)

En tiedä vaikuttaa nuo sitten datalog tietoihin, mutta helppo ainakin tarkistaa nuo
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 21. 21:10:31 2007

Löysin myös sellaisen kuin tuo "over boost protection" kohta. Onko siinä oleva luku ylipainetta vai normaali paine, eli n. 100kpa sammuksissa?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Helmikuu 21. 22:06:11 2007

^ Ihan täysin mutua. Muistaakseni se arvo on absoluuttista painetta samaan tyyliin kuin megatune ilmoittaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 21. 22:09:41 2007

Selvä, oli meinaan sellainen arvo tuolla asetuksissa ja logistahan näkee map olleen maksimina vain 108kpa. Juuri kun rupeaa kuulumaan vinkunaa, niin hyytyy, eli viittaisi osaltaan siihen suojaukseen. No kokeilen sitä muiden asetuksien seassa miten vaikuttaa. Kunhan ensin laitan putken kiinni, ettei startti kärvenny, kun on vain pätkä downpipeä kiinni :lol:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Helmikuu 22. 18:14:24 2007

Tänään taas viisannuttu lisää!

Juttua http://85.17.7.172/~finsquir/forum/viewtopic.php?t=3075 eli helppiä kaivataan!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 25. 17:36:37 2007

Minkähänlaisia AFR lukuja pitäisi käyttää tuossa taulukossa? Kun siis käyttää säätämiseen AFR taulukkoa ja Megalogvieweriä?

Tuollainen malli olisi, tuo on jonkun 3.0l mitsun koneen kartta.

Tuolla varmasti voisi ainakin kokeilla, minkälaisiin säätöihin kone tulisi.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Helmikuu 25. 22:53:04 2007

Kovilla paineilla voi käyttää niin paksua seosta, kuin menee ilman että alkaa puutumaan. Tuo 10:1 on yleensä jo liian rikas ja varsinkin noin pienillä paineilla. Koneesta riippuu toki. Muuten näyttää aika hyvältä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Helmikuu 26. 17:02:10 2007

No niin, tänään sain koneen käymään siististi. Sytytysasetuksista fixed angle 0 (-10 normaalisti, jolloin käyttää MAPpia), jolloin oli kiinteä 16 asteen ennakko. Tuon kanssa kävi siististi, ilman kierrosten seilaamista.

Kysymys kuuluukin, mitä pitää tehdä, jotta saa toimimaan MAPin kanssa? Letkua yritettiin pihdeillä kuristaa, muttei merkittävää eroa ollut käyntiin kuitenkaan. Letku tulee IS sierran kaasuläppäkotelosta, alareunassa olevasta lähdöstä (kaksi lähtöä, toinen menee bensapainesäätimelle ja mittarille). Nuo lähdöthän sijaitsevat kaasuläpän alareunasta n. 10mm imusarjaan päin.

Letku joka menee Megaan, on haaroitettu myös ahtimen integroituun by-pass venttiilille letku. Voisikohan tuo tehdä kiusaa?

Eli kun alipaineohjaus on sytytyksessä käytössä, sytytysennakko heittelehtii 15-30 asteeseen tasakaasulla, jonka takia käynti on huonoa ja pätkivää.

Kun käytössä on Ford TFI sytytys, pitäisi spark output inverted olla "yes", mutta ei käynnisty ollenkaan tuolloin. pitää olla pois päältä, niin toimii. Mikähän kumma sekin on? Johdot on kyllä oikein.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 28. 22:27:12 2007

Miten pirussa tuo flektin ohjaus hoituu megalla!

Tänään kytkin seuraavasti: x2 kiinni 1k vastus, jolta piuha 2n2222a trankun "keskimmäiseen" jalkaan (jalat kolmion muodossa). Ja toinen trankun jalka maihin ja toinen jalka x14. Sitten liittimeltä piuha konehuoneeseen releen 85 napaan. 86 navalta 30 napaan. ennen napaa 85 1N4004 diodi piuhaan joka menee napaan 30. Ja navalta 87 flektille ja toinen maihin flektiltä. Noh vikana oli se, että flekti pyöri jatkuvasti, vaikka virrat oli pois päältä, eikä lämpötilan säätö vaikuttanut megatunessa.

Eli kytkin tämän mukaisesti: http://psig.home.comcast.net/webpix/ExtraFanDriver.JPG.

Flekti sammui kun db37-liittimen irroitti megasta.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Maaliskuu 1. 16:49:53 2007

Kokeileppa mitata siitä x2 mitä näyttää. Silloin kun megatunessa on flektin ohjaus päällä eli flektin pitäisi pyöriä niin x2 pitäisi tulla +5V. Ja kun flektin pitäisi olla sammuksissa niin 0V

Jos noin niin sitten mittaappa siitä trankun jalalta (josta lähtee siihen DB37 liittimeen) maadoittaako oikein, eli kun flektin pitäisi pyöriä niin pitäisi trankun maadoittaa ja kun ei niin ei maadoita

Jos vieläkin oikein niin olisiko rele jumissa, suojadiodi väärinpäin tai jotain muuta vikaa

Ja mittaappa siitä releen 85 navasta että maadoittaako oikein

Megatunesta saa flektin pyörimään/pois kun muuttaa vaan lämpötila-arvoja yli tai alle megatunen näyttämän koneenlämmön mukaan

edit:
Itse pitäisi myös tuo flektin ohjaus lisäillä, osat olisi jo mutta se motivaatio
Mitenkäs muuten toteutit tuon kytkennän, boksiin toinen piirilevyn palanen ja siihen vai johonkin megan omalle levylle
Itse meinasin että stimulaattorin levystä leikkaan boksiin sopivan palasen johon teen tuon niin saa kaikki boksin sisälle vielä

On meinaan aika kyrvästä tinailla tuohon db37 liittimeen yhtään ylimääräistä piuhaa, ihan hanurista vaikka kaikki johdot on vaan 0.75 tai 0.8mm2
Viimeksi muokannut VesQ, To Maaliskuu 1. 16:56:02 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Maaliskuu 1. 16:53:29 2007

Sain toimimaan, olin vain sekoittanut trankun maa ja lähtö jalat. Nyt toimii hyvin :) Tosin ajossa pyörii jatkuvasti, taitaa olla hieman yläkantissa megan lämpötila, kun näyttää n. 94 astetta ~80km/h vauhdissa ja vakio mittariston mittari näyttää vajaata puolta.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Maaliskuu 1. 19:35:34 2007

Ollakko Cossun sytytyskartta kohtuullinen käytettävä apuna ohc turbon ennakkoja haettaessa?

Cosworth ennakot.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Maaliskuu 1. 21:44:39 2007

Varmaan todella huono lähtökohta itse asiassa. 8V ja 16V koneissa jo pelkästään on aika suuret erot tarvittavan ennakon suhteen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Maaliskuu 1. 22:06:21 2007

Ainiin, unohdin tyystin :oops:

Kuinkahan metsään mennään tälläsellä kartastolla?

Edit: Vertailun vuoksi asetuksissa ollut kartasto (siitä qreippi:n entisestä sierrasta)

VesQ tein niin, että juotin 1k vastuksen x2 kiinni ja toisesta jalasta johdolla transistorin base jalkaan. Sitten juotin transistorin kollektori jalan piirilevyn x14 reikään (menee db37 liittimen 31 napaan) ja lopuksi sitten emitter jalka johdolla vapaaseen maareikään. Releen lähelle tein sitten vielä sen diodikytkennän kuvan mukaisesti (käytin 1N4004, kun sellainen jäänyt ylimääräiseksi joskus).

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Pe Maaliskuu 2. 9:31:13 2007

Moi,

mun silmään tossa kartassa on aika pienet ennakot tuolla kruisailualueella. Esimerkiksi normaali maantieajo, 3000 rpm ja about 60 kpa:ta antaa tolla kartalla ennakoksi 23 astetta. Mulla on samassa kohtaa 15 astetta enemmän...

Tossa on mun käyttämä kartta, en tiedä onko sekään hyvin alueella, mutta ainakin sillä kone yhden kesän on nyt kestänyt.
Kone on siis 2.0 OHC pienellä Garretilla, jolla on ajettu ainoastaan 0.6barin paineilla kun loppu suuttimet kesken.
Kartta

Tuossa jarrukäppyrä joka noilla sytkäasetuksilla tuli:
Lappu

Sitten vielä lisäys, että en ole mikään sytkäspecialisti, joten tuota mun karttaa ei pidä ottaa minään suurena totuutena....

Kimmo

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Maaliskuu 2. 13:05:10 2007

Kiitos Kimmo tuosta sytkäkartasta, niin saa jotain vertailupohjaa. Aika samalta näyttää kuin tuo qreippi:n rakentaman sierran kartta, hieman isommat ennakot sulla tuossa, mutta täytyy kokeilla molemmilla mitä sanoo.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Pe Maaliskuu 2. 13:34:18 2007

Tuossa vähän keväämmällä olis tarkoitus mennä jarruun uudestaan kun on isommat suuttimet paikallaan. Nostetaan vähän paineita ja säädellään sytkää. Mielenkiintoista kokeilla penkissä miten nuo ennakot vaikuttaa....

- Kimmo

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Maaliskuu 2. 14:53:23 2007

Piti käydä testailemassa asetuksia, mutta siinä virrat päällä rupesin kuuntelemaan jotain surinaa konehuoneesta. Surinan lähde sytytyspuola, ääni loppuu kun irroittaa liittimen jakajalta tai puolan -navasta. Kummassakohan vika, puolassa vai jakajassa?

Edit: Mittailin puolalle tulevaa piuhaa oikosulun takia, näytti n. 5ohmia. Irroitin liittimen virtalukon pohjalta, edelleen sama. Eli se johto on jossain maissa, siitä taitaa johtua että akku menee herkästi alle 12v jolloin auto ei enään käynnisty kun suuttimet ei aukee. Vedin uudenkin johdon jo puolalle, sekin tosin näyttää samaa ohmimäärää, kun otin sen vasta virtalukon liittimen jälkeen, jolloin pääsee alkuperäisen johdon kautta maihin. Tuota tuota, meneekö tuosta virtalukon pohjalta johonkin muualle tuolla johdolla virtaa? Mikä vaatii että saa virtaa myös startatessa? Mietin vain jos katkaisisin johdon sen jälkeen mistä olen haaroittanut megan releille ohjausvirran ja nyt sen uuden puolan johdon? Koska sehän on alkuperäisen johtosarjan sisällä ja sitä on tosi mukava rueta purkamaan teipistä pois, kun menee ahtaista väleistä joissakin kohdissa (konehuoneessa esim. jarrutasaajan alta). Noh, täytyy kohta mennä takaisin tutkimaan, kunhan akku ensin latautuu.

Edit2: Välillä ei surise ollenkaan se puola. Eikä se lämpeä. Noh, ei se kone nyt muutenkaan tunnu käynnistyvän oikein, lupailee kovasti. Kerran otti kierroksetkin, muttei pysyny käynnissä. On varmaan niin perseellään käynnistys rikastukset ym. Liian rikkaalla ovat varmaankin, ainakin tulpat oli melkosen märät kun katselin läpitte.

Löytyykö ohc miehiltä laittaa toimivia rikastuksia, käynnistyksen jälkeisiä ja mitä muita niitä nyt onkaan?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Maaliskuu 3. 15:03:30 2007

Sain käynnistymään tänään.

Toimii kohtuullisesti sillä kiinteällä ennakolla, mutta kokeilin sitten taas sitä muuttuvaa, niin ei toimi. Seos menee laihalle oikeastaan jatkuvasti ja muutenkin se seos seikkailee, ampuilee välillä putkeen, tasakaasulla kierrokset nousee ja laskee. En edes yrittänyt sillä ajaa.

Hassua että se seos menee laihalle, kun kiinteällä ennakolla seos on alle 15, melkein kokoajan. En kyllä ymmärrä.

Ja tuossa kun kakkoselle vaihdoin ja painoin kaasua melko reilusti, alkoi kauhea prötääminen ennen ahtimen heräämistä.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Maaliskuu 3. 18:46:21 2007

Lambda-arvo näyttää laihaa jos palamatonta ainetta menee putkistoon
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Maaliskuu 3. 19:09:45 2007

Niin tekee, en sitä taas muistanutkaan. Eli sytytys jostain syystä pätkii kun on säätö käytössä. Tosin kun laitoin syttykarttaan joka kohtaan saman ennakon, toimi kuten kiinteälläkin, eli vika on jossain muualla kuin megassa/sen softassa?

En keksi muuta kuin jakajan omassa "boxissa" jotain vikaa.

Kone ei myöskään käynnisty silloin kun jättää spout johdon irti (jolloin pitäisi olla kiinteä 10 asteen ennakko).

Jakassa pyörimissuunnassa n. 1-2mm väljää ja säteistä vielä vähemmän, juuri tuntee käsin.

Edit: Ostoilmo.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Maaliskuu 3. 19:20:28 2007

Jakajan kanssa on aina monta asiaa mitä pitää tarkistaa. Jos toimii jollakin ennakolla hyvin, niin kovin erilaisella voi koko kipinä mennä jo väärän tolppaan, tai sitten triggeri tulee liian myöhään tai jotakin. Aina vähän ylimääräistä virittämistä ja tarkistamista verrattuna esim. Edisiin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Maaliskuu 3. 19:27:34 2007

Jakaja laitettu niin kohdilleen, että laitettu kiinteäksi ennakoksi 20 astetta ja sitten lampun kanssa katottu jakaja kohtaan jossa lamppu näyttää myös 20 astetta. Tosin moottori piti aina sammuttaa siksi aikaa kun jakajaa liikutti, muuten ennakko liikkui takaisin samaan missä oli ennen kääntämistä.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 4. 13:17:00 2007

Mikähän on, kun yön jälkeen ei lähde käyntiin, kun suuttimet ei aukee. Megan jännitenäyttö näyttää alle 12v, jonka takia ei siis aukee suuttimet. Akun lataaminen korjaa asian.

Mittasin akun - navan ja maajohdon välistä yleismittarilla ampeereja, ei mennyt mihinkään. Varmistin tuon vielä niin että avasin oven, jolloin pieni ampeerimäärä tuli sisävalosta. Mutta ovi kiinni ei mitään ampeerimäärää mene mihinkään.

Ennenkun kokeilin käynnistää autoa, mittasin akun navoilta, jännite 12,5v.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Maaliskuu 4. 16:39:45 2007

Hmm, huono akku ?? kokeileppa jollain toisella

Tosin itsellä lähtee vielä käyntiin vaikka startatessa jännite on jotain 6V-8V pintaan. Innovate resetoi itsensä tuon takia mutta mega ei tunnu valittavan. Suuttimet on vielä toistaiseksi sierran vakiot

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 4. 17:18:09 2007

Jännite tippuu startatessa myös 6v tasolle. Taitaa olla akku kaput, kun 5minsaa sammuttamisen jälkeen ei enään jaksanut lähteä käyntiin :lol:

Tais löytyä syy miksei toimi tuo sytytys säätyvällä kartastolla, mutta huomenna selviää onko syy siinä mitä epäilen :wink: Toivotaan.

Edit: Siinähän se syy oli, nyt toimii kuin unelma (lukuunottamatta pientä takaisin potkimista käynnistäessä. Väheni hieman kun suurensin cranking anglea).

Vastaa Viestiin