Huohotinjärjestelmä Cossuun / OHC Turboon

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Huohotinjärjestelmä Cossuun / OHC Turboon

Viesti Kirjoittaja Newis » To Tammikuu 8. 21:10:16 2004

En löytäny haulla tai sitten en taas osannut, mutta:

Tarkoituksena olisi rakentaa / hommata hieman fiksumpi järjestelmä huohotinöljyille, kun laittaa kaikkee roinaa kiertoon turbon kautta imuilmaan.

Ongelmana on vaan se, että kuka näitä valmistaa / kuka näitä osais tehdä.

Prostreetiltä sain vastauksen, että heidän myytävät mallit eivät käy.

Kuitenkin eikös Cossun huohotinjärjestelmä pitäisi käydä suoraan myös ruiskuohariin? Eli kannesta öljykorkin kautta (is korkki tällöin)sekä lohkon kyljestä huohotus ja siirto sitten pömpelin kautta takaisin öljypohjaan sen pakosarjan alapuolella olevan pultin takaa tai sitten turbon öljynpaluuletkun kautta öljypohjaan ja imuilmaan sitten pelkät kaasut.

Forge tekee valmista pömpeliä cossuun, joka on tälläinen:
http://www.forgemotorsport.co.uk/Coswor ... ct=FMOS070 , mutta on hinta aivan järkyttävä :shock:

Onko kyseinen pömpeli suoraan avonainen vai onko tuon sisällä sitten jotain virtausseiniä tai vastaavia?

Jos joku osaa näitä tehdä itse ja haluaa ilmottautua tekemään semmoisen korvausta vastaan, niin otappa yhteyttä :) Asialla on suhteellisen kiire.
Viimeksi muokannut Newis, Pe Tammikuu 9. 0:36:21 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Tammikuu 8. 21:52:07 2004

Tyhjä pönttö
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Tammikuu 8. 22:14:46 2004

Tässä olisi hyvä business jollekin. Itsekin tarvitsisin yhden. Joku jolla tigi pysyy kädessä ilmoittautukoon. Osat voisi tehdä itse ja sitten joku voisi parsia kokoon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Tammikuu 8. 23:20:54 2004

Kuin myös , osia en saa hommattua :(
ex Jäsen #10

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Tammikuu 8. 23:48:04 2004

Mullekkin kelpaa 1 kpl jos joku tekee
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Pe Tammikuu 9. 0:23:37 2004

Nonni, siin ois hommia tyrkyllä.

Tässon parit linkit vielä kyseisestä systeemistä, mitä löysin ku kuukkelia käytti:

http://www.grahamgoode.com/pua4.htm
http://www.grahamgoode.com/breath.htm

En kyllä tiiä missä maaassa on tommonen, hintoja ei näy eikä ainakaan mitää webbikauppaa tuolla ole ...

Kaikkee hienoo Cosworth palikkaa kyllä ois tuolla.

Tässon taas yks mesta:
http://www.ford-cosworth.dk/stumper/DIV ... SNIT12.htm
ja kuva siitä http://www.ford-cosworth.dk/stumper/bil ... r_tank.jpg

On vaan euroissa 221e
http://www.forex.fi

Enempää ei jaksa ettiä, kun tulee vaan paha mieli ku kattelee noita hintoja. Vissiin noi on sitten kullasta tehty. Ei voi muuta sanoa :shock:

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Pe Tammikuu 9. 0:41:26 2004

mä voin sulle newis tehä tollasen purkin, kiillotettua rosteria, race miehille mattamustalla maalattuna... :D

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Pe Tammikuu 9. 0:45:17 2004

laakkius kirjoitti:mä voin sulle newis tehä tollasen purkin, kiillotettua rosteria, race miehille mattamustalla maalattuna... :D
OK! :) Pistä tehden vaan semmonen ja varmaan monet muutkin kaipaavat samanlaisia eli varmaan privassa voi jatkaa muiden kanssa tilauksien yhteydessä. Nakkaa privaa kun on valmis! Tarviitko letkun kokoja?
Muistaakseni 16mm (sisähalkaisija) menee korkista ja lohkosta mulle. Mutta tarkistan huomenna vielä.

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Pe Tammikuu 9. 1:04:25 2004

Newis kirjoitti:
laakkius kirjoitti:mä voin sulle newis tehä tollasen purkin, kiillotettua rosteria, race miehille mattamustalla maalattuna... :D
OK! :) Pistä tehden vaan semmonen ja varmaan monet muutkin kaipaavat samanlaisia eli varmaan privassa voi jatkaa muiden kanssa tilauksien yhteydessä. Nakkaa privaa kun on valmis! Tarviitko letkun kokoja?
Muistaakseni 16mm (sisähalkaisija) menee korkista ja lohkosta mulle. Mutta tarkistan huomenna vielä.
helpointa olis kun tekisit jonkinlaisen kuvan haluamasi kokoisesta purkista ja siitä minkä kokoista liitäntää tarttee olla ja niin edespäin....Ja kiinnitystä voitas kattoo vaikka sit sun autosta....

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » Pe Tammikuu 9. 1:30:40 2004

Itselle tein P-100:een rosterista tämän näköisen:
Kuva 1
Kuva 2
Eri variaatioita on yhtä paljon kuin tekijöitäkin ja letkujen paikasta säiliössä voidaan keskustella loputtomiin, tässä kuitenkin jonkinlainen versio.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Pe Tammikuu 9. 2:03:40 2004

Seppo kirjoitti:Itselle tein P-100:een rosterista tämän näköisen:
Kuva 1
Kuva 2
Eri variaatioita on yhtä paljon kuin tekijöitäkin ja letkujen paikasta säiliössä voidaan keskustella loputtomiin, tässä kuitenkin jonkinlainen versio.
mihis sulla menee toi "tyhjennys" letku?

ja voishan tohon laittaa erillisen suodattimen huohotinilmalle, niin ei menis noi lämpöiset huohotinkaasut kierrätykseen...Niin mä itelleni tein....

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Tammikuu 9. 7:02:01 2004

Kerääjäsäiliöt eikä paluuletkua sillä miksi sitä kosteutta takaisin öljyn sekaan palauttaisi?
Venakopan kannen takaosaan kaksi reikää joihin letkut tai kuvan mukainen huohotin kuten cosescillä on ja kerääjäsäiliö jonka tyhjennät välillä. Itse tyhjennän ne komeet säiliöt (kendalpurkit) puolen vuoden välein.
Kuvan mukainen huohotin valuttaa öljyt takaisin koneeseen sillä tuolta yläpäästä tulee vain roiskeöljyä eikä sitäkään paljoa.

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » Pe Tammikuu 9. 20:54:22 2004

Oma malli on tehty tarkoituksella "suljetuksi", eli huohotuskaasuja ei pääse konehuoneeseen. Säiliö toimii jonkinlaisena öljynerottimena ja kaasutut imetään ilmanpuhdistimen kautta kiertoon. Säiliön pohjalta mahdollinen öljy valuu öljypohjaan lohkon takaosassa olevan valmiin reiän läpi.
Olen täysin samaa mieltä laakkiuksen ja ckollin kanssa siitä, että kaasuja/öljysumua on turha viedä takaisin turbon imupuolelle sotkemaan paikkoja ja hukkaamaan tehoa. Omassa versiossa tämä voidaan toteuttaa laittamalla ilmanpuhdistimelle menevän letkun tilalle suodatin ja huohotus ulos, aivan kuten laakkius mainitsi. Vierastin kuitenkin ajatusta juuri nuo hajuhaitat huomioiden (saatan pelätä turhia).
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Tammikuu 10. 0:31:30 2004

Seppo kirjoitti:Itselle tein P-100:een rosterista tämän näköisen:
Kuva 1
Kuva 2
Eri variaatioita on yhtä paljon kuin tekijöitäkin ja letkujen paikasta säiliössä voidaan keskustella loputtomiin, tässä kuitenkin jonkinlainen versio.
Noissa linkeissä on ihan lakipykälienkin mukainen systeemi, kun ne öljyhuurut ei ole enää 60-luvun jälkeen saanut mennä ilmaan vaan ne pitäisi jäädä koneeseen tai polttaa.

ps. On nätisti muuten tehty ton melkein Cossu P100:n konehuone.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » La Tammikuu 10. 11:05:51 2004

laakkius kirjoitti:
Newis kirjoitti:
laakkius kirjoitti:mä voin sulle newis tehä tollasen purkin, kiillotettua rosteria, race miehille mattamustalla maalattuna... :D
helpointa olis kun tekisit jonkinlaisen kuvan haluamasi kokoisesta purkista ja siitä minkä kokoista liitäntää tarttee olla ja niin edespäin....Ja kiinnitystä voitas kattoo vaikka sit sun autosta....
Nyt on mitattu ainakin liittimet eli letkut on 13mm sisähalkasijaltaan eikä 16mm. Mulle kelpaa noissa "valmistajan" linkeissä oleva mallin näköinen härdelli tai tuo P100:n näköinen systeemi (kiinnityspaikka tulee olee about sama). Ainoa, että tuosta p100:n systeemistä näyttäis puuttuvan lohkosta tuleva huohotus...

Eli ainakin 3x13mm liittimet + sitten öljypohjaan menevä sopiva liitin (varmaan about 13mm passaa myös siihen, mutta melkein 15mm vois olla passelimpi).

Jos noilla liittimien korkeuseroilla vois jotenkin kikkailla, ettei ihan suoraan mee öljysumu takaisin kiertoon tai sitten jos sinne sisään rakentais jonkun pienen seinämän ohjaamaan sitä.

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » La Tammikuu 10. 12:03:52 2004

Newis: Ei puutu. Ensinnäkin lohkosta imusarjaan menevä pcv-venttiilin kautta tapahtuva huohotus on säilytetty alkuperäisenä (lohkon vasemmalla puolella. Kun ollaan ahtopaineiden puolella, tämä reitti sulkeutuu (pcv-venttiili). Tällöin huohotus tapahtuu pääasiassa lohkon takaosassa olevasta letkusta säiliöön. Lisäksi venttiilikopasta tapahtuu huohotus säiliöön. Kaikki nämä kaasut imetään ilmanpuhdistimelle ja menevät kiertoon. Ajatus oli, että ahtopaineilla ja täydellä kaasulla, kun huohotus on suurimmillaan, tärkein reitti kaasuille on lohkon alaosasta säiliöön (kampikammioon ei saa tulla painetta). Kun mennään alipaineen puolelle, toimii alkuperäinen reitti normaalisti (pcv-venttiilin kautta), korvausilma tulee ilmanpuhdistimelta säiliön kautta venttiilikoppaan ja lohkon alaosaan. Samalla mahdollinen säiliöön kertynyt öljy valuu öljypohjaan. Järjestelmä on toiminnaltaan lähes vastaava, kuin cossun vakio huohotusjärjestelmä.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » La Tammikuu 10. 14:02:58 2004

Seppo kirjoitti:Newis: Ei puutu. Ensinnäkin lohkosta imusarjaan menevä pcv-venttiilin kautta tapahtuva huohotus on säilytetty alkuperäisenä (lohkon vasemmalla puolella. Kun ollaan ahtopaineiden puolella, tämä reitti sulkeutuu (pcv-venttiili). Tällöin huohotus tapahtuu pääasiassa lohkon takaosassa olevasta letkusta säiliöön. Lisäksi venttiilikopasta tapahtuu huohotus säiliöön. Kaikki nämä kaasut imetään ilmanpuhdistimelle ja menevät kiertoon. Ajatus oli, että ahtopaineilla ja täydellä kaasulla, kun huohotus on suurimmillaan, tärkein reitti kaasuille on lohkon alaosasta säiliöön (kampikammioon ei saa tulla painetta). Kun mennään alipaineen puolelle, toimii alkuperäinen reitti normaalisti (pcv-venttiilin kautta), korvausilma tulee ilmanpuhdistimelta säiliön kautta venttiilikoppaan ja lohkon alaosaan. Samalla mahdollinen säiliöön kertynyt öljy valuu öljypohjaan. Järjestelmä on toiminnaltaan lähes vastaava, kuin cossun vakio huohotusjärjestelmä.
Kuulostaa kyllä fiksulta noin. Lohkon takaosa, ai sielläkin on jokin letku sitten olemassa. Pitääkin se tarkistaa.

Pikkusen meni yli hilseen, kun luulin että koneessa ei ole huohotukselle kuin kaksi reittiä eli öljykorkki ja tuo lohkon kyljessä oleva reitti (imusarjan alapuolella).

Vieläkuin olisi kuva siitä lohkon takaosassa olevasta hässäkästä, mutta mihis sulla letku sieltä sitten menee? Piirros olis kiva ja kertois enemmän kuin tuhat sanaa :)

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Tammikuu 10. 14:10:38 2004

Oikeaoppisesti se paluuöljyn putki menee öljypinnan tason alle. 205 lohkossa on valmiina paikka sille pakosarjan puolella.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 27. 19:11:43 2007

Voinko laittaa imusarjan alla sijaitsevasta venttiilistä letkun keräyssäiliöön ja säiliön yläosaan vain suodattimen? Hieman huohottaa, kun on sisäänajossa kone eikä venttiilissä mitään kiinni. Voinkos suodattimena käyttää esim. mopoihin tarkoitettua power filtteriä? Tai muuta vastaavaa.

Ostin jo tuollaisen RST kerääjäsäiliön, joita asseri myy myyntipalstalla. Pohjassa on roppu tyhjennystä varten.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 27. 19:19:30 2007

Minulla oli aikoinaan tuollainen pönttösysteemi, ainakin kosteankylmillä syyskeleillä se keräsi vettä ihan saatanasti. Laitoin sitten letkut imupuolelle eikä se elämää häirinnyt.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 27. 19:23:14 2007

No, sen näkee miten pelittää.

Tietysti jos vetäis vaan ahtoputkeen ennen kaasuläppää sopivan kokosen putken ja vetäis siihen letkun sieltä venalta? Tai suoraan imusarjaan, ylhäällä sijaitsevaan lähtöön (is imusarja)? Mielenkiintoista.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 27. 19:26:13 2007

Ei liene paras ratkasu laittaa sitä huohotinta painepuolelle...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 27. 19:33:24 2007

Selvä, eli käytännössä siis turbon imupuolelle. Aivan, tottakai sehän muuten painaa ahdot sinne venttiilille :lol:

Kiitän.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ma Maaliskuu 5. 19:10:04 2007

Heh, pakko vastata tähän, kun yli 3 vuotta vanha topikki ja vielä kelpaa :). Kaikkee on sitä tullut sillon jo jauhettua ...

Vastaa Viestiin