
Onko sierran tolppa esim. korkeampi kuin escortin?
Valvoja: CRSC Hallitus
Kyseessä oli varmaan jonkun cossun olkatuki?Cosesc kirjoitti:Yhdessä escort mk2 oon nähny laitetun sierran etutolpat, kyseisessä vehkeessä oli käytetty etuveto mk4 escon alatukivartta. Yläpäät oli omavalmisteet.
sama auto oli myös mullaJari H kirjoitti:Kun käyt heittämässä ton saman kysymyksen Suomen Caprit foorumille saat tod.näk. seikkaperäisen selvityksen siitä miten homma tehdään.
Käytiin bdg:n kanssa katsomassa yhden volvon tolppia. Siinähän on alapallo kolmella pultilla kiinni.Tupi kirjoitti:eikös monet ole soveltanut myös 200 srj volvon tolppia niissä olisi kunnon jarrutkin suoraan,kiinnostaisi hieman itseänikin miten noi volen tolpat saa sopimaan
Kuin suurista modauksista olis kyse, jos tommoset sovittais escortiin? Olis vain tuommoset tolpat, jäähdytetyillä satuloilla ylimääräisenä veljen purku volvossa. Aattelin laittaa ne jos sovitustyö ei oo mahdoton. Taka-akselikin tulee volvosta niin ei tarttis pulttijakoa muuttaa ja jarrut ois valmiina. Paljonkohan raideväli kasvaa noilla volvon tolpilla? Jos tekis sen palikan uuden mihin alapallo tulee kiinni, niin että escortin alapallon kartio sopis siihen.paperman kirjoitti:Velipoika teki noista Volvon tolpista vanhakoppaiseen! Ihan hyvin istuuvat, vaivaa tosin joutuu hiukan näkemään.
mulle ainakin tuli hyvinkin selväksi kun vaan luin tekstin, ja perusteluja löytyy melkein joka postauksesta.Cord kirjoitti:Itseä nyt näin hirveästi kiinnostaa että mitä etua saavutetaan noilla volvon tolpilla verrattuna fordin omiin tolppiin?
Vai onko jutun pointti että halvalla "toimiva" alusta escorttiin..?
Fomococars kirjoitti:Mites tämä Volvosta tolppa mietintä etenee.
ralli netistä lainattua tekstiä volvo 240 tolppa escorttiin MK1 ja MK2
joka osia pääsee vertaamaan saa varmaan selvää tästä.
Jahka tästä olis jotain apuja.
Olen laittanut yhteen MK2 escorttiin Selholmin tekemät Volvon tolpat.
Siirsin hammastankoa hiukan alaspäin ja eteenpäin.
Hammastangon päihin porasin sorvissa reijät, sinne sisäkierteet ja tikkarit sierrasta alatukivarret ( sierran johon vanttipultit väliin hiukan eri kulmaan kuin alunperin) pitää teettää uusiksi koska alatukivarren ulkopäät tulee alemmas kuin esen omat.
Myos alatukivarren kartio oli pienempi sierrassa kuin Volvon reikä joten väliin tehtiin kartioholkki, lisäksi Volvon tolpat pidemmät kuin esen joten joudut myös tekemään laakeroidut yläpäät korkeemmalle(noin 6-8-cm)... Näin mä ainakin tein.
Hyvin pelas ainakin mulla ja varmasti kestävämmät kuin esen omat...
Edessä 740:n etunapa.(vakiona 285mm levy) Olka-akseli kuitenki ihan vakio, oli vaan navassa sisäpuolella holkki että kävi eskortin laakeri, ulkopuolen laakeri käy suoraan. (jos nyt oikein muistan)
Jaa miksikö !![]()
itsellä on kaksi alkuperäistä ns. isoa Bilstein tolppasarjaa sininen tolppa isolla jousella. jonka ostin uutena rosvorasingistä (nykyään ei enää saa)
toinen täydellinen sarja on aito Gr.4 keltainen tolppa kynäjousella jotka ostin käytettynä mut konnoltaan virheettömät.
(ei taida enää saada ainakaan samalla rahalla)
Näitä tolppia ei enää saa mistään ellei ole ajettu tierumpuun tai johonkin.
myöskin RS kääntövarret on lujan takana.
tuollaisten tolppien rakentaminen maksaa helposti 1000 ekeä mut onhan ne ainoat oikeat.
moro enssinnäkin se on vahvempi kuin eskon kisatolppa
se on paljon vahvempi kuin se itse tehty tolppa jolla on jo 20-30 vuotta koluttu ojanpohjia
volvon tolppia saa nyt joka kylästä kun 240 alkaa lahoamaan käsiin niistä jää etutolpat ja taka-akseli meille harrastajille käyttöön. osat saadaan todennäköisesti ilmaiseksi. virheettömät siviiliajon osat.
oikeestaan ainoa mikä voi hajota on mihin napa tulee kiinni onko nyt olka-akseli viisaammat korjaa.
itse ollut livenä paikalla kun kun ns. iso tolppa petti rengas napoineen lähti omille teille.
levityspaloja ei ollut mutta jonkin asteisen väsymykseen piikkiin kai se menee.
jotain tollasta jos ja kun volvo tolpista on olemassa toimiva ratkaisu niin en yö unia menettäisi jos omaan Rs:ssään laittaisin. oikeestaan ainoa joka tossa häviäisi olisi jokin ralli kauppias.
volvon vakio iskari vois olla ihan hyvä eskoon sen kerran keveenpi auto.
tietysti volvon tolppaan hitsataan kierre säätö kynäjouselle.