Öljy lämmöt?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Öljy lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » To Heinäkuu 27. 15:14:26 2006

Paljonko teil on öljy lämmöt?
miul on koko ajan normi ajossa 85-95c yhtää ku vejättelee ni pomppaa 100c
yks päivä nous yli 100c mut ei paljon...
millä sais öljy lämmöt alemmaks...? miten on teil toteutettu?
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja janister » To Heinäkuu 27. 15:21:35 2006

Orkkis sieltä pois ja ryöstölaippa vaikka mocalin ja setrabin öljykyylari keulaan. Näin toteutan sen itse.

//Jani

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Öljy lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Heinäkuu 27. 15:21:54 2006

Kaizu_k kirjoitti:Paljonko teil on öljy lämmöt?
miul on koko ajan normi ajossa 85-95c yhtää ku vejättelee ni pomppaa 100c
yks päivä nous yli 100c mut ei paljon...
millä sais öljy lämmöt alemmaks...? miten on teil toteutettu?
Jos sulla on vakio kone niin noi on varmaan ihan ok. Jos on kovastikkin viritetty ja esim betonia lohkossa niin on varmaan järkevää laittaa keulalle erillinen öljyjäähykenno.

Samalla sit teettää uuden syylarin niin pysyy vedenlämmötkin kohallaan. Skorppi tollaset just nikkaroi ja kuulemma toimii hienosti. Syylari tais olla ~300-350euroa, öljykuuleri ~100-150eur, se ryöstö laippa 30-40euroa ja letkut öljykuulerilla ~100euroa. Et saa noihinkin rahaa helposti palamaan jos sitä ylimääräsenä on :)

edit. hidas minä :)

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Heinäkuu 27. 15:32:41 2006

Eihän tuo 100C oo vielä lähelläkään mitään kriittistä lämpötilaa öljylle, eli ei pitäs olla huolta.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Heinäkuu 27. 17:03:55 2006

ylimark kirjoitti:Eihän tuo 100C oo vielä lähelläkään mitään kriittistä lämpötilaa öljylle, eli ei pitäs olla huolta.
Missä se raja sitten mahtaa mennä?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja janister » To Heinäkuu 27. 17:07:02 2006

Noin 140 astetta....Jos on hyvä öljy
Viimeksi muokannut janister, To Heinäkuu 27. 17:09:33 2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Heinäkuu 27. 17:09:04 2006

janister kirjoitti:Noin 140 astetta....Jos on hyvä öljy
Check!
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Pe Heinäkuu 28. 13:12:06 2006

janister kirjoitti:Noin 140 astetta....Jos on hyvä öljy
volvoline 20w-50w pitäs voijella 100c mut ei kyl lue paljon se kestää ettei voitele enää...
jonkun näkönen öljylauhdutin pitäs tehä...
viimeistään ens kesän betonittaa lohko ja laittaa kaikkee muuta kivaa lisäks...
vielä vakio kone kaikki 314000 ajettu ja pelaa ku enkeli....
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Heinäkuu 28. 15:27:29 2006

Normi laakerit ei kestä yli 180 celsiuksen lämpöä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Pe Heinäkuu 28. 16:48:24 2006

Kaizu_k kirjoitti:
janister kirjoitti:Noin 140 astetta....Jos on hyvä öljy
volvoline 20w-50w pitäs voijella 100c mut ei kyl lue paljon se kestää ettei voitele enää...
jonkun näkönen öljylauhdutin pitäs tehä...
viimeistään ens kesän betonittaa lohko ja laittaa kaikkee muuta kivaa lisäks...
vielä vakio kone kaikki 314000 ajettu ja pelaa ku enkeli....
miksi 200:n lohko pitää betonoida? eikö ongelmaa esiinny lähinnä 205:ssa.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Heinäkuu 28. 16:51:25 2006

Stefa kirjoitti:miksi 200:n lohko pitää betonoida? eikö ongelmaa esiinny lähinnä 205:ssa.
Yhtälailla ne 200 lohkotkin kuulemma halkee, vaikka ne vähän kestävempiä saattaakin olla.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Heinäkuu 28. 17:35:41 2006

Stefa kirjoitti:

miksi 200:n lohko pitää betonoida? eikö ongelmaa esiinny lähinnä 205:ssa.
En mä kans ymmärrä kuinka kovia koneita näillä on ja kuinka kovaa ajoa ne kadulla saa, ei uskois että niillä on todellista yli 500hv koneet ja ei vaan kertakaikkiaan kestä vetää täysiä kylillä...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Elokuu 2. 4:05:35 2006

Kyllä ne öljyn lämmöt pitäisi jatkuvasti keikkua jossain 120 maastossa, että lisää pitäisi jäähyjä laittaa. Tietenkin jos vedenlämmöt on korkeat niin silloin öljy varmaan kuumentaa liikaa jäähyvettä ja ne ehkä pitäisi eriyttää.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Elokuu 2. 9:46:28 2006

Öljyissa on eroja niinkuin viineissä.

Jotkut öljyt toimivat vielä 120-130 lämmöissä
ja jotkut eivät.

jos öljy on jatkuvasti yli 120 asteinen niin sen voitelu ominaisuudet heikkenevät ja laakereiden ynm muiden liukuvoideltujen osien voitelu heikkenee.
Hetkittäisiä lämpötiloja öljyt kestävät mutta ne tummuvat nopeasti.

esimerkkinä voin kertoa että ZF vaihteisto öljy (voidan käyttää vaikka moottori öljyä siellä ) maksimi salllittu jatkuva lämpötila on 120 astetta.
Tosin silloin öljyn vaihtoväliä tulee lyhentää.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Joulukuu 13. 17:09:56 2006

Millaisia kokemuksia vesiöljylauharista? Millaisessa lämmössä pitää turbo ohc:ssä? Mietin vain kumman laittaisi, ilma vai vesi, molemmat löytyy.

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Re: Öljy lämmöt?

Viesti Kirjoittaja J-M » Ti Heinäkuu 20. 22:37:57 2010

Mitähän vittua mä oon taas tehny väärin ku tuli toi koneremppa tehtyä ja laitoin siinä sitte samalla tollasen mocalin öljynlauhduttimen ja silti on öljyn lämmöt yli 100 astetta, voiko tota edes mitenkään väärin laittaa?

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Öljy lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Heinäkuu 31. 11:17:49 2010

J-M kirjoitti:Mitähän vittua mä oon taas tehny väärin ku tuli toi koneremppa tehtyä ja laitoin siinä sitte samalla tollasen mocalin öljynlauhduttimen ja silti on öljyn lämmöt yli 100 astetta, voiko tota edes mitenkään väärin laittaa?
Jos letkulähdöt on alaspäin lauhduttimesta, jotkut puhunu et saattaa jäädä ilmaa lauhduttimeen.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Öljy lämmöt?

Viesti Kirjoittaja JTE » La Elokuu 14. 23:44:31 2010

Ihan ollaan vielä terveellisillä rajoilla , jos öljyn lämmöt on alle 120 celssiusta !
Olettaen että on ok öljyt koneessa ! Castrollin 10/60 Racing illa ollaan 140 asteista selvitty ihan ok ! tosin öljyjä kantsii vaihtaa usein jos lämmöt käy korkeella !

appana
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Maaliskuu 4. 21:46:04 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re:

Viesti Kirjoittaja appana » Pe Elokuu 20. 20:54:40 2010

Yrkesman kirjoitti:
Stefa kirjoitti:miksi 200:n lohko pitää betonoida? eikö ongelmaa esiinny lähinnä 205:ssa.
Yhtälailla ne 200 lohkotkin kuulemma halkee, vaikka ne vähän kestävempiä saattaakin olla.

ei tartte betonoida jos on 202 Lohko 8)

eivaan saas nähdä kuinka kestää.. mutta pitäis ainakin kestää :)

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Popi » Pe Elokuu 20. 23:02:41 2010

appana kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:
Stefa kirjoitti:miksi 200:n lohko pitää betonoida? eikö ongelmaa esiinny lähinnä 205:ssa.
Yhtälailla ne 200 lohkotkin kuulemma halkee, vaikka ne vähän kestävempiä saattaakin olla.
ei tartte betonoida jos on 202 Lohko 8)
eivaan saas nähdä kuinka kestää.. mutta pitäis ainakin kestää :)
Mutta huhujen mukaan TOI 205 lohko kestää ilman betonia suht hyvin? Painaa se ainakin kohtuullisesti ilman sitäkin :wink:
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Öljy lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Elokuu 23. 20:14:34 2010

Kai ne lohkot saa halki suurilla paineilla ja muuten surkeilla osilla. Säädötkin olis kiva olla jo oikeasti kohdillaan kun/jos puhutaan niistä +500hp moottoreista.

Ja hakua käyttämällä pitäis löytyä helposti tietoo lohkoista ja paljon...202-lohkolla ei vissiin muuta eroo 205-lohkoon ollut kuin joku vesiroppu tms. 200-lohko kestävin, ainakin minun käsityksen mukaan. Eikä sit puhuta niistä RS500 kisalohkoista tässä mitään :lol:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin