Cossu escon välijäähdytin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 0:30:40 2005
- Paikkakunta: Turku
Cossu escon välijäähdytin
Tervehdys,
Tästä on varmaan jo keskusteltu aikaisemminkin, mutta en löytänyt haualla yhtään kunnon ratkaisua tähän kysymykseen.
Omassa escossani on ilmastointi, jota en tahtoisi tuhota suuremman välijäähdyttimen tieltä. Nyt siis kysynkin että, miten pitkälle tuo vakio välijäähy riittää? Ja onko olemassa jotakin toimivaa ratkaisua korvata tuo vakio välijäähdytin ja silti säilyttää ilmastointi toimintakunnossa?
Kaikki kuvat, ja lisä informaatio ko. aiheesta on tervetullutta!
Tästä on varmaan jo keskusteltu aikaisemminkin, mutta en löytänyt haualla yhtään kunnon ratkaisua tähän kysymykseen.
Omassa escossani on ilmastointi, jota en tahtoisi tuhota suuremman välijäähdyttimen tieltä. Nyt siis kysynkin että, miten pitkälle tuo vakio välijäähy riittää? Ja onko olemassa jotakin toimivaa ratkaisua korvata tuo vakio välijäähdytin ja silti säilyttää ilmastointi toimintakunnossa?
Kaikki kuvat, ja lisä informaatio ko. aiheesta on tervetullutta!
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Itsellä sama tilanne ja ajattelin kokeilla laittaa oman erillisen kennon tuolle vesijäähyosiolle pitäisi auttaa aika mukavasti. Osaako joku muuten sanoa, että mikä järki siinä on kun alunperin siellä pyörii jäähdytys järjestelmän n.80 asteinen vesi.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Mulla dynossa vakio coolerilla imuilman lämmöt pyöri 40-50 asteessa ja painetta ei kuitenkaan ollut kuin piikkinä 1,2baria, jatkuvana 1,05baria. Isommilla paineilla alkaa varmaan mennä aika kuumaksi. Suunnitelmissa on erillinen vesikierto coolerille. Pumput ja pelit on jo, kun vaan sais aikaseks.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Järki oli vain siinä että saatiin luokiteltua vesijäähdytys ja vesiruiskutus vaikka monissa vakioautoissa ei ollut edes käytössä. Itse asensin vuosi sitten erillisen vesikierron ja toimii hienosti, normi ajossa missä paineet 1,5baria pysy ilmanlämpötila samassa kuin ulkolämpötila. Rata-ajoa en testannut.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Kun ajetaan kisaa "kunnon" paineilla, toimii 80 asteinen vesikin jäähdyttimenä; ilma on saapuessaan huomattavasti kuumempaa. Sen jälkeen ilma/ilma -kennolla on vähän kevyempi duuni tiputtaa celsiuksia lisää.Perkele kirjoitti:mikä järki siinä on kun alunperin siellä pyörii jäähdytys järjestelmän n.80 asteinen vesi.
Ja toimii sitten tosiaan vielä paremmin omalla vesikierrolla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Jotain tämmöistä kuvittelinkin, mutta ei vielä noilla vakiopaineilla taida lämmöt nousta niin ylös että sillä vesiosiolla olisi normaalikierrossa suurta merkistystä. Mutta takaisin asiaan onko mitään hyviä pumppu ideoita tuolle erilliselle kierrolle, jonkin sortin kenno on jo hommattu, mutta "hyvä ja edullinen pumppu" vielä tarvitsisi metsästää eli missä autoissa olisi sopivia 12 voltilla toimivia?jjs kirjoitti:Kun ajetaan kisaa "kunnon" paineilla, toimii 80 asteinen vesikin jäähdyttimenä; ilma on saapuessaan huomattavasti kuumempaa. Sen jälkeen ilma/ilma -kennolla on vähän kevyempi duuni tiputtaa celsiuksia lisää.Perkele kirjoitti:mikä järki siinä on kun alunperin siellä pyörii jäähdytys järjestelmän n.80 asteinen vesi.
Ja toimii sitten tosiaan vielä paremmin omalla vesikierrolla.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Onko sinulla minkäkokoinen se jäähdytin kenno? Itellä auton X isohko lämppärin kenno.cossuesco kirjoitti:Järki oli vain siinä että saatiin luokiteltua vesijäähdytys ja vesiruiskutus vaikka monissa vakioautoissa ei ollut edes käytössä. Itse asensin vuosi sitten erillisen vesikierron ja toimii hienosti, normi ajossa missä paineet 1,5baria pysy ilmanlämpötila samassa kuin ulkolämpötila. Rata-ajoa en testannut.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Ite hankin tuota varten boschin kiertovesipumpun, jota käytetään vag-konsernin keksinnöissä. Uutena maksoi vajaa 100€. Kenno on muuan japanian ihmeestä.Perkele kirjoitti:Jotain tämmöistä kuvittelinkin, mutta ei vielä noilla vakiopaineilla taida lämmöt nousta niin ylös että sillä vesiosiolla olisi normaalikierrossa suurta merkistystä. Mutta takaisin asiaan onko mitään hyviä pumppu ideoita tuolle erilliselle kierrolle, jonkin sortin kenno on jo hommattu, mutta "hyvä ja edullinen pumppu" vielä tarvitsisi metsästää eli missä autoissa olisi sopivia 12 voltilla toimivia?jjs kirjoitti:Kun ajetaan kisaa "kunnon" paineilla, toimii 80 asteinen vesikin jäähdyttimenä; ilma on saapuessaan huomattavasti kuumempaa. Sen jälkeen ilma/ilma -kennolla on vähän kevyempi duuni tiputtaa celsiuksia lisää.Perkele kirjoitti:mikä järki siinä on kun alunperin siellä pyörii jäähdytys järjestelmän n.80 asteinen vesi.
Ja toimii sitten tosiaan vielä paremmin omalla vesikierrolla.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 0:30:40 2005
- Paikkakunta: Turku
Juups,
Pitäneepi varmaan itseki harkita tuota vesikierto tsydeemiä... Jos nyt ymmärsin oikein, olette laittaneet erillisen vesisäiliön/kennon ja kiertopumpun välijäähylle? Kuinkas suuria kennoja ootta laittanu? Noh todennäköisesti mitä isompi sem parempi, tietysti kohtuus kaikessa... Sama varmaan pätee myös pumppuun?
Niin ja jos jollakulla sattuu olemaan kuvia, hyväksihavaitusta / toimivasta systeemistä niin kehiin vaan.
Pitäneepi varmaan itseki harkita tuota vesikierto tsydeemiä... Jos nyt ymmärsin oikein, olette laittaneet erillisen vesisäiliön/kennon ja kiertopumpun välijäähylle? Kuinkas suuria kennoja ootta laittanu? Noh todennäköisesti mitä isompi sem parempi, tietysti kohtuus kaikessa... Sama varmaan pätee myös pumppuun?
Niin ja jos jollakulla sattuu olemaan kuvia, hyväksihavaitusta / toimivasta systeemistä niin kehiin vaan.
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001
Radtec myy cooleri/jäähdytin paketteja cossuihin mitkä sopii ilmastoinnin kanssa.
http://www.radtec.co.uk/
http://www.radtec.co.uk/
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Itse en ole näitä rakennellut, mutta joskus olen ymmärtänyt ja kuten tässäkin topickissa on mainittu niin jonkun auton lämppärinkenno on aika sopivan kokoinen tähän hommaan.
Itse purin juuri sierran lämppärin kennon irti ja sen mitat oli suunnilleen 4 cm paksu, 13 cm korkea, 30 cm leveä letkulähdöt 90 astetta "taaksepäin" joten vois olla aika passelin kokoinen ja letkulähtöjen halkaisija on varmasti sama kuin tossa cuulerissa.
Tohon, kun vielä laittaa jonkun pienen paisuntasäiliön, niin täyttökin onnistuu sitten ihan korkin avaamalla
Itse purin juuri sierran lämppärin kennon irti ja sen mitat oli suunnilleen 4 cm paksu, 13 cm korkea, 30 cm leveä letkulähdöt 90 astetta "taaksepäin" joten vois olla aika passelin kokoinen ja letkulähtöjen halkaisija on varmasti sama kuin tossa cuulerissa.
Tohon, kun vielä laittaa jonkun pienen paisuntasäiliön, niin täyttökin onnistuu sitten ihan korkin avaamalla

-
- Viestit: 131
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 15:54:36 2007
Pitää nostaa tätä aihetta vielä!
Kysymys kaikille jolla on tollane Chargecooleri tai joskus ollu!
Miten se on teidän mielestänne toiminu? pitääkö välijäähdyttimen viileänä joss olis esim reiluu 300hp?
Olis tarkoitus tilata englannista lähiaikoina vähän uutta osaa autooni ja tuli toi jäähdytyspuoli eteen, ku ei oo hirveesti kokemuksi eri vaihtoehdoista!
Kysymys kaikille jolla on tollane Chargecooleri tai joskus ollu!
Miten se on teidän mielestänne toiminu? pitääkö välijäähdyttimen viileänä joss olis esim reiluu 300hp?
Olis tarkoitus tilata englannista lähiaikoina vähän uutta osaa autooni ja tuli toi jäähdytyspuoli eteen, ku ei oo hirveesti kokemuksi eri vaihtoehdoista!
