NELILINKKIEN käyttö Twincamisssa ?????????????????

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

NELILINKKIEN käyttö Twincamisssa ?????????????????

Viesti Kirjoittaja bda12 » Ke Marraskuu 1. 9:44:10 2006

Moi löytyykö tietoa josko nelilinkkejä käytettiin aikanaan kakkosryhmän rata twincameissa tieto + kuvat olisi nyt valttikortteja
terv elias 050-3636363 tai elias@kivitila.fi[/u]

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

nelilinkit

Viesti Kirjoittaja bda12 » Ke Marraskuu 1. 9:57:02 2006

Haimakainen kertoi, että Matti J. Kemiläinen tod.näköisesti käytti 1972 muutaman kisan ajan nelilinkkejä ennen kuin sama auto muutettiin BDA:ksi-- onko kellään tästä tarkempaa tietoa

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Marraskuu 1. 15:24:07 2006

Ei tuu muuta mieleen kuin selata vanhat VauhdinMaailmat + vastaavat lehdet, jos niissä olisi kuvia. Muistelen, että jossain oli watt-tuet yms, vuosiluku ei muistu mieleen.

´74 Ford Rallue Sport Performance Parts kataloogissa ei kylläkään ole semmosia näytillä.

Olisko Robsonin Works Escorts-kirjassa mitään mainintoja asiasta ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 1. 15:49:24 2006

TAp kirjoitti:Olisko Robsonin Works Escorts-kirjassa mitään mainintoja asiasta ?
Ei löytynyt nopealla vilkaisulla.

Linkkitangot ovat kai kuitenkin ne lyhyemmät versiot.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Ke Marraskuu 1. 17:33:41 2006

Tuollainen löytyi tuosta hyllystä

Vauhdin maailma 8/1971;
Gulf team Auto-Lamminen ja rautaiset escortit.
Mukana oli escort TC ja Escort 1600RS...

(KUVATEKSTI) RS:n taka akseliston tuenta poikkeaa selvästi vaikkapa vakio TC:stä. Vetopyörän koteloon on kiinnitetty tukilaikka, johon taas akselistoa sivuttaissuunnassa tukeva watt-tuki kiinnittyy. Jousto elementtinä toimii yksilehtinen lehtijousi ja akseli on tuettu pituussuunnassa ylä- ja alapuolisin reaktio tangoin.

Katsotaan josko saisi kuvalliseen muotoon...

Edti: Tässä
Ford Capri II
Ford Escort mk2

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Marraskuu 1. 18:22:43 2006

MItäs tälle Lammisen tiimin porukalle kuuluu nykyään,Tuisku Urpialan kyllä olen nähnyt kisoissa mutta missä muut vaikuttaa?
Pahuksen hienoa touhua on tuonajan mittakaavassa ollut?,kunnon sikapossu-transiitti veturinakin...
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Marraskuu 1. 21:29:18 2006

northwest kirjoitti:kunnon sikapossu-transiitti veturinakin...
joo,tohon Gulf-Transitiin lämpesin myös,mahtava peli! 8)

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Marraskuu 1. 23:19:10 2006

Olisko niin, että 4-linkki tuli tarpeelliseksi vasta kun BDA:ta ruvettiin poraamaan,
Rally Preparation sanoo mm.
- yli 200 hp tehoilla tarvii kunnon tuennat eli 4-linkin
- in 1974 short 4-link arms were used, from 1975 the current long arms were introduced (vapaa lainaus) Short = 14.5", Long = 23"

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Marraskuu 2. 11:42:19 2006

Pikkupoeka kirjoitti:(KUVATEKSTI) RS:n taka akseliston tuenta poikkeaa selvästi vaikkapa vakio TC:stä. Vetopyörän koteloon on kiinnitetty tukilaikka, johon taas akselistoa sivuttaissuunnassa tukeva watt-tuki kiinnittyy. Jousto elementtinä toimii yksilehtinen lehtijousi ja akseli on tuettu pituussuunnassa ylä- ja alapuolisin reaktio tangoin.
Hmm, jos lehtijousi toimi joustoelementtinä, niin silloin se myös määrää taka-akselin geometriaa? Ja kun muutenkin 4-linkissä on yksi ylimääräinen linkki, niin tossahan pitäisi olla silloin 3 ylimääräistä akselin liikkumista rajoittavaa linkkiä?? Vai onko siinä pystyssä coil-overit, jotka vastaavat jousituksesta ja tuo lehtijousi ei tee mitään?

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » To Marraskuu 2. 12:18:24 2006

jos käytetään 4linkkiä ja lehtijousta niin jousen etukiinnitys muutetaan liukuvaksi

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » To Marraskuu 2. 22:59:18 2006

hep,
northwest kirjoitti:MItäs tälle Lammisen tiimin porukalle kuuluu nykyään,Tuisku Urpialan kyllä olen nähnyt kisoissa mutta missä muut vaikuttaa?
kuskit:
Kalle ei enää tänä vuonna ole ollut keskuudessamme.
Olli busineksien takia jo kaaauan sitten muuttanut Ameriikkaan (kuten Kallekin oli).
Känkäsen Esko rauhallisesti(?) eläkkeellä Salossa, Nesterallissa kesällä juttelin viimeksi.
tekniikka:
Armisen Väiski (päämekatsu) muuttanut aikanaan Ameriikkaan..
Afa Heiniöllä metallifirma Kangasalalla.
Arska Pokkisella oli/on korjaamo (kai?) Seinäjoella.
Liehun Heikistä ei tietoa.

ja kilpailevasta tiimistä sen verran, että Matti J jäi eläkkeelle juhannuksen tienoilla tänä vuonna.

ja tuohon edellä lainattuun vm:n juttun semmonen kommentti, että se ollille ajateltu 1300 ei sitten koskaan valmistunut (ainakaan) kilpailukuntoon.

-timppa

ps. jos jollain on oikeaa historiatietoa tai edes vihjeitä noihin aikoihin liittyvästä kirjallisesta tms. materiaalista, niin ottakaa yhteyttä (yv tai tmn@iki.fi tai 050-5417536)

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Marraskuu 3. 12:12:31 2006

JP kirjoitti:jos käytetään 4linkkiä ja lehtijousta niin jousen etukiinnitys muutetaan liukuvaksi
DOH.

Eipä muisti ja mielikuvitus aina toimi. Liukuria suunnittelin joskus takasakkeleiden tilalle.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Pe Marraskuu 3. 18:43:15 2006

Arto65FB kirjoitti:
JP kirjoitti:jos käytetään 4linkkiä ja lehtijousta niin jousen etukiinnitys muutetaan liukuvaksi
DOH.

Eipä muisti ja mielikuvitus aina toimi. Liukuria suunnittelin joskus takasakkeleiden tilalle.
Olen yhden tuollaisen akselin kohdalta liukuvan toteutuksen nähnyt,rakennettu sellainen keinuva kelkka jotta akseli pääsee mahdollisimman vapaasti liikkumaan linkkien mukaan eikä jousi vastusta.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Vastaa Viestiin