Replica

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Replica

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Syyskuu 22. 21:28:57 2006

Hei arvon harrastajat, mitä mieltä te olette mitä tarkasti tarkoitetaan replicalla....onko se tarkka "lookkeri" vain ulkonäöltään vai onko se mieluummin vastaava myös tekniikaltaan kuin tavoiteltu "esikuva" ?
Ihmetyttää kun käytetään termiä sikin sokin milloin milläkin koneella ja tekniikalla vai onko se vaan vapaa ilmaisu ei alkuperäisestä...
Mitä odotatte kun näette esim jonkun ilmoituksen koti tai ulkomailla replicasta?

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Syyskuu 22. 21:35:52 2006

oma mielipiteeni on että replica on mahdollisimman täydellinen kopio alkuperäisestä,mieluummin tekniikkaa,sisustaa ja pisteosia myöten eli niin että alkuperäisyyden erottaa ainoastaan valmistenumero.poikkeuksiakin tietysti"sallitaan"(jos niin voi edes sanoa kun on kyse replicasta)jos kyseessä on joku ns.tosi vaikea kohde.mielipidejuttujahan nämä tietysti on,joillekin replicaksi riittää väri ja kova ääni... :wink:

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Re: Replica

Viesti Kirjoittaja dexta » Pe Syyskuu 22. 21:38:48 2006

SHR kirjoitti: Mitä odotatte kun näette esim jonkun ilmoituksen koti tai ulkomailla replicasta?
Voi odottaa ihan mitä vaan, voi olla aivan laidasta laitaan.

Periaatteessa jos on replicaksi tehty niin odottaisin kyllä et on tekniikkaa myöten esikuvansa mukainen. Nykyäänhän tuntuu olevan tuo "lookki" enempi muotisana noissa jutuissa kuin replica, mieltäsin itse kuitenkin et replica on lähempänä alkuperäistä, lookki on taas vähän sinnepäin.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Syyskuu 22. 21:41:05 2006

Minä ymmärrän replicalla alkuperäistä tavoittelevaa. Esim. GT40 replica, joka yrittää olla esikuvansa kaltainen myös tekniikaltaan. Lasken samaan kategoriaan esim. Lotus Cortinan, jossa myös tekniikka on by Lotus. Myös Escort/Sierra, jossa on RS Turbo/Cosworth 2.0 DOHC turbo tekniikka, on myös replica. Eri asia on sitten, että onko varsinkaan cossu-replicaa mahdollista tehdä täydellisesti Suomen lainsäädännön mukaan.

Lookkerit on sitten näitä "all show no go" vehkeitä, esim. Sierra DOHC cossun korisarjalla.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Syyskuu 23. 0:28:43 2006

dextan ja sinen linjoilla minäkin, vanha väärentäjä :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Replicasta oma mielipiteeni ...

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » La Syyskuu 23. 14:53:58 2006

Ajattelin oman näkemykseni laittaa tästä replica/ lookkeri aiheesta, mielestäni replica on mahdollisimman alkuperäistä vastaava niin tekniikaltaan kuin ulkonäöltäänkin, lookkerit on vain tehty sitten jonkun näköiseksi ja tekniikka ihan mitä sattuu. No jokainen rakentaa omalla näkemyksellään ja kukkarollaan. Mielestäni kuitenkin replicoissakin voidaan joitain "nykyaikaistuksia" tehdä joissain tekniikan osissa, koska nykyisin on saatavana paljon toimivampia joitain osia kuten esim. classic Fordeissa oli aikanaan. Onneksi porukka alkaa ymmärtää näiden klassikoiden arvon jo eikä niitä ole enää pilattu siinä määrin kuten joskus ehkä oli.
Jari Kaukonen

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » La Syyskuu 23. 20:48:53 2006

Ei oikein vielä osata Suomessa arvostaa classikoita samalla tavalla kuin esim. Englannissa. Moni kauhistelee siistikuntoisten Taunuksien 2000€ hintalappuja, mutta katelkaapas mitä ne maksaa Englannissa ja Saksassa.

Replican (siis täydellisen kopion) rakentaminen saattaa muuten avata mahdollisuuksia rakentelun suhteen ja vielä ihan laillisesti. Esim. Capri-kerhon puolella ihan täysin laillinen 302cid V8 mkI Capriprojekti menossa. Eli replican rakentamiselle voi olla hyvätkin mahdollisuudet saada poikkeuslupa, vaikka teho- tai moottorin iskutilavuuden rajat ylittyisivät. Em. prokkis siis Perana-replica.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Nelilinkki
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Syyskuu 20. 10:40:26 2004
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Nelilinkki » La Syyskuu 23. 21:26:46 2006

jouni kirjoitti:
Replican (siis täydellisen kopion) rakentaminen saattaa muuten avata mahdollisuuksia rakentelun suhteen ja vielä ihan laillisesti. Esim. Capri-kerhon puolella ihan täysin laillinen 302cid V8 mkI Capriprojekti menossa. Eli replican rakentamiselle voi olla hyvätkin mahdollisuudet saada poikkeuslupa, vaikka teho- tai moottorin iskutilavuuden rajat ylittyisivät. Em. prokkis siis Perana-replica.
Joo...paikallisella asemalla olivat aikas myötämielisiä omaa Ivory Coast-replicaani kohtaan. Karjarauta on periaatteessa henkilöautossa kielletty, mutta sanoivat että kunhan on auton levyinen niin voidaan katsoa ihan puskuriks. Samaten lupasivat että lisävalot lokareiden päällä on ihan OK kunhan eivät pala...lisäsivät vielä että jos teen niistä eteenpäin "tiltattavat" niin on vielä vähemmän tiellä.

Käytän itse sanaa replica...yritys on kopioida tarkasti. Tekniikkahan olis aika kallista mutta tehdään nyt alkuun 4-ryhmän kori ja koristellaan päältä ja sisältä suht aikakauden mukaiseksi. Tuskinpa tälläinen projekti koskaan täysin valmis muutenkaan on...ainakaan ennenkuin se on saatu sotkettua aidolla punertavalla savannin hiekalla.

Nelilinkki
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Syyskuu 20. 10:40:26 2004
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Nelilinkki » Ma Syyskuu 25. 16:06:35 2006


Vastaa Viestiin