Axle location kit

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Axle location kit

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Elokuu 24. 21:50:29 2006

Onko kellään mitään kokemuksia tämmöisestä keksinnöstä? Onkohan mihinkään?
http://www.tickfordportal.co.uk/neil/ax ... _capri.htm
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » To Elokuu 24. 22:11:05 2006

Tuollaisten takia pääasiassa asentelin nuo yksilehtiset kun ei voi monilehtiesten kanssa käyttää. Vielä kuitenkin projektiasteella kun on nyt muutakin projektia menossa. Classicfordissa nuita näkyy toisinaan.
Ford Capri II
Ford Escort mk2

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » To Elokuu 24. 22:21:27 2006

Kun joskus aikoinaan 90-luvulla omistin Caprin niin muistan silloisessa mailing-listassa kaverien haukkuneen, että se oli joillakin murtanut takajouset. Panhard tai Watti-linkki olisi mun mielestä parempi valinta - itselläni on vanhakopassa takaveto-Ladan panhardista tehty poikittaistuki.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Elokuu 24. 22:35:49 2006

Jaa'a... Nuo panhardit js watit ei oikein mahdu Capriin. Täytyy kysellä noilta briteiltä lisää kokemuksista.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » To Elokuu 24. 22:59:24 2006

Onko bensatankki tiellä?

Hieman autta jos poistaa ne paksut kumipuslat akselin ja lehtijousen välistä ja tekee sen akselikorvakkeen kapeammaksi, että se istuu juuri täsmällisesti jousen päälle ja sivuille. Näin se myös pitää akselin ja lehtijousen suorakulmassa eikä anna akselin liikkua puolelta toiselle niin paljon. NVH-puoli (noise, harshness, vibration) saattaa huonontua....
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 24. 23:16:28 2006

Haittojakin lienee;
-jousivakio jäykkenee jonkun verran, ja jousen toiminta ei ole enää lineaarista (jos kyseessä harv., selkeästi -progressiivinen lehtijousi- : myös ominaisuudet muuttuvat).

Rustangin kanssa samoilla linjoilla; ehdottomasti mieluummin Panhard (sopii kompaktina helpommin), tai monimutkainen Watt -linkki (myös Z-linkkinä tai -tukena mainittu :roll: ). Niillä akselin sivuttaisliike rauhoittuu varmasti, ja ilman haittoja jousitukseen.
Ja mainittu jousisatulan välikumien poisto kuuluu perusasioihin, kohenee heti oli escort tai sen coupe -versio :wink:

Skorpion valmisti joskus Capriin tupla A-tukia taakse, taisi tulla kall.vak. orkkiskiinnikkeisiin, ja taisipa saada vielä yhdistettyä säädettävän vakaajan samaan pakettiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Elokuu 25. 7:45:36 2006

rustang kirjoitti:Onko bensatankki tiellä?

Hieman autta jos poistaa ne paksut kumipuslat akselin ja lehtijousen välistä ja tekee sen akselikorvakkeen kapeammaksi, että se istuu juuri täsmällisesti jousen päälle ja sivuille. Näin se myös pitää akselin ja lehtijousen suorakulmassa eikä anna akselin liikkua puolelta toiselle niin paljon. NVH-puoli (noise, harshness, vibration) saattaa huonontua....
Kyllä, tankin ja akselin väliin ei mahdu yhtikäs mitään. Jopa pakuputkiston teko Capriin on tämän takia todella haastavaa. Puhuvat että 3" putkistoa Capriin ei fiksusti saisi tehtyä ja Ashleyn 2,5" putkistokin on todella tarkalla sovituksella että ei kolise.

On poistettu. Akselin kunto pitää olla ihan tip-top jotta meteliä ei kuulu. Tosin rengas melu kuuluu. Ja se ainakin on mulla tuulenkohinan kanssa yks häiritsevimmistä meluista autossa pikatiellä.

Mutta se siitä OT:stä... Selvitellään tätä vielä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja OPM » La Elokuu 26. 19:19:23 2006

www.caprisport.com

Lienee yksi Englannin Capri Owners Clubeista. Niillä näytti olevan myynnissä "puolikas" versio tuosta (vain eteenpäin osoittavat tukitangot). Muistelen joskus lukeneeni artikkelin jossa noita kehuttiin...??? Oisko ollut Classic Fordissa ??? Ehkäpä kerhon suunnalta vois tulla tarkempaa tietoa ko kit:stä.

OPM

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JTE » Su Elokuu 27. 0:09:26 2006

Eikö tuo systeemi rajoita jousen toimintaa ??? Homma hoituu varmasti muutenkin !! kaikki ne ketkä haluaa parempia vaihtoehtoja capriinsa jatkaa väittelyä mahdollisuuksista mutta unohdetaan kyseinen systeemi ???

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Elokuu 27. 0:19:42 2006

Itse muuttaisin kaikkea muuta niin paljon että watti ja nelilinkki sekä kierrejouset saisi mahtumaan paikoilleen. Siis jos tarkoitus olisi parantaa ajettavuutta ja pitoa. Kyllä tuo sontakärry- tyylinen jousitusrakenne on jo aikansa elänyt, kun kerran konepuolellakin ollaan tuossa jo 90-luvulla...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 27. 0:47:14 2006

Arska kirjoitti:Itse muuttaisin kaikkea muuta niin paljon että watti ja nelilinkki sekä kierrejouset saisi mahtumaan paikoilleen. Siis jos tarkoitus olisi parantaa ajettavuutta ja pitoa. Kyllä tuo sontakärry- tyylinen jousitusrakenne on jo aikansa elänyt, kun kerran konepuolellakin ollaan tuossa jo 90-luvulla...
On totta pitkälti.
Jos ajattelee Escoon vastaavuutta-> pelkät lyhyet reaktiotangot tekevät huomattavan eron ajettavuuteen. Siihen ehkä vielä Panhard jotenkin sovitettuna, niin käytös on varmasti huomattavasti parempaa.
Kuten jo vihjailtiin, moiset tuet ovat lähinnä "epätoivoisia virityksiä".

:idea: Voisi tutkia miten escon RS-tangot ja korvakkeet sopisivat alle; geometria täytynee olla liki oikea koska "pitkittäinen alatukivarsi" (= lehtijousi satulasta etukiinnikkeeseen) on saman mittainen. Saattaisi olla toimiva budjettiratkaisu helpolla joka toimii.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JTE » Su Elokuu 27. 1:11:45 2006

:idea: Voisi tutkia miten escon RS-tangot ja korvakkeet sopisivat alle; geometria täytynee olla liki oikea koska "pitkittäinen alatukivarsi" (= lehtijousi satulasta etukiinnikkeeseen) on saman mittainen. Saattaisi olla toimiva budjettiratkaisu helpolla joka toimii.[/quote]

ja miksei toimisi ? toimii varmasti ! "mutta selkeesti helpompi koti viritys on se että tarkistaa taka iskarin ja jos se on sama kun ralli escorteisa niin eikun etupään kimppuun ? No tosin ei jousikaan saa olla ihan vetelä !

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 27. 1:21:37 2006

Lähinnä mietityttää saako korikorvakkeen "samalle" korkeudelle (helposti) kuin escossa. Ettei mene liikeradat ristiin. En muista enää ulkoa tarkkaa korimuotoa alustassa.

Jousi saa olla löysä, jos niin haluaa; jos iskari ja tuennat on ok, toimii.
Tässä ko. tapauksessa ei kylläkään saa olla löysä, arvaan :wink:

Takaiskariksi käy muistaakseni B-asconan-mantan pumppu, joten Escon pitkä "BDA" -pumppu voi myös sopia.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Su Elokuu 27. 10:51:23 2006

Vähän on ahdasta saada mahtumaan tukitangot ja panhardi/watt. Tuossa kuva siitä taka-akselin välisestä tilasta (putket menevät kylläkkin nykyään vielä ylempänä). Miul on kyl ilmeisemmin sierran tankki mutta ei siel juurikaan ole enempää tilaa vakio tankillakaan jos sitäkään. Käsijarru-vaijerin jos muuttaisi niin tilaa saisi vähän lisää muttei riittävästi.

Rs-tangot kyllä vähentävät tuota akselin sivuttais liikettä mutta eivät poista sitä. Tuo caprin taka-akeli kuulemma liikkuu melkoisen hurjasti ajossa kun takana katselee. Ja kun auto on sopivan matala niin renkaat rupeavat raapimaan kaariin kiinni mutkissa joten panhardi tekisi hyvää. Jos tilaa tuonne haluaa niin tankin siirto peräkonttiin tai sitten tekee tankille niin ison syvennyksen peräkontin pohjaan että se mahtuu olemaan siellä kokonaan haittaamatta panhardia. Putket tuottavat kyllä vielä sen jälkeen harmaita hiuksia.

Akselin etupuolellakin on melkoisen ahdasta noitten putkien takia. OT 3" putkisto ei kyllä mielestäni saa sopimaan ilman pohjapeltien muokkausta jos sittenkään (liian loivat mutkat). Putkia saattaisi joutua nostamaan lattian "sisään" jos mielisi saada nuo tangot mahtumaan. Tästä en ole kyllä satavarma kun ei nyt sopivaa kuvaa löytynyt ja ei ihan niin tarkkaan kuitenkaan muista.
Ford Capri II
Ford Escort mk2

Arto65FB
Ylläpitäjä

Re: Axle location kit

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Elokuu 28. 15:24:06 2006

MouTine kirjoitti:Onko kellään mitään kokemuksia tämmöisestä keksinnöstä? Onkohan mihinkään?
http://www.tickfordportal.co.uk/neil/ax ... _capri.htm
:?: :?: :?: Ihme häksätin. Siis mikä on tuon tarkoitus? Pitää jousi paikallaan suhteessa akseliin? Vai käytännössä lyhentää jousen toiminnallista pituutta? Kas kun ei ole säädettävä niin, että voisi laittaa jousen silmukoihin asti.

caprissimo
CRSC jäsen 2016
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Toukokuu 17. 8:01:04 2004
Paikkakunta: Joensuu

axle location kit

Viesti Kirjoittaja caprissimo » Pe Syyskuu 29. 14:25:00 2006

Homma pysyy hyvin kasassa, kun laitat tankojen molempiin päihin puslat. Näin oli alunperin Tickford Turbossakin. Nykyisissä tarvikesysteemeissä ei ole puslia ja se rasittaa sekä jousia että itse tankoja. Kun systeemissä on puslat, se sallii jousen taipua normaalisti, mutta pitää sivusuuntaisen liikkeen kurissa. Nää kannattaa melkein rakentaa itse, alkuperäinen Tickford -systeemi maksaa maltaita. homma toimii käytännössä erittäin hyvin!

Vastaa Viestiin