40:set tuplat ja sisäkurkut.

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

40:set tuplat ja sisäkurkut.

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Kesäkuu 28. 16:38:38 2006

Minkäs kokoista sisäkurkkua olette (jos olette), käyttäneet 40:ssä tuplissa ja 2litran ohc koneessa. Jostain olen lukenut että jonkinlaisena ns. nyrkkisääntönä kurkuille olisi sisäkurkut = 80% imuventtiililautasen halkaisijasta, jolloin ei pitäs ainakaan kurkut ahdistaa. Tiedä sitten miten tuo nyt pitää edes paikkaansa.

Tuolla "säännöllä" sopivat kurkut GP1 venoille olis 36mm.

45:ia tuplia tuo kone kyllä varmaan huutaisi, mutta pitää nyt ensin yrittää keplotella noilla 40:llä ja isommilla kurkuilla.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Kesäkuu 28. 21:22:14 2006

Mulla oli alkuun 32 ja sittemmin 36:set.
Jotkut viisaat ovat sitä mieltä että 40:siin ei kannata laittaa 34 isompaa kurkkua, ei tahdo oikein toimia kunnolla. Omat kokemukset ovat hieman saman suuntaisia, mutta kyllä ne 36:setkin melko hyvin sai pelaamaan.

Riippuu taas tietysti koneen kokoonpanosta ja käyttötarkoituksesta aika paljon.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Kesäkuu 28. 21:38:46 2006

Tinde kirjoitti:Mulla oli alkuun 32 ja sittemmin 36:set.
Jotkut viisaat ovat sitä mieltä että 40:siin ei kannata laittaa 34 isompaa kurkkua, ei tahdo oikein toimia kunnolla. Omat kokemukset ovat hieman saman suuntaisia, mutta kyllä ne 36:setkin melko hyvin sai pelaamaan.

Riippuu taas tietysti koneen kokoonpanosta ja käyttötarkoituksesta aika paljon.
Jees, pitääpä kokeilla miten se toimis sitten noilla 36 kurkuilla. Pienennetään sitten jos ei toimi.

Koneen kokoonpano on kutakuinkin tälläinen portattu kansi GP1 venoilla, Piperin bp300 nokka (asteita jotain 300 ja nostoa 12.7), 40tuplat, martelius xl, crane sytkä, puristukset n. 12:1, vähän reilu 5kg vauhtipyörä. Päivittäisessä ajossahan tuo auto on mutta tehoja pitäs yrittää saada tuosta myllystä ulos niin paljon kuin noilla osilla nyt on vaan mahdollista.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Over Head Man
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinäkuu 25. 0:24:01 2003
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Over Head Man » La Heinäkuu 1. 8:52:25 2006

Samat löytyy pellin alta... vähän miedommalla nokalla ( 292 ) ja puristus 10.5:1. ei kaivannut yhtään isompaa kuin 32mm kurkkuja. Tosin sun nokalla eri juttu...

Ton xl sarjan jatkeeksi laitoin 2" ( 2.25" käy myös ) putkea 30-50cm niin keski vääntöä tuli melkein 40 "nyyttonia" lisää

Susittelen kaasarien ja sytkän säätyä dynossa. Ite "korvakuulolla" säätelin päästäkseni dynoon, niin tuli vain 60hp lisää:) taidan olla kuuro :lol:

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » La Heinäkuu 1. 13:24:40 2006

Over Head Man kirjoitti:Samat löytyy pellin alta... vähän miedommalla nokalla ( 292 ) ja puristus 10.5:1. ei kaivannut yhtään isompaa kuin 32mm kurkkuja. Tosin sun nokalla eri juttu...

Ton xl sarjan jatkeeksi laitoin 2" ( 2.25" käy myös ) putkea 30-50cm niin keski vääntöä tuli melkein 40 "nyyttonia" lisää

Susittelen kaasarien ja sytkän säätyä dynossa. Ite "korvakuulolla" säätelin päästäkseni dynoon, niin tuli vain 60hp lisää:) taidan olla kuuro :lol:
Joo penkissähän tuo säädätetään kun vaan saan tuon kannen valmiiksi ja vaihdettua. Asteita tuossa bp300:ssa on muuten tarkkaan ottaen 292.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Ropaaja
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinäkuu 14. 8:46:58 2005
Paikkakunta: Hämis

Viesti Kirjoittaja Ropaaja » Ti Heinäkuu 4. 13:27:28 2006

Jostain netistä lueskelin, että 2 litranen OHC yli 290 asteisella nokalla kaipaa väh. 36 mm kurkkuja (eli suurimmat 40:sten kurkut tai sitten pitää mennä 45:iin), jos maksimitehot on tarkoitus ottaa 6000 rpm tai yli. Ittellä on 32 sisäkurkut (Burtonin 310 asteinen nokka, jossa nostoa reilusti, lievästi työstetty kansi, 2,5" peltisatsi jne), eli tätä ajattelin kokeilla "puuttuvien" tehojen löytämiseksi kun vaan saan auton ensin leimalle. Tietysti oikeat suuttimet on kai vähintään yhtä tärkeät kuin kurkkujen koko.
Ford Escort 2.0 GIL -78

Vastaa Viestiin