Caprin vaihdelaatikko mk1 escoon?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jorkkis79
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Toukokuu 30. 23:02:02 2006
Paikkakunta: Helsinki

Caprin vaihdelaatikko mk1 escoon?

Viesti Kirjoittaja Jorkkis79 » To Elokuu 17. 10:02:47 2006

Moi!

Yhdellä tutulla olisi 1.6 litraisen caprin vaihdelaatikko (vuosimallista ei tietoa) ylimääräisenä. Mun mk1 escortissa taas 3 vaihde pitää aika huolestuttavaa ääntä kiihdyttäessä, joten ajattelin että pitäis ehkä ruveta harkitsemaan uuden laatikon tai ainakin varalaatikon hommaamista. Osaako joku sanoa sopiiko caprin vaihdelaatikko escortiin suoraan vai joutuuko ruveta säätämään enemmänkin ? Mielellään mitään kovin massiivista muutostyötä ei viitsisi ruveta tekemään, koska saahan noita escon laatikoitakin jos vaan hiukan hakee..

Toinen asia joka askarruttaa on se että toi loota on ollut 1.6 litraisessa koneessa kiinni, joten muuttuukohan välitykset liian radikaalisti kun escossa on 1.3 kone kiinni. (Escon peränvälitys on kyllä 4.125, siis 1100-koneen perä...)

Jos joku capri/esco asiantuntija osaa sanoa voiko toi toimia vai siirrynkö suoraan etsimään escon laatikoita, niin olisin kovin kiitollinen. Mikähän olisi asiallinen hinta tuollaiselle laatikolle, jos olettaa että se on ihan ok kunnossa ? (100€ vai enemmänkin ?)

T: Jarkko

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » To Elokuu 17. 11:15:55 2006

Mun tietääkseni kaikki Caprin laatikot ovat ns. "pitkiä" laatikoita, eli yhtä pitkiä kuin ns. "isolaatikko". Eli jos sulla nyt on escortin alkuperäinen laatikko, on tuo Caprin laatikko jonkun verran pitempi, jolloin sama kardaani ei enää käy.

Jos Caprin laatikko on ns. vipulaatikko (vaihdevivustot laatikon ulkopuolella) ei siihen kannata muutenkaan sekaantua :wink:

Ja saa noita pikkumoottoristen lootia halvemmallakin kuin satasella. Ei ne vielä niin kiven alla ole.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Elokuu 17. 11:22:33 2006

Sulla on tod.näk. type2. EDIT jäi linkilinki pois
http://www.zetecinside.com/xr2/gearbox.htm
Tuon mukaan Caprin loota olisi type3 tai typeE. Yksi ongelma on, että type2:ssa kytkinkoppa on kiinteä, eli tarvitsisit myös kytkinkopan. Minä en tiedä, onko Caprin ja Escon kopissa ja sisäänmenoakseleissa jotain eroa.

Sen sijaan tiedän, että mulla on type2 tarpeettomana tallin nurkassa. Kunnosta ei ole mitään tietoa, eli sain sen yhden Kentin jatkeena. Päälle päin ei havaittavia ongelmia, voidaan avata se kansi. Voihan siinä olla paremmat osat kuin sinulla, eli vaikka varaosiksi. Halvalla lähtee ja paikkakunnasta päätellen ei tarvitse edes lähettää. Ollut siitä myynti-ilmokin joskus.
Viimeksi muokannut Arto65FB, To Elokuu 17. 14:16:41 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » To Elokuu 17. 11:53:22 2006

Kentin perässä olevissa pikkuaskeissa kytkinakselissa on 20 pooria ja noissa caprin laatikoissa on tod.näk. 23 pooria niinkun isoissa laatikoissa yleensä. No kytkimen vaihdolla siittäkin selviää. Kytkinkopat käy pulttijaoltaan suoraan, ainoo että escossa kardaanitunnelin alkupäätä saattaa joutua hieman isontamaan. Isommissa laatikoissa on myös kardaanin poori isompi.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 17. 13:34:45 2006

1600 Capri lodju jossa ei ole risukeppiä vaan "rehti keppi" (kotoisin yleensä mk1 Caprista, mk-3 taisi olla 1,6 risumalli), on akseleiltaan vastaava kuin Taunus/Sierra 1600; eli "pieni" kytkinakseli 20 hampia, ja kardaanin ns. välikoko (en muista hammaslukua); eli isompi kuin Escon kent-laatikossa, mutta pienempi kuin ison laatikon (2,0).
Ja kuten joku totesi, laatikko on pidempi ja kardaani lyhyempi, vaihdekepin reikä siirrettävä taaksepäin 3", ja tarvii pudotuspalat vaiht.palkkiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Elokuu 17. 15:03:20 2006

Mulla olis kaupan sellainen Caprin iso Motorsport vipulaatikko. Olisko kiinnostuneita?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Jorkkis79
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Toukokuu 30. 23:02:02 2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jorkkis79 » Pe Elokuu 18. 10:05:21 2006

Kiitos vaan kaikille neuvoista ja nopeista vastauksista.

Taidan jättää Caprin laatikon väliin ja pysyä noissa Escortin vaihdelaatikoissa suosiolla. Ei ole tullut ennen tehtyä vaihdelaatikko remppaa, joten varmaan hiukan helpommin onnistuu kun on vähemmän noita muuttujia joita pitää miettiä. Muutenkin pitäisin escon mahdollisuuksien mukaan suht orkkishenkisenä, niin mielummin en rupeasi vaihtamaan kardaania tms. ellei ole jotain erityisen hyvää syytä.

Vastaa Viestiin