kent vs. kent

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

jive
Ylläpitäjä

kent vs. kent

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Heinäkuu 3. 10:13:51 2006

nyttarrttee kysyä viisaammilta, eli:

onko Kent koneita oikeasti tehty eri versioita sen mukaan mihin automalliin ne on olleet menossa? Lähinnä englanninmaalla muistavat aina mainita onko kyseessä etuveto(Fiesta) vai takaveto Kent. Onko näissä muuta eroa kuin apulaitteissa? Mahtaako tämä mystinen M711 lohko käydä myös Fiestan 1.6 Kentiksi? Tämä XR2 replica prokkis kun tarttis pikkuhiljaa saada vauhtiin, eikä oikein innostaisi lähteä laivaamaan aitoa tekniikkaa UK:sta. Jos muuta mahdollisuutta ei ole, niin Ford Fairilta elokuussa tarttee varmaankin moinen sitten ostaa.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Heinäkuu 3. 11:10:01 2006

eikös noissa ainakin ole niin et esim välikopan kone ei käy fiestaan kun ei ole koneen korvakkeelle kiinitys kohtaa lohkossa?

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Heinäkuu 3. 12:52:38 2006

Kent mallin xr2 lohko ei taida olla mistään kiinni korissa. Alapalkki tulee laatikon alle, ja jakopään puolelta kone tulee kannesta kiinni, siitä termostaattikopan vierestä, joita kierteitä ei kaikissa kansissa ole, mutta yhtä hyvin voi ollakkin. Minulle on kovasti kerrottu että ero olisi kampiakselissa. Sen vauhtipyörän puoleinen pää olisi lyhempi, niin ettei v-pyörä menis niin syvälle laatikkoon. En sitten tiiä, en oo ite nähny.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Heinäkuu 3. 21:54:08 2006

juu, eli noista kiinnikkeistä.. Fordin korjaamomanuskan mukaan koneesta löytyy takavetokorvatkin. jakopään puolelta pitäisi löytyä kolme pultinreikää, joihin sen puolen kiinnike ruuvaillaan. Vähän hankala selittää, pitäisi olla kuva :?

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Heinäkuu 4. 16:03:24 2006

jive kirjoitti:juu, eli noista kiinnikkeistä.. Fordin korjaamomanuskan mukaan koneesta löytyy takavetokorvatkin. jakopään puolelta pitäisi löytyä kolme pultinreikää, joihin sen puolen kiinnike ruuvaillaan. Vähän hankala selittää, pitäisi olla kuva :?
Joo ne kolme pultinreikää on lohkossa eikä kannessa niinku sanoin. Takavetosten korvathan lohkossa kyllä on, mutta kaikissa takavetosten lohkoissa ei ole niitä korvakon kierteitä.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Heinäkuu 4. 17:15:54 2006

ok, eli ei mitään sellaista, mistä ei tapitussarjalla ja porakoneella selvittäisi. Oliko tämä M711 lohko jotenkin erikoinen, vai vain sellainen, jonka päälle saa ruuvattua BDA kannet? Olis varmaan vinkeä vekotin tuollainen mk1 Fiesta RS1600:n BDA:lla :D Tartteekin käydä vakoilemassa kivitilassa, millaiset kiinnikkeen paikat heitin motissa on.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Heinäkuu 4. 22:32:16 2006

mul on sit huono muisti varmaan kun ei ollut edes reikiä.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Heinäkuu 4. 23:16:22 2006

Fiestan Kentissä on myös paikka johon se repsikan puoleinen kaksiosainen vetarisysteemi tulee lohkoon kiinni.

Jostain olen tälläisen kuvankin kaivanut: http://www.76s.net/gfx/isotvetaritfin.jpg

Tuossa näyttää olevan joku pesiaali öljypumppu jossa tuo vetarin kannatus on, en sitten tiedä kuin tarkka tuo kuva on vai onko se vain periaatekuvaus.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Heinäkuu 5. 1:32:34 2006

Raavin päätä ja muistelin; eikös Fiestassa ollut 1,3S-Ghia ja 1,6USA-XR2 -malleissa lyhyempi lohko kuin takavetoescoissa. Puhumattakaan 1,0-1,1 -versioista.
Tuttu teippasi takaveto 1,6 kentin mk1:een ja joutui hitsaamaan runkoaisaan poteron siivapyörää varten.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JTE » Ke Heinäkuu 5. 5:25:43 2006

Itse asiassa helppo peesata jjs:ää, mut taitaa oikeesti olla niin et kaikki takaveto kentit on pitempii ku etuveto kentit . tosin muistelua siitä kun yritettiin sotkea osia keskenään ja ei muuten onnistunu . :roll: liekkö vika miehissä ?

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Heinäkuu 5. 9:24:16 2006

Kun puhutaan ykköskoppaisesta niin kyllä 1.3 ja 1.6 on ihan Kenttejä, 1.0/1.1 on sitten niitä ~5cm lyhyempiä.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Ke Heinäkuu 5. 9:30:16 2006

Kyllä kentti mahtuu fiestaan.

Tuohon vanhempaan essikkaan hain 2-k kaasuttimen imusarjoineen kakkoskoppaisesta fiestasta. Kenttiläinen siihen oli joskus laitettu.
Kaasaripaketti on essikan kentissä kiinni vieläkin.

Tuttu jonka auto oli, sanoi että hänellekin moottorin tyyppi selvisi vasta kansirempassa, kun jäi valencian tiiviste lyhyeksi. Kyllä se kone sinne aisoja silpomatta mahtui. Huikkasen oli ahdasta moottorin vapaassa päässä, mutta ei siellä mikään osa minnekään raapinut.

Koneena siis 1300 kentti kakkoskoppaisessa fiestassa.

Lohko ei ollut 711m ja siksi sen jätin autoon kiinni.

Auto meni kevättalvella sulattoon, joten kuvaaminen on nyt hiukkasen hankalaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Heinäkuu 5. 15:06:17 2006

Ok.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Heinäkuu 5. 16:19:20 2006

soppa kirjoitti:Kyllä kentti mahtuu fiestaan.

Koneena siis 1300 kentti kakkoskoppaisessa fiestassa.

Lohko ei ollut 711m ja siksi sen jätin autoon kiinni.

Auto meni kevättalvella sulattoon, joten kuvaaminen on nyt hiukkasen hankalaa.
kakkoseen menee jo myös Zetec. Konetila on lähempänä mk3:sta kuin mk1 Fiestaa :wink: Sinänsä erittäin sääli notta menit paalaamaan kaaran. Olis minulle kelvannut tuokin motti :cry:

Krisse:
Hyvä pointti tuo vetari. Tartteekin selvitellä. Muistelisin, että XR2:n alapalkki on hieman eri kohdassa kuin vanilja malleissa, koneen pituuserosta johtuen. Palkki on eri mallinen ja etupään kiinnikkeet eri kohdassa. Onko sinulla tietoa S ja XR malleissa esiintyneiden laatikon yläkiinnikkeen eroista? UK:ssa väittävät ettei supersportin ja XR:n kannakkeet ole samoja.

jjs:
US speksin Fiesta(Lynx) on kaikkiaan hiukka erilainen kuin eurospeksin. Minulla on muutama Fiesta manuska myös rapakontakaa ja ainakin moottorin apulaitepuolella on isoja eroja. Puskurit noissa on myös mallia 'laatikkovolvo'

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Heinäkuu 5. 18:46:17 2006

jive kirjoitti:Krisse:
Hyvä pointti tuo vetari. Tartteekin selvitellä. Muistelisin, että XR2:n alapalkki on hieman eri kohdassa kuin vanilja malleissa, koneen pituuserosta johtuen. Palkki on eri mallinen ja etupään kiinnikkeet eri kohdassa. Onko sinulla tietoa S ja XR malleissa esiintyneiden laatikon yläkiinnikkeen eroista? UK:ssa väittävät ettei supersportin ja XR:n kannakkeet ole samoja.
Tästä nyt on kymmenisen vuotta kohta kun olen tuota asiaa selvitellyt - itehän olen laittanut vain CVH:ita vakiopalkilla vakiopaikkaan - joten muistikuvat voi olla hieman hataria. Mutta Kenttiläisen palkista olen saanut 1:1 piirustuksen joskus postitse, ja se oli kyllä ihan samanlainen kuin pienempien koneiden yhteydessäkin. Niinikään muistelisin että pultinreijät korissa palkkia varten olisivat olleet myös samassa kohdassa. Tuohon jakopään ahtauteen liittyen tulikin mieleen, että Fiestan Kentissähän tuo jakopää/ainakin sen koppa on vähän toisenlainen, Fiestaanhan ei käy sellainen Escorttien Kentteihin tarkoitettu tuplajakopää. Lienee siis vähän lättänämpää muotoilua jotta mahtuisi paremmin Fiestaan.

Ja tuosta Kenttiläisen vaihdelaatikkojärjestelmästä löysin tälläisen kuvan: http://www.76s.net/gfx/kiin2.jpg Eli jos oikein 100% replikaa haluaa alkaa väsäämään, joutuu etsimään sellaisen laatikon jossa on takapäässä paikka tuolle kannattimelle. Escort Mk3 1.1:n (ehkä muidenkin, mutta ainakin 1.1 Valencian) laatikko muistini mukaan ainakin on korissa kiinni tuosta samasta kohdasta, mutta siitä ei ole havaintoa josko on just sama vai vähän sinne päin.

On se vaan sellainen juttu että paras tulos tulisi hommaamalla Saksasta tai Briteistä suoraan XR2:n kone+laatikko+vetari+etutuennat (Etutuennathan ovat myös erilaiset XR2:ssa) ja sitten vaan ruuvailee kiinni. Tosin. Samalla vaivalla - ja hinnalla? - voisi Saksasta löytyä ihan aito XR2 sikäli kun eivät ole jo kaikkia paalanneet.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Vastaa Viestiin