Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 180
- Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?
Onko klubilaiset rakennelleet taunuksiinsa otsikossa mainittuja juttuja? Eli siis coil-overia alustaan, tehostettu ohjaus sierrasta tai vastaavaa?
Kertokaa tarinaa, kuvia jos on niin hyvä olisi, inspiraatiota haeskelen tuon oman tanen tekemiseen.
Kohdeautohan olisi sitten allekirjoituksessa majaileva.
Kertokaa tarinaa, kuvia jos on niin hyvä olisi, inspiraatiota haeskelen tuon oman tanen tekemiseen.
Kohdeautohan olisi sitten allekirjoituksessa majaileva.
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp
)
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp

-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 963
- Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
- Paikkakunta: espoo
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
onko granu/taunus hammastangoilla eroa vai onko eri vain raidetangoissaniinkuin sierra/scorpio? hitsata niitä ei saa se on selvä.
jousitusta ja iskunvaimennusta saa melko vapaasti muutella noin vanhassa autossa; käytettyjen komponenttien pitää olla tehdasvalmisteisia mutta kiinnityskohdat saa tehjdä itse. Kiinnityspisteiden hitsausten tulee olla yhtä lujia kun alkuperäisetkin.
mä haluisin kans tehostimen tuohon seiskakolmoseen.. alkuperäisiäkin on ollut mutta on harvinainen kuin kanan hammas..
jousitusta ja iskunvaimennusta saa melko vapaasti muutella noin vanhassa autossa; käytettyjen komponenttien pitää olla tehdasvalmisteisia mutta kiinnityskohdat saa tehjdä itse. Kiinnityspisteiden hitsausten tulee olla yhtä lujia kun alkuperäisetkin.
mä haluisin kans tehostimen tuohon seiskakolmoseen.. alkuperäisiäkin on ollut mutta on harvinainen kuin kanan hammas..
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
soviteltiin joskus sierran tankoa, ja ei ollut kaukana sekään.samiharju kirjoitti:onko granu/taunus hammastangoilla eroa vai onko eri vain raidetangoissaniinkuin sierra/scorpio? hitsata niitä ei saa se on selvä.
jousitusta ja iskunvaimennusta saa melko vapaasti muutella noin vanhassa autossa; käytettyjen komponenttien pitää olla tehdasvalmisteisia mutta kiinnityskohdat saa tehjdä itse. Kiinnityspisteiden hitsausten tulee olla yhtä lujia kun alkuperäisetkin.
mä haluisin kans tehostimen tuohon seiskakolmoseen.. alkuperäisiäkin on ollut mutta on harvinainen kuin kanan hammas..
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 180
- Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Bilsteinit on itselläkin ympäriinsä, mutta alkavat antautua pahasti kun ilmeisesti joskus 90-luvun vaihteessa ne on alle ruuvattu. Jouset on spaxin xx -verran madaltavat, mutta jää omasta mielestä hieman liian korkeaksi niillätaneli kirjoitti:mulla on tanessa bilsteinin iskarit.. taka-iskarit oli muistaakseni ladan mittojen mukaan, ja etu-iskarit oli en muista minkä mittojen mukaan. suoraan taunukseen ei enää löytynyt.

EDIT: Ja tuo allekirjoituksen kuva valehtelee korkeuden suhteen, ei ole tasaisella maalla otettu

Mitenkäs sami tosiaan tuo jos lyhentää ja tekee uudet kierteet raidetankoon?samiharju kirjoitti:onko granu/taunus hammastangoilla eroa vai onko eri vain raidetangoissaniinkuin sierra/scorpio? hitsata niitä ei saa se on selvä.
jousitusta ja iskunvaimennusta saa melko vapaasti muutella noin vanhassa autossa; käytettyjen komponenttien pitää olla tehdasvalmisteisia mutta kiinnityskohdat saa tehjdä itse. Kiinnityspisteiden hitsausten tulee olla yhtä lujia kun alkuperäisetkin.
mä haluisin kans tehostimen tuohon seiskakolmoseen.. alkuperäisiäkin on ollut mutta on harvinainen kuin kanan hammas..
Ja jos nyt oikein tuota tulkitsin niin esim. näin: Yleismallin coil-overit sopivalla pituudella ja joustolla, tanarin alkup. iskarinkiinnikkeitä vahvistaen paikalleen.
Kuulostais ainakin hyvältä

Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp
)
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp

-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Granadan tanko on parikytä senttiä pidempi kuin Tanen, eli raidetangoista tulee tosi pätkät mikä ei ole kovin toivottavaa. Samaten kiinnitys etupalkkiin ei ole sinnepäinkään, kuskin puolen kanssa varsinkin saa askarrella.
Eikä ohjausakselikaan heittämällä sovi, sitä varsinkaan ei saa hitsata..
Vois kuvitella, että Sierran tanko on helpompi ratkaisu.
Eikä ohjausakselikaan heittämällä sovi, sitä varsinkaan ei saa hitsata..
Vois kuvitella, että Sierran tanko on helpompi ratkaisu.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Tuosta raidetankojen lyhentämisestä tuli mieleen niin esim escorttiin on saatavana pitkää raidetankoa jonka voi sitten lyhentää omiin tarpeisiin sopivaksi, muistaakseni niissä on kierrettä aika pirusti eli sopivasta kohtaa vaan poikki ja kuula päähän
Tosin sitähän ei kukaan tiedä teetkö siihen tanen/granun tankoon kierrettä lisää yms
Hitsailla ei tosiaan juu saa
Tosin sitähän ei kukaan tiedä teetkö siihen tanen/granun tankoon kierrettä lisää yms
Hitsailla ei tosiaan juu saa
-
- Viestit: 963
- Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
- Paikkakunta: espoo
minkäs takia muuten tarvitsette sitä ohjaustehostinta? eikös näistä harraste autoista ole mukavuus kaukana muutenkin.. itsellä on alustassa muutenkin nylokki-puslia ja uniballia.. on mukavuus kaukana. ainoa missä ohjaus tehostinta kaipaisin, on taskuparkki, mitä teen harvoin. ja on 225- levyiset etu-renkaat.. ei se rata-ajoa ajatellen ainakaan minua helpota tuo tehostin. etu-jouset sen sijaan tarvitsisin uudet, että saisin tanen keulimaan. 

taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
ehkä se on just sitä harrastamista saada se tehostin siihen?taneli kirjoitti:minkäs takia muuten tarvitsette sitä ohjaustehostinta? eikös näistä harraste autoista ole mukavuus kaukana muutenkin.. itsellä on alustassa muutenkin nylokki-puslia ja uniballia.. on mukavuus kaukana. ainoa missä ohjaus tehostinta kaipaisin, on taskuparkki, mitä teen harvoin. ja on 225- levyiset etu-renkaat.. ei se rata-ajoa ajatellen ainakaan minua helpota tuo tehostin. etu-jouset sen sijaan tarvitsisin uudet, että saisin tanen keulimaan.

-
- Viestit: 180
- Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Niin, toisaalta kyllähän se aika harrastamista on ilman tehostinta käänteleminenkin mutta itsellä ainakin syy on lähinnä se että koska taunuksissa tehostinta ei näe juurikaan koskaan. Silloinhan se on sinne saatavasamiharju kirjoitti:ehkä se on just sitä harrastamista saada se tehostin siihen?taneli kirjoitti:minkäs takia muuten tarvitsette sitä ohjaustehostinta? eikös näistä harraste autoista ole mukavuus kaukana muutenkin.. itsellä on alustassa muutenkin nylokki-puslia ja uniballia.. on mukavuus kaukana. ainoa missä ohjaus tehostinta kaipaisin, on taskuparkki, mitä teen harvoin. ja on 225- levyiset etu-renkaat.. ei se rata-ajoa ajatellen ainakaan minua helpota tuo tehostin. etu-jouset sen sijaan tarvitsisin uudet, että saisin tanen keulimaan.

Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp
)
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp

-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Ihme mörköjä toisille noi tehostimet. Se on mukavuus varuste, samoin kuin kevyt kytkinpoljin, hyvät äänieristeet, stereot, tehokas lämppäri, mielyttävä verhoilu, ajotietokone ja toimiva alusta jolla auto etenee ilman kauheeta keskittymistä kovassakin vauhdissa. Kaikki nää tekee autosta mielyttävän kokemuksen ajaa. Itse en ainakaan edes ostaisi autoa ilman tehostinta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
mun autossa ei noista ole mitäänMouTine kirjoitti:Ihme mörköjä toisille noi tehostimet. Se on mukavuus varuste, samoin kuin kevyt kytkinpoljin, hyvät äänieristeet, stereot, tehokas lämppäri, mielyttävä verhoilu, ajotietokone ja toimiva alusta jolla auto etenee ilman kauheeta keskittymistä kovassakin vauhdissa. Kaikki nää tekee autosta mielyttävän kokemuksen ajaa. Itse en ainakaan edes ostaisi autoa ilman tehostinta.

ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
tehostimen ja alustan ymmärrän mutta muut ampuu yli..tanari kirjoitti:mun autossa ei noista ole mitäänMouTine kirjoitti:Ihme mörköjä toisille noi tehostimet. Se on mukavuus varuste, samoin kuin kevyt kytkinpoljin, hyvät äänieristeet, stereot, tehokas lämppäri, mielyttävä verhoilu, ajotietokone ja toimiva alusta jolla auto etenee ilman kauheeta keskittymistä kovassakin vauhdissa. Kaikki nää tekee autosta mielyttävän kokemuksen ajaa. Itse en ainakaan edes ostaisi autoa ilman tehostinta.
ts. tomiva alusta on ihan selkee asia..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 522
- Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 17:35:49 2004
- Paikkakunta: Pori
Tohon alustan paranteluun palatakseni,coil-overit olis kyllä kova sana taunukseen,jos sen saisi järkevästi/helposti toteutettua.Tällä hetkellä mulla on vihreessä paholaisessa etukelkka alum.holkeilla kiinni rungossa ja loppupuslat on uretaania.Iskareina on spax:n säädettävät ja jouset mersusta.Ajo-ominaisuudet on kyllä ihan erimaailmasta kuin norm.taunuksilla..Vakaajan olen ajatellut teettää vielä ennen kesää paksummasta tavarasta..mutta jotain se vielä vaatisi...onkos "Timppa24v6" kuulolla?Sinähän oot tainnu tehdä edelläkäyvää tutkimustyötä tälläkin saralla 

jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta
Taunus 78 Cosworth BOA
Taunus 78 Cosworth BOA
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
yhden kelkan olen rälläköinyt niin että ne pohjaanlyöntikumien tornit lähti menee ja hitsasin vahvike raudat sellaset L:n malliset siihen tukivarsien kiinnityspisteiden väliin, soviteltiin coilovereita, mutta jäi kesken kun auto piti saada nopsaa ajoon.TaunusTomi kirjoitti:Tohon alustan paranteluun palatakseni,coil-overit olis kyllä kova sana taunukseen,jos sen saisi järkevästi/helposti toteutettua.Tällä hetkellä mulla on vihreessä paholaisessa etukelkka alum.holkeilla kiinni rungossa ja loppupuslat on uretaania.Iskareina on spax:n säädettävät ja jouset mersusta.Ajo-ominaisuudet on kyllä ihan erimaailmasta kuin norm.taunuksilla..Vakaajan olen ajatellut teettää vielä ennen kesää paksummasta tavarasta..mutta jotain se vielä vaatisi...onkos "Timppa24v6" kuulolla?Sinähän oot tainnu tehdä edelläkäyvää tutkimustyötä tälläkin saralla
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Voihan sinne soveltaa jonkun tehostetun tangon kunhan pitää pari seikkaa mielessä:
-jos se ei ole tuhnukseen tarkoitettu, pitää se olla vähintään samanpainoisesta autosta (muistaakseni myös etuakselimassaltaan)
-akselia ei hitsailla
-itse hammastanko samanmittainen kuin alkuperäinen (eli nivelpisteet pysyvät samoina-> ei bump-steering -ongelmia). Raidetangot voi aina lyhentää (hyssst...), vain ulkopäästä kierrettä pätkäisemällä. Ja jos Sierran tangosta on aihioksi, siihen löytyy valmiina kahta eri pituutta raidetankoihin.
-jos se ei ole tuhnukseen tarkoitettu, pitää se olla vähintään samanpainoisesta autosta (muistaakseni myös etuakselimassaltaan)
-akselia ei hitsailla
-itse hammastanko samanmittainen kuin alkuperäinen (eli nivelpisteet pysyvät samoina-> ei bump-steering -ongelmia). Raidetangot voi aina lyhentää (hyssst...), vain ulkopäästä kierrettä pätkäisemällä. Ja jos Sierran tangosta on aihioksi, siihen löytyy valmiina kahta eri pituutta raidetankoihin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
123 koppasen mersun jouset? Niitä pitää lyhentää kaiketi, mikäs se on se mitta mihin kannattaa ensiksi katkasta, että voi alkaa sovittelemaan? Entäs takajouset?TaunusTomi kirjoitti:Tohon alustan paranteluun palatakseni,coil-overit olis kyllä kova sana taunukseen,jos sen saisi järkevästi/helposti toteutettua.Tällä hetkellä mulla on vihreessä paholaisessa etukelkka alum.holkeilla kiinni rungossa ja loppupuslat on uretaania.Iskareina on spax:n säädettävät ja jouset mersusta.Ajo-ominaisuudet on kyllä ihan erimaailmasta kuin norm.taunuksilla..Vakaajan olen ajatellut teettää vielä ennen kesää paksummasta tavarasta..mutta jotain se vielä vaatisi...onkos "Timppa24v6" kuulolla?Sinähän oot tainnu tehdä edelläkäyvää tutkimustyötä tälläkin saralla
Jäsen #606
-
- Viestit: 522
- Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 17:35:49 2004
- Paikkakunta: Pori
Juu 123 mersun,itelläni ne on jotkut vahvistetut farmarimallin vieterit..Tarkkaa mittaa ei ole,mutta kierroksen lyhkäsemmäksi vedin mersun jousen mitä taunuksen..Taakse en oo sen ihmeemmin jousia vielä vaihtanutkaan,taunuksen vahvistetut siellä paikallaan.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta
Taunus 78 Cosworth BOA
Taunus 78 Cosworth BOA
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?
Onko kukaan sovitellut coilovereita tanarin etukelkkaan? Eikös periaattessa mahdu ihan vakio iskarin paikalle, jättää vaan orkkis jousen pois ja tekee alapäähän sopivan kiinnityksen ja voila, se on siinä? Entä takapää, vaatiiko jos tekee coiloverit, että tolppa tulee akselin päälle, eikä esim taakse kuten vakiona on tanarissa? Tosin tanarissahan ne on vakiona aika isossa kulmassa, jos muuttaa akselin kiinnitystä niin että tulevat suoraan?? Ei nuo gazin yleismalliset kynätolpat maksa kun jotain 90£/kpl + jousi, olis ainakin suht hyvä ja erikoinen alusta sitten.
Edit: Esim tollanen missä aukinaisena pituus 13" ja kiinni 9", mittasin niin tuollainen olis just hyvä etukelkkaan (suunnilleen samoihin kohtiin kiinnitykset). Alakiinnityshän tosin pitää siirtää tukivarren alapuolelta sen "sisään" kun sen iskarin virka muuttuu. Mutta miltä tämmönen kuulostaa, onnistuisko? Tietysti jousien arvot varmaan täytyy vaan hakea mututuntumalla ensin? Escorteissako oli jotain 280lbs luokkaa? Tuohon varmaan pitäis olla jotain 300lbs luokkaa kun tulee se colognen malmikasa keulille?
Edit2: Tämä tolppa kyseessä, tarkoittaako tuo chrome length kierteen pituutta? Ilmeisesti?
Edit3: Tällä sais ilmeisesti laskettua jousen sopivan jäykkyyden ja pituuden, kun vaan eka selvittää noi tiedot mitä tuossa on.
Edit: Esim tollanen missä aukinaisena pituus 13" ja kiinni 9", mittasin niin tuollainen olis just hyvä etukelkkaan (suunnilleen samoihin kohtiin kiinnitykset). Alakiinnityshän tosin pitää siirtää tukivarren alapuolelta sen "sisään" kun sen iskarin virka muuttuu. Mutta miltä tämmönen kuulostaa, onnistuisko? Tietysti jousien arvot varmaan täytyy vaan hakea mututuntumalla ensin? Escorteissako oli jotain 280lbs luokkaa? Tuohon varmaan pitäis olla jotain 300lbs luokkaa kun tulee se colognen malmikasa keulille?
Edit2: Tämä tolppa kyseessä, tarkoittaako tuo chrome length kierteen pituutta? Ilmeisesti?
Edit3: Tällä sais ilmeisesti laskettua jousen sopivan jäykkyyden ja pituuden, kun vaan eka selvittää noi tiedot mitä tuossa on.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?
Mielenkiintoinen aihe mihin pitäis itsekin tutustua vielä paremmin.
Takapäähän olen jo rakentanut kynätolpille pystykotelot ja tolpiksi laitoin nissan 200sx takatolpiksi tarkoitetut D2. D2 etuna esim. gazeihin on tolpan kokonaispituuden säätö.
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008862.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008817.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008850.jpg
Takapäässä korkeutta voi nyt muuttaa aina muutaman sentin maavarasta n.15cm asti.
Asia minkä huomasin takapäässä että kun auton laskee tarpeeksi matalle niin alatukivarsien kulma alkaa mennä ilkeästi niin että akselin puolen pää on ylempänä kuin korin pää. Aion tehdä akselin alatukivarren korvat uusiksi ja lisätä niihin useampia kiinnitys reikiä jotta tukivarsien geometriat sais hierottua edes hieman paremmiksi. Ylätukivarsien kulmat on ainakin silmämääräisesti melko kohdallaan reilun madalluksen kanssa.
Etupään kulmiin en ole vielä kovin paljoa ehtinyt perehtyä mutta näyttäis ainakin äkkiseltään että, etupäässä alkaa tukivarret mennä jo hieman ylöstäin kun autoa tiputtaa tarpeeksi. Etupäähän olen myös kaavaillut coileja ja gazit sinne vois saada rakennettua melko pienin muutoksin. Tarkoituksena olis jossain vaiheessa tutkia tarkemmin jos eteen olis mahdollista saada kokonaispituuden säädöllä olevia tarpeeksi lyhyitä tolppia.
onkos kukaan tutkinut onko tanarien etupalkeilla minkäänlaista eroa suhteessa mk1 vs mk3? Kun itselläni oli mk3 niin huomasin että apurunko oli ylempänä suhteessa koriin kun mk1. ajattelin että johtuuko ero korin kiinnityspisteistä vai apurungon erosta en tullut ikinä mitanneeksi tätä.
Takapäähän olen jo rakentanut kynätolpille pystykotelot ja tolpiksi laitoin nissan 200sx takatolpiksi tarkoitetut D2. D2 etuna esim. gazeihin on tolpan kokonaispituuden säätö.
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008862.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008817.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008850.jpg
Takapäässä korkeutta voi nyt muuttaa aina muutaman sentin maavarasta n.15cm asti.
Asia minkä huomasin takapäässä että kun auton laskee tarpeeksi matalle niin alatukivarsien kulma alkaa mennä ilkeästi niin että akselin puolen pää on ylempänä kuin korin pää. Aion tehdä akselin alatukivarren korvat uusiksi ja lisätä niihin useampia kiinnitys reikiä jotta tukivarsien geometriat sais hierottua edes hieman paremmiksi. Ylätukivarsien kulmat on ainakin silmämääräisesti melko kohdallaan reilun madalluksen kanssa.
Etupään kulmiin en ole vielä kovin paljoa ehtinyt perehtyä mutta näyttäis ainakin äkkiseltään että, etupäässä alkaa tukivarret mennä jo hieman ylöstäin kun autoa tiputtaa tarpeeksi. Etupäähän olen myös kaavaillut coileja ja gazit sinne vois saada rakennettua melko pienin muutoksin. Tarkoituksena olis jossain vaiheessa tutkia tarkemmin jos eteen olis mahdollista saada kokonaispituuden säädöllä olevia tarpeeksi lyhyitä tolppia.
onkos kukaan tutkinut onko tanarien etupalkeilla minkäänlaista eroa suhteessa mk1 vs mk3? Kun itselläni oli mk3 niin huomasin että apurunko oli ylempänä suhteessa koriin kun mk1. ajattelin että johtuuko ero korin kiinnityspisteistä vai apurungon erosta en tullut ikinä mitanneeksi tätä.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?
Niin ja maavara kun auto on tarpeeksi alhaalla on n.8-10 cm runkopalkkien allaheka kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe mihin pitäis itsekin tutustua vielä paremmin.
Takapäähän olen jo rakentanut kynätolpille pystykotelot ja tolpiksi laitoin nissan 200sx takatolpiksi tarkoitetut D2. D2 etuna esim. gazeihin on tolpan kokonaispituuden säätö.
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008862.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008817.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008850.jpg
Takapäässä korkeutta voi nyt muuttaa aina muutaman sentin maavarasta n.15cm asti.
Asia minkä huomasin takapäässä että kun auton laskee tarpeeksi matalle niin alatukivarsien kulma alkaa mennä ilkeästi niin että akselin puolen pää on ylempänä kuin korin pää. Aion tehdä akselin alatukivarren korvat uusiksi ja lisätä niihin useampia kiinnitys reikiä jotta tukivarsien geometriat sais hierottua edes hieman paremmiksi. Ylätukivarsien kulmat on ainakin silmämääräisesti melko kohdallaan reilun madalluksen kanssa.
Etupään kulmiin en ole vielä kovin paljoa ehtinyt perehtyä mutta näyttäis ainakin äkkiseltään että, etupäässä alkaa tukivarret mennä jo hieman ylöstäin kun autoa tiputtaa tarpeeksi. Etupäähän olen myös kaavaillut coileja ja gazit sinne vois saada rakennettua melko pienin muutoksin. Tarkoituksena olis jossain vaiheessa tutkia tarkemmin jos eteen olis mahdollista saada kokonaispituuden säädöllä olevia tarpeeksi lyhyitä tolppia.
onkos kukaan tutkinut onko tanarien etupalkeilla minkäänlaista eroa suhteessa mk1 vs mk3? Kun itselläni oli mk3 niin huomasin että apurunko oli ylempänä suhteessa koriin kun mk1. ajattelin että johtuuko ero korin kiinnityspisteistä vai apurungon erosta en tullut ikinä mitanneeksi tätä.

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?
Etukelkoissa on nuo erot noiden mallien välillä.
Mutta eipä vaikealta näyttäis olla tehdä tommosia koteloita taakse, mutta en vielä lähde siihen hommaan varmaan, kova polte olis saada auto kuitenkin ajoon syksyllä ennen lumia mielellään.
Tuo etupää lähinnä kiinnostais siksi kun nuo ostetut 1" madaltavat on pidemmät ja löysemmät kuin vakiot. Ja kun tonne sais aika helposti tosiaan muokattua eteen coiloverit. Alatukivarren päälle (johon vakio jousi tulee) tekis kiinnikkeet alapäälle ja yläpäälle kanssa helppo tehdä. AVO:n iskareita katsellut myös, 100£/kpl.
Mutta eipä vaikealta näyttäis olla tehdä tommosia koteloita taakse, mutta en vielä lähde siihen hommaan varmaan, kova polte olis saada auto kuitenkin ajoon syksyllä ennen lumia mielellään.
Tuo etupää lähinnä kiinnostais siksi kun nuo ostetut 1" madaltavat on pidemmät ja löysemmät kuin vakiot. Ja kun tonne sais aika helposti tosiaan muokattua eteen coiloverit. Alatukivarren päälle (johon vakio jousi tulee) tekis kiinnikkeet alapäälle ja yläpäälle kanssa helppo tehdä. AVO:n iskareita katsellut myös, 100£/kpl.
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?
Sultzi kirjoitti:Etukelkoissa on nuo erot noiden mallien välillä.
Mutta eipä vaikealta näyttäis olla tehdä tommosia koteloita taakse, mutta en vielä lähde siihen hommaan varmaan, kova polte olis saada auto kuitenkin ajoon syksyllä ennen lumia mielellään.
Tuo etupää lähinnä kiinnostais siksi kun nuo ostetut 1" madaltavat on pidemmät ja löysemmät kuin vakiot. Ja kun tonne sais aika helposti tosiaan muokattua eteen coiloverit. Alatukivarren päälle (johon vakio jousi tulee) tekis kiinnikkeet alapäälle ja yläpäälle kanssa helppo tehdä. AVO:n iskareita katsellut myös, 100£/kpl.
kuinka matalaks pitäis corttiina saada, kun tuota maavaraa mitä oon lähteny hakeen niin alkaa tulla jo töitä kardaanitunnelin nostin varmuuden vuoks koska alko näyttään että voi ottaa kiinni. samoin tukivarsien geometriat alkaapi mennä vituralleen että vaatis nekin jo töitä että saa ajettavan
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?
timppaanen kirjoitti:Sultzi kirjoitti:Etukelkoissa on nuo erot noiden mallien välillä.
Mutta eipä vaikealta näyttäis olla tehdä tommosia koteloita taakse, mutta en vielä lähde siihen hommaan varmaan, kova polte olis saada auto kuitenkin ajoon syksyllä ennen lumia mielellään.
Tuo etupää lähinnä kiinnostais siksi kun nuo ostetut 1" madaltavat on pidemmät ja löysemmät kuin vakiot. Ja kun tonne sais aika helposti tosiaan muokattua eteen coiloverit. Alatukivarren päälle (johon vakio jousi tulee) tekis kiinnikkeet alapäälle ja yläpäälle kanssa helppo tehdä. AVO:n iskareita katsellut myös, 100£/kpl.
kuinka matalaks pitäis corttiina saada, kun tuota maavaraa mitä oon lähteny hakeen niin alkaa tulla jo töitä kardaanitunnelin nostin varmuuden vuoks koska alko näyttään että voi ottaa kiinni. samoin tukivarsien geometriat alkaapi mennä vituralleen että vaatis nekin jo töitä että saa ajettavan
oho kirjotin näköjään broidin tunnareilla ku ne oli auki koneella

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?
Vielä kun ei osaa sanoo yhtään, sitten vasta kun saa auton rullaavaks ja vanteet alle näkee miten alas olis hyvä saada..