Megaruiskis

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Tammikuu 16. 22:07:39 2007

Samaa olen kuullut, siksi ostinkin läppärin jossa on sarjaportti, niin ei tarvitse pelleillä sen enempää.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ti Tammikuu 16. 23:44:36 2007

mvla kirjoitti:Miten porukoilla on onnistunut megan ohjaaminen läppärillä jossa ei ole sarjaporttia? Itse olen ainakin kuullut että on ollut ongelmia USB-> sarjakaapeli adapterienkanssa.
Joidenkin vanhojen Megatune versioiden kanssa oli ongelmia, nykyisillä versioilla ainakaan itselläni ei ole ollut enää mitään vaikeuksia. Myös uusien versioiden työntäminen purkkiin on sujunut tollasella perus-USB palikalla ihan ok.

Mulla on käytössä siis tollanen läpinäkyvää sinistä muovia oleva usb palikka jossa on n. 20cm hopeanharmaa piuha perässä. Sitä tuntuu olevan myynnissä monella nimellä. Hintaluokka about 25€.

- Kimmo

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Tammikuu 16. 23:46:59 2007

Joo ei täälläkään ole ongelmaa ollut alkuhärdellin jälkeen.

Alussa kun tuo oli wintöötissä säädettynä COM15 portiksi - joksi se meni automaattisesti asennettaessa - niin tune ei sitä löytänyt vaikka kuin sovitti asetuksiin COM15, homma kuitenkin korjaantui säätämällä tuo portti windowsissa olemaan COM1. Sen jälkeen ei ole ongelmia ollut.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Tammikuu 16. 23:47:53 2007

Ei pienintäkään ongelmaa usb-serial adapterin kanssa
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ke Tammikuu 17. 11:44:50 2007

Kiitos uskotaan että se toimii
:D
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Tammikuu 28. 16:30:02 2007

Jatketaas vielä vähän tuolla lambdahommalla


VPV Motorracing:

Innovate LC-1 + Bosch LSU 195.00 €

Ja Lautamäellä:

FMI 1.2
- mitat 130 x 65 x 25 mm
- paino 175 g
- käyttöjännite 6 - 24 V
- virrankulutus 250 mA
- mitta-alue lambda 0.75 - 1.20
- näytössä 20 kpl led-valoja
hinta täydellisenä lämmitettävällä anturilla 210€
hinta täydellisenä kylmällä anturilla 145€


FMI 1.4
- mitat 70 x 40 x 15 mm
- paino 100 g
- käyttöjännite 8 - 18 V
- virrankulutus 150 mA
- mitta-alue lambda 0.75 - 1.20
- patterikäyttö mahdollisuus
- näytössä 14 kpl led-valoja
hinta täydellisenä lämmitettävällä anturilla 220€
hinta täydellisenä kylmällä anturilla 155€


Jos nyt oikein ymmärsin niin tuo VPVn Innovate on laajakaista ja lautamäen kapeakaistaisia

Vai hä...

Päätä särkee näiden kanssa ja budjetti vähenee kesä tulee ja rojektit ei edisty sitten millään :? :evil:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 28. 16:43:28 2007

Nuo FMI:t ovat juurikin kapeakaistoja ja tuo vpv:n on laajakaista. Unohda nuo fmi:t.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Tammikuu 28. 18:40:56 2007

Niin arvelinkin, hämäsi vaan tuo mittausalue kun kummassakin lambda 0.75-1.20

Mitenkäs muutetaan sitten lamda arvosta afr suhteeseen onko joku yksinkertainen muistisääntö vai tarviiko jo jotain laskuria

Mitenkäs nuo suuttimet sitten VPVllä olisi tuollaisia niin käykös nuo nyt sitten esim kaikki sierran imusarjaan vai pelkästään boschit vai kuinka

Delphi D17208A, 332 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 16 ohm 52.00€
Bosch 0 280 156 023, 390 cc/ml @ 3 bar, 60mm, 16 ohm 45.00€
Delphi D3165BA, 391 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 16 ohm 58.00€
Ford Racing (Bosch), 441 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 14.8 ohm 65.00€
Delphi 01D030B, 444 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 16 ohm 58.00 €€
Delphi 17113738, 525 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 12 ohm, VS 74.00€
Delphi 17113741, 578 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 12 ohm, VS 76.00€
Siemens-DEKA 006, 630 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 12 ohm, VS 78.00€
Siemens-DEKA 3145, 788 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 2.4 ohm, VS 80.00€
Siemens-DEKA 3105, 903 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 2.4 ohm, VS 80.00€
Delphi 17113744, 998 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 2 ohm, VS 85.00 €

Meinasin vähän noita "Ford Racing" 441cc suuttimia tilailla, ne vissiin ainakin käy ja tuo 14.8ohm varmaankin lukeutuu korkeaohmiseksi eli ei aiheuta toimenpiteitä megan kanssa

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 28. 21:09:09 2007

Itsellä on nuo 023 päättyiset 390cc (toisena listassa) olevat boschit. Muuten sopi suoraan kiinni, mutta bensatukin kiinnikkeet vain joutu rälläköimään irti ja hitsaamaan uudestaan uuteen asentoon.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Tammikuu 28. 22:35:17 2007

No nekin kävi mielessä, juurikin tuosta mitasta johtuen joutuu tuomaan sitä tukkia lähemmäs imusarjaa

Mitenkäs muuten on porukka ratkaissut bensanpaineensäätimen kiinnityksen. Tukilta tuleva putki poikki ja siihen juottamalla joku kara, vai löytyykö siihen säätimen tilalle sopivaa palikkaa johon saa sitten letkua/putkea kiinni

edit:
Ajatellen siis säädettävää bensapaineensäädintä
Ilmeisesti pitää olla ahtopaineen mukaan säätyvä,
Eli lähtöjä, tukilta tuleva, tankille lähtevä ja ali/ylipaine
Ja kolmikalvoisiahan nuo ilmeisesti on

menee jo vähän offtopiciksi

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 28. 22:54:26 2007

Itse vetäsin raa'asti vain letkun siihen alkuperäseen säätimelle menevään putkeen ja klemmareilla kiinni ja malpassi säätimeksi. Kyllä kyllä, tiedetään, voi pettää noi liitokset.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Tammikuu 28. 22:58:26 2007

Letkullahan sen helpoiten, tietenkään ei kannata katkaista sitä alkuperäistä putkea, kun siihen saa letkukaran ruuvattua kiinni, mistä sitten letkulla edelleen säätimelle.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Tammikuu 29. 18:30:03 2007

olafu kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Vielä kerran varmistan kytkennät!

Kyseessä harmaakantinen motocraftin jakaja, kyljessä musta 6-pinninen iso liitin.
1=IGN Ground = Maihin, minne? Maadoita vaikka koriin.
2=COIL - = Puolan miinusnapa
3=ICM PWR = ? = Virta kun virta on päällä
4=START = Startilta heräte, en ole varma mitä yksikkö tällä tiedolla tekee, luultavasti pitää ennakon kurissa ja lisää puolan latausaikaa.
5=SPOUT = Megan pinniin 25
6=PIP = Megan pinniin 24
Koska tuo PIP menee megan pinniin 24, puolan - navasta tuskin tarvitsee enään vetää piuhaa pinniin 24, kuten alkuperäisessä kaaviossa on esitetty?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Tammikuu 29. 18:36:27 2007

^ Ei ainakaan käsittääkseni
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Tammikuu 29. 19:47:43 2007

Vähän samaan niin mitenkäs muuten jos haluaa Megan ja Ediksen kanssa kiekkamittarin, mistä otetaan tieto, tuosta PIPistä (pin24) vai kuinka
Kytkiksessä lukee että kierrostieto megalle joko puolan miinuksesta (normaalisytkällä) tai "aftermarket" sytkästä TACH pinnistä ja ediksessähän tuo on PIP ja erillistä TACH pinniähän siinä ei ole

Toinen kysymys tuohon edikseen kun PIP ja SAW pitäisi olla suojatulla piuhalla niin onko haittaa jos suojaus loppuu esim 15-20cm ennen megan liitintä

Entä miten olette tehneet tuolle VR anturille menevän suojauksen. Kuorii vaan ne 2 piuhaa esille ja liittää VR anturille ja "katkaisee" suojakuparit siitä. Ediksen päässähän ne suojat on kytketty pin7 muistaakseni

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Tammikuu 29. 20:12:05 2007

Kun ei tässä ole ollut nyt mitään joutavaa puuhaa niin päätin käyttää aikani hyödyllisesti ja luin koko tämän threadin. Kovasti tuntuu ajat muuttuneen siitä kun tämä joskus '04 aloitettu, silloin porukka mietti mistä saa minkäkin papanan kun valmista sarjaa ei vielä saanut yhtä helposti kuin nyt :-)

Mutta asiaan. Tuolta jostain osui tällainen silmiini:
Hartzza kirjoitti:Onkos jollain kokemuksia tälläisen asentamisesta zetekin koneeseen? mitäs kaikkee tulis viel lisäksi hankintalistalle? anturit vissiin käy suurinpiirtein kaikki vai kuinkas on?
JesseT kirjoitti:Aika plug'n'play jos sulla on koneesta vielä tallella:

nakuanturi
(ja kuului tohon listaan paljon muutakin mutta niissä ei ollut epäselvyyttä)
Itsellähän on MS+EDIS+Zetec siinä vaiheessa että savut on jo otettu, mutta mikä tuo nakutussysteemi nyt on? En ole moiseen anturiin törmännyt tuossa..

Ja toinenkin asia jäi askarruttamaan. Hommasin tuossa taannoin tuollaisen seosmittarin (Autometer, sellainen kapeakaistainen jolla ei tee mitään) ja mietin että kehtaako tuolle ottaa signaalin samasta lambdasta joka tulee MS:ään kiinni? Joku muukin tuota näytti tuolla kyselleen mutta vastausta ei ainakaan sillä kertaa irronnut.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Tammikuu 30. 0:02:17 2007

VesQ kirjoitti:Vähän samaan niin mitenkäs muuten jos haluaa Megan ja Ediksen kanssa kiekkamittarin, mistä otetaan tieto, tuosta PIPistä (pin24) vai kuinka
Kytkiksessä lukee että kierrostieto megalle joko puolan miinuksesta (normaalisytkällä) tai "aftermarket" sytkästä TACH pinnistä ja ediksessähän tuo on PIP ja erillistä TACH pinniähän siinä ei ole
"Inside the EDIS module is a microprocessor, VR sensor input, and coil driver transistors. The VR sensor drives an input detector which fires on the falling zero crossing of the signal at -300mv. The module then uses this information to calculate the current crank position and speed. When the EDIS module determines the spark should be ignited, it fires the appropriate coil. The EMF flyback from the coil then triggers the IDM of the EDIS module and causes it to emit a tach pulse on the IDM pin." - http://www.dainst.com/info/edis/edis.html
Toinen kysymys tuohon edikseen kun PIP ja SAW pitäisi olla suojatulla piuhalla niin onko haittaa jos suojaus loppuu esim 15-20cm ennen megan liitintä
En usko, ainakaan jos ei mitään suurempia mahdollisia häiriötä tuottavia laitteita ole ihan vieressä esim. laturi?

Saatko pyöritettyä johdot niinkuin alla lukee?
Entä miten olette tehneet tuolle VR anturille menevän suojauksen. Kuorii vaan ne 2 piuhaa esille ja liittää VR anturille ja "katkaisee" suojakuparit siitä. Ediksen päässähän ne suojat on kytketty pin7 muistaakseni
Noin se taitaa olla tuossa alkuperäisessä johtosarjassakin. Ilmeisesti myös noiden kahden kaapelin pyörittäminen toisensa ympäri vähentäisi myös häiriötä paljon. Jenkit käyttää twisted pair nimitystä kyseisistä johdoista
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 30. 16:46:15 2007

Juu elikkä 2 pinnistä (idm) siis suoraan jenkakellolle, perhana, eilen sain teipattua nippua kasaan about metrin verran ja "hautasin" sen mukamas ylimääräisen 2 pinnin piuhan sinne jonnekkin :evil: :D

Ei varmaan haittaa jos tuon sawin ja pipin suojauksen liittää myös tuohon 7pinniin eli mihin tulee VR anturinkin suojaus

Ei oikeen pääse pyörittämään johtoja mutta ei siellä koelaudan alla pitäisi mitään erikoista häiriötä olla

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 30. 18:39:10 2007

Sultzi kirjoitti: Koska tuo PIP menee megan pinniin 24, puolan - navasta tuskin tarvitsee enään vetää piuhaa pinniin 24, kuten alkuperäisessä kaaviossa on esitetty?
Ei tarvitse. Ei missään tapauksessa saa vetää! Eikä toivottavasti tarvitse selittää minkä takia. :)
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Tammikuu 30. 19:11:05 2007

Joo, en vetänyt. Nyt on suurin osa piuhoista apparin jalkatilassa odottamassa liitintä. Vielä puuttuu kokonaan lambdan johdot, imuilmananturin johdot, kaikki releet ja sulakkeet, bensapumpun johdot. Niiden jälkeen pitäis olla sähköt tehty. Sitten enään kaikki muu homma :lol:

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 30. 21:33:36 2007

Sama juttu, apparin jalkatilassa pieni hässäkkä, kaikki piuhat tulee nippuina samaan paikkaan ja toiset päät on valmiina/kytketty

Ei tarvisi enään kun tinailla johdot yhteen ja keksiä sopiva läpivientikumi vastaavan kokoiseen reikään kun sierrassakin on ruiskun johtosarjalla, eli seittemänkymmentä jotain mm

Löytysköhän sähkötukusta noin isoa TETiä

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Tammikuu 31. 21:33:40 2007

Tuota tuota, mitenkäs ihmeessä kytken suuttimet ja tyhjäkäynti venan?

Suuttimille, tyhjäkäyntivenalle, tps:lle ja vedenlämpötila-anturille on is sierran vakio johdot. Siinähän on 4 suuttimen maat, vedenlämpötila-anturin toinen nasta sekä tyhjäkäyntivenan toinen johto yhdistetty samaksi. Eikös tätä ole käytetty kuitenkin, vai onko käytetty muokattua? Perkele rupes vituttaan. Vai oonkohan kattonu johtoja edes oikein? Mutta eihän johdot riitä, kun niitä tulee tuolta koko sarjalta 8kpl liittimille asti. Eli 3 on tps, 2 suutinten (1johto per 2 suutinta), 1vedenlämpötila-anturin toinen johto, 1tyhjäkäyntivena ja sitten 1 jossa 4 suuttimen johdot, tyhjäkäyntivenan toinen johto sekä lämpöanturin toinen johto.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 31. 22:04:35 2007

Heitetääs nyt muistista eilisen jälkeen

Toinen nippu (liitin)
- musta, +12v virta suuttimille, tyhjäkäyntivenalle,
- 2 paksumpaa ruskeaa, toinen 1/2 suuttimille maa ja toinen 3/4 eli nämä megaan kiinni,
- ruskeakeltainen tyhjäkäyntivenan maa/ohjaus

Sitten se toinen nippu

- ruskeamusta tps virta (oisko ollut +5v) megaan kiinni
- 2 ruskeavihreää, toinen tps signaali/tieto megaan ja toinen vedenlämpöanturin tieto, sekin megaaan
- ruskea vedenlämmön ja tpsn maa

Siis jos puhutaan iSn imusarjan johtosarjasta, käy ihan sellaisenaan, täytyy vaan ohmimittarilla yms tarkistaa kumpi paksummista ruskeista menee kummallekkin suutinparille ja samaten ne ruskeavihreät (tps ja vedenlämpö)

Ja nuo ulkomuistista heitetty eli kannattaa vielä mittailla että on oikein

edit:
Ja kannattaa siinä megan liittimessä niin vetää suuttimien pinnit omilla ohuemmilla piuhoilla ja vähän matkan päässä liittää ne kaksi pinniä aina yhdeksi johdoksi (mielellään 1.5mm2 per suutinpari kun alkuperäisetkin on, jos tuota 1.5mm2 piuhaa yrittää sinne liittimeen niin tiukkaa tekee)

edit2:
Ja kannattaa siihen pinniin 25 kytkeä johto vaikka varuiksi jos aikoo käyttää X11 lähtöä joskus tulevaisuudessa esim edis yms niin ei tarvi sit sinne täyteen liittimeen enää kolvata uudestaan)

edit3:
Niin ja noista suuttimista vielä sen verran että kai nuo delphit käy myös sierran imusarjaan ja tukkiin

Delphi 01D030B, 444 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 16 ohm 58.00 €€

Boscheilla oli vähän pitkät toimitusajat niin tuli sitten tuollaiset tilattua

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Tammikuu 31. 22:21:36 2007

Piuha tulee muutenkin jo pinniin 25, kun on tuo tfi jakaja.

Johdot olen kyllä merkinnyt jo kun sisälle vedin, että ne on tiedossa kyllä. Nähtävästi muistan sitten väärin :D

Suuttimille ja tyhjäkäynti venalle sulakkeeksi 10A? Kun kaks suutinta 5A annetaan tuossa ohjeessa. Kiitän VesQ, täytyy huomenna tarkistaa kun jatkan johtojen kytkemistä, niin mitä olen merkinnyt niihin 8 piuhaan. Enään ei jaksais repiä irti sitä johtosarjaa sieltä imusarjasta, siinäkin menee yllättävän kauan, kun on hieman ahdasta.

Edit: Tosin annetaan ohjeessa kyllä 2A erikseen tyhjävenalle, eli 12A yhteensä, sellaista kokoa tuskin löytyy? :D Vai entäs jos laitan kahteen sulakkeeseen, haarotan vain tuon virtajohdon? Toiseen sulakkeeksi tuo 10A ja toiseen 2A

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 31. 22:33:41 2007

Jossei 12A löydy niin 15A sitten. Itse ajattelin tehdä siten että edis ja imusarja kokonaisuudessaan yhden sulakkeen taakse ja puolalle ja megalle toinen sulake sekä bensapumpulle ja lambdalle oma

Mitenkäs muuten meinasit toteuttaa tuon tyhjäkäyntivenan ohjauksen, jollan tehoa kestävällä fetillä vai.

Se tyhjäkäyntivena kuitenkin haukkaa sen verran reilusti virtaa että ei varmaan megan piirit kestä

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Tammikuu 31. 22:53:03 2007

Megaan on vaihdettu Q5 tehokkaampaan, joten kestää pwm ohjauksen. n. 1,2ampeeria vie venttiili virtaa ja alkuperäset trankut kestää n. 0,8A.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Tammikuu 31. 23:33:53 2007

Itse jätin koko venan ohjauksen pois. Kaasuläppää sopivasti auki ja ihme ja kumma kyllä nuo rikastukset pelasivat oletusarvoilla niin hyvin, ettei tarvinut kikkailla.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Helmikuu 3. 21:24:06 2007

Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta voiko prossuun tallentaa muutoksia auton käydessä, esim. kartastoihin tai muihin asetuksiin? Vai tarvitseeko ensin sammuttaa?

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Helmikuu 4. 0:27:58 2007

Sultzi kirjoitti:Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta voiko prossuun tallentaa muutoksia auton käydessä, esim. kartastoihin tai muihin asetuksiin? Vai tarvitseeko ensin sammuttaa?
Onnistunee lennosta. Ei se mikää vanha Hestec kuitenkaa oo :lol:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 4. 13:38:59 2007

Hyvä :lol:

jarnok
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Tammikuu 15. 10:04:26 2007
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja jarnok » To Helmikuu 8. 17:53:40 2007

tyhmä kysmys mutta saako ton laaajakaistalamdan suoraan tohon megaan?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Helmikuu 8. 17:59:43 2007

Vilkaiseppas sivua 34 mitä minä kysyin siinä ja mitä vastattiin :wink:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 14. 16:56:00 2007

Mistäs kannattais vetästä megalle heräte releille, autona sierra? Ensin tyhmänä otin virtalukon keltaisesta, eli acc:stä. No sehän tietysti ei startatessa anna virtaa :D

Ja liekkö missä olla häikkää, kun vedenlämpöanturi antaa arvoksi vedelle -24? Ilma tuntu toimivan, oli 17 astetta.

Arvot on muutettu easythermillä täällä olleille arvoille. Anturina siis IS:n vakio.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Helmikuu 14. 18:32:32 2007

Itse kun rassasin megan kaasariautoon, otin herätteen siitä piuhasta joka joka ennenvanhana meni kaasarissa olevalle solenoidille.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Helmikuu 14. 18:33:12 2007

Sultzi kirjoitti: Arvot on muutettu easythermillä täällä olleille arvoille. Anturina siis IS:n vakio.
Samat arvot oli easythermillä kummallekin anturille?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 14. 18:53:49 2007

Siis ei oo samat arvot, kummassakin omansa, jotka täältä löysin.

Ja mega tekköö myös sellasta että startatessa muutaman sekunnin välein kierrosluku menee 0 ja bensapumpun rele napsahtaa. Johtuiskohan siitä ettei puolalle tuu virtaa? Sinne ei meinaan taida tulla, kun ei anna minkäänlaista kipinää. En sen enempää vikoihin kerenny tutustuun, kun piti lähteä kotiin just sillon kun testailin nopeesti.

Kyllähän nyt jostakin virtalukon johdosta on virta myös starttiasennossa? Vai ei?.

Edit: Tälläset arvot vesianturilla:
0C 100000ohm
21C 33000ohm
100C 3000ohm

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Helmikuu 14. 19:36:24 2007

Virtalukossa on 4 johtoa (yleensä näissä vanhemmissa). Akulta tuleva, lähtevä, startille ja "heräte" mankoille yms

Foorteissa menee yleensä niin että punaiset johdot on suoraan akulta, mustat katkottua virtaa (katkaisija, rele, virtalukko yms) ja ruskeat maita

Veikkaisin että sieltä löytyy punainen paksumpi joka siis suoraan akulta, musta paksumpi josta lähtee sitten virta eteenpäin kun virrat kääntää päälle sekä startatessa, mustakeltainen? paksumpi startille lähtevä heräte ja keltainen ohuempi johto noille mankoille yms

Eli siitä mustasta johdosta otat sille megalle. Eli yleismittari käteen ja katsot niistä sellaisen johdon johon tulee virta II asennossa ja START asennossa vielä varmistukseksi

Toinen vaihtoehto jos ei halua virtalukon johtoihin juotella niin etsii jonkun sopivan laitteen jolle tulee aina virta kun virrat päällä (tupakansytytin, puhallin, pyyhkijät) ja varastaa siitä johdosta. Tosin sitten ajelet kaverisi kanssa kaupungilla ja kaverisi työntää vaikka viallisen kännykän laturin kiinni joka polttaa sulakkeen niin sitten on megakin pimeänä :D ja paljon ihmisiä sormella osoittaen useamman starttausyrityksen aikana :lol:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Helmikuu 15. 21:42:58 2007

Suorasytytys ILMAN EDIS-boksia, kokemuksia?
Miten muuten noissa BOSCH sytkäpääteasteissa tuo sisäinen DWELL-säätö toimii, eli siis mistä se osaa arvata koska puolaa pitää alkaa ladata että saadaan se kipinä oikeeseen aikaan lähtemään? Vai säädetäänkö koko helahoito vaan sen latausajan verran aikasemmalle...
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Helmikuu 16. 19:07:21 2007

Mikähän kusee, kun sierran orkkis kierrosmittari näyttää n. 4 kertaa isompaa lukua käynnistettäessä kuin todellinen arvo on? Eli mittari näyttää n. 1000rpm, kun taas megassa todelliset kierrokset vähän päälle 200rpm? Kierrosmittarin johto haarotettu vain puolan miinusjohdosta, alkuperäistä johtoa myöden mittaristolle (vihreä johto). Toinen haara menee tuolle tfi jakajalle.

ps. savut saatu koneesta ulos. tarvii vielä uudestaan ajaa sisään extra koodi anturiarvoilla, jos sitten vesikin näyttäis oikein.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 18. 15:53:35 2007

Tjoo, tuli tuossa valmisteltua suunnilleen ekkeri koekäyttöä varten että näkee toimiiko tuo ollenkaan

Eli vaparina näin alkuunsa

Tuon edishomman sain toimimaan kun käänsi vr anturin toisinpäin niin antaa kipinää about siinä 10BTDC en vielä kerennyt käännellä kun pelkällä startilla vilkkuu lamppu vähän turhan hitaasti vaikka tulpat irti

Sitten toinen homma joka tuli megan kanssa. Eli joka kerta kun pistää virrat päälle vetää resetin ja sen jälkeen taas toimii, logeista katselin että saa about 16v virtapiikin eli varmaan johtunee siitä

Bensapumpun ohjaus kusee nyt jostain syystä, megassa näyttää oikein mutta jos on bensapumpun rele kiinni niin pumppu pyörii kokoajan ja kun kääntää megalle virrat päälle niin sammuu about 2sec ja taas pyörii, lisäksi jos rele on kiinni niin megasta ei sammu virrat vaikka ottaa releen ohjauspiuhan irti, anturien näyttämät aavistuksen tippuu mutta ei paljoa

Kokeilin tuossa pari kertaa startilla pyöräyttää mega päällä, resettiä ei tule mutta logista kun katsoo niin jännite käy jossain 6v pintaan ja nousee siitä johonkin 10v startin aikana, startista kun luopuu niin nousee ilman piikkejä about 12v

Kierroksia ei näytä mutta tuli juuri mieleen että eipä ole vr anturin johtokaan kiinni, samaten mappi ei muutu mihinkään, tulpat ei ole kiinni en tiedä vaikuttaisiko se niin paljon, täytyy vielä kokeilla imesksellä letkusta vaikuttaako

Eli akku on peräkontissa ja siitä 35mm2 kaapelilla konehuoneeseen josta haaroitettu sitten mihin tarvii. Megan, puolan, ediksen ja lambdan virta tulee 4mm2 kaapelilla suoraan akulta, voikos olla että nuo ei kaikki kestä olla saman piuhan takana

edit:
Niin ja onko tuossa megatunessa tuo polttoaineen laskin yhdelle sylinterille vai koko moottorille

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Su Helmikuu 18. 16:18:49 2007

VesQ kirjoitti: Bensapumpun ohjaus kusee nyt jostain syystä, megassa näyttää oikein mutta jos on bensapumpun rele kiinni niin pumppu pyörii kokoajan ja kun kääntää megalle virrat päälle niin sammuu about 2sec ja taas pyörii, lisäksi jos rele on kiinni niin megasta ei sammu virrat vaikka ottaa releen ohjauspiuhan irti, anturien näyttämät aavistuksen tippuu mutta ei paljoa
Tarkistappa onko releesi kytketty kuten kuuluu.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 18. 18:04:48 2007

No tietysti se on oikein kun itse sen sinne laittanut :lol:
No ei vaan täytyypi vielä tarkistaa, joku hämärä siinä on tai sitten siellä seikkailee jotain haamuvirtoja ja täytyy vielä mitata että mega maadoittaa piuhaa oikein

Kierroksia näyttää nyt ja mappi pelaa ilmeisesti kuten pitääkin

Edelleen mega saa piikin kun pistää virrat päälle ja johtaa resettiin paitsi jos pistää virrat pois ja nopeasti päälle niin silloin tällöin ei resettiä tee

Noh, muutamat hörähdykset on putkesta tullut ja talli savussa mutta ei vielä ole jäänyt käymään. Vähän tuntuu että ei oikein saa tarpeeksi kakkua startin jälkeen. Yrittänyt noita after start rikastuksia muutella suuntaan jos toiseen. Kuulostaa kuin kastelisi heti ekan pyöräytyksen jälkeen mutta tulpat silti suht kuivat ja joka kerta hörähtää kun kääntää, kaasua yrittänyt aavistuksen pitää auki ja ilman

Aika hakuammuntaa nuo säädöt kun ei ole mitään hajua paljonko mitäkin ja minkä takia

Mitenkäs muuten tuossa megatunessa nyt nuo ediksen asetukset, Eli pelkkä edis päälle siitä codebase and outputs valikosta ja LED17 valitaan spark output A (SAW vai PIP kytketty siihen ei juuri muista kumpi)

Entäs sitten trigger angle spark settings valikosta. EDIS4 pitäisi olla ilmeisesti 90 vai kuinka eli 22.5+67.5 kö, entäs spark output inverted päälle vai pois
Viimeksi muokannut VesQ, Su Helmikuu 18. 18:12:33 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 18. 18:07:01 2007


VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 18. 18:16:46 2007

Onhan tuokin joskus tullut luettua mutta tuntuu että on tullut luettua jo liikaakin noita erilaisia. Empäs enään edes muistanut koko sivua. Hommaa vaikeutttaa vielä kun ei ole toimivaa tulostinta ja tallilla olevassa koneessa ei ole verkkomahdollisuutta niin joutuu usb tikun kanssa juoksemaan edestakaisin :x

No täytyypi vielä lueskella noita uudemman kerran

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 18. 19:16:42 2007

Muuten, kun tuli tuota omaa vehjettä käynnisteltyä, eikä käynnistynyt vaikka kuinka pyöritettiin, bensaa sai, kipinääkin tuli joskus. Yleensä pussautti pikkasen kun päästi virrat pois. Noh, kattelin megan asetuksia ja se output inverted oli päällä, otin pois päältä ja pikkasen avaimeen koskemista ja kone rupes lupailemaan ja lähtikin sitten käyntiin 8) Kyllä oli hyvät fiilikset siinä vaiheessa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 18. 19:44:44 2007

Dodii, nuo sytkäasetukset kun sai kuntoon niin johan alkoi peltisarja räyhätä :D

Käy tonnia aika tasaseen, jonkun verran heijaa edestakaisin ja meinaa yskäistä ja taas palautuu, bensakartat tai sytkä vielä vähän hakusessa

Sellainen tuli eteen että kun tuo innovaten lc-1 on tuossa ollut kytkettynä niin enhän taas muistanut sitä ensi kalibrointia siihen tehdä :oops: Eli mitenkäs sen pystyy tekemään uudestaan

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 18. 21:08:31 2007

Edistystä, nyt käy jo ihan ok, korvat lukossa ja pirunmoinen päänsärky tun tuolla tallissa käytteli, täytynee varmaan se letku käydä kaverilta hakemassa putken päähän

Lambdankin sain kalibroitua mutta megan asetukset lambdan osalta on vähän hakusessa. Nyt näyttää AFR 10.2 suunnilleen kokoajan, muutaman kymmennyksen saa liikutettua kun muuttaa oikeen reilusti seosta ja tuntuu että käy pirun laihalla vaikka mittari näyttää rikasta

Bensapumpun ohjaus ei toimi oikein. Megan johdosta kun mittaa niin virrat kun on pois niin maadoittaa bensapumpun relettä eli pumppu pyörii, kun kääntää virrat päälle niin about 2 sec päästä sammuttaa pumpun

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Helmikuu 18. 22:57:15 2007

VesQ kirjoitti: Lambdankin sain kalibroitua mutta megan asetukset lambdan osalta on vähän hakusessa. Nyt näyttää AFR 10.2 suunnilleen kokoajan, muutaman kymmennyksen saa liikutettua kun muuttaa oikeen reilusti seosta ja tuntuu että käy pirun laihalla vaikka mittari näyttää rikasta
Olethan muistanut muuttaa tuon innovaten outputin oikeaksi ja ms:n asetuksiin laittanut laajakaistanasetukset?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Helmikuu 19. 0:01:50 2007

fsohc kirjoitti:
VesQ kirjoitti: Lambdankin sain kalibroitua mutta megan asetukset lambdan osalta on vähän hakusessa. Nyt näyttää AFR 10.2 suunnilleen kokoajan, muutaman kymmennyksen saa liikutettua kun muuttaa oikeen reilusti seosta ja tuntuu että käy pirun laihalla vaikka mittari näyttää rikasta
Olethan muistanut muuttaa tuon innovaten outputin oikeaksi ja ms:n asetuksiin laittanut laajakaistanasetukset?
Kokeile myös kalibroida vielä uudelleen. Itsellä oli samanlaista vikaa ensikalibroinnin jälkeen, toinen auttoi.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Helmikuu 19. 15:05:25 2007

Sisältääkös megan sytkänohjaus puoli mnkäänlaista kierrostenrajoitusta tai mahdollisesti jopa lähtö kierrosrajoitusta. Tai pystyykö siihen ne helposti modaamaan, vai tarvitaanko erillinen rajoitin.
#6
Escort -75

Vastaa Viestiin