Lambdan paikka

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Lambdan paikka

Viesti Kirjoittaja ff » Ma Tammikuu 15. 13:58:20 2007

Tuli tilattua fmi 1.4 seosmittari lämmitettävällä anturilla.Aika monella näyttäis olevan lambda-anturi melko lähellä turboa,eikös se ole turhankin kuuma paikka anturille?Helpompihan se siihen tietysti olis laittaa,kuin auton alle.

Säädöistä vielä,eikös boxin co-ruuvista säädetä 0-3000 alue ja bensanpaineilla saa säädettyä siitä ylemmäs?

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Lambdan paikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Tammikuu 15. 14:51:44 2007

ff kirjoitti:Tuli tilattua fmi 1.4 seosmittari lämmitettävällä anturilla.Aika monella näyttäis olevan lambda-anturi melko lähellä turboa,eikös se ole turhankin kuuma paikka anturille?
Jos netistä löydät anturin datasheetit niin niistä voi koittaa infoa onkia. Usein maksimilämpötilat kerrottuna niissä.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Lambdan paikka

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Tammikuu 15. 15:10:51 2007

ff kirjoitti:Tuli tilattua fmi 1.4 seosmittari lämmitettävällä anturilla.Aika monella näyttäis olevan lambda-anturi melko lähellä turboa,eikös se ole turhankin kuuma paikka anturille?Helpompihan se siihen tietysti olis laittaa,kuin auton alle.

Säädöistä vielä,eikös boxin co-ruuvista säädetä 0-3000 alue ja bensanpaineilla saa säädettyä siitä ylemmäs?
Johtuu varmaan siitä että katilla olevissa cossuissa lambda on vakionakin turbon pakopesässä :wink: Luulisi kestävän kun tehtaaltaki anturi on siinä
ex Jäsen #10

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Ma Tammikuu 15. 17:08:47 2007

joo katti mallis on turbon pääl ja se on titani lambda ja maksaa...
ei vissii fmi:n mukan tuu ku joku yleis malli?
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ma Tammikuu 15. 19:00:23 2007

itellä tullu laitettua n.20cm turbosta, hyvin on toimineet. fmi mittari paketissa tulee bosch anturi.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Tammikuu 15. 19:17:36 2007

Tuon titaani lambdan ainut hyöty on käsittääkseni sen nopeampi toiminta, ei mikään muun. Kannattaa myös muistaa, että kaikki lambdat vaativat n.300-500 asteenlämpötilan, ennen kuin ne edes alkavat toimiin.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ma Tammikuu 15. 21:03:36 2007

Täytyy irrotella toi putki ja kattoa sitten mihin sen lambdan laittaa.Mitenkäs toi seoksen säätö onko niin kuin olen ymmärtänyt?

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Ma Tammikuu 15. 22:28:01 2007

ff kirjoitti:Mitenkäs toi seoksen säätö onko niin kuin olen ymmärtänyt?
Suurinpirtein noin se toimii. Säädät bensanpaineet vaan kohilleen, että ei mene vedossa laihalle. Boksin kyljestä voit "hienosäätää" sit alapään kierroksia kohilleen.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Tammikuu 16. 10:16:24 2007

Jep,kiitoksia taas.Mittari tulikin jo matkahuoltoon,jotenka tänään pääsee testaamaan.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Tammikuu 16. 13:08:35 2007

Soitin vielä fmi:lle ja varmistin lambdan paikan,15-20 cm turbon jälkeen on hyvä paikka anturille.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Tammikuu 16. 21:10:46 2007

Mittari on paikallaan ja pikaisen testauksen jälkeen toimii.Rupesi vaan ihmetyttämään,kun tyhjäkäyntisolenoidin piuha on kiinni,seokset heittelee laidasta laitaan :? Piuhan kun ottaa irti pysyy seokset kohillaan.Tämä siis normaaliläpöisellä koneella.Onko se solenoidi vaan entinen?

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Tammikuu 19. 16:49:20 2007

ff kirjoitti:Soitin vielä fmi:lle ja varmistin lambdan paikan,15-20 cm turbon jälkeen on hyvä paikka anturille.
Ja viel täydennyksenä: mieluiten ulkokaarteessa.
Syyksi epäilen et on lämpimin/varmaankin tarkin kohta koska pakokaasu törmää siihen

Ite kans tuosta soiteltu. :wink:
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Tammikuu 19. 17:02:33 2007

^ Ei vaan koska lämmitettävä lambda voi rikkoutua jos putkeen on kondensoitunut vettä, eli virrat päälle --> lambda lämpiää hetkessä --> konekäyntiin ja nuo putkessa olevat vedet on kuuman lambda-anturin päällä. Tai tuo on siis ainakin selityksenä innovaten asennusohjeissa
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Vastaa Viestiin