Lanka palaa poikki + vaihtovirtasähköt

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kine
Ylläpitäjä

Lanka palaa poikki + vaihtovirtasähköt

Viesti Kirjoittaja Kine » Ti Elokuu 1. 10:06:23 2006

Mikä mahtais aiheuttaa seuraavaa:

R2-polttimet autossa, valot päällä, hetken kuluttua palaa lyhyiden valojen lanka poikki ja vain vasemmalta puolelta. Nyt jo 2 poltinta on kärähtänyt. Pitkiä en ole sen kauemmin pitänyt päällä, mutta niissä ei tuntuis olevan ongelmaa.

Autohan on mk1 escort 1100, tasavirtalaturilla.

Asiasta moottorisahaan, onko isokin homma päivittää tuo vaihtovirtalaturille? Tartteeko johtosarjaan mitään ihmeempiä muutoksia? Vielähän tuo tasavirtanenkin toimii, jotta ei sen puoleen.

PS. Sain muuten autoon eilen leiman, huomautuksitta. Nyt on todella hjuva fjiilis!

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lanka palaa poikki + vaihtovirtasähköt

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ti Elokuu 1. 10:55:44 2006

Kine kirjoitti:Mikä mahtais aiheuttaa seuraavaa:

R2-polttimet autossa, valot päällä, hetken kuluttua palaa lyhyiden valojen lanka poikki ja vain vasemmalta puolelta. Nyt jo 2 poltinta on kärähtänyt. Pitkiä en ole sen kauemmin pitänyt päällä, mutta niissä ei tuntuis olevan ongelmaa.

Autohan on mk1 escort 1100, tasavirtalaturilla.

Asiasta moottorisahaan, onko isokin homma päivittää tuo vaihtovirtalaturille? Tartteeko johtosarjaan mitään ihmeempiä muutoksia? Vielähän tuo tasavirtanenkin toimii, jotta ei sen puoleen.

PS. Sain muuten autoon eilen leiman, huomautuksitta. Nyt on todella hjuva fjiilis!
Vaikuttaisi vika vähän sille, että polttimoille tulee liian kova jännite, jonka seuraksena poltin palaa nopeammin.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Ti Elokuu 1. 22:47:44 2006

Jep, tarvii mittailla lampun ollessa paikallaan. Ilman polttimoita kun mittailin niin en muistaakseni huomannu suuria eroja.

Mutta mikä sitten avuksi eli mistä suurempi jännite voi johtua? Johtohommeleitako? Eikös heikko kontakti vaikuta virran kulkuun heikentävästi, ei kai jännite voi semmoisesta kasvaa?? Kuten arvata saattaa, autosähköt ei ole ihan vahvinta alaa, ei kyllä moni muukaan.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Syyskuu 3. 13:19:35 2006

Veikkaus että laturi työntää liian suurta jännitettä koko auton sähköihin mutta oikealla puolella on hieman kontaktihäiriötä jolloin oikean puolen jännite on pienempi ja polttimo kestää siellä :shock: :?:

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Syyskuu 3. 13:55:41 2006

Eiköhän se liiallinen jännite johdu lataussäätimestä. Nuo vanhat säätimet on vielä säädettävissä ihan kotikonstein. Vaihtovirtalaturin asentaminen ei vaadi juurikaan muutoksia, kunhan säädin laturissa on kiinteää mallia. Niinkuin kunnon latureissa yleensä on esim. vähänkään uudemmat Boschin laturit.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Ma Syyskuu 4. 11:13:28 2006

Kiitti vastauksista. Tässä tais kuitenkin olla kyseessä ihan sattuman kauppaa että kaks lamppua paloi ja vielä samalta puolelta. Nyt on nimittäin kuukausi _körötelty_ ilman lampunvaihtotarvetta.. ..kopkop..

Sen verran tuo kyllä oikuttelee, että lämpimällä koneella tyhjäkäyntikierroksilla latausvalo vilahtelee. Pitänee säätää korkeammat kierrokset. Kylmänä se tosin käy ihan hyvillä kierroksilla ilman ryyppyäkin. Mistähän sitten johtuukaan, että lämpimänä laskee lähelle "sakkausrajaa". Kaasuttimen eristys huono -> bensa höyrystyy..?

Jännitteensäätimen vois kyllä kurkata, saahan sen ainakin purettua jos ei muuta ;)

Vastaa Viestiin