Ainakin tarvit
- TPS (kaasuläpänasento)
- IAT (imuilmanlämpö), luultavasti joutuu hommaan erillisen anturin (n.20e) jos maf:in jättää pois. Ainakin vakio efi:ssä (ohc) on kyseinen anturi maf:in sisällä
- CLT (jäähdytinnesteenlämpö), voi hyödyntää vanhaa
- MAF (ilmamassamittari) ei tarvita jos tuollaisessa efi:ssä sitä onkaan, koska megan mukana tulee map-anturi
- Lambda (mieluiten laajakaista) on tietenkin hyödyllinen, mutta ei pakollinen
" Kaasuläpän asentotunnistin(TPS)
MS käyttää kaasuläpän asentotunnistinta (TPS) tietääkseen onko kaasupoljin painettu pohjaan, jolloin se ei huomioi lambda-anturin signaalia. Lisäksi TPS:ää käytetään kiihdytysrikastuksessa ja polttoaineen vähentämiseen moottorijarrutuksessa. On mahdollista saada MS toimimaan ilmankin asentotunnistinta mutta se ei ole suotavaa.
TPS:än on oltava potentiometritoiminen eikä auki/kiinni tyylinen katkaisin kelpaa. potentiometrisestä TPS:stä MS pystyy tunnistamaan kaasupolkimen asennon tarkasti ja jatkuvasti. TPS:stä lähtee kolme johtoa. yksi on +5V jännitteen ja toinen paluu jännitteen. Kolmas on maadoitus. +5V johto kytketään potentiometrin toiseen puoleen ja toiselta puolelta maadoitetaan. kolmas johto kiinnittyy potentiometrin ”neulaan” joka liikkuu kaasua painettaessa ja toimittaa jännitteen MS:lle.
TPS:sän kytkentä
Irrota potentiometrille tulevat johdot ja mittaa yleismittarilla resistanssia navoista. kahden navan välillä resistanssin pitäisi säilyä samana vaikka liikutat kaasuläppää tai jos irrallaan autosta niin vartta joka kiinnittyy asentotunnistimeen. Nämä kaksi napaa ovat +5V ja maadoitus. Kolmas napa on tällöin ”neulan” napa. Tämän navan ja kumman tahansa kahdesta navasta mitatun resistanssin pitäisi muuttua kun asentotunnistinta liikutetaan.
Selvittääksesi kumpi on maadoitusnapa ja kumpi +5V napa kytke yleismittari ”neulan navan” ja jommankumman toisen navan väliin. Liikuta asentotunnistinta ja jos resistanssi on suuri ja pienenee kun avaat kaasuläppää (painat kaasua) maadoitus on se napa joka on silloin kytkemättä yleismittariin.
Tarkista vielä kun olet kytkenyt johdot TPS:ään että jännite nousee ”neulalta” tulevassa navassa kun kaasua painetaan."
- Lainaus www.finsquirt.net sivustolta
http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg
Jos noilla alkuun ja kokemuksista löytyy varmasti haulla juttua, kuten nuo ylläolevatkin anturit
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73