Cortina MKIII alustan parantaminen

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Cortina MKIII alustan parantaminen

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Kesäkuu 27. 21:56:08 2006

Tuota escortin topicia jo luinkin, mutta alusta kun on täysin erilainen kuin escortissa, niin ei oikein neuvot sovi tuohon Cortinaan.

Mitä iskareita on saatavilla? Spax ja Gaz ainakin, joitain muita?

Jousiahan saa mk3 taunukseen, mutta rakenteen ollessa erilainen verrattuna mk3 cortinaan/mk1 taunukseen, on madaltuminen erisuuruinen, mutta kuinka paljon? Rallyracestahan saa tuota mk3 taunuksen jousisarjaa 199e, madaltaa 40mm. Mutta kuinkahan paljon madaltaa mk3 Cortinassa?

Entä onko halvempaa puslavaihtoehtoa kuin Superflex (sarja n. 580e)?

Jarruthan on selvää pässinlihaa, eteen jäähdytetyt mk1/mk2 escortin levyt, levitetyt satulat ja kunnon palat. Taakse 9" rummut, sekä taunuksen tehostin.

Monia kysymyksiä varmasti herää vielä ajan kanssa, mutta tässä päälimmäisiä. :roll:

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Kesäkuu 27. 22:44:50 2006

Etupään madallus on sama kuin MK3 taunuksessa ja takapää tulee tuuman alemmas.
Spaxit on varma vaihtoehto. Toki jos jaksaa väkästää, tekee iskarikotelot ja laittaa bilsteinit ja tekee vaikka linkit.
Puslia saa halvemmalla deflexilta. Laatu ei ehkä? yhtä hyvää.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Kesäkuu 27. 23:18:24 2006

Deflexin "puslista" ja superflexistä ei voi laadullisesti puhua samassa virkkeessä. Jos ei haittaa että kovuus on jotain? mitat on Jotain? ja viimeistely on tehty puukolla kännissä niin kannattaa pistää deflexit.
Holkit on superflexillä rosteria, deflexillä paskarautaa yms.

Ja ihan on itte vertailtu useita eri puslia molemmilta valmistajilta. Mun mielipide on että deflexiltä saa paskalla palvelulla ja ylipitkillä toimitusajoilla
kökköjä puslia, todennäköisesti eri määrän kuin mitä tilaat, tosin plussana voidaan mainita että veloitus tapahtuu nopeasti.

..mutta on ne aina paremmat kuin kumiset vanhat EHKÄ. ja iha ilmaset. Ja kun täällä puolella "jäsenistä" ilmeisesti sellaiset jo on niin en ala niitä enempää haukkumaan. Niidenhän täytyy olla hyvät.
Viimeksi muokannut razorass, La Heinäkuu 1. 4:31:31 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Kesäkuu 27. 23:21:09 2006

Kyselepä nickiltä Taneli vinkkejä Cortina-Taunuksen alustaparannuksiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Kesäkuu 27. 23:43:26 2006

Eli laskeeko perä yhteensä yli 60mm? :shock:

No tarvinnee kai sitten laittaa ne superflexit, niin ei pitäisi sitten puslista huolehtia pitkään aikaan. Mitenkäs kun Sporttiauton listassa on "Taka kallistuksenvaimentajan pusla 16mm/12mm". Niin ei cortinassa ainakaan mitään kallistuksenvaimentajaa takana ole? Eikä edessäkään, vain pelkät reaktiotangot (vai mitkä lienevät nimeltään)?

TaunusTomi
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 17:35:49 2004
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi » Ke Kesäkuu 28. 7:43:03 2006

sen enempää corttiinan alustaa tuntematta,tuli mieleen että onko taunuksessa ja corttiinassa samat akselistot ym..jos on,niin hyvä.paa sinne taunuksen vakaajat,onhan taunustakin tullu tehtaalta ilman kallistuksen vakaajia(puuttunut niin edestä kuin takaakin) ja sen apurungon p..keleen voi laittaa vaikka jollain alumiini holkeilla kiinni koppaan,niin sekin vähentää keulan elämistä jo huomattavasti..
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta

Taunus 78 Cosworth BOA

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Kesäkuu 28. 20:41:44 2006

Tein omaani eteen uniballpäät niihin reaktiotankoihin. Pitäs varmaan yrittää kallistaa sitä koko etukelkkaakin pikkasen, lähinnä etummaisia kiinnityksiä nostamalla niin sais casteria vähän paremmaksi. Kelkka on jo kiinni nailonholkeilla. Tosin onhan tolla nyt helppo vetää paskarinkiä, kun päästää vaan ratista irti, niin se kelaa pyörät toiseen tappiin alle sekunnissa :D

Taakse sitten nelilinkkiä jos jaksaa, nyt on ongelmana perän rynkyttäytyminenenenenen kun pito alkaa palata. Katkoo vetoakseleita tehokkaasti, käyttäytyy mutkassa arvaamattomasti ja kuullostaa sekä näyttää hirveältä. Ja tuntuu myös. :lol:
Jäsen #606

Over Head Man
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinäkuu 25. 0:24:01 2003
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Over Head Man » La Heinäkuu 1. 8:34:45 2006

Taunus clubin foorumissa oli juuri puhetta puslista ja jarruista...

Oli puslat aika eri hintaisia eri paikoissa.

Etujarruihin Volvo 240 satulat ( 4-mäntää ) ja levyiksi joku oli laittanut Citroen xsanttian 283mm jäädytetyt levyt. eroaa vain millin ofsetilla cori 2.8i levyihin. Rupiaa tane pysähtyy;) mutta käy vilasee foorumia...

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Heinäkuu 1. 13:48:10 2006

Sielläkin on tullut juteltua ahkerasti. No puslat, iskarit ja jouset on kuitenkin jo selvää pässinlihaa, kuten myös takajarrut. Etummaisia tarvii vielä hieman miettiä :)

Vastaa Viestiin