Mk1 escon ykslehtiset

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mk1 escon ykslehtiset

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Elokuu 1. 23:08:30 2006

Pitäiskö niiden edes teoriassa pitää koppa ryhdissään. Mulla on semmoset ja alkuun näytti hyvälle. Nyt on jotenkin takapää alamaissa ja pitää jo miettiä tukilehteä kaveriksi.

Onko tästä hommasta kokemuksia. Tap ainakin mielestäni ajelee ykslehtisillä. Miten on Tap ?
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Elokuu 1. 23:31:24 2006

Onks ne samat kuin Mk-II Escortissa? 60mm?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ke Elokuu 2. 7:51:40 2006

MkI on kapeammat

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Elokuu 2. 22:27:48 2006

Jep ne on 50mm
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » To Elokuu 3. 21:38:19 2006

Joskus taoin ykslehtisiä parempaan ryhtiin. Puhistaa irtopaskan pois, lämmittää reiluun käsilämpöön (50-60) ja eikun takomaan mieleiseen muotoon. Vasarassa ei saa olla teräviä kulmia. Kahteen autoon tein noin, hyvin pelas ja kesti.

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » To Elokuu 3. 21:41:30 2006

Mä varmaan soittelen Punkan takomoon ja kysyn Vesalta neuvoa. Äijä on vanha inttikaveri, kyllä varmaan kertoo niksit.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Elokuu 8. 9:36:30 2006

jouset ollu alla 8 vuotta, en ole huomannut muutoksia,
tosin talvella on pukit runkoaisan alla.
Nää mun on ford originaalit, tai ainakin niisä on leimatuna fordin osanumero

onhan noissa varmaan laatuheittoja eri valmistajien/valmistuserien välillä.

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Ti Elokuu 8. 21:32:53 2006

Minulla ainakin caprissa perä madaltui noin tuuman verran kun ajeli hetkenaikaa. Huomasin vaan kun rupesi rengas kahnaamaan töyssyissä kaariin.

Vähän offtopiccia mutta, itsekkin ihmettelin joskus kun oli 2" eroa yksilehtisten jousien korkeudessa.Netissä seikkaillessa löysin jostain kuvan joka oli vanhasta saksalaisesta fordin lisävaruste luettelosta josta pisti silmään -1" yksi lehtiset jouset elikkä noita jousia on ollut ilmeisemmin saatavana eri korkeuksisina jo alunperin.
Niin ja noita jousia on ollut ainakin saatavilla myös eri jäykkyyksisinä (ainakin välikoppaan) jälkituotantona. Muistelisin myös kuulleeni huhupuheina että jotkut käyttävät f:ssä lehtijousia jotka nippanappa kantoivat auton painon.
Ford Capri II
Ford Escort mk2

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Elokuu 11. 14:57:56 2006

Vaihdoin uutta lehteä alle. Nyt on pirun tanakka, ehkä liiankin. Pikkusen on semmonen pompottaja. Voi olla että rengaspaineet takana ei ole ihan ok. Iskarit on bilsteinin keltaset. Mitähän sille vois seuraavaksi tehdä että sais ajomukavuuden kohdalleen.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ti Elokuu 15. 13:01:04 2006

esko kirjoitti:Vaihdoin uutta lehteä alle. Nyt on pirun tanakka, ehkä liiankin. Pikkusen on semmonen pompottaja. Voi olla että rengaspaineet takana ei ole ihan ok. Iskarit on bilsteinin keltaset. Mitähän sille vois seuraavaksi tehdä että sais ajomukavuuden kohdalleen.
Tämä ei ole mikään racerace-neuvo, mutta isompaa kumia kapeammalle vanteelle. Itellä vaihtui (väliaikaisesti) 225/60/15 kumit 7tuuman vanteelta 5.5tuuman vanteelle ja meno pehmeni kummasti.

Väliin ajoin myös Eskoa Sierran kummeilla ja siinäkin tunsi eron 155/13 ja 165/13 kumeissa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Syyskuu 10. 21:02:15 2006

Pikkupoeka kirjoitti:Muistelisin myös kuulleeni huhupuheina että jotkut käyttävät f:ssä lehtijousia jotka nippanappa kantoivat auton painon.
Tuohan on ihan normaalia silloin kun laitetaan pystyiskarit kynäjousilla. Kun rallissa (eikä vissiin kadullakaan) jousituksen tyyppiä saa vaihtaa mutta "lisäjousia" saa lisätä ja alkuperäisten jousien pitää vähintään kantaa auton paino. Silloin käytetään niin "löysää" jousta kuin mahdollista jotta ei häiritse kynäjousien toimintaa.

Esim nelilinkin ja pystyiskareiden+kynäjousien kanssa ne lehtijouset on siellä vaan "sääntöjen ja muodon vuoksi" eli toisin sanoen tarpeettomat mutta pakolliset

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Su Syyskuu 10. 21:09:13 2006

Saako nykyään muuttaa tuota jousitus tyyppiä eli jättäisi lehdet kokonaan pois? Entä mitenkäs ralli puolella? Jostain on jäänyt mieleen et ei tarvitsisi enää mutta kun en ole nyt ihan satavarma..
Ford Capri II
Ford Escort mk2

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Syyskuu 10. 21:18:00 2006

Yhdellä kaverilla ei ole lehtiä ollenkaan mk1:ssä, todennäköisesti auto on kuitenkin katsastettu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Syyskuu 10. 21:24:46 2006

Pikkupoeka kirjoitti:Saako nykyään muuttaa tuota jousitus tyyppiä eli jättäisi lehdet kokonaan pois? Entä mitenkäs ralli puolella? Jostain on jäänyt mieleen et ei tarvitsisi enää mutta kun en ole nyt ihan satavarma..
Esco mk1-2 on rallissa joko historic tai ryhmä F auto; historicissä auto pitää olla alkuperäisellä/luokitellulla jousituksella-> lehdet (1-5 lehtiset), ja F-ryhmässä "pääjousen tyyppi tulee säilyä" eli lehdet pakolliset ja niiden tulee tosiaan vähintään kantaa auton paino takapään osalta. Coil-overeita käytetään yleisesti "lisänä".

Kadulla toki saa lehdet nakata pois, mutta kannattaa kysyä konttorilta muutoksen luvanvaraisuustaso...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Su Syyskuu 10. 22:35:36 2006

jjs kirjoitti:
Esco mk1-2 on rallissa joko historic tai ryhmä F auto; historicissä auto pitää olla alkuperäisellä/luokitellulla jousituksella-> lehdet (1-5 lehtiset), ja F-ryhmässä "pääjousen tyyppi tulee säilyä" eli lehdet pakolliset ja niiden tulee tosiaan vähintään kantaa auton paino takapään osalta. Coil-overeita käytetään yleisesti "lisänä".

Kadulla toki saa lehdet nakata pois, mutta kannattaa kysyä konttorilta muutoksen luvanvaraisuustaso...
Tätä varmistusta juurikin hain,kiitos. :D
Ford Capri II
Ford Escort mk2

Vastaa Viestiin