Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja ls454 » Ti Helmikuu 6. 7:34:56 2007

Kannattako käyttää vakio vesijäähdytintä ,vai heittää sillä kuikkaa.
Mistä laippoja sen tilalle tavalliselle lauhduttimelle???
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Helmikuu 6. 10:33:36 2007

Kyllä se vakiokin asiansa ajaa! Riippuu hyvinkin paljon tuosta käyttötarkoituksesta? Jos satunnaisesti hiukan moottoritien rampilta kiihdyttelee, niin siihen riittää varmasti. Mutta jos satunnaista rata-ajoakin, niin ehkä itse laittaisin kunnollisen kennon? Ryöstölaippoja öljynlauhduttimelle saa varmaan jokaisesta viritysosia myyvästä puljusta. Vaikka esim. Rallyrace, sieltä saat vielä sen suodatin adapterinkin oikeanlaisen. Kun vaan kerrot mihin tulossa! Hiukan kalliimpi, mutta vastaavasti parempi on ostaa se termostaatilla oleva laippa. Ei turhaa kylmää öljyä kierrätä kennolla jäähtymässä!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ke Helmikuu 7. 18:41:56 2007

Aika monelle riittää toi vakio vesijäähdytteinen kuten paperman mainitsi. Menikös homma niin, ettei suositella erillistä lauhdinta jos vakio öljypumppu?

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Helmikuu 7. 22:59:34 2007

Hartsa kirjoitti:Aika monelle riittää toi vakio vesijäähdytteinen kuten paperman mainitsi. Menikös homma niin, ettei suositella erillistä lauhdinta jos vakio öljypumppu?
Omakohtaisia kokemuksia on, että vakio 2wd Cossun pumpulla ei ollut mielestäni riittävät öljynpaineet tyhjäkäynnillä! Siis kuumana. Kierroksilla paine kyllä riitti.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Helmikuu 8. 9:28:00 2007

Suurimmalle osalle riittää lähes kaikki ehjä orkkisosa, kossu on harvinaisen hyvä vakiona suhteessa ikään, kestoon, potenttiaaliin.
Liian moni suunnittelee kaikkea ihan kuin olisi oikeesti menossa 24h LeMans ja meinaa todellakin käyttää kaikkea oikeesti olemassa olevaa 500-600hv.
Suurinosa kossuista on alle200-400hv haarukassa. Tässä välissä pelaa orkkisosat hyvin, tärkeintä on kutittaa oikeesta paikasta oikeella hetkellä vähän kuin monessa muussakin hommassa.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Helmikuu 8. 23:02:00 2007

Orkkis lauhduttimella 5 kierrosta Ahvenistolla ja öljynlämmöt alko kiipeemään yli 120c.
Eli ens kesäks varmasti erillinen lauhutin.
Mutta normiajossa ö-lämmöt oli ihan ookoo, hiukan alle sadan.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Helmikuu 8. 23:11:25 2007

kun laittaa öljynlämpömittarin paikalleen niin alkaa hieman hirvittää nuo ratapäivät, penkitykset ja muut kuormittavat ajot.

oman auton penkitystäkin jouduttiin välillä tauottamaan kun alkoi öljynlämmöt nousta. samoin radalla se yli 5kierrosta niin taas nousi, sinne 120-130 asteen paikkeille uskalsin päästää.. se että ennen mittarin laittoa asiaa ei tiennyt ja silti auto kesti yli kymmentä kierrosta putkeen, tuuria vai kestikö ihan oikeasti, mitä oli lämmöt, en tiedä.. tieto lisää tuskaa, mutta seuraavaan "evo" versioon tulee reiluhko lauhdutin..

mutta kuten shr sanoi, aika rajuja vehkeitä pitää rakennella että kannattaa alkaa enemmälti cossun orggis osia poistamaan, esim lauhdutin, veivit, männät, imukotelo, ruisku, nokat, jne, jne.. kone vaan hengittämään kunnolla ja turhat kikkailut pois..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ma Marraskuu 23. 20:51:47 2009

vähän urpoa kyssäriä taas :D

ryöstälaippaa ostamassa:
https://www.burtonpower.com/product_mai ... eview.aspx
cooling system/sandwich plates & oil stats ja sieltä tämmönen osa:

Description: THERMOBLOCK, 5/8" BSP OIL CONNECTIONS, 3/4"UNF FILTER (FORD)

Other Info: REQUIRES PUSH-ON HOSE CONNECTORS, DSE031/2..

eikös toi oo mulle passaava?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Marraskuu 23. 21:04:42 2009

"Your Shopping Basket is currently empty" :lol: :lol: :lol:

Ei kannata tuolta asti tilata jos et muuta osta . esim http://www.lautamakimotorsport.fi/ myy .

Pikku vinkkinä katuautoon/ympärivuotiseen käyttöön kannattaa ottaa termostaatilla .
ex Jäsen #10

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ma Marraskuu 23. 21:07:11 2009

Jake kirjoitti:"Your Shopping Basket is currently empty" :lol: :lol: :lol:

Ei kannata tuolta asti tilata jos et muuta osta . esim http://www.lautamakimotorsport.fi/ myy .

Pikku vinkkinä katuautoon/ympärivuotiseen käyttöön kannattaa ottaa termostaatilla .
otan tuolta muutakin. luulin et toi ois semmonen termostaatti hommeli.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Marraskuu 23. 21:09:25 2009

Onhan tuo termostaatilla, minkä tekstit laitoit. Thermoblock sanotaan, eli tarkoittanee termostaatilla varustettua.

Onkos muuten olemassa sellaista erilliselle öljynsuodattimelle olevaa jalkaa jossa olisi termostaatti? Eli kylmänä kiertäisi vain sen irtojalan kautta ja kuumana sitten kiertäisikin kennon kautta lisänä?

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Marraskuu 23. 21:22:58 2009

juusto_pallero kirjoitti:
Jake kirjoitti:"Your Shopping Basket is currently empty" :lol: :lol: :lol:

Ei kannata tuolta asti tilata jos et muuta osta . esim http://www.lautamakimotorsport.fi/ myy .

Pikku vinkkinä katuautoon/ympärivuotiseen käyttöön kannattaa ottaa termostaatilla .
otan tuolta muutakin. luulin et toi ois semmonen termostaatti hommeli.
Sitte ok . Tuo 3/4"UNF FILTER (FORD) on oikea .

Sulzi: Joudut varmaan laittaa erikseen jalan suodattimen väliin .
ex Jäsen #10

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ma Marraskuu 23. 21:46:22 2009

kiitoksia vastauksista! huonosti selitetty :D

mites vielä, mulle tuli se iso autogagen kiekkamittari, missä on ö-paine+lämpö ja vesilämpö.

niin tosta öljynpaine potikan asennuksesta. sitä ei oikeen taida saada millään mahtumaan sinne missä on vakio anturi. niin voisiko sitten paine potikan tökkää öljyjalkaan kiinni? lämmön suunnittelin tökätä öljyroppuun, onko ok?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Marraskuu 24. 0:29:41 2009

juusto_pallero kirjoitti:niin tosta öljynpaine potikan asennuksesta. sitä ei oikeen taida saada millään mahtumaan sinne missä on vakio anturi.
Mä oon käyttänyt t-haaraa noissa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ti Marraskuu 24. 2:38:11 2009

vauhtipete kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:niin tosta öljynpaine potikan asennuksesta. sitä ei oikeen taida saada millään mahtumaan sinne missä on vakio anturi.
Mä oon käyttänyt t-haaraa noissa.
öljyn-suodatin tulee aika pahasti tielle. otetaan se paine turbon vanhasta ö-lähdöstä?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Marraskuu 24. 13:37:57 2009

Saahan sen sit letkulla minne haluaa jos ei muuten mahdu.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ma Marraskuu 15. 12:30:29 2010

ei nyt aiheeseen liity. mutta ennenkin tässä tätä jankutellu.

voiko kannesta turbon öljy lähtöä käyttöö ö-paine mittariin?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Marraskuu 15. 22:39:20 2010

juusto_pallero kirjoitti:ei nyt aiheeseen liity. mutta ennenkin tässä tätä jankutellu.

voiko kannesta turbon öljy lähtöä käyttöö ö-paine mittariin?
voi

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Marraskuu 15. 23:29:49 2010

vauhtipete kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:niin tosta öljynpaine potikan asennuksesta. sitä ei oikeen taida saada millään mahtumaan sinne missä on vakio anturi.
Mä oon käyttänyt t-haaraa noissa.
Lähtö mittaille,anturille ja turbolle,mahtuu,mahtuu. Sama rypäs on nyt tuolla cossun kannella paikoillaan
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ti Marraskuu 16. 8:24:33 2010

suositus on siis vissiin lohkon kylkeen. ajattelin pääseväni helpommalla jos ois laittanu siihen turbon ö-lähtöön :D
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Marraskuu 16. 9:45:47 2010

juusto_pallero kirjoitti:suositus on siis vissiin lohkon kylkeen. ajattelin pääseväni helpommalla jos ois laittanu siihen turbon ö-lähtöön :D
miks sinne ei voi sit laittaa :?: :?: :?: :?:


biltemasta saa pieniä y-haaroja jolla saa kellon ja ö-painemittarin anturin sopiin tai sit hakee hyrd.liikkestää nippeleitä joista rakentelee ite mieleisen....

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 16. 10:07:27 2010

Ja aina teräksisiä osia, messinkiosat menee poikki. On nähty ja kuultu, klubista löytyy varmasti ihan liian monta varottavaa esimerkkiä. Muutenkin kannattaa välttää laittamasta mitään pitkiä rakennelmia siihen lohkon kylkeen, kun ne värinät saattaa kertautua niissä. Ittekkin olen painekytkimen laittanut viime virityksissä aina turbon letkuun, niin ei tarvitse siihen samaan rykelmään kasata romua niin paljoa.

Kannen öljykanavasta saattaa saada vääristynyttä tietoa öljynpaineesta, jos siihen on myös turbo kytketty. Eikös se ollut aika pieni kanava?

Öljyn lämpöanturin olen laittanut öljypohjaan.
Viimeksi muokannut olafu, Ti Marraskuu 16. 10:12:07 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ti Marraskuu 16. 10:11:55 2010

THR kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:suositus on siis vissiin lohkon kylkeen. ajattelin pääseväni helpommalla jos ois laittanu siihen turbon ö-lähtöön :D
miks sinne ei voi sit laittaa :?: :?: :?: :?:


biltemasta saa pieniä y-haaroja jolla saa kellon ja ö-painemittarin anturin sopiin tai sit hakee hyrd.liikkestää nippeleitä joista rakentelee ite mieleisen....
laitetaan lohkoon nyt vaan sitten. ajattelin ku mul ois ollu tos semmonen letku sinne kanteen :D mul ois tos kyl kiva t-haara:kin, mut siihen tarvis yhen uros-uros liittimen.

mikä kierre siinä vakio öljyanturissa on?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 16. 10:13:14 2010

juusto_pallero kirjoitti:mikä kierre siinä vakio öljyanturissa on?
1/4" NPT
Jäsen #606

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ti Marraskuu 16. 10:14:34 2010

olafu kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:mikä kierre siinä vakio öljyanturissa on?
1/4" NPT
jep, kiitoksia!
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Cossun vakio öljyn lauhdutin ?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Marraskuu 17. 3:17:13 2010

olafu kirjoitti:Muutenkin kannattaa välttää laittamasta mitään pitkiä rakennelmia siihen lohkon kylkeen, kun ne värinät saattaa kertautua niissä.
Jos kestävyys arveluttaa niin ton ryppäänhan voi viedä letkulla muualle.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin