5v laatikko (Type N / 9)

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sammy
Ylläpitäjä

5v laatikko (Type N / 9)

Viesti Kirjoittaja Sammy » Ti Tammikuu 13. 22:31:30 2004

kertokaas jotain tästä laatikosta, onko kestävä? tarkotuksena olis saada mk1 escoo 5v loota, tartteeko rs kardaanin 5v lootan kanssa? :?:

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Tammikuu 14. 2:07:54 2004

Tuolla tekniikan puolella on hyvä keskustelu tosta kestävyydestä http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=76108 tolla osotteella.
Tarvitsee myös lyhyemmän kardaanin, jonka voi myös modata brendan ohjeiden mukaan. Ne oli joskus täällä, mutta en tiedä vieläkö löytyy.

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ke Tammikuu 14. 17:52:34 2004

mahtaisko noita ohjeita löytyä jostain, kun itsellä sama operaatio edessä tässä keväämmällä... ?
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Tammikuu 14. 18:53:58 2004

hommaa suosiolla rs-kardaani.
sopivan mittaisen kardaanin sai kyllä tehtyä yhdistämällä sierran rättinivel etuosan ja vakio escortin takaosan. mutta ongelmaksi tulee kardaani kulma, koska rättinivelen täytyy olla suorassa. näin ollen, escortin koneen ja vaihteiston kallistuskulmasta johtuen kardaanin kannatinlaakeria joutuis pudottamaan helvetin paljon alemmaksi. :cry:

jos kyseisen kardaanin laittais, niin vaihteiston persettä pitäis nostaa ja koneen keulaa laskea niin paljon että kannatinlaakerin sais ruuvattua koriin...

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ke Tammikuu 14. 19:07:33 2004

juu tarttee hommata.. tuntuu vaan välillä ettei porukka ees tiedä mitä myy (vai oonko ite tyhmä??) kun ykskin myi rs-kardaania tuolla... kyselin siitä ja sain selville, että se on 1-osainen ja on ollut kiinni vanhakoppa escortissa kentin ja pikkulootan kanssa ?!? kuulostaa vähän oudolta...

edit: eikö tota vakio escortin kardaania voisi vain suosiolla lyhentää?? pala pois välistä, hitsaa kiinni ja vie tasapainotettavaksi?? ketään tehnyt noin?
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Tammikuu 14. 19:15:30 2004

voihan sen lyhentää, mutta liukuspoori/eturistikko täytyy pölliä jostain toisesta kardaanista. kentin lootassa paljon pienempi kuin isoissa 4 tai 5 vaihteisissa.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Tammikuu 14. 19:39:40 2004

Mulla on escortissa kardaani tehty jostakin järeämmästä 1-osaisesta(Taunus?)
Pätkästy vaan pala välistä.loota iso-4v
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Ke Tammikuu 14. 20:29:28 2004

>juu tarttee hommata.. tuntuu vaan välillä ettei porukka ees tiedä mitä myy >(vai oonko ite tyhmä??) kun ykskin myi rs-kardaania tuolla... kyselin siitä >ja sain selville, että se on 1-osainen ja on ollut kiinni vanhakoppa
>escortissa kentin ja pikkulootan kanssa ?!? kuulostaa vähän oudolta...

Mikäs toi kummajainen muuten loppujen lopuksi on? Itsellä kans tollanen keppi kentsun ja pikkulodjun kans, ollunna kuulemma sportti 2-koppasessa. Voipkohan sen isomman liukupoorin vaihtaa pienen tilalle? Tarttee kyl samalla lyhentää sitä putkeakin.
Oliko muuten niin, että rs-kartaani on nimenomaan 1-osainen eller hur? Joskus muistan jossain jonkun kaupitelleen 2-osaista rs-putkea? Hmm..

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Ke Tammikuu 14. 20:47:20 2004

Elikkäs jos laittasin 5v lootan, meneekä sinne nyt sitten 1 osainen vai 2 osainen kardaani. kumpi se RS kardaani nyt sitten oikein on ? onko kardaanissa stanssattuna mitään?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Tammikuu 14. 21:13:27 2004

rs vakiokardaani (ainakin mk2) on 2-osainen
rs heavy-duty kisakardaanit on 1-osaisia

1100 escortit ovat 1-osaisella pikkulaatikon kardaanilla.
1100 korissa ei yleensä ole korvakoita kannatinlaakerille

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ke Tammikuu 14. 21:16:52 2004

käsittääkseni rs kardaani on nimenomaan 2-osainen, ja lyhyempi kuin normi kardaani koska on ollut alunperin rs2000 escortissa, jossahan oli iso laatikko... näin ollen sellaista ei voi tunkea escorttiin pienen lootan kanssa, koska on siihen liian lyhyt... ja on olemassa (ehkä, vissiin?) lyhyttä mallia oleva kardaani joka on yksiosainen, joku "superkisamalli" :lol:

ps. ja tämä ei ole sitten mitään "tietoa" :)

edit: jahas, brenda kerkes ensin :wink:
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Ke Tammikuu 14. 21:44:23 2004

mistäs kaikista sierroista näitä type 9 lootia oikein irtoo. onko muita varteen otettavia vaihtoehtoja?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Tammikuu 15. 1:54:19 2004

TAp saa paikata jos menee mk1 RS2:n kohdalla pieleen, mutta jotenkin näin: Mk1 1100 ja 1300sport 1-osaisella pitkällä pieni spoorisella, 1600GT Mexico/TC/RS1600 1-os. keskikok. spoorilla (=spoori Taunus/capri 1,6), RS 1-os. lyhyt isolla spoorilla. Loput 2-os./pitkällä/pienisp.
Mk2 RS2/RS1800/ 2-os. lyhyt isospoorinen, kaikki muut 2-os./pitkä/pikkuspoorinen
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » To Tammikuu 15. 8:29:52 2004

Olikos noissa RS:N 2-osaisissa, alkuperäisenä kuulaniveltä keskikannattimen jälkeen perän puolella? Eli sellainen etuvetoisen vetarin nivel, joka salli perän joustoissa pituus muutoksen.

Joskus vuonna miekka ja kilpi. Kaveri tilasi Kivitilalta RS:n karpaasin. Ja sieltä tuli juuri tuollainen edellä mainuttu.

[mutu]Kivitilalta kerrottiin haettaessa, että nivel olisi ollut vastaava kuin kolopallossa.[/mutu]

Olisiko jotain uustuotannon kehitelmiä?
Jäsen 488

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Tammikuu 15. 17:13:30 2004

Sillä nivelellä on monta nimeä, vakionopeusnivel ( :roll: ) on ainakin ollut suosiossa. On alkuperäisessä, on ollut niitä 3-4kpl ja kaikissa se on ollut.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Pe Tammikuu 16. 9:10:39 2004

jjs kirjoitti:Sillä nivelellä on monta nimeä, vakionopeusnivel ( :roll: ) on ainakin ollut suosiossa. On alkuperäisessä, on ollut niitä 3-4kpl ja kaikissa se on ollut.
Ahhhhh sivistyksen tuulahdus kävi... :) mutta silti olen vielä Jasper. :roll:
Jäsen 488

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Pe Tammikuu 16. 17:05:02 2004

kertokaas pieni,keski ja ison poorin mitat. helpottaa kun ostaa tuotteita 8)

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » Pe Tammikuu 16. 22:19:48 2004

Miul on 2 kp Hillman huntterin kepist tehtyy karpaasii, Yoke on sama kuin iso ford, mut perän laippa on pienempi

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » Ti Helmikuu 3. 22:53:58 2004

fomoco3 kirjoitti:Mulla on escortissa kardaani tehty jostakin järeämmästä 1-osaisesta(Taunus?)
Pätkästy vaan pala välistä.loota iso-4v
Taunuksissa on kaikissa 2-osainen kardaani. (tarkoitan siis Taunus I-III)
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ke Helmikuu 4. 13:11:04 2004

Nyt kun on päästy Taunuksiin asti ni voisin osallistua keskusteluun. Tarkoituksena olis jossain vaiheessa laittaa tohon mun ikuisuusprojekti Taneen 5v-laatikko.

Eroaako OHC-sierran ja OHC-skorpparin (vm 88) 5v-laatikko jotenkin toisistaan? Onko molemmissa sama type N/9? loota. Tiedossa olis yks tommonen Scorpion loota, mut olen kuullut juttua et siinä olis jonkin sortin sähkökonen nopeusmittari liitäntäsysteemi... Onko tietoa kummonen kardaani Taneen tarvitaan ja mitä muuta pitää ottaa huomioon tämmöstä vaihdosta tehdessä.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Helmikuu 4. 13:19:24 2004

Taunuksen oma kardaani sopii suoraan, kuten myös laatikkokin paikoilleen (muista ison laatikon joukki). Hivenen siirtyy keppi taaemmas. Jotku on laittaneet automaatinpalkin, mutta taunuksen 4v:n oma pitäisi soveltua yhtä lailla.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ke Helmikuu 4. 13:45:34 2004

jallu kirjoitti:kuten myös laatikkokin paikoilleen (muista ison laatikon joukki).
Nyt täytyy taas myöntää tyhmyyteni, mutta mikä ihme on "joukki"???

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Helmikuu 4. 14:40:41 2004

Yoke

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Helmikuu 4. 20:21:37 2004

jallu kirjoitti:Taunuksen oma kardaani sopii suoraan, kuten myös laatikkokin paikoilleen (muista ison laatikon joukki). Hivenen siirtyy keppi taaemmas. Jotku on laittaneet automaatinpalkin, mutta taunuksen 4v:n oma pitäisi soveltua yhtä lailla.
Rälläkällä ja migillä sopii 4V palkki ei muuten. 5v laatikon kumityyny on noin 70mm taaempana kuin ison 4v askin. Automaattiaskin palkki näytti sopivalta, muokkasin kuitenkin omaa palkkia.

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » Ke Helmikuu 4. 21:11:03 2004

joo scorpparin laatikossa on tosiaan sähkönen se mittari tsydeemi,eli suosittelisin kyllä sierran lodjua,koska siihen saat suoraan tanen mittarivaijerin kiinni... itse yhdistelin yhden scorppion ja sierran laatikon että sain vaijerilla mittarin toimimaan,ja olihan siinä oma hommansa... :)
jäsen #323

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » To Helmikuu 5. 12:17:28 2004

mk1turboic kirjoitti:joo scorpparin laatikossa on tosiaan sähkönen se mittari tsydeemi,eli suosittelisin kyllä sierran lodjua,koska siihen saat suoraan tanen mittarivaijerin kiinni... itse yhdistelin yhden scorppion ja sierran laatikon että sain vaijerilla mittarin toimimaan,ja olihan siinä oma hommansa... :)
Jotain tämmöstä hommaa aattelin et siinä joutuu tekemään .Otitkos se pyörittimen ihan sierran 4v-laatikosta vai mistä?

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » To Helmikuu 5. 14:46:38 2004

sehän siin onkin kun ei se sierran pyöritin käy scorpion laatikon häntään.
eli vaihtoon menee se häntä,muistaakseni vaihteensiirtäjä ja kaiken kukkuraksi vielä pääakselilla oleva rinkula josta mittari ottaa käyttövoimansa (hammastus harvempi scorppiossa). ja luulisin että 4 vaihteisen osat ei käy. itse otin sierrasta kys. osat, eli tarvitset luultavasti jonkun rikkinäisen sierran 5v laatikon mistä nappaat osat,niinkun itse tein. asia erikseen jos mittarin ei tarvitse välttämättä toimia... :D :D
jäsen #323

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » To Helmikuu 5. 17:56:53 2004

No höh, se olikin liian paljon toivottu et oisin saanut tosta jo olemassa olevasta sierran 4v-laatikosta sen pyörittimen. Täytyy kuitenkin kattoo mitä ne laatikot on syöny, jos vaikka saisi kyhättyä kuitenkin. Vai onko jollakulla varmaa tietoa ettei sitä pyöritintä saa otettua sierran 4v:stä scorpion 5v:hen?

Sit olis tietty semmonen vaihtoehto (epätoivonen) et virittää semmosen scorpion sähkösen nopeusmittarin tanen kojelaudan päälle.

Skorpparin loota on jo tulossa, täytyy kattoo et mitä sille sit loppujen lopuksi tekee. Kun on tullut semmonen paha tapa et jos jossain vaan mahdollisesti lukee FORD tai FoMoCo tai jotain sinnepäin ja kaiken lisäksi tavaran saa mukamas halvalla ni se löytyy aika äkkiä tallin perältä pölyä keräämästä :D

meni taas aika paljon aiheen vierestä, mutku...

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Pe Kesäkuu 30. 3:04:12 2006

Oon mietiskelly tämmöstä hommaa:

kun vaihtaa sierra mk2 4v-askin pos jalaittaa 5v-askin tilalle niin siinä pitää vaihtaa vauhtipyörä ja kytkinpaketti, mutta miksi väitetään että pitää kardaani vaihtaa?
Sanotaan että 4v ja 5v eri pituisia ja eri pituiset kardaanit?
Itellä kävi niin että olin vaihtamassa askia ja olin juuri irroittamassa kardaania kun huomasin että kummassakin autossa oli samanlaiset/pituiset kardaanit ja hyvin sitten selvisin laatikon vaihdosta ilman kardaanin vaihto ? Kyse Mk1 ja Mk2 sierrasta vaihdetuista askeista vm. 83 ja vm. 88

Sitten siihen toiseen kysymykseen:
Eihän se vain tästä kardaanista johdu kun vaihteet ei mee kunnolla paikalleen?

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Kesäkuu 30. 11:42:38 2006

Grazzius kirjoitti:Oon mietiskelly tämmöstä hommaa:

kun vaihtaa sierra mk2 4v-askin pos jalaittaa 5v-askin tilalle niin siinä pitää vaihtaa vauhtipyörä ja kytkinpaketti, mutta miksi väitetään että pitää kardaani vaihtaa?
Sanotaan että 4v ja 5v eri pituisia ja eri pituiset kardaanit?
Itellä kävi niin että olin vaihtamassa askia ja olin juuri irroittamassa kardaania kun huomasin että kummassakin autossa oli samanlaiset/pituiset kardaanit ja hyvin sitten selvisin laatikon vaihdosta ilman kardaanin vaihto ? Kyse Mk1 ja Mk2 sierrasta vaihdetuista askeista vm. 83 ja vm. 88

Sitten siihen toiseen kysymykseen:
Eihän se vain tästä kardaanista johdu kun vaihteet ei mee kunnolla paikalleen?
1. Sierroissa kun on ollut erilaisia 4v laatikoita, isoa ja pientä, siksi joihinkin joutuu vaihtamaan kardaanin ja joihinkin ei.
2. Type9 5-vaihteisen ominaisuuksiin kuuluu nihkeästi päälle menevä kakkonen, muut yleensä menee ihan kohtuullisen rapsakasti.

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Pe Kesäkuu 30. 16:32:42 2006

Nyt menee jo paremmin vaihteet päälle mutta rusahtaa joka kerta eli oisko asetelma rikki "ostin joltakin klubilaiselta käytettynä kytkin paketin"
Itel oli pien 4 lovi laatikko ja laitoin tilalle ison 5v laatikon kardaania vaihtamatta.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Kesäkuu 30. 20:04:55 2006

Grazzius kirjoitti:Nyt menee jo paremmin vaihteet päälle mutta rusahtaa joka kerta eli oisko asetelma rikki "ostin joltakin klubilaiselta käytettynä kytkin paketin"
Itel oli pien 4 lovi laatikko ja laitoin tilalle ison 5v laatikon kardaania vaihtamatta.
No ei se sitte ollu pieni 4v.

Vastaa Viestiin